Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni opettaja pyysi, etten puuttuisi pikkuasioihin!

Vierailija
27.01.2006 |

Mä olen ihan ymmälläni. Mä olen tottunut antamaan palautetta, niin positiivista kuin negatiivista. Mistä ne siellä koulussa tietävät, mitä mieltä vanhemmat ovat, jos ei heille kerrota.

Olenko teidän mielestänne ihan nipo? Tässä muutama esimerkki:

- Halusin saada koulun opetussuunnitelman kotiin lainaan - ei annettu, saa kuulemma tulla vain koululle lukemaan.

- Mielestäni koulussa on liikaa ulkoliikuntaa

- Annoin liikunnan opettajalle palautetta, kun lapsellani on aina joku paikka kipeaänä liikuntatuntien jälkeen. Jos joku ei ole lyönyt mailalla, niin sitten on lihakset kipeinä. Eikö siellä venytellä ollenkaan vai teetetäänkö liian kovia harjoitteita?

- Ihmettelin, kun lapseni ei saa mistään aineesta kymppiä, vaikka kokeista saa lähes aina kympin ja ope on sanonut, että on aktiivinen tunnilla.

Vanhempaintapaamisessa opettaja naureskeli mulle ja pyysi, etten takertuisi pikkuseikkoihin. Hitsi, että mua ärsyttää, kun ei saisi palautetta antaa. Heti ollaan ottamassa nokkiinsa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä koulujen opetussuunnitelmat voi lukea netistä.

Liikaa ulkoliikuntaa -mitä se on? Nykylapset istuu sisällä liiankin kanssa.

Jospa lapsesi vain ei osaa venytellä. Mailoilla huitominen kylläkin on asia, joka on saatava loppumaan ja itsekin tästä ilmoittaisin koululle ihan joka kerta kun tapahtuisi.

Jotkut opettajat eivät anna koskaan kymppiä, en tiedä miksi.

Vierailija:

Mä olen ihan ymmälläni. Mä olen tottunut antamaan palautetta, niin positiivista kuin negatiivista. Mistä ne siellä koulussa tietävät, mitä mieltä vanhemmat ovat, jos ei heille kerrota.

Olenko teidän mielestänne ihan nipo? Tässä muutama esimerkki:

- Halusin saada koulun opetussuunnitelman kotiin lainaan - ei annettu, saa kuulemma tulla vain koululle lukemaan.

- Mielestäni koulussa on liikaa ulkoliikuntaa

- Annoin liikunnan opettajalle palautetta, kun lapsellani on aina joku paikka kipeaänä liikuntatuntien jälkeen. Jos joku ei ole lyönyt mailalla, niin sitten on lihakset kipeinä. Eikö siellä venytellä ollenkaan vai teetetäänkö liian kovia harjoitteita?

- Ihmettelin, kun lapseni ei saa mistään aineesta kymppiä, vaikka kokeista saa lähes aina kympin ja ope on sanonut, että on aktiivinen tunnilla.

Vanhempaintapaamisessa opettaja naureskeli mulle ja pyysi, etten takertuisi pikkuseikkoihin. Hitsi, että mua ärsyttää, kun ei saisi palautetta antaa. Heti ollaan ottamassa nokkiinsa.

Vierailija
22/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi vaan hermostuu sitten mitä pidemmälle koulua käy, kun alkaa olla vaikeampaa ja sitten tuliskin kaseja kymppien sijaan. Munkin enkun yo-koe lähti M:nä vuonna 2000 openi käsistä ja tuli L:nä takaisin. :D Se on paljon mukavampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että itselläni on jokin asennevamma koko koululaitosta kohtaan. En koulukiusattu enkä muutenkaan kouluaikoina päähän potkittu, mutta koulu järjestelmänä on sen verran huonossa huudossa itselläni kuitenkin - tiedän, kuinka huonosti asiat siellä VOI mennä, joten kyllä aivan varmasti pitäisin todella tarkasti silmällä oman lapseni siellä saamaa kohtelua. Olisin varmaan oikea joka opettajan kauhu...

Vierailija
24/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat pilata lapsesi elämän asenteellasi? Koulu on lapselle hyvin tärkeä ja se, miten siellä pärjää. Toki voi elämässä pärjätä muutenkin, mutta kummasti se tasoittaa tietä, jos koulu menee hyvin. Ja koulu ei voi mennä hyvin, jos äidillä on asennevamma.

Ja vielä ylpeilee sillä, että meinaa olla v:mäinen... huh. Mieti lapsesi osaa. Sinä et pysty opettajaa/koulua voittamaan, sinulla on vain hävittävää.

Vierailija:

Myönnän, että itselläni on jokin asennevamma koko koululaitosta kohtaan. En koulukiusattu enkä muutenkaan kouluaikoina päähän potkittu, mutta koulu järjestelmänä on sen verran huonossa huudossa itselläni kuitenkin - tiedän, kuinka huonosti asiat siellä VOI mennä, joten kyllä aivan varmasti pitäisin todella tarkasti silmällä oman lapseni siellä saamaa kohtelua. Olisin varmaan oikea joka opettajan kauhu...

Vierailija
25/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen ei pidä tarttua ja aina olla valittamassa, mutta kyllä aiheesta saa koulullekin antaa palautetta.

Vierailija
26/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan vaan mietin, että minusta tulisi varmaankin todella " huono" koululaisen vanhempi noin opettajan kannalta. Lapsena oikeuksia turhankin tarkkaan vahtiva vanhempi muuten ei ole aina kovinkaan huono asia - useamminkin toivoisi vanhempien välittävän vähän enemmän...

Miksi haluat pilata lapsesi elämän asenteellasi? Koulu on lapselle hyvin tärkeä ja se, miten siellä pärjää. Toki voi elämässä pärjätä muutenkin, mutta kummasti se tasoittaa tietä, jos koulu menee hyvin. Ja koulu ei voi mennä hyvin, jos äidillä on asennevamma.

Ja vielä ylpeilee sillä, että meinaa olla v:mäinen... huh. Mieti lapsesi osaa. Sinä et pysty opettajaa/koulua voittamaan, sinulla on vain hävittävää.

Vierailija
27/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo numeroon kahdeksan on ihan tolkuttomat vaatimukset.

T. Eräs ope, jota uusi OPS ihmetyttää..

Vierailija
28/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi? Miksi haluat sulkea lapsen tiimityön, yhteisön ja kavereiden ulkopuolelle? Koulu on myös paikka, jossa opitaan solidaarisuutta, tulemaan toimeen toisten kanssa ja myös kestämään ikävyyksiä. Koulussa oppii elämää, joskus kyllä karvaastikin, mutta enimmäkseen positiivisen valmentavasti. Oletko itse kysynyt lapseltasi haluaako hän olla mielummin kotiopetuksessa? Entäs jääkö lapsesi myös pois työelämästä, koska et halua ottaa riskiä siitä, että joutuisi opettelemaan elämää yhteisössä?

Sinä et voi voittaa mitään ilmanaikuisella kitinällä. Aiheutat vain lapsellesi asennevamman ja huonon koulutaipaleen. Purnuta, purnuta. Saat vaikean maineen ja mikään ei kuitenkaan muutu, koska et saa tukea keneltäkään.

Vierailija
29/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en edes jaksa lukea muiden kommentteja,vaan kerron omani; mun mielestä on hienoa että sua jaksaa kiinnostaa lapsesi koulunkäynti! ja itse myös aion antaa koululle palautetta kun oma muksuni joskus siihen ikään ehtii.

Harmi jos sulle on sattunu opettajia kohdalle,jotka ei osaa arvostaa ja ottaa palautetta rakentavana. Älä ihmeessä lopeta,koska niitä,joita ei kiinnosta,löytyy tuhatmäärin enemmän!!

Vierailija
30/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululla ei ole minkäänlaista monopolia tiimityön, yhteistyön, kavereiden, solidaarisuuden ja ikävyyksien opettajana ja jakelijana. Niitä kaikkia oppii kyllä ihan normaalissa elämässäkin, ja minusta koulu ei ole normaalia elämää, vaan teennäinen järjestelmä, jolla ei juuri ole tekemistä esim. työelämän kanssa.

Jos itse pitäisi koulua hyvänä ideana, jättäisitkö laittamatta lapsesi sinne, jos lapsi sanoisi, ettei halua mennä? Tuskin. Tuskin siis itsekään laittaisin omaani kouluun, jos hän itse kovin pienenä inttää sinne haluavansa, koska se minusta olisi huono paikka hänelle. Sitten kun on vanhempi saa tietenkin itse vaikuttaa enemmän omiin asioihinsa. Eikä tällä tietenkään ole mitään tekemistä lapsen " elämän pilaamisen" taikka aikuisen lapsen pompottamisen kanssa.

Oletko tosissasi? Miksi haluat sulkea lapsen tiimityön, yhteisön ja kavereiden ulkopuolelle? Koulu on myös paikka, jossa opitaan solidaarisuutta, tulemaan toimeen toisten kanssa ja myös kestämään ikävyyksiä.

Vierailija
31/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja hoida omat hommasi kotona. On se kumma kun vanhemmat kuvittelevat, että joka juttuun koulussa saa puuttua ja sanoa oman mielipiteensä. Jos sinua koulu noin innostaa, hankkiudu itse opettajan-

koulutukseen ja tutustu hommaan käytännössä! Ei siinä loppujen lopuksi

ehditä viilata pilkkuja sinun lapsesi suhteen.

Nykyään pitää tehdä ihan liikaa yhteistyötä vanhempien kanssa. Vanhemmat luulevat, että he voivat sitten vaikuttaa myös opetukseen.

Minusta ei kannata sekaantua opetukseen, ellei siellä nyt ihan törkeitä

juttuja tule vastaan. Suomen opettajat on kyllä koulutettu hyvin

(joka alalla), joten opettajien ammattitaitoa ei tarvitse kyseenalaistaa.

Suinkaan kaikki Suomen opettajat eivät ole hyviä opettajia ja heidän ammattitaitonsa on joskus syytäkin kyseenalaistaa. Jos opettajalla ei ole kykyjä saada luokkaa edes rauhalliseksi opetustilanteissa, täytyy vika olla siellä luokan edessäkin. (Ja ei ollut oma lapseni riehumassa.) Opetuksesta ei tullut mitään, opettajalla ei ollut mielenkiintoa puuttua jatkuvaan koulukiusaamiseen jne.

Me emme jääneet katselemaan ammattitaidottoman pikkukoulun rehtorin touhuja, vaan muutimme takaisin koulupiiriin, jossa opetus luistaa ja lapsilla on hyvä olla.

Ap, tuo menee jo liiallisuuksiin. Anna opettajan tehdä työtään rauhassa ja lue opetussuunnitelma netistä. Kritiikkiä annetaan, kun sille on aihetta. Ulkoliikuntaa tai liikuntaa ylipäätään ei voi olla liikaa, varsinkin kun meidän alkuopetuksessa olivilla sitä on vain 2 tuntia viikossa.

Vierailija
32/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei palautetta saisi antaa, miksi heti ollaan" nipoja" ? Jos antaa vielä sellaisista aiheista,jotka itseä vaivaavat ja mietityttävät.. tai jos yksinkertaisesti pyytää VASTAUSTA KYSYMYKSEEN. Kaikki pitäisi niellä,vai? Miettiä itsekseen, eikä kysyä niiltä jotka tietävät...

AP varmasti ajattelee lapsensa parasta.

AP jatka samaan malliin!!!

Vierailija
33/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nössö se teidän lapsi on jos valittaa joka liikunta tunnin jälkeen et on paikat kipeenä? Ei ilmeisesti ole tottunut liikuntaan...

Ja todella itsekästä vaatia sitä opsia KOTIIN! Lue netistä tai mee koululle lukemaan, ei sitä yhdessä illassa ole pakko lukea. Mitä jos muutkin vanhemmat alkais pyytämään sit opsia kotiinsa?

Numero koostuu paljosta muustakin kuin koenumeroista ja tuntiaktiivisuudesta.

Meidän lapsen opettaja pitää siitä että vanhemmat on kiinnostuneita, niinkuin mekin. Mutta ei me valiteta vaan kysellään koulunkäynnin sujuvuudesta, oppimisesta, käyttäytymisestä muita oppilaita kohtaan jne. Jos lastamme kohdeltaisiin selkeästi väärin, ottaisimme kyllä opettajaan yhteyttä. Mut tuommoset pikkukolhut liikuntatunnilla silloin tällöin kuuluu asiaan. Tekevälle sattuu.

Vierailija
34/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin tumpelo, että satuttaa itsensä liikunnantunnilla, niin voi voi. Opetussuunnitelmassa on myös arvioinnin perusteet ja kymppi on todellakin vastaamassa about täydellisyyttä, että ei sitä ihan helposti saa.

Vierailija
35/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin moni lapsi elää " minä minä-maassa" . Jos vanhemmat kuvittelevat olevansa maailman napoja niin ikävä kyllä se asenne tarttuu - ainakin välillisesti - myös lapsiin.

Mielestäni toisaalta on huolestuttavaa, jos lapsen lihakset tulevat kipeiksi koululiikunnasta - ikävä todiste siitä, että lapsi ei muuten pahemmin harrasta liikuntaa.

Mutta mitä muuta voikaan odottaa, jos lapsen vanhemmat ovat sitä mieltä, että koulussa on liikaa ulkoliikuntaa (ottaen huomioon mikä on liikuntatuntien viikkotuntimäärä).

Ja ihmeestä tulee se kuvitelma, että opettajat tarvitsisivat jatkuvasti palautetta työstään? Toki on välillä hyvä saada palautetta ja todellisiin epäkohtiin on tartuttava, mutta vanhempien tehtävä ei ole toimia palauteautomaatteina.

Ammatissa kuin ammatissa palaute on tärkeää - kunhan se tulee päteviltä osaajilta, ei ns. kadunmiehiltä. Ja siitähän tässä on kyse.

Toki lapsen vanhemmat ovat lapsensa " asiantuntijoita" tiettyyn pisteeseen saakka, mutta harva vanhempi on pedagogisesti pätevä antamaan palautetta opettajalle tämän työstä. Joten jätetään se palaute ammatti-ihmisten harteille, jookos?

Enkä nyt tarkoita sitä, ettei koululla ja kodilla saisi olla vuorovaikutusta - se on ensiarvoisen tärkeää, mutta rajansa kaikella.

Vierailija
36/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa on noin 2-3 h viikossa... vaikka joka ikinen liikkatunti olis ulkona niin ei kyllä raitisilmamyrkytystä voi saada :D

Vierailija:

Mutta mitä muuta voikaan odottaa, jos lapsen vanhemmat ovat sitä mieltä, että koulussa on liikaa ulkoliikuntaa (ottaen huomioon mikä on liikuntatuntien viikkotuntimäärä).

Vierailija
37/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kannattaa esittää asiat siten, että opettaja ei koe kyselyitäsi syytöksinä. Meidän koulussamme kannustetaan vanhempia pitämään yhteyttä kouluun ja me opettajat pidämme mahdollisimman paljon yhteyttä koteihin. Koulussamme toimii aktiivinen vanhempainyhdistys, vanhemmat pitävät kerhoja ja yhteisvoimin järjestämme kaikkea mukavaa toimintaa. Tarkoitus olisi saada kaikki oppilaat viihtymään ja innostumaan oppimisesta. Suorastaan omituisilta kuulostivat muiden opettajien kommentit tässä ketjussa, mutta ymmärrän, että kovin suuren luokan opettajalla on vähemmän aikaa perehtyä muuhunkin kuin vain opettamiseen ja järjestyksen pitoon.

Itse työskentelen pienehkössä maalaiskoulussa ja oppilaita on alle 20. Meillä on erittäin hyvä henki koulussamme, eikä järjestyshäiriöitä ole nimeksikään. Suosittelen pientä maaseutukoulua työpaikaksi!

Minua kyllä kiinnostaisi kehitellä koulusta demokraattinen ja voisimme ottaa käyttöön ideoita Freinet-pedagogiikasta. Steinerkouluissakin on paljon hyvää.

Vierailija
38/41 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen opettaja tekee varmasti mielellään rakentavaa yhteistyötä oppilaiden vanhempien kanssa.

Vierailija
39/41 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta alakoulun opettaja-huoltaja tapaamisiin on varattu aivan naurettavan lyhyt aika, jossa ei ehdi keskustella puoliakaan tarpeellisista asioista. Eikö se ole hyvä asia, että vanhempia kiinnostaa lasten koulunkäynti?

Vierailija
40/41 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta alakoulun opettaja-huoltaja tapaamisiin on varattu aivan naurettavan lyhyt aika, jossa ei ehdi keskustella puoliakaan tarpeellisista asioista. Eikö se ole hyvä asia, että vanhempia kiinnostaa lasten koulunkäynti?

meillä ei ainakaan niistä makseta erikseen opettajalle palkkaa. eli opettaja tapaa OMALLA AJALLAAN 24:N oppilaan vanhemmat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi