Noloja ja hauskoja vääriä luuloja, joita sinulla on ollut aikuisuuteen asti
Vastineena tuolle "Lapsena luulin..."-ketjulle! :) Kertokaa hauskoja ja noloja juttuja, joita olette luulleet todeksi/ymmärtäneet väärin aikuiseksi asti!
Itse tosiaan luulin, että miehillä on kaksi kivespussia. Asian oikea laita selvisi vasta 18-vuotiaana, kun aloin seurustelemaan.
Luulin myös, että lorvikatarri on oikeasti jokin vakava sairaus. Tajusin vasta kuukausi sitten, että eipä olekaan... Hehheh, onneksi tämä ei tullut kenellekään muulle ilmi paitsi nyt teille. :D
Kertokaapa!
Kommentit (1652)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ne virren sanat menee "lensi maahan enkeli. - joutui, sampi, tuulta".
Siinä sitä laulelin muitten mukana kirkossa sen enempiä ikinä ajattelematta mitä laulan. Mietin vaan että miksi just sampi, miksei joku muu kala.
Joskus tuntuu etten ollut se terävin lapsi...
Minä ihmettelin myös, mikä se sampituuli oikein on. Ja Varpunen jouluaamuna -laulussa mietin, että miksi se joulu on koditon ja varpunen onneton. Mutta en nyt varmaankaan ihan aikuisuuteen asti miettinyt.
Todella pitkään luulin, että sanomalehdet ovat puolueettomia ja kertovat faktat niinkuin ne ovat, ja Ylen uutiset etunenässä (Olihan siellä ollut uutistenlukijana Arvi Lind, Suomen luotettavin mies). Valkenihan se ikävä totuus jossain vaiheessa.
Mä tajusin vasta nyt ton!! Varpunen on koditon!!!! Kiitos tästä.
Mä en tajunnu vieläkään 🙈
Entä tajuatko, mikä on se "pieni", joka saa sen veljen. Siis säe: pieni sai sun veljesi.
Ihmettelin noin kolmekymppiseksi asti, mikä ihme se on se "pieni" ja miksi siitä ei kerrota enempää ja miksi se sai veljen...
Runokielessä tuo sanajärjestys voi olla hämääva. Siis säe "Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhällen, pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta."
voisi olla myös vähän nykyaikaistaen
"Pienen siemenen, jonka annoit köyhälle, sai sun pieni veljesi enkeleiden maasta"
Luulin aika vanhaksi asti, ettei uuniin tai mikroon saa katsoa, kun siellä valmistuu jotain... mietin että ne tarvitsee rauhan kypsyä/lämmetä/paistua. mietin niin kovin kokkausvideoita katsellessani, että miten ne muffinsit voivat nousta tuolla lailla vaikka kamera tuijottaa niitä uunin ulkopuolella.... =D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ne virren sanat menee "lensi maahan enkeli. - joutui, sampi, tuulta".
Siinä sitä laulelin muitten mukana kirkossa sen enempiä ikinä ajattelematta mitä laulan. Mietin vaan että miksi just sampi, miksei joku muu kala.
Joskus tuntuu etten ollut se terävin lapsi...
Minä ihmettelin myös, mikä se sampituuli oikein on. Ja Varpunen jouluaamuna -laulussa mietin, että miksi se joulu on koditon ja varpunen onneton. Mutta en nyt varmaankaan ihan aikuisuuteen asti miettinyt.
Todella pitkään luulin, että sanomalehdet ovat puolueettomia ja kertovat faktat niinkuin ne ovat, ja Ylen uutiset etunenässä (Olihan siellä ollut uutistenlukijana Arvi Lind, Suomen luotettavin mies). Valkenihan se ikävä totuus jossain vaiheessa.
Mä tajusin vasta nyt ton!! Varpunen on koditon!!!! Kiitos tästä.
Mä en tajunnu vieläkään 🙈
Entä tajuatko, mikä on se "pieni", joka saa sen veljen. Siis säe: pieni sai sun veljesi.
Ihmettelin noin kolmekymppiseksi asti, mikä ihme se on se "pieni" ja miksi siitä ei kerrota enempää ja miksi se sai veljen...
Ei ihme, tuo tauottuu laulaessa eri tavalla. Tuohon koditon ja varpuseni väliin tulee laulaessa helposti "pilkku". Kirjoitettaessa se on: Joulu on, koditon varpuseni onneton. Toi pieni sai sun veljesi on yhtä kuin sai sun pieni veljesi. Yritin etsiä tähän kieliopillista selitystä, mutten löytänyt.
Luulin että Eppu Normaalin laulajan nimi on Eppu Normaali, eli että yhtye on nimetty hänen mukaansa. Vasta viime vuonna opin että asia ei näin ole :'D.
Luulin että ulostamisen jälkeen täytyy aina pyyhkiä takapuoli takakautta. Sitten olkavarteni kipeytyi (ihan muusta syystä) ja pyllyn pyyhkiminen oli vaikeaa. Silloin vasta tajusin että voin naisena pyyhkiä pyllyn edestä/etukautta myös ulostamisen jälkeen. Olen yli 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Luulin että ulostamisen jälkeen täytyy aina pyyhkiä takapuoli takakautta. Sitten olkavarteni kipeytyi (ihan muusta syystä) ja pyllyn pyyhkiminen oli vaikeaa. Silloin vasta tajusin että voin naisena pyyhkiä pyllyn edestä/etukautta myös ulostamisen jälkeen. Olen yli 50 v.
Noin ei kyllä kannata tehdä. Tulee helpommin tulehduksia jos takapuolen bakteereja pääsee "väärälle puolelle". Minä luulin pitkään että etanadynamiitti on jotain järeämpää etanoiden karkoitusainetta.
Pimppi/pillu on muuten se koko juttu kaikkine härpäkkeineen eli vulva+vagina ei pelkkä emätinreikä.
Monella miehellä virhekäsitys tässäkin ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin ei kyllä kannata tehdä. Tulee helpommin tulehduksia jos takapuolen bakteereja pääsee "väärälle puolelle". Minä luulin pitkään että etanadynamiitti on jotain järeämpää etanoiden karkoitusainetta.
Kyllä sen voi etukautta pyyhkiä ilman, että "vetää eteenpäin". Etukautta siis käsi, mutta ei vedetä "etupyllyyn" asti!
Joskus nuorempana kun en autoista niin tiennyt, niin kuplavolkkarista puhuttaessa usein kuulin, että se on huono talvella, kun on niin kylmä auto. Samassa lauseessa usein puhuttiin bensalämppäristä, ja kun en mistään webastoista tms. silloin mitään tiennyt, niin oletin "loogisesti", että sitä bensaa pitää lämmittää, ja silloin se kupla toimii paremmin talvella.
Nopeastihan tuo olisi ollut kysyttävissä, että mikä se oikeasti on, mutta olen aina ollut melko huono kysymään "tyhmiä" kysymyksiä, vaikka nyt tiedän ettei semmoisia ole olemassakaan...
Ei oma luulo, mutta brittisarjasta (jossa pitää kertoa jotain erikoista itsestään, ja toiset arvaavat, onko se totta) nuorehko nainen kertoi aina luulleensa, että poroja ei ole oikeasti olemassa, vaan ne ovat satuolentoja niinkuin joulupukki (kyllä, Britanniassakin on poroja). Ei kukaan uskonut, että se niin tietämätön olisi, mutta oli vaan.
Håkan B kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet vieläkin, että kellojasi on genetiivissä. Ei ole. Vaan monikon partitiivissa posessiivisuffiksin kanssa.
Vielä tänä aamuna luulin, että tärpätti on aktiivin indikatiivin imperfekti yksikön toinen persoona sanasta tärpättää eli hän tärpätti. Päivällä töissä kuulin sen olevankin viinaa.
Ei se ole viinaa vaan puu bensaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ikäni että miten englannin kieltä puhuvat lapset voi ikinä oppia omaa kieltään, kun siellä aakkoset kirjoitetaan ihan eri tavalla kuin lausutaan. :DDD
Tämä ei ole oikeasti mitenkään ihan tuulesta temmattu juttu: englantia äidinkielenään puhuvilla on tietyt haasteet lukemaan/kirjoittamaan oppimiselle. Esim suomessahan opetetaan että A kirjoitetaan aina kun kuuluu [a], englannissahan A voidaan lausua n. viidellä eri tavalla sanasta riippuen. Näin netissä kuvan taulusta, johon opettaja oli pyytäny oppilaitaan kirjoittamaan "excuse me" ja siellä oli ihan hyviä yrityksiä tyyliin "ex koesme" mutta joukossa ihan käsittämättömiä, kuten "itcolme".
Tämä on ihan ymmärrettävää, sillä englannissa on monia todella epäloogisia lausumisia, esim cough sanan gh lausutaan F:nä ja colonel-sanan eka L lausutaan R:nä. Minkään sanan kirjoitusasua ei voi ennalta tietää, ellei sitä tarkasta jostain. Samaten uuden kirjoitettuna nähdyn sanan lausumista ei voi tietää 100%:sti, voi toki arvata.
Siksi monella natiivipuhujalla on runsaasti kirjoitusvirheitä kielessään vielä aikuisenakin. Suomalaisissakin on näitä tässäkin ketjussa ilmi tulleita virheellisisä luuloja (esim. vanilja, eikä vanilija), vaikka meilleähän kirjoitusasu on hyvin helppo. Eli entäs sitten niillä engalntia puhuvilla.Greenwich on käsittämätön ”grenits”. Mistä tuo lausumisen sekalaisuus johtuu?
Keskity ihmettelemaan suomen omituisuuksia, mikroauto uuni jne.
Miten mikroautot liittyy mikroaaltouuneihin?
Vierailija kirjoitti:
Sain alta parikymppisenä opiskelijana ekaan omaan kotiin äitiltä "itsekastelevan kukkaruukun". Ihmettelin sitten, että eipä ole kovin häävi keksintö, kun kukka kuivahti alta aikayksikön. Sitten hitusen aloin tarkemmin tuumia, että mistä se oikeasti veden sinne ruukkuunsa muka saa? Ja hokasin että hitsi, munhan se on itse sinne kaadettava.
Ja kyllä, olin yliopistossa.. :D
Siksi sen oikea nimi onkin altakasteluruukku eikä "itsekasteleva ruukku".
Vierailija kirjoitti:
Luulin tosi vanhaksi, että seksin harjoittaminen toisen kanssa tarkoittaa, että on rakastunut tai ainakin ihastunut siihen toiseen.
Tulikin monta väärinkäsitystä ja pettymystä nuoruudessa.
Minäkin luulin näin, kun kyse on pojista tai miehistä, jotka tuntee ennestään. Kavereiden ja ystävien kanssa ei sekoilla vaan ollaan tosissaan, tai sitten kerrotaan suoraan jos ei olla. Eikä ainakaan anneta ymmärtää jotain muuta. Turha luulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen voi etukautta pyyhkiä ilman, että "vetää eteenpäin". Etukautta siis käsi, mutta ei vedetä "etupyllyyn" asti!
Niinpä. ja pyyhkipä sitten taka- tai etukautta, niin aika "sokkona" pyyhkimisen joutuu tekemään. Itse yleensä pyyhin "tuputellen", jos pyyhin etukautta. Ihmettelin joskus reumaattiselle ylipainoiselle ja isopyllyiselle äidilleni, kuinka hän saa pyllyn pyyhittyä. Ei kuulemma ollut mitään ongelmaa. Pyyhki siis etukautta.
En jaksa koko ketjua selata, mutta jos ei vielä ole tullut ilmi, niin "tiitti' on murresana. Tarkoittaa ainakin lounaismurteissa tietynlaista uloketta. Eli se ei ollut yhden kommentoijan oma keksintö vaan mullekin ihan tuttu sana jo vuosikymmenten ajalta. Vasta Helsingissä asuessani opin ettei se olekaan yleiskieltä.
Tapahtui jo markka-aikana, mutta luulin pitkään tuolloin, että tonni on oma rahansa eikä kutsumanimi tuhannelle. Ikäänkuin olisi summa tuhannen ja miljoonan markan välillä.
Niin ja ala-asteikäinen olin vielä tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Luulin että käärmeet on jotenkin kylmiä ja niljakkaita. Ne onkin lämpimiä ja siloisia.
On ne kylmiä, jos ympäristö on kylmä. Sitähän se vaihtolämpöinen tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko siis nyt aikuisena, että kuukautiset _eivät_ ole oikeaa verta?
Kuukautiset ovat kohdun limakalvoa, jossa on mukana jonkin verran verta. Ei siis todellakaan verta samoin kuin haavasta vuotamalla.
Suurin osa vuotavasta nesteestä on juuri verta, mikäli on tyypillinen juokseva vuoto. Toisilla taas on hyvin niukat ja veren osuus voi olla pienempi (joillain se saattaa olla jopa pelkkää hyytynyttä ruskeaa vuotoa). Itse limakalvon osuus on aika pieni. Erityisesti nuorilla verta vuotaa monesti niin paljon että se näkyy alhaisena hemoglobiinina.
Luulin pitkään että "haksahtaa" tarkoittaa ihan samaa kuin innostua. Eli kun joku "haksahti" johonkin niin oli silloin kovasti innostunut siitä. Vähitellen ihmettelin kun ihmiset haksahtivat vain johonkin josta heille koitui sitten kovasti haittaa. Lopulta sitten selvisi että se tarkoitti nimenomaan sitä.