Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet
Kommentit (5332)
Vierailija kirjoitti:
Missäänhän ei sanottu että D olisi keksinyt viisastenkiven, vaan on tunnettu työstään alkemian parissa nicholas Flamelin kanssa. Joka oli siis keksinyt viisasten kiven itekseen. D tuli kuvioihin vast myöhemmin. Ja uskon että D on lähemmäksi 300 v.
Rowling on sanonut että Dumbledore syntyi 1881 eli oli 115- vuotias kuollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäänhän ei sanottu että D olisi keksinyt viisastenkiven, vaan on tunnettu työstään alkemian parissa nicholas Flamelin kanssa. Joka oli siis keksinyt viisasten kiven itekseen. D tuli kuvioihin vast myöhemmin. Ja uskon että D on lähemmäksi 300 v.
Rowling on sanonut että Dumbledore syntyi 1881 eli oli 115- vuotias kuollessaan.
Ok! Enpäs tiennytkään. Kiitos tiedosta! Lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole epäloogisuus, mutta tietääkö kukaan, voiko Tylypahkan rehtori toimia myös opetustehtävissä? Esim. Dumbledore toimi muodonmuutosten opettajana mm. Voldemortin käydessä koulua, jolloin hän ei vielä ollut rehtori. Sen sijaan ainakaan Harryn kouluaikoina hän ei (käsittääkseni) opettanut mitään.
Tästä tuli mieleen, että opettikos Kalkaros mitään ainetta rehtorina ollessaan? Ei ilmeisesti koska eikös toinen niistä Carroweista (?) tullut pimeyden voimilta suojautumisen opettajaksi, ja Kuhnusarvio opetti edelleen taikajuomia, vai muistanko väärin?
Juu, olen ymmärtänyt, että rehtori keskittyy lähinnä hallinnollisiin tehtäviin. Joitain satunnaisia oppitunteja voi ehkä joskus pitää (esim. sijaisuus tai juuri jokin läksypiiri tai vastaava).
Itseäni häiritsi se, että Salaperäisyyksien osasto olikin seiskakirjassa Salaisuuksien osasto. Ja että Voldemortia sanottiin aiemmin Pimeyden lordiksi, mutta kutosessa ja seiskassa se olikin yhtäkkiä Pimeän lordi.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni häiritsi se, että Salaperäisyyksien osasto olikin seiskakirjassa Salaisuuksien osasto. Ja että Voldemortia sanottiin aiemmin Pimeyden lordiksi, mutta kutosessa ja seiskassa se olikin yhtäkkiä Pimeän lordi.
Periaatteessa "Pimeän lordi" on oikeampi suomennos. Englanniksihan se on "Dark Lord". "Pimeyden lordi" olisi "Lord of the darkness".
Aika hyvin täällä on jengi saanut vastauksia kysymyksiin ja pohdintoihin, paljon on myös toistoa. No ehkä eivät vaan jaksaneet lukea alusta asti:)
Itse mietin tuota Kelmien kartta/Piskuilan/Weaslyn kaksoset hommaa ja eikös Ron saanut Kutkan veljeltään Percyltä. Percy ei välttämättä kuljettanut rottaa koulussa, vaan piti sitä kotona. Sitten kun Percystä tuli valvojaoppilas, hän sai uuden lemmikin, pöllön, ja rotta tuli Ronille. Eli ensimmäisessä kirjassa rotta kulki koulussa ensimmäistä kertaa. Tuossa vaiheessa kaksoset olivat kolmannella luokalla, ja olivat varastaneet kartan ensimmäisellä, joten olivat jo muutaman vuoden opetelleet kartan tunneleita. Muu asia kartassa ei varmaan kiinnostanut, kunhan pääsi livahtamaan Tylyahoon Sekon puotiin jne. Eli eivät varmastikkaan kovinkaan tarkkaan seuranneet mitä kartassa tapahtuu.
Muistatteko muuten kun muutama vuosi sitten joku keksi Punurmion "ennustaneen" Dumbledoren kuoleman jo kolmannessa kirjassa? Se joulupöydästä nousemis-juttu :D
Itse oon miettinyt, että jossain kirjassa kerrotaan, että Hagrid kasvatti ihmissuden pentuja sänkynsä alla. Kuitenkin myöhemmin ihmissusi oli muun kuin täysikuun aikaa ihminen.
Toinen mitä oon ihmetellyt niin Ron ei tiennyt oikeaa nimeä putkimiehelle, mutta silti mm. tylypahkassa oli jo perustettaessa tehty putket (Basiliski kulki niitä pitkin).
Vierailija kirjoitti:
Itse oon miettinyt, että jossain kirjassa kerrotaan, että Hagrid kasvatti ihmissuden pentuja sänkynsä alla. Kuitenkin myöhemmin ihmissusi oli muun kuin täysikuun aikaa ihminen.
Se oli se päiväkirja-hirnyrkistä noussut Valedron muisto kakkoskirjassa, joka näin sanoi. Kyseessä oli varmasti vain Valedron liioittelua, tuskin hän sitä aivan kirjaimellisesti tarkoitti.
Vierailija kirjoitti:
Toinen mitä oon ihmetellyt niin Ron ei tiennyt oikeaa nimeä putkimiehelle, mutta silti mm. tylypahkassa oli jo perustettaessa tehty putket (Basiliski kulki niitä pitkin).
No tuskinpa Tylypahkan putkia on putkimiehet rakentaneet.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko muuten kun muutama vuosi sitten joku keksi Punurmion "ennustaneen" Dumbledoren kuoleman jo kolmannessa kirjassa? Se joulupöydästä nousemis-juttu :D
Punurmiohan sanoi että ensimmäisenä pöydästä poistuva kuolee, Ron ja Harry nousivat ekoina.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu on myös pimeyden voimilta suojautuminen vs. pimeän voimilta suojautuminen.
Feeniksin killassa Seamus ei tullut Harryn kanssa toimeen. Seamus ja Dean ovat ilmeisesti keskenään hyviä ystävyksiä, mutta silti Dean oli alusta alkaen osallisena Albuksen Kaartissa, Seamus tuli siihen vasta myöhemmin. Miten Dean selitti Seamukselle mihin hän meni, ennen kuin Seamuskin tuli mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Feeniksin killassa Seamus ei tullut Harryn kanssa toimeen. Seamus ja Dean ovat ilmeisesti keskenään hyviä ystävyksiä, mutta silti Dean oli alusta alkaen osallisena Albuksen Kaartissa, Seamus tuli siihen vasta myöhemmin. Miten Dean selitti Seamukselle mihin hän meni, ennen kuin Seamuskin tuli mukaan?
Hyvä kysymys. Kaipa hän sitten vain osasi keksiä hyviä ja uskottavia tekosyitä.
Itse ihmettelin myös sitä, mikä sai Lavenderin tulemaan mukaan, vaikka Hermionen mukaan hänkin piti aluksi Harrya valehtelijana?
Itse olen miettinyt sitä, miksi Harrylla oli vanhempanakin vaikeuksia ihan yksinkertaisten perusloitsujen kanssa? Esim. Dumbledoresta, Voldemortista ja Severuksesta on kerrottu, että he olivat jo kouluikäisinä taitavia ja nerokkaita loitsijoita. Samoin myös Harryn vanhemmat olivat varsin lahjakkaita. Oliko Harrylla sitten vain niin paljon stressiä velhomaailman pelastamisen kanssa, mikä häiritsi keskittymistä opiskeluun?
Miksiköhän Ron valittiin valvojaoppilaaksi? Eihän hän ole juuri millään tavalla esimerkillinen oppilas.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän Ron valittiin valvojaoppilaaksi? Eihän hän ole juuri millään tavalla esimerkillinen oppilas.
Ehkä parempaakaan vaihtoehtoa ei vain ollut? Harrykaan ei vaikuta kovin sopivalta tehtävään ja Dumbledore vielä sanoikin, että ajatteli, että hänellä olisi riittävästi velvollisuuksia muutenkin. Neville olisi ollut vieläkin epäsopivampi ja Deanista ja Seamusista emme tiedä tarpeeksi.
Ihmettelen kyllä sitä, ettei kukaan puuttunut siihen, miten Dursleyt kohtelivat Harrya. Tylypahkan henkilökunnan täytyi olla tietoinen asiasta, kun nämä kerran tiesivät, että tämä asui portaiden alla sijaitsevassa komerossa. Ja luulisi jästienkin huomion heräävän, jos saman perheen lapsista toinen on iso ja lihava ja toinen puolestaan aliravittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punurmiohan sanoi että ensimmäisenä pöydästä poistuva kuolee, Ron ja Harry nousivat ekoina.
Ja jos Kutka-Peter oli Ronin taskussa niin pöydässä oli 14 eikä 13 ihmistä ja ennustus muutenkin paikkansapitämätön.