1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Kyllä! Kinkereille hakeudun heti tilaisuuden tullen, niin opin oikein kirjoittamaan! Sitä abc-kirjaa ja uutta testamenttia olen kyllä lukenut tietenkin.
Kansa yritetään hiljentää! Ääneen ei saa Klaus Flemingiä arvostella, kaikki puhe vaiennetaan. Talonpoikien mitta alkaa olla täynnä Flemingin sotaleirityshommaa! Tästä ei hyvää seuraa.
Tämä cetju on caicista paras <3
Cäsi sydämelle raccaat mammat, cehtaanco cysyä, cuinca cauhiasti te siitä tyccäätte, cun ucconne, rencinne, pappi, palwelijanne tai muu miesväci teitä elämänsauwallaan nylcyttää?
Minä en cehtaa cysyä celtään mutta cun minä en siitä nylcytycsestä niin wälitä. En tunne mitään. Ainoastaan uccoin silittely on civaa, sitä racastan coco vartalon cohdalla, mutta caicci muu missä pimpuliin tunceudutaan ei ole enää hauscaa. Onco muita jotca cärsivät samasta waiwasta? Jotcut miehet cyselevät jopa että olico civaa. En cehtaa sanoa että ei cowin hauscaa. Ciitän silloin wain herraa cohteliaasti ja niiaan.
Oletco huolen cocenut cissastasi? Miten olet sille certonut?
Micä auttaapi cuucautisten wuotojen aiheuttamiin särcyyn ja couristucseen?
Olen impi.
Helmani nousi liian ylös jäätyäni kiinni salaa ratsastamisesta ja hajareisin :/ Tukkani hulmusi auki ja ylemmän säädyn miehet tuli metsässä vastaan. Yksi näistä lähti perääni, laukkasin hevosen kanssa karkuun mutta miehen taidokkaampi ratsastustaito ja hevonen pysäytti meidät. Tunnelma oli kiihkeä ja mies suitsi hevoset kiinni ennenkuin alkoi kuulustella minua.. Ajauduimme hengitykset kiihkeinä puuta vasten ja mies varasti suudelman!
Nyt en tiedä mitä teen, mies on parempi kuin minä ja jo nyt naapurit katselee minua pahalla silmin, kylän akkojen mukaan olen hupakko joka olisi ajat sitten pitänyt naittaa suutarin pojalle joka kuulemma hän liian hyvä mies minulle..Satunnaiset katsomiset ja veteen povaamiset ovat saaneet julmia puheita liikkeelle eikä kasvienkeruutani enää suopeasti katsella.
Tuo julkea ja kauhistuttava nuori mies lähetti sinetöidyn viestin jonka sain tehdessäni talonväen ostoksia torilla.. Haluaa tavata tänään illalla tallissa.
Mihin piilotan itseni, en voi näille tuntemuksilleni mitään jotka ovat vallanneet minut huumaten. .
Sinä willi ja uhcarohcea neitsyt, juocse torille ja osta cuivattu näädäncives. Se caulassasi roiccuen centies uscaltaudut talliin nuorucaista cohtaamaan. Muista lahjoa circcoa etä saat syntisi anteexi. Jos olet covin cöyhä voit maxaa messun jälceen piispalle myös ns. luonnossa, nostat tacaowella hameen corwiin ja pyllistät piispalle. Minä teen näin joca sunnuntai ja syntini ovat cuin tuulen pois puhaltamat. Suosittelen. Micäli piispa nylcyttää sunnuntaina juuri minua etcä ehdi odotella, niin aidan tacana curcistelee hänen oppipoicansa. Pienet synnit saa cuulemma anteexi cun heille pyllistääpi.
Mitä leiwotte jouluxi? Parhaat refeptit ja ruoat ciitof?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 16. Isäni on cihlannut minut porvari Jönssönille, joka on 55 vuotias lescimies ja seitsemän lapsen isä. Kuukautinen wuotoni on myöhässä. Olen ollut tallissa uuden rencin Antin kanssa viime cuunkierron aicana. Antti kyllä lupasi wetä ajoissa pois. Isä ei tiedä eicä saa tietääcään, hän surmaisi minut. Minut ja Jönssön vihitään lauantaina.
Voinko olla rascaana? Jos olen , mitä teen? Onco jotain yrttiä?
Jönssön luulee että olen neitsyt? Miten saan vuoteen vereen?
Hei missä sinun näädänkiwexet oli cun annoit Antin panna? Haluatco lapsen? Jos Antti on comea niin pidä se ihmeessä. Cucaan ei huomaa cenen elämänmehusta rascautesi alcunsa sai. Hääyönä tunge pala siansydäntä tai macsaa pimpuliisi ja valita ja inise ja itce sulhasesi sinua pannessa, näin saa sen vaicutelman cuin sinuun coscisi. Sisäelin tuo tarvittavan veren tilanteeseen.
En tiennyt että on sellaisia näädänkiwxiä. Antti on kyllä comea ja teci minulle tallissa hywä monessa asennossa ja minä vielaci syntin mieles ja öisin cuwittelen Anttia ja hänen hywä nuori iso orinculli, mutta Antti lähetetän laiwalla Tukholmaan maanantaina kun kruunataan uusi hjyvä kung Erik. En tiedä milloin näen, kun jäätkin kohta tulevat. Antti on cöyha rengi ja punatucca, mitä Jönssön ei ole. Jönsson on tuonut minulle neljä kaulakäätyä kihlalahjaksi ja kirjotun huiwin.
En haluaisi maata sen Jönssonin alla. Sillä ei ole tuccaacan ja sellaiset siansilmät sywällä naamassa. Rohisee ja röhisee, yscii, lemuaa, cuole cai cohta pystyn, yrittänyt couria minun tissi kun isä sammui cihlajaisoluista, löin sitä. Ocsetta. Ocsetta joka aamu. En tiedä lyöcö se minu jos huomaa minä pilapillu eli jämä. Hääwaki perinteisesti saattelee meidän wuoteeseen catoksen alle. Tiedän sen cuin olen ollut catsomassa kun minun sisareni meni miehelään. Se sulho ei malttanut odottaa hääwäen poistumista vaan hyppasi päälle kuin pucci ja caikki nauroivat. Missä wälissä minä ehti laitta se siansydän minun pimpulis? Onco midän yrttiä, millä woisin maustaa Jönssonin hääolut?
Eikä tämä ole micän pila eli provocatio.
Vierailija kirjoitti:
Olen noita, kysyttävää?
Millä minä woisin maustaa Jönssonin hääolut?
Vierailija kirjoitti:
Cäsi sydämelle raccaat mammat, cehtaanco cysyä, cuinca cauhiasti te siitä tyccäätte, cun ucconne, rencinne, pappi, palwelijanne tai muu miesväci teitä elämänsauwallaan nylcyttää?
Minä en cehtaa cysyä celtään mutta cun minä en siitä nylcytycsestä niin wälitä. En tunne mitään. Ainoastaan uccoin silittely on civaa, sitä racastan coco vartalon cohdalla, mutta caicci muu missä pimpuliin tunceudutaan ei ole enää hauscaa. Onco muita jotca cärsivät samasta waiwasta? Jotcut miehet cyselevät jopa että olico civaa. En cehtaa sanoa että ei cowin hauscaa. Ciitän silloin wain herraa cohteliaasti ja niiaan.
Joscus onci mucavampi kun ottaa wuoteeseen seuraneidin lämmixxi. Siitä ei vaan saa torilla huudella.
Naapurikylästä tultiin arvostelemaan arkisia tapojamme. Kyllähän sen nyt elikkokin tietää, että kaivoon heitetään likavedet ja ne puhdistuu siellä kun juomavedet nostetaan samalla.
Nyt tuo miun ukko uhkailee vetää sinivalkoiset maalit naamaansa ja mennä kilttihame korvissa sivistämään naapurikylää
CUSTAA WAASA ON CUOLLUT!!!!!!!
EI WOI OLLA TOTTA!!!!!
CUULETTECO CUIN CIRCONCELLOT CUOLINSOITTOA SOITTELEEPI?
Olin juuri menossa ceräämään vuohia niityltä ja yhtäcciä alcoi cauhea ja wertahyytäwä circoncellojen pauhu!
Cansa juocsi ciljuen cadulla, naiset itciwät ja miehet cirosiwat! Cysyin että micsi tämä paniicci! Ycsi eucco huusi että Custaa Waasa weiwit heitti!
En voi uscoa tätä. Cädet tärisee. Cuca oncaan uusi hallitsija?
Eicä!!!!! Cauhistus!!!! Cuinca meidän nyt cäy???
Vierailija kirjoitti:
Naapurikylästä tultiin arvostelemaan arkisia tapojamme. Kyllähän sen nyt elikkokin tietää, että kaivoon heitetään likavedet ja ne puhdistuu siellä kun juomavedet nostetaan samalla.
Nyt tuo miun ukko uhkailee vetää sinivalkoiset maalit naamaansa ja mennä kilttihame korvissa sivistämään naapurikylää
mikä lie on kilttihame??
Kuinca näädän kiwekset caulalla auttavat estämään vauwan? Tuo on inhottawa noitaceino. Noitaceinoja ei pidä cäyttämän.
Suolesta tehty suojus auttaa yhtä hywin
Hei missä sinun näädänkiwexet oli cun annoit Antin panna? Haluatco lapsen? Jos Antti on comea niin pidä se ihmeessä. Cucaan ei huomaa cenen elämänmehusta rascautesi alcunsa sai. Hääyönä tunge pala siansydäntä tai macsaa pimpuliisi ja valita ja inise ja itce sulhasesi sinua pannessa, näin saa sen vaicutelman cuin sinuun coscisi. Sisäelin tuo tarvittavan veren tilanteeseen.