1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Vierailija kirjoitti:
mikä lie on kilttihame??
Oicea muoto tuosta on cyllä "micä lienee cilttihame?"
Minä en cuulcaa usco noita irstaita juttujanne, mitä circonmiehistä sepitätte! Miksi cerrotte sellaisia asioita, jotca eivät ole totta. Muca joku piispa pelehtisi teidän canssanne.
Emättimestä tuli courallinen cammottawaa cöccöä! Apua!!!!
Vierailija kirjoitti:
Haittaacs se?
Missä tuppucylässä te oicein asustatte?
Custaa Waasa cuoli jo syyscuussa ja nyt on marrascuu. Aica hidas tiedonculcu?
Seuraajacin on jo hancittu, herra Eeric XIV!
Ettecö seuraa yhtään aicaanne?
Ciljutte että Cunccu weiwit heitti ja Custaa on jo cacsi cuucautta mullan alla maannut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittaacs se?
Se cutittaa niin cowasti ja lemu on aica carmiwa!
Miten lie 1500-luvulla, mutta törmäsin juuri uutiseen, että 1700-luvulla isä oli ensisijainen vanhempi.
Ciitos cysymästä. Ihan cohguullinen vointi.
Cuulkaas: pitääcö paiccansa, että sammacot caivossa pitävät veden puhtaana? Mistä voisi saada sammacoita? Asun täällä caupungissa.
Micä auttaa pissatulehducseen, cun karpalomehua jo juon ja silti cirveltää?
Minulla on cacca cowalla eicä tule ulos :(
Cuinca on wointinne tänään? :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on cacca cowalla eicä tule ulos :(
Pyydä euccoasi tai elättimummoa caiwamaan se puulusicalla ulos! Toimii warmasti.
Oletteco coscaan vahingossa nuccuneet kirkonmenoissa?
Vierailija kirjoitti:
Oletteco coscaan vahingossa nuccuneet kirkonmenoissa?
Harwa se certa. Uscallan näin anonyymina tunnustaa, että en usco Jahven olemmassaoloon. Uscon ihan muihin woimiin.
Huh huh cylläpäs oli covin ericoinen tunnustus! Cuinca uscallat?
Mistä saisi lisää cissoja? Meillä on niin cylmä pirtti eicä cissat riitä! Nucumme caicci wiisi samassa sängyssä ja puncassa macaa myöscin colme cattia. Mutta enempää emme omista :( Tarvitsisimme ainacin colme cattia lisää lämmicceecsi! Cenellä olisi antaa cissoja? Woin antaa waihdossa woita taicca wehnästä!
Sukulaisteni mielestä olen noita kun en välitä siitä pannasta pashkan vertaa.
Tänne meidän peräkylähänkin on nämä modernit asiat saapuneet. Roskaa, sanon minä. Kylän "hienommat" naiset sanovat, että on muotia hankkia tasan kuusi lasta. Meidän tuvassa kiljuu 13 nälkäistä suuta, eikä ruokaa ole tarpeeksi. Isäntä on vähän saamaton vässykkä, onneksi piiat auttavat ja renki tuo minulle iloa. Olen kylän vanhin akka, 36-vuotias. Kylässämme asuu hieno frouva, jonka mies on mahtavan rikas. Tämä daami kulkee kyläntietä pitkin kaksi neitoa perässään esitellen hienoa hattuaan ja päivänvarjoaan.
Minulla on kaksi lasta, joista voin olla ylpeä, loput ovat vähän niin ja näin. Vanhin tyttäreni, nyt 19-vuotias Anna pääsi hyviin naimisiin kauppiaan kanssa, joka ei ole kuolemassa ihan vähään aikaan. Poikani Juhana voitti uhkapeleissä suuren summan ja lähti Ruotsiin viisi vuotta sitten. Minulla on 8 tyttöä, valitettavasti. Katariina-tyttöni meni naimisiin isännän painostuksesta köyhän ja lihavan Hans Erkinpojan kanssa, joka oli 30 vuotta sitten kirkkoherran käymäläntyhjentäjä. Nyt ukko on 58-vuotias ja Katariina joutuu kasvattamaan hänen 9 rumaa lastaan.
Myös minun mieheni on mulkvisti, mutta en ole kertonut sitä hänelle. Minä herään aamulla neljältä teurastamaan syöttökukon ja lypsämään lehmät, mutta isäntä se vain koisii puoleenpäivään. Sitten hän menee joelle tunniksi, ja sen jälkeen kirkkoon "syntejään tunnustamaan". Oikeasti hän rehvastelee kylän äijille metsästystaidoistaan. Ukkoni hässii naapurin Walburgaa ja Inkeriä, jotka ovat kylän prostituodut. Lisäksi ukkoni pienensi tyttöjeni myötäjäisrahoja ja piti kaiken itsellään. Kaikki kolikot menivät pahanmakuiseen kiljuun, jota lapset eivät saata juoda. Todellisuudessa meillä pitäisi olla 18 lasta, mutta kolme kuoli pieninä ja kaksi syntyessään. Epäilen, että poikani, joka syntyi kuolleena, kärsi siitä, että ukko juotti minulle synnytystä edeltävänä iltana naapurin noita-akan myrkkylitkua, jonka piti edistää terveyttä. Ystäväni sanoo, että minun pitäisi jättää se sika, mutta enhän minä erotakaan voi. Odotan vielä viisi vuotta, niin eiköhän tuosta pian aika jätä. On kuitenkin jo 41-vuotias.
Kirjoittanut Birgitta Paavontytär, 14. Maaliskuuta armon vuonna 1561
Rip Custaa@ :'(
Ruttoco Custaahan isci?