Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi syksynä lapsi ekalle luokalle. Te kirkkoon kuulumattomat vanhemmat,

Vierailija
27.01.2006 |

valitsetteko lapsellenen elämänkatsomuksen, evlut vai ortodoksiopinnot?

me vanhemmat ei kuuluta kirkkoon tai muuhunkaan uskonnolliseen järjestöön.

Mutta mietityttää sitä, jos luokalla kaikki muut ovat uskonnonopetuksessa.

ja meidän lapsi elämänkatsomuksen piirissä.

Mihin olette päätyneet? Ja perustelut miksi?

Ja pitääkä paikkaansa että elämänkatsomuksen opiskelijat joutuisivat opetukseen esim yhteisluokassa kaikenikäisten kanssa?

Tai vaikkapa vasta koulunjälkeen esim 14-15 vaikka koulu olisi ollut loppu jo klo 13.

Mikähän on nykyään prosentit ketä on valinnut evlut opiskelun tai elämänkatsomuksen?

Onko ala-asteen opettajia kuulolla?

Ja miksi ei voi vaihtaa myöhemmin valintaansa?

Meidän tulevan ekaluokkaisen lapussa lukee, että valinta on pysyvä!

Itse haluasin laittaa lapsen mieluummin elämänk.opetukseen. Mutta pelottaa jos onkin luokkansa ainuita ja joutuu siksi vaikka syrjityksi tai jotakin.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollan ortd. ja maalaiskoulu joten muita ei ole, niin ortd. tunteja ei järjestetä yhden takia.

Vierailija
2/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla, hauskaa opetusta ja useamman luokan oppilaiden kesken. varmaan on vaan et-opiskelijoiden määrä kasvussa.

veikkaisin että valinta ei ole pakko pysyvä, voittehan sanoa että olette liittyny kirkkoon. tuskin tarkistaavat. teininä oli hyvä puoli ettei tarvinnut mennä esim joulukirkkoon jos ei halunnut. nykyisin kyllä käyn..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miedän perhe oli ainut kirkkoon kuulumaton eikä meille järjestetty elämänkatsomustietoa ei edes yläasteella. Sitten vasta kun minä olin päässyt peruskoulusta pois tuli yläasteelle et-opetus. Silloin vaadittiin että on kolme et:läistä. Minua ei ainakaan sen takia ole koskaan syrjitty tai kiusattu.

Vierailija
4/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei kuulukkaan mihinkään kirkkoon.

Siinä on kolme kohtaa valittavana eli ev.lut ortodoksiopetus tai elämänkatsomus.

Mutta onko täällä ensi syksynä koulunsa alottavien lasten vanhempia jotka pähkäilee saman asian kanssa?

Kiitän vastauksista jo vastanneille ja vastaaville.

ap

Vierailija
5/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa et-ryhmiä on kaksi 1-3. luokkalaisille ja 4-6. luokkalaisille, mutta tiedän pienempiä kouluja, joissa kaikenikäiset opiskelevat yhdessä. Et tunnt on järjestetty samanaikasesti kuin muilla on uskontoa. Uskontotunneilleni osallistuu myös kirkkoon kuulumattomia, sillä vanhemmat katsovat uskonnon olevan osa yleissivistystä. Uskontohan ei nykyään saa olla kovinkaan vakaumuksellista, esim. ei mitään rukoilemista jne. Osan et:ssä käyvien lasten vanhemmat antavat lasten osallistua koulun uskonnollisiin tilaisuuksiin, mikä on mielestäni hyvä, sillä lapset tuntuvat haluavan niihin osallistua. Vaihtoehtoja on siis useita ja nykyään luokissa on niin monenlaista sakkia, ettei kukaan ihmettele, miksi joku käy et:ssä ja joku jonkun muun uskonnon tunneilla.

Vierailija
6/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomat valitsevat:

A. Opiskelen ellämänkatsomustie

Vierailija
7/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

B. opiskelen ev.lut uskontoa.

C. opiskelen ortdoksista uskontoa.

Eli tässä koulussa saa valita mikä näistä.

Ja jos kuuluu johonkin muuhun uskontoon. Opetus järjesteään lapselle näin:

Oma uskonnollinen yhdyskunta järjestää uskonnonopetuksen koulun ulkopuolella.

Mutta jos opetusta ei anneta , niin oppilas voi osallistua elämänkatsomuksen opintoihin huoltajien pyynnöstä

Myös ortodoksiseen kirkkokuntaan kuuluva saa valita opiskeleeko

A. ev.lut uskontoa

B. ortodoksista uskontoa.

Voisiko joku kertoa mitä siinä elämänkatsomuksessa siten opetetaan?

Sekin on aika ratkaisevaa kumpaan lapseni nyt laitan, vaihtoehtona meille joko ev tai ek.?

kiitos

Vierailija
8/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ekalla ja tokalla, opiskelevat evluttia ja osallistuvat kaikenlaisiin juhlatilaisuuksiin virsillä tai ilman, eikä kuuluta kirkkoon tai muuhun uskontokuntaan...

hyvin ovat viihtyneet ja varsinkin joulukirkot yms. muut tuntuvat tosi tärkeiltä luokan yhteisiltä tapahtumilta.

Opetus ei ole ollut liian tunnustuksellista vaan pohdintaa perheestä, ystävistä, anteeksiantamisesta jne. Joitakin raamatunkertomuksia ollaan käsitelty, mutta se ei ole mielestäni ollut mikään ongelma. Sivistykseen ja kulttuurihistorian tietouteen mahtuu monenlaista tarinaa =)

Vierailija
9/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmässä on useimmissa kouluissa joko kaikki 1-6 luokaat samassa tai sitten 1-3 ja 4-6 luokat erikseen. Samanlaiset ryhmät ovat myös useimmiten pienissä uskonnonopetusryhmissä kuten islam tai ortodoksitunneilla. Ja pienissä kyläkouluissahan on kaikki tunnit ryhmissä joissa on eri ikäisiä oppilaita.

Koska oma et- opiskelu oli ala-asteella mukavaa ja mun mielestä myös sivistävämpää kuin uskonnonopetus, laitan lapset myös et-tunneille. Ei kukaan mun lapsista ainakaan ole kertonut että kiusattaisiin tai syrjittäisiin et:n takia. Ja ne et-tunnit on järjestetty useimmiten niin että tulee esim jonain aamuna kahdeksalta kun uskonnonopiskelijat tulevat yhdeksältä, tai sitten et on esim klo 13-14 kun uskontotunneilla käyvillä koulu loppuu ja klo 13. Mutta sitten taas jonain päivinä kun on uskontotunti aamulla klo 8, mun lapsella alkaa koulu sitten vasta yhdeksältä. Joten ei se et lisää tuntimäärää sen suuremmaksi kuin muillakaan koululaisilla.

Vierailija
10/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voisiko joku kertoa mitä siinä elämänkatsomuksessa siten opetetaan?

Sekin on aika ratkaisevaa kumpaan lapseni nyt laitan, vaihtoehtona meille joko ev tai ek.?

Lisäksi pohditaan erilaisia eettisiä asioita, sosiaalisia suhteita ja myös länsimaista kulttuurihistoriaa käydään läpi ja elämän perusasiat kuten syntymä ja kuolema. Toki samoja asioita käsitellään myös uskontotunneilla mutta et-tunneilla niitä keretään pohtia pidempään ja syvällisemmin, koska mitään raamatun kertomuksia ja muuta vastaavaa ei opetella. Jonkun verran riippuu tietysti siitä, millainen ryhmä ja opettaja on, että mitä tehdään.

Useimmat et-opettajat opettavat tunneilla myös uskonnottomia tapoja juhlia syntymää ja häitä sekä viettää hautajaisia, se kun on monelle kristityssä maassa elävälle uskonnottomallekin hankalaa mieltää että naimisiin ei ole pakko mennä kristillisin menoin ja että ristiäisille on vaihtoehtona myös nimiäiset.

Vierailija
11/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutaan kyllä miehen kanssa vielä kirkkoon, kun ei olla haluttu omia vanhempiamme järkyttää kirkosta eroamalla.

Olen itse päätymässä siihen, että tuo nykyuskonto-opetuskin on ok, kun ei ole liian tunnustuksellista. Mutta silti mietin, että saisiko tuolta et:n tunneilta enemmän eväitä elämään. Minusta olisi hyvä, jos et:n tunneilla laitettaisiin lapset itse miettimään eettisiä kysymyksiä yms.

Harmi, kun en tajunnut ekaluokkalaisten tiedotustilaisuudessa kysyä, miten tuo et:n opetus meidän koulussa on järjestetty. Muistin koko asian vasta kun sain ilmoittautumislapun eteeni.

Jatketaan keskustelua!

Vierailija
12/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vaan, kun uskonnosta on yleensä aika helpot kysymykset, niin olisi etua.

Vierailija
13/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

erilaista katsomusta pitävää ihmistä kiusataan koulussa. Surullista, mutta totta

Vierailija
14/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänkatsomustiedosta on omat yo-kysymykset.

Meillä on lapset et-tunneilla ja ei todellakaan ole lapsia kiusattu tuon valinnan takia! Nykyään on niin monenlaista kulttuuria jo pienessäkin koulussa, että ei tosiaankaan uskonto tai uskonnottomuus ole syy kiusata.

Vierailija
15/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

erilaista katsomusta pitävää ihmistä kiusataan koulussa. Surullista, mutta totta

Eikä kukaan mun lapsistakaan ole maininnut että kiusattaisiin. Munm ielestä on sinällään typerää olla laittamatta lasta et-opetukseen vain siksi että siitä saatetaan kiusata. Kiusata kun voi kaikeasta mahdollisesta hiusten väristä alkaen. Entä jos lapsesi tarvitsee silmälasit? Jätätkö ne hankkimatta ettei kukaan keksi haukkua rillipääksi?

Vierailija
16/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva ekaluokkalainen osallistuu elämänkatsomusopetetukseen.

Samoin sisarukset ketä perästä tulee.

ap.:)

Vierailija
17/17 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergioita ym ym.Siis ei voi olla totta että vanhemmat on itse noin suvaitsemattomia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi