Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1560-luvun aihe vapaa

Vierailija
06.08.2015 |

Isäntä sitten sairastui ruttoon ja kuoli.

Kommentit (2082)

Vierailija
761/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

polyfoninen musiikki vai gregoriaaninen kirkkolaulu, mitä mieltä???

Ei sewwäliä, cunhan Danny veicoobi. Caicciruogaicuuc on hittidieetti, niin ruuacca guin muciigicca.

Vai että Danny Tänni hää on! Onkin semmonen veisooja jotta arkipaidassa on olkapäillä varustukset kuin olisi aina saalistamassa :)!

Vierailija
762/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkäät luonnonvoimia väheksykö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies lähti metsälle kaksi vuotta sitten eikä ole vielä palannut, mitä teen? 

Liekö ukkosi lähtenyt virvatulia seuraamaan ja eksyessään nääntynyt.

Metän peittoon ce on noiuttu. Cunnon loitsia cen caa taas näcywäxi.

Sitten eikun takaperin olisi ukon tultava kotio jotta kirous raukeneepi . Kaikki pitää toimittaa takaperoisasti . Tämä on tärkein neuvo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viimein Bibliasta selvää papin opilla jotta sain tietooni miten hirveän kurjasti eli tuo Johannes Kastaja erämaassa: oli raukalla pelkkä nahka verhona ja heinäsirkkoja oli ruokana. Toivottavasti ei ikinä Suomea kohtaa aika jolloin meidän on niin raukoiksi tultaman jotta heinäsirkkoja olisi lapselle eteen pistettävä!

Vierailija
764/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos te odotatte Åbon kevätmarkkinoita. Siellä on maagikkoja, komeljanttareita ja hauskoja esityksiä. Kaikenlaista kaupan. Itämaan tuoksuvesiä ja makeita hunajaomenoita. Miekan takojaa ja korukauppiasta.

Mieheni ei tahtoisi päästää  minua sinne luulee ,että joku kulkukauppias minut vie. Ei pelkoa , ei ole enää hampaita minulla , ei kirkkaita neidon silmiä. Lanteet levinneet ja askel jo raskas. Ja pienin roikkuu aina imemässä. Kuka minut veisi?

Vierailija
765/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongos kulla neuvo kuin saa lehmät ja siat yöxi vaigeneman. Aivan äändäväd gaiken yön tuvan nurgas . Ei silmän täydex unda saa.

Nälkää ne siinä ölisevät. Nyt tee näin: varaa aina hiukan ylimääräistä rohkeasti voudin vaateista itsellesi ja kätke ne visusti etemmälle suoniittyjen taakse aittaan . Ei se sinne kahlaa hienoine saappaineen sinua verolle vaatimaan niistä. Saavat edes elukkaparat syödäkseen. Illan hämärtyessä laita piika hakemaan mitä elukoille kuuluu.

Vierailija
766/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varotuxes naisväelle! Kauppahansa Mathias Lyypekkiläinen on porttomies. Minut vietteli kaivolla ja Lyyti Heijkintyttären krouvissa. Kuuluu olevan waijmo ja labsia Saxanmaalla.

Vierailija
767/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Icäntä ilmoti lähtewäns Pommerin maille cansa ciltaweliein catsoman ratsucilpailuja. Culema ciriet eiwät culje nin ei woi matkan aikan tawoitta. Asuwat siellä ciewarissa. Minun isci mieleeni Pahoilaicen nuoli ja alcoi minua tamä waiwamaan cosca ompelian icäntä myös cäynyt siellä on ja matkan jälgen hänen haaroissans suuri musta paise on? Uscallanco awiowelwotettans enä noudattaa wai taasco pidä pään-kiwistystä walitta?

Vierailija
768/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongos kulla neuvo kuin saa lehmät ja siat yöxi vaigeneman. Aivan äändäväd gaiken yön tuvan nurgas . Ei silmän täydex unda saa.

Nälkää ne siinä ölisevät. Nyt tee näin: varaa aina hiukan ylimääräistä rohkeasti voudin vaateista itsellesi ja kätke ne visusti etemmälle suoniittyjen taakse aittaan . Ei se sinne kahlaa hienoine saappaineen sinua verolle vaatimaan niistä. Saavat edes elukkaparat syödäkseen. Illan hämärtyessä laita piika hakemaan mitä elukoille kuuluu.

Ja jos asiasta tiukka tuloo niin sanot vaan voudille että mitä lie keitelleet sotakulkurit ohi mennessään viinaksia riemukseen ja helpotuksekseen niistä viljoista niin sellaista se vouti ymmärtää ja hyväksyvästi nyökötellen lähtee soutelemaan seuraavaan tupaan. Se tykkää jos sotaväkeä näin varustetaan aivan vapaaehtoisasti. Ja jos ei vieläkään aio asettua niin tarjoa hänelle illan mittaan niin kovaa juomaa että se veronkantaminen jää viikoksi mielestä.

Vierailija
769/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ongelma. Olen ollut jo 10v Turun pyövelinä ja vaikka ammatti ei ole arvostettu niin taalereita on kertynyt rahakirstuun. Otin muutama vuosi sitten laitakaupungin kievarin riettaan tarjoilijan vaimoksi ja muija on kovin kallis ylläpitää. Muija onnistuu tuhlaamaan kaiken mitä palkkiona viranhoidosta ja luontaisetuina saan. Mitä teen olen kohta vararikossa:(

Vierailija
770/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ongelma. Olen ollut jo 10v Turun pyövelinä ja vaikka ammatti ei ole arvostettu niin taalereita on kertynyt rahakirstuun. Otin muutama vuosi sitten laitakaupungin kievarin riettaan tarjoilijan vaimoksi ja muija on kovin kallis ylläpitää. Muija onnistuu tuhlaamaan kaiken mitä palkkiona viranhoidosta ja luontaisetuina saan. Mitä teen olen kohta vararikossa:(

No etkö voisi ahkerammin niitä päitä saada toimitettua että riittäisi tienesti edes akkaa ylläpitämään? Onko teilläpäin kuhnureita hommissa kun eivät tuonvertaa saa listittäviä riviin jotta kunniallinen pyövelikin saisi leivän eukolleen? Kirjoita Ruotsiin ja lähetä laivalla valitus ja valita oikein monisanaisesti kuinka laiskoiksi on viranhaltijat käymässä ettei kurinpito tuota edes tulosta.

Vierailija
771/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja historia ei muka kiinnosta ihmisiä, ei kyllä uskois, kun tätä ketjua lukee. Oikein Agricolan aikaisia aakkosia väännetty. Heitän omani: Eiköhän laiteta Turun linnaan kunnon renessanssibileet pystyyn.

Vierailija
772/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

polyfoninen musiikki vai gregoriaaninen kirkkolaulu, mitä mieltä???

Kyyllä kyllä sitä nyt puhutaan niin viinisti jottein rahvas vaan vahingossakaan ymmärrä yhtään mitään. Alas poika asettua ja puhu soomea! Mitä ketaletta sinä .... musiikki ja musiikki , nytkö sitäkin on jo monta alamaista lajia joka sorkalle erikseen?

Vierailija
773/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varotuxes naisväelle! Kauppahansa Mathias Lyypekkiläinen on porttomies. Minut vietteli kaivolla ja Lyyti Heijkintyttären krouvissa. Kuuluu olevan waijmo ja labsia Saxanmaalla.

Niin on monet ne laivat vieneet ja merimiehet matkaan löhdettyään taas jättäneet. Mikä on kohtalo ikuisasti rannalle jääneen voi vaan huoata tähtitaivaan alla että tulisipa hän vielä takaisin! Niin oli onni matkassa kuitenkin ettei lasta tullut. Ja jos tuli niin kaksinkertainen on murhe tiedossa kun koko pitäjä hylkii.

Vierailija
774/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöyhippä kuule aitasta patjat josko tuo viekas toisen matkaan lähtöä suunnitteleva akanpahanen olisi sinulta taalereita kätkenyt ? Näitäkin kun on tapahtunut. Mutta itseesi saat mennä jos akkaa huonosti pitelit !

Vierailija
775/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kylillä naisia vokotellut ja kierrellyt kotvasen sellainen ruotsi kolli ja ajateltiin illan tullen hyökätä majapaikkaansa mukana tervaa ja höyheniä ynnä turvekiekkoja kaksi syleksellistä. Jos on muita halukkaita tulossa kokottia muiluttamaan niin aina on isompi ilo. Tämä kultatukka honkkeli on pitkä kuin piru muttei sentään yhtään voimallinen. Kyllä me seitsemissä miehin sille pärjätään ja tulee asia toimitetuksi. Akat nyhtivät höyheniä kanoista ja kanalinnuista niin että pirtti pölisi!

Vierailija
776/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtimäillä ne tiesivät että naarannäpyn saa silmään se jos katsoo toisen elimiä tai peräaukkoo! Samoin käy jos toisten kuherrusta tirkistellee!

Näärännäpyn saa sitten sekin joka katsoo toista jolla on jo näärännäppy silmässä!

Vierailija
777/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parantaja . Jos on minkälaista tautia kenellä täällä annan ohjeet sen tervehdyttämiseksi. Kysy siis mistä vaivasta vaan!

Vierailija
778/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vijmeaickoina ollut päällä wouhotus lugemisest, että muca caikkein ihcmisten pitä voida luke Se wsi Testamenti omalla äidincilel eli somexi. Miten iocu voi tiedä, mitenkä ioku sana eli lause eli ciriain pidä sanoman eli luettawan. Wtf (woi tecktä faicka monda muuta asioida) cetä voi kiinnosta lukea jotain präntätty texdi, guin voibi sen tilaldh vaicca catzo cuvi taicca mutoin Pela joctain speli vaicca cyyckä eli joctain mujta speliä, ioza cädhen tajto voibi paremaxi tulla. Cadzannod eli silmät voivat huonomaxi tulla eigä wielägän woidha parada heicko cadzando guin iossagin caugana Roman caupungis, mutta paavin circko onbi Paholaiszen eli Luciferucsen riivaama guin myös ceinot elickä wälined, jonghinlaiset iccunaklaasid iotca ombi langhan sisään laitetun ioten cavachda nijde ia unochda luenda ja cäytägämme aijckamme iohongin hödyllisembän tecemisen.

Vierailija
779/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskettu aika kohta. Olisko vinkkejä mihin kannattaa mennä synnyttämään?

Mitä vikaa on vanhassa kunon saunassa? Näitä nykyajan naikkosia..

Vierailija
780/2082 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Onko pakko vaihtaa lantun ja nauriin viljely perunaan? Pappi saarnasi kirkossa perunan puolesta ja minusta se on niin mautonta.

2. Epäilen, että naapuri on noitunut lehmäni. Lehmät katsoivat oudosti aamulla ja maitoa tuli vähän. Vinkkejä miten näpäyttää naapurin noitaa, esim. miten saisi sen nenään kasvamaan ruman syylän?