Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koootaanpa tähän seikkoja, mitkä ärsyttää liikenteessä. Mua ärsyttää se, että ihmiset ei osaa käyttää vilkkua.

Vierailija
25.01.2006 |

Kun odotat risteyksessä, että pääset kääntymään niin joku torvi ei osaa vilkuttaa. Erityisesti ruuhka-aikoina on tosi raivostuttavaa. Myös liikenneympyröissä, monet ei osaa käyttää vilkkua. Tai kaistaa vaihtaessa se vilkku olis kova sana. Viereiseltä kaistalta vaan yritetään väkisin tunkea sun kylkeen. On hankalaa antaa tietä, jos ei osata käyttää sitä vilkkua.

Nää jutut sieppaa mua. Mites teillä muilla?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jonossa ajettaessa ei käytetä ohituskaistaa.

Esim Tre-Jkl välillä on ohituskaistan pätkiä säännöllisen epäsäännöllisesti ja erityisesti juhlapyhien aikoihin tuolla tiellä ajetaan tasaisessa jonossa sen hitaimman kuljettajan vauhtia. Pässi ajelee jonossa ja kiroaa, kun ei pääsekään ajamaan rajoituksen mukaan tai ylinopeutta vaan joutuu köröttelemään jonossa 80km/h. Kun ohituskaista alkaa, pässi spurttaa innosta hihkuen talla pohjassa ohituskaistalle ja ajaa pari kilometriä iloisesti kunniallisille autoilijoille vilkutellen.

Jokaisessa juhannus-, joulu-, tai pääsiäisruuhkassa on kymmeniä tällaisia pässejä. Kun ohituskaista loppuu, pässit tunkevat takaisin jonoon, jolloin muu jono joutuu jarruttamaan antaakseen pässeille tilaa. Ohituskaistan lopussa jono ei kuljekaan enää 80km/h vaan 50km/h. Seuraavalla ohituskaistalla pässit lähtevät uudestaan ohittamaan ja ongelma kertautuu. Lopulta jono matelee kävelyvauhtia.

Voisiko autokoulussa pitää yhden oppitunnin pelkästä jonokäyttäytymisestä? Monille tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa ymmärtää, miten ruuhkat muodostuvat. Suomen tieverkosto on monin paikoin riittämätön nykyisille likennemäärille ja esimeksiksi Kehä I:llä jo muutaman pässin poukkoilu eestaas kaistojen välillä saa aikaiseksi totaalisen liikennekaaoksen.

Vierailija
82/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis vilkun käytön vaikeus, punaisia päin ajo ja ohittaessa paluu liian lähelle eteen, ärsyttää nopeudet asutusalueilla.

En ymmärrä niitä itsekeskeisiä aikuisia, jotka kaahaavat ja ohittelevat 40 rajoitusalueella! Kyseisen tien yli kulkee paljon koululaisia päivittäin. Lisäksi kadulla on läpikulku kielletty, mutta ei se tunnu ketään kiinnostavan. Kyseinen tie on muutenkin vaarallinen huonon näkyvyyden (siis mutkien) takia.

Eikä saisi yleistää, mutta suurin osa näistä kaahaajista on naisia pienet lapset kyydissä :( Yksi muksu tässä on jo kuollut jäätyään auton alle. Kauhulla odotan, koska on seuraavan vuoro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti paikoissa, joissa liikkuu lapsia. Mitä uudempi ja hienompi auto, sitä törkeämmin kaahataan. Ja sitten tietenkin teinit, jotka ovat perineet asennevammansa vanhemmiltaan.

Ajan usein alakoulun ohi menevää katua, jossa on rajoitus 40 km/h ja hidastetöyssyt. Silti on vaarallinen paikka lapsille. Siinä nämä euroopanomistajabemarimiehet ajavat tuhatta ja sataa iskarit töyssyissä paukkuen. Olen kahdesti nähnyt kun joku lapsi on jäädä alle. Jos sellainen kaahari tulee perääni ajamaan, hidastan vauhdin aina niin, että se on selvästi alle 40 ja töyssyt menen toooosi hitaasti. Hauska katsoa peilistä kun pukuäijillä otsasuonet pullottaa kun on muka niin kiire.

Vierailija
84/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kanssa raivostuttaa taajama-alueilla kaahaajat. Itsekästä touhua, ei välitetä siitä, että siellä liikkuu pyörillä jms. pieniä lapsia.

Lisäksi yksi juttu, josta ei ole vielä kukaan täällä kirjoittanut eli parkkialueilla ajaminen. Isoilla parkkialueilla pätee samat säännöt kuin muualla liikenteessä eli oikealta tulevia väistetään! Minä väistän aina oikealta tulevia (ne on tasa-arvoisia risteyksiä!) ja monesti tulee tilanteita joissa se oikealta tuleva jää siihen pällistelemään että "Miksi et mene idioottinaiskuski?!" Tekis mieli huutaa ikkunasta, että ei sulla ole kolmiota...

Vierailija
85/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- perseessä kiinni ajelijat. Koskaan kun ei voi tietää mitä tapahtuu, niin siinäpähän sitten kolaroidaan, jos joudun äkkijarrutuksen tekemään.

- Täysin järjettömät ohittelijat. Mm. sellainen vastaantulija, joka ilmeisesti vähän arvioi väärin tilan ja ajan ohittaa ja puikahtaa juuri ja juuri takaisin omalle kaistalleen ennen kuin oltaisiin törmätty. Tai sitten ne, joiden on pakko takaa ohittaa oli tilanne mikä hyvänsä: kerran jouduin tienpenkalle väistämään, kun joku saatanan katumaasturikuski oli päättänyt päästä ohi, vaikka ohituskaista oli jo vaihtunut yhdeksi kaistaksi ja kaistojen välissä oleva kaide vielä kavensi tietä entisestään. Ja ne, joiden on pakko päästä ohi ja sitten jäädään surraamaan sitä seitsemääkymppiä siihen eteen.

- Polkupyöräilijät. Eivät kaikki, mutta yllättävän monta läheltäpiti-tilannetta on tullut juuri niiden takia. Kerran oli törmäys ihan niin lähellä, että kun nuori poika (joka kurvasi pimeästä pihasta suoraan auton eteen) pysähtyi sitten, niin otti auton nokkapellistä tukea, ettei olisi kaatunut. Ja muutama muukin kerta muistuu mieleen, kun pyöräilijä on täysin varoittamatta kääntynyt eteen.

- Tämä nyt on loppujen lopuksi aika pientä, mutta poliisin ajaessa liikenteen joukossa, ajovauhti vähenee sinne kuuteen-seitsemäänkymppiin, vaikka rajoitus olisi se satanen. Muutaman kerran tullut tällekin naureskeltua, kerran kyseinen tapahtuma oli ohituskaistalla enkä varmaan ikinä ole nähnyt, että satasen ohituskaistalla ajetaan järjestään seitsemääkymppiä eikä KUKAAN ohita. :)

- Ympyröissä ajo ei tunnu ihan kaikilta sujuvan. Kiva olla sellaisen perässä, joka odottaa ympyrään ajoa niin kauan, kunnes se on täysin tyhjä tai sitten ne, jotka puskevat eteen niin, että itse joutuu keskelle ympyrää pysähtymään.

- Olla sellaisen kyydissä, joka valittaa IHAN KAIKESTA mitä muut tekevät, vaikka itse teen samaa. Ukko nimittäin tekee tuota: valittaa, että muut vilkuttavat liian myöhään (50m) ennen risteystä ja itse sitten kuitenkin laittaa vilkun jos laittaa, niin sen kymmenen metriä ennen. Valittaa, kun joku puskee risteyksestä eteen liian myöhään, mutta itse kuitenkin tekee samaa asenteella "kyllä tästä vielä kerkiää, hidastakoon tuo takanatulija". Eli lyhyesti sanottuna kaikki hidastelevat, ajavat väärin jne. Aaargh, ärsyttää :D

Vierailija
86/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvävälin voi säilyttää myös kaupunkiajossa.

Vierailija
87/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli edelläsi on auto joka ajaa esim 80 alueella seitsemääkymppiä, mutta auta armias kun se ohituskaista alkaa niin sama kuski kaahaakin lähes sataa! JA kun ohituskaista päättyy, niin taas vauhti tippuu alle rajoituksen. JA siinä sittenj ajetaan peräkanaa :/

Maakunnissa näitä tapaa ihan jatkuvasti. Mikä ihme siinä on, ettei voi päästää toista ohi??

Vierailija
88/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myönnän olevani varsinainen sunnuntai ajelija, eli 80 alueella mennään alinopeutta, 60 alueella pikkasen päälle kuuttakymppiä. Ajan nopeutta, jonka koen itseklle turvalliseksi.

Samoin teen pimeällä tiellä sitä, että kun auto tulee vastaan hidastan, kun se on mennyt ohi, kiihdytän normaali nopeuteen. Tämänkin teen siksi, että koen sen turvalliseksi.

Liikenteen vaarantajat ärsyttää. Oli kyse sitten perässäroikkumisesta, reilusta ylinopeudesta, puhelimeen lätisemisestä, tai ihan mistä tahansa

Vierailija
89/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli edelläsi on auto joka ajaa esim 80 alueella seitsemääkymppiä, mutta auta armias kun se ohituskaista alkaa niin sama kuski kaahaakin lähes sataa! JA kun ohituskaista päättyy, niin taas vauhti tippuu alle rajoituksen. JA siinä sittenj ajetaan peräkanaa :/

Maakunnissa näitä tapaa ihan jatkuvasti. Mikä ihme siinä on, ettei voi päästää toista ohi??

Jotenkin tuo ohitus tunnutaan ottavan henkilökohtaisena loukkauksena. En tosin ymmärrä miksi. Varsinkin keski-ikäisiä miehiä jos ohittaa, niin yllättävän usein heidän on pitänyt päästä uudestaan ohi jurnuttamaan sitä seitsemääkymppiään. Kai se sitten vain joillakin ottaa niin itsetunnon päälle. Minut saa kyllä ohittaa aivan rauhassa, jos siltä tuntuu.

Vierailija
90/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pitää ottaa huomioon se, että ajaa tasaisesti - nopeus saattaa vaihdella

ja kaikki te jotka valitatte perseessä roikkujille: tsekatkaa, mitä vauhtia itse ajatte!

vaikka kesäkelillä ajelen 100km/h, jos ei ole lapset kyydissä, saatan mennä vähän lujempaa. Siltikin joku tökkää puskuriin kiinni eikä uskalla edes ohi mennä.

Talvisin ajelen n. 90km/h, yllättäin, jotkut taulapäät silti puskurissa kiinni. Eikä ne tolvanat tajua että näillä teillä kulkee paljon hirviä, turvaväli ei olisi pahitteeksi.

Ja jos muutenkin ottaa päähän hidastelijat, senkun lähdette hyvissä ajoin kotoa, tai mistä lähdettekään, että teille ei tule kiire.

Voitte rauhassa odottaa ohittamispaikkaa, eikä tarvitse puskurissa roikkua.

Vierailija
91/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- perseessä roikkujat varsinkin jos eivät mene ohi! (En itse aja alinooeutta, ajan yleensä 5-10km/h enemmän kun rajoitus on.) En tykkää, että joku on perseessäni kiinni, joten mahdollisuuden tullen ajan bussipysäkille ja päästän roikkujan ohitseni.

- edellä ajavan auton vauhti vaihtelee

- takana oleva auto ohittaa tai risteyksestä tuleva auto kiirehtii eteen ja jää munimaan eteen

- vaarallisesti pitkää jonoa ohittelevat, vaarantavat kanssa ihmiset, eikä itse hyödy ohittamisesta kuin muutaman minuutin

- tosiaan VILKKU on keksitty

Vierailija
92/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut eivät tajua ajaa oikeassa reunassa vaan jummaavat keskiviivalla, ARGH!

Varsinkin venäläiset ajavat näin, en ymmärrä miksei voi laittaa venäjäksi kylttiä että ajakaa oikealla.

Usein näin on Loviisan jälkeen alkavalla leveä kaistaisella tiellä Helsinkiin päin mentäessä.

Vierailija
93/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jalankulkija on suojatien reunassa. Kun tulee euroopasta käymään suomeen , meinaa jäädä auton alle! Siellä paaaaljon sivistyneempi ajokulttuuri ( ainakin saksa, itävalta, espanja ja ranska)

Vierailija
94/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johan jättävät välin:)

Mua niin nyppii ne ääliöt, jotka ihan huvikseen ajelee liian lähellä. Mitä niille pitää tehdä kun mieli tekis jotenki näyttää että ala mennä sieltä hiillostamasta??? Jarruttaa? Näyttää keskaria? Mitä?

Vierailija
95/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkiajossa: Hitaat valoista lähtijät. Kun valo vaihtuu aletaan etsiä sitä vaihdetta silmään ja miettiä että mihin mun piti mennäkään ja valoista pääsee tosiaan läpi 2 autoa.

Ohituskaistatiellä: Aivan tajuttoman raivostuttava on tuo ilmiö, että körötellään alle nopeusrajoituksen ja sitten kun alkaa ohituskaista niin painetaan kaasu pohjaan ettei kukaan vaan pääse ohi.

Monesta ärsyttävästä nämä ovat mun top 2 :)

Vierailija
96/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa konepeltiä pidemmälle. Usein on tilanteita, että letkassa ajettaessa joku kiireinen tunkee välttämättä ohi (turvavälin yritän aina pitää) ja tulee eteen ja jarruttaa, mikä taas hidastaa koko loppuletkan menoa. Ja sillähän ei ole mitään väliä, vaikka vastaan tulee koko ajan autoja ja letka ajaa nopeusrajoitusten mukaan.

Kaupunkialueilla ne yli-innokkaat kaistanvaihtajatkin ärsyttää. Omalla normireitilläni mua aina naurattaa, kun jonkin ajan päästä ollaan taas vierekkäin liikennevaloissa, tai menen ohi, ja ihan vaan yhtä kaistaa ajamalla.

Pakko kertoa täälläkin yksi rekkatarina. Eräänä talviaamuna ruuhka-ajan lähestyessä, kun oli "vähän" liukasta, ajelin kasikympin alueella reilua kahdeksaakymppiä. Jossain vaiheessa ihmettelin, miksi joku takaatuleva ajaa pitkät päällä. Vilkaisin peilistä, niin paikassa, jossa on yksi kaista ja kaide vastaantulevien kaistan välissä rekka ajoi henkilöauton takapuskurissa kiinni, pitkät päällä. Voi olla, että se pikkuauto ajoi vähän alle rajoitusten, oli meinaan pirun liukas keli. Vähän matkan päässä rekka pääsi sitten tästä pikkuautosta ohi ja minä olin seuraava uhri. Mutkaisen ja ohituskielloilla varustetun tien ajoi mun puskurissa kiinni. Ei olisi auttanut, vaikka itse olisin vauhtia hidastanut, jollei rekkakuski sitten olisi nokkakolaria jonkun vastaantulijan kanssa halunnut ajaa.

Lähestyvä liikenneympyrä vähän jännitti. Mietin, että mitä minusta jää jäljelle, jos täysperävaunurekka hurauttaa takapaksista sisään. Tajusi siinä vaiheessa onneksi vähän jättää väliä. Jonkin ajan kuluttua huomasin, että ympyrästä minun jälkeen tullut autoilija peri lähellä ajavan rekan. Parikymmentä kilometriä myöhemmin minä ja perässäni ajava auto käännyttiin valtatieltä pois, niin tämä ystävällinen ammattiautoilija soitti torvea ohiajaessaan.

Itse ajan rekan perässä kiltisti, jos ohituspaikkaa ei tunnu olevan, samoin yritän pitää vauhtia niin, että perässäni tuleva rekka saa ajaa rauhassa omaa vauhtiaan. Tämä tapaus laittoi kyllä miettimään tuota ammattiautoilijoiden ammattimaisuutta. Harmittaa vietävästi kun en saanut kuljetusfirman nimeä ylös, olisin nimittäin ottanut yhteyttä.

Vierailija
97/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuntuu turvallisemmalta ajaa kovempaa, kun tiellä on enemmän "tilaa" (ts. 3 vs. 2 kaistaa). Typerää tietenkin.

Mua ei ärsytä oikeastaan mikään (paitsi ne takana roikkujat, varsinkin jos on lapsi takapenkillä). Ajankin kyllä aika vähän.

Se edessä kökkivä auto jonka olet ajatellut ohittaa heti kun ohituskaista alkaa löytää varmasti kaasupolkimen heti kun ohituskaista alkaa. Kaistan päättyessä kiire katoaa ja näin ollen nopeuskin putoaa. Ärsyttävää!

Kolmikaistaisilla teillä sen huomaa hyvin: nopeus nousee ohituskaistoilla ainakin 15 km/h ja kaistan loputtua sama matelu alkaa.

Lisäksi ärsyttää

- tyypit, joiden nopeus jojottaa muutenkin 15-20 km/h

- tyypit, jotka könöttää keskiviivalla tai jopa sen päällä

- tulpanmuodostajat eli ne, jotka ajavat esim. hitaasti ajavan aivan perässä niin, ettei siihen väliin pääse ja suman purkaakseen pitää odotella pitkää suoraa että pääsisi molemmista ohi

- risteyksessä kökkijät

ja kaikki te jotka valitatte perseessä roikkujille: tsekatkaa, mitä vauhtia itse ajatte!

Vierailija
98/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka menevät mielenosoituksellisesti kovalla vauhdilla ohi, vaikka ajan juuri nopeusrajoituksen mukaisesti tai jopa hiukan ylinopeutta.

Vierailija
99/99 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen otsikko sivulla ja olin heti, että MÄ OLEN NIIIN SAMAA MIELTÄ!

Ihmiset, käyttäkää vilkkua, jos ette halua olla silppua!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä