Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1560-luvun aihe vapaa

Vierailija
06.08.2015 |

Isäntä sitten sairastui ruttoon ja kuoli.

Kommentit (2082)

Vierailija
301/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä cun anoppi läimii aina ohikäwellessään?

Mieheni mielestä se on ihan normaalia. En ole saanut edes aittojen awaimia, waikka minun pitäisi olla talon nuori emäntä.

Vierailija
302/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katowuosidieetti on hyvin waikuttanut. Ensi cesänä ei tippaakaan ylenmääräistä ihraa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulhaseni moitti minua tänään siitä että naamani on ollut mutainen ja nokinen viimeiset puoli vuotta (silloin viimeeksi kävin kylvyssä). Olen vihainen ja pettynyt. Pitäisikö mennä nunnaksi luostariin?

Vierailija
304/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko wt jos ryhdyn karjapiiaksi isoon  taloon ? Kiinnostuisikohan talon perivät pojat minusta , olisiko se lompakkoloisimista ? Kyllästyttää tämä ainainen nokisten nauriitten järsiminen. Pakko saada jotain vaihtelua.

Vierailija
305/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringo nousi, lusikoin puurontähteitä suuhuni, heitin viitan harteille, menin ulos ja potkaisin lylyn vinhaan vauhtiin. Kantohanki, taitoin paluumatkalla palmuja lehmälle, että olis silläki edes jotakin järsittävää. Kyötikki oli laittanut ansalankoja, jänes oli tarttunut yhteen. Irrotin sen, varoin katsomasta sen silmiin, sidoin eläimen vyötärölle ja puuskutin rinnettä pitkin kotio. Pihalla halli kyyhötti pettyneenä, kun en huolinut mukaan. Kuolleen jäneksen vainu sai koiran valpastumaan ja se tempoi rihmastaan, herätti haukullaan kaikki penin kuuluman päähän. Piste.

Vierailija
306/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 16. Isäni on cihlannut minut porvari Jönssönille, joka on 55 vuotias lescimies ja seitsemän lapsen isä. Kuukautinen wuotoni on myöhässä. Olen ollut tallissa uuden rencin Antin kanssa viime cuunkierron aicana. Antti kyllä lupasi wetä ajoissa pois. Isä ei tiedä eicä saa tietääcään, hän surmaisi minut.  Minut ja Jönssön vihitään lauantaina.

Voinko olla rascaana? Jos olen , mitä teen? Onco jotain yrttiä?

Jönssön luulee että olen neitsyt? Miten saan vuoteen vereen?

Hei missä sinun näädänkiwexet oli cun annoit Antin panna? Haluatco lapsen? Jos Antti on comea niin pidä se ihmeessä. Cucaan ei huomaa cenen elämänmehusta rascautesi alcunsa sai. Hääyönä tunge pala siansydäntä tai macsaa pimpuliisi ja valita ja inise ja itce sulhasesi sinua pannessa, näin saa sen vaicutelman cuin sinuun coscisi. Sisäelin tuo tarvittavan veren tilanteeseen.

Kiitos wain tästä neuwosta. Jönssön oli niin humalassa, että sammui ennenkuis peitto lascettiin päällemme. Ehdin laittaa macsaa pimpuliini ja aicaisin aamulla kun Jönssön oli crapulainen, se laittoi awioliiton täytäntöön. Ei cestänyt nainti kauwan, ei ollut sellaista cuin Antin cansa. Jönssönin henki haisee ja se on cowacourainen. Valitin siitä ja sitten Jönssön jo cierähti päältäni. Löi minua perseelle ja sammui. Cuorsasi. Ei siitä mitän iloa. Lacanaan tuli tahra, jonca sitten tyytyväisenä näytti aamulla hääcansalle. Ciitos neuwosta!

Antti tuli kewäällä takaicin Tukholmasta ja Jönsson otti sen meille rengixi.. Wauwa, pieni poika, näyttää enemmän minulta mutta on punatuccainen. Jönssön ei tiedä. Hänen tyttärensä on cysellyt asiasta, heillä ei ole punatuccaisia suwussa..

Mutta en woi mitään, himot lantiossani Anttiin oliwat kowat. Ei auttaneet rucoucset aamulla eikä illalla, himoitsen sitä mitä Antti tekee pää reisieni välissä. Cieriskelin taas Antin cansa talliheinissä laskiaisena, ja nyt olen taas rascaana. Näädänkiwexet ei auttaneet! Tässä nyt oncelma: Jönssön on halpaantunut ja yhtä elävä kuin kiwi. Ei toimi calu, ei raiwoa cieli. Sicäli kuin Jönssonin pikkupojan kokoinen calu ja pari pukkausta nyt cowin toimiwa oli. Cuolee cai. Isä odottaa jo että Jönssön cuolee ja naittaa minut sitten porvari Wahlrosille. On cuulemma ricas mies, laivoja ja antaa muille lainoja. Nuoricin, wasta 30 wuotta. Eicä edellistä waimoa. Wahlros on käynyt minua jo catsomassa, isä toi sen mucanaan. Jönssön örisi jotain sängystään, cun isä esitteli mitä perin.

Lapsi ei nyt waan cäy tähän tilanteeseen, eicä Anttikaan.

Sattuuko sikiönlähdetys? Tiedän että se on suuri synti, mutta rascauden salaaminen  on mahdotonta.  En woi mennä cantavana Wahlrosille. Apua!

Vierailija
307/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeaisinko pyöveliksi? Millainen koulutus siihen vaaditaan? Millaiset työnäkymät? Minulla oli vaikeuksia katekismuskoulussa mutta läpäisin kuitenkin kolmannella yrittämällä.

Vierailija
308/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä onkin palatsikreivi.

Meen torille heittään almuja köyhille.

Vierailija
309/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin just tilaamassa Tizianilta selfien. Sovittiin, että kaksoisleukaa pienennetään ja tissejä suurennetaan.

Vierailija
310/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katowuosidieetti on hyvin waikuttanut. Ensi cesänä ei tippaakaan ylenmääräistä ihraa!

Kiitos, putosin tuolilta!!

Vierailija
311/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on pitkä, eli muita lukematta ja anteeksi, jos tulee toistoa:

- osallistujia olis vähän, koska luku - ja kirjoitustaitoa olisi vähän (eri tavalla kuin nykyisin)

- mikä olisi keskustelupalstan foorumi, kun ei olisi sähköä eikä nettiä? Joku ilmoitustaulun tapainen kirkon kyljessä? Mutta mistä ihmiset saisivat paperilappuja joille jättäisivät kommenttinsa? 

- suurin osa postauksista olisi ruotsiksi, koska Agricolan ABC -kirjasta ja Uuden Testamentin suomennoksesta olisi vain n. sata vuotta, eikä suomen kielen luku- ja kirjoitustaito olisi ehtinyt vielä levitä kovinkaan laajalle

- osallistujat olisivat lukeneistoa/ sivistyneistöä, eli papistoa, aatelia, jonkun verran porvaristoa

- 90% osallistujista olisi miehiä

Oikea AV- palsta olisi kylänraiteilla, lehmihaoissa, pirteissä, pyykkirannoissa, talkoissa jne.  ja kaikki juorut, tiedot, kokemusperäinen tieto yms. kulkisi suusta suuhun. 

Vierailija
312/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos aloittajalle, pitkästä aikaa tosi hauska ketju :-)

Vierailija
313/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita, joita rasittaa naapuritilan heitukkamaisen piian nilkkojen vilauttelu? Törkeää käytöstä, epäilen jopa noituutta!

Vierailija
314/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

- osallistujia olis vähän, koska luku - ja kirjoitustaitoa olisi vähän (eri tavalla kuin nykyisin)

- mikä olisi keskustelupalstan foorumi, kun ei olisi sähköä eikä nettiä? Joku ilmoitustaulun tapainen kirkon kyljessä? Mutta mistä ihmiset saisivat paperilappuja joille jättäisivät kommenttinsa? 

- suurin osa postauksista olisi ruotsiksi, koska Agricolan ABC -kirjasta ja Uuden Testamentin suomennoksesta olisi vain n. sata vuotta, eikä suomen kielen luku- ja kirjoitustaito olisi ehtinyt vielä levitä kovinkaan laajalle

- osallistujat olisivat lukeneistoa/ sivistyneistöä, eli papistoa, aatelia, jonkun verran porvaristoa

Oikea AV- palsta olisi kylänraiteilla, lehmihaoissa, pirteissä, pyykkirannoissa, talkoissa jne.  ja kaikki juorut, tiedot, kokemusperäinen tieto yms. kulkisi suusta suuhun. 

Ai ihanko tosi??? :D Mä luin tätä ketjua ja tosissani uskoin että asiat olisi näin!

Vierailija
315/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö olla huolissaan? Mies lähti kolme kuunkiertoa sitten oravametsälle. Jäät ovat jo lähteneet, vaan miestä ei kuulu, eikä näy.

Vierailija
316/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupeaisinko pyöveliksi? Millainen koulutus siihen vaaditaan? Millaiset työnäkymät? Minulla oli vaikeuksia katekismuskoulussa mutta läpäisin kuitenkin kolmannella yrittämällä.

Woi paineita tulla pyövelinä olosta. Hyvällä ei katota jos wasta kolmannella kerraalla onnistaa.

Vierailija
317/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Miltä se tuntuu olla tosikko? Olet varmaan juhlien ilopilleri...

Vierailija
318/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Heeeei, älä nyt oo tommonen...

Vierailija
319/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Micsi minun iPhone ei saa centtää missään, pitää tehdä Wacebook-päiwitys APUA!!!

Vierailija
320/2082 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suututtaa hywin paljon ihmiset cetcä ei corjaa lehmänläjiä cylänraitilta!!!

Huolisin cirjoittaa tästä johoncin nyt cun cevät on mutta:

aa) En cirjoittaa osaa

bee) Ei yhteen mitte mediaa ole mihin cirjoittaa voisin