Opiskelijan ohjauksesta asiaa! (hermo meni)
työpaikallani sairaalassa ohjaan opiskelijaa, jolta tuntuu olevan työelämän perussäännöt hukassa. On ollut ilmoittamatta päivän pois, kyselee aina voiko lähteä aikaisemmin että ehtii aikaisempaan bussiin. Tänään kun tulin yövuoroon, hänen piti olla 13.30-21.30 illassa, olikin hän keneltäkään lupaa kysymättä muuttanut vuoronsa 13-21. Ei sillä että tuolla puolella tunnilla olisí suurta merkittävää merkitystä, mutta periaate on periaate, ei osoita oikein kypsyyttä työelämään tuo meininki. On kysynyt että onko hänen pakko tehdä 21.30 vuoroja, kun hän on sitten nii myöhään kotona ja kun sitten pitää taas aamuun tulla. NO, jos hän on tämän alan valinnut, niin ei oo mielestäni paljn vaihtoehtoja. hänen kaverinsa joka on osastolla myös harjoittelussa, niin pääsi kerran vähän aikaisemmin pois, minä en päästänyt tätä omaa opiskelijaani (eri päivinä siis). Olivat nämä opiskelijatytöt menneet toisen ohjaajan luo, että " miksi tuo pääs aikaisemmin kun mä en päässyt, jouduin odottaa bussia 15min" . Näistä asioista olen jutellut tytön kanssa (vaikka mielestäni ne pitäs olla jo peruskoulusta asti selviä) mutta ei mene perille ei. KErtakaikkiaan hermostuttaa. Olenko niuho ja tiukkis mielestänne? musta vaan tuntuu että pakkohan tuommonen on " tavoille" opettaa, jos ei kerran oma älli mitään sano!
Kommentit (23)
Itseäni kanssa ottaa pannuun sellaiset opiskelijat joita ei yhtään kiinnosta, eivätkä arvosta paskankaan vertaa ohjaustani. ottaisivat sen vastaan kun kerran on mahdollisuus kysyä ja tehdä!
Minäkin mielelläni päästän opiskelijan aikaisemmin kotiin jos hän on ahkera ja kiinnostunut ja asenne työn tekemiseen on kunnossa. Tiedän etteivät he saa palkka, en saanut aikanaan itsekään, mutta en minäkään ohjauksestani mitään ekstraa saa. Ohjaan, koska se tavalllaan " kuuluu" työhöni, mutta ketuttaa jollei sitä arvosteta vaan lusmuillaan ympäriinsä tai vastataan nenäkkäästi... esim. jos pyydän tekemään jonkin tehtävän niin tosiaan sanotaan, että en minä nyt, olen jo kerran tehnyt!! Silloin tekisi mieli sano, että HALOO, kuinka monta kertaa luulet, että minä olen tehnyt?! Sitähän tämä työ on....
Hohhoijaa... eli minullakin opiskelija kontollani parasta aikaa. Hyviä opiskelijoitakin tosiaan on joita on ilo ohjatakun hoksaavat itsekin, kysyvät, ovat kiinnostuneita ja oma-aloitteisia...
Kyllä ohjaajankin pitää vaatia eikä suostua noihin kaikenmaailman selityksiin! Miksi et perustele juuri niinkuin kirjoitit - että työssä sama asia pitää tehdä monesti
Yo-puolilaisilla on työharjoitteluun varattu aikaa opiskeluaikana, mutta ei peruskoulupohjalaisilla.