Koootaanpa tähän seikkoja, mitkä ärsyttää liikenteessä. Mua ärsyttää se, että ihmiset ei osaa käyttää vilkkua.
Kun odotat risteyksessä, että pääset kääntymään niin joku torvi ei osaa vilkuttaa. Erityisesti ruuhka-aikoina on tosi raivostuttavaa. Myös liikenneympyröissä, monet ei osaa käyttää vilkkua. Tai kaistaa vaihtaessa se vilkku olis kova sana. Viereiseltä kaistalta vaan yritetään väkisin tunkea sun kylkeen. On hankalaa antaa tietä, jos ei osata käyttää sitä vilkkua.
Nää jutut sieppaa mua. Mites teillä muilla?
Kommentit (99)
on itse SELVÄSTI nähtävä, onko turvallista ohittaa toista.
Zatu:
että miten kiitos näytetään. Minun mielestä " oikea oppisesti" näin, kun olet ohittanut rekan ja vilkauttanut vilkkua oikeaan merkkinä palataksesi kaistalle. Niin heti perään vilkautat vilkkua lyhyesti vasempaan. Tosi kohteliaat kuskit vilauttavat valojaan sinulle :)
ja nro 42, tuon ohitusmerkin saatuasi tottakai tarkistat tilanteen ja sen merkin jälkeen kuuluu lähteä heti, ei esim 10 sekunnin viiveellä, koska tilanteet liikenteessä muuttuu nopeaan.
Liikenneympyrään tuleva näkee paremmin tulijan, jos tämä kaartaa koko kierroksen... Eli tulee tavallaan " hitaammin" , kun pitää kulkea pitempi matka kuin oikojan. Ei kai tämä kovin paha ärsytys oo, mutta kuitenkin.
Ja tiedän olevani ärsyttävä: vauhtini sahaa välillä, kun ajan pimeällä (varsinkin vieraissa paikoissa). Mutta ei kai kokemusta saa kuin ajamalla... Pitäisi varmaan kiinnittää siihen entistä enemmän huomiota.
Ja mitä noihin rekkakuskeihin tulee, niin varmaan niitäkin on erilaisia. Ei kannata kaikkia tuomita, jos joku roikkuu perseessä. Tai kaikkien suuttua, jos yhden käytöstä arvostellaan. Eikö..?
Toinen on ne kiilailijat, jotka väen vängällä kaahaa ensin vasenta kaistaa, että vaan pääsevät tiukassa paikassa vielä yhden auton ohi ja tunkevat siihen eteen pieneen väliin. Tai peräpuskurissa roikkujat, jotka sitten loppujen lopuksi ohittavat kaahaten vain löytääkseen itsensä seuraavista liikennevaloista edestäni tai vierestäni. Ja aikaa säästyi huimasti... olishan näitä. Kumpa vaan kaikki ajaisi yhtä viisaasti ja hyvin kuin minä! ;-D
Odotin pääseväni risteyksestä pois, vasemmalta puolelta tuli auto vilkku päällä. Oletin hänen kääntyvät joten pääsisin pois. Lähdin menemään ja mitä tekee se nainen. Tööttää kun ei olekaan tulossa siihen risteykseen vaan seuraavaan.
Eiköhän tuota jokainen tajua että jos ei ole kääntymässä ja siinä risteyksessä on autoja, vilkkua ei laiteta päälle ennen väärää risteystä.
Itsekin vasta olin auton ostanut ja heti meinas joku tulla kylkeen.
Katsokaapa tuolta kohta "kaistanvaihto moottoritiellä rampin kohdalla":
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/5cadd5b907ef8302c2256c7…
se että kun kiihytyskaistalta yrittää päästä liikenteeseen mukaan, ni ne HÖLMÖT jotka ajaa sitä oikeata kaistaa ei tajua väistää edestä sinne vasemmalle kaistalle (tietenkin sillä ehdolla että on vapaata tilaa sielä vasemmalla)!!!!!!!!!!!!
Tätä ei monikaan kyllä tee.
Tuo on itse asiassa kiellettyä koska rampilta tulevalla on VÄISTÄMISVELVOLLISUUS.
Minä tosin väistän jos on tilaa....
Siis pitäisikö sinun mielestäsi liikenneympyrässä ajaa ensin koko kierros ympäri ja vasta sitten pois? Vai mitä tarkoitit? Liikenneympyrän keskellä kai useimmiten on koroke, joten ei siitä edes pääse oikomaan.
Itseäni ärsyttää liian hitaat liikennevaloista lähtijät, jolloin vain muutama auto pääsee vihreillä eteenpäin. Samoin ärsyttää liian arat kuljettajat, jotka eivät uskalla ajaa edes 80km/h hyvällä säällä, eivät uskalla ohittaa edes 30km/h ajavaa traktoria, puhumattakaan että uskaltaisivat kiihdytyskaistalla kiihdyttää sataseen ja pääsisivät helpommin muun liikenteen sekaan. Taksia tai julkisia liikennevälineitä suosittelen lämpimästi näille.
Ja ratkaisuna perässäroikkujiin olen pitänyt tuplaturvaväliä edelläajavaan. Eli jos minun edelläni ajava tekee äkkijarrutuksen, ehdin itse jarruttaa hillitymmin jotta en jäisi kahden auton väliin lytätyksi.
ajetaan ihan rekan perään kiinni ennen kuin vaihdetaan ohituskaistalle ja sitten koukataan suoraan toisen ohittajan eteen, ilman vilkkua.
Motarilla ajetaan ohituskaistalla alinopeutta. Tekee mieli mennä oikealta ohi!
Kehä ykkösellä usein oikealla kaistalla rekka ja vasemmalla kaistalla vieressä henkilöauto ajaa samaa vauhtia. Joo, en halunnutkaan ohittaa.
V-i-l-k-u-n k-ä-y-t-t-ö
Kun ei ole ruuhkaa ja risteyksestä tupsahtaa auto suoraan eteen loskassa sutien. (Mun perässä tilaa silmän kantamattomiin).
Henkilöautojen mittarit valehtelee sen verran paljon, että rajotinta vastaan ajavat rekat saavat kiinni ja ajavat perseessä.
se että kun kiihytyskaistalta yrittää päästä liikenteeseen mukaan, ni ne HÖLMÖT jotka ajaa sitä oikeata kaistaa ei tajua väistää edestä sinne vasemmalle kaistalle (tietenkin sillä ehdolla että on vapaata tilaa sielä vasemmalla)!!!!!!!!!!!!
Tätä ei monikaan kyllä tee.
varmaankin siksi että se on laitonta. sakot rapsahtaa väistäjälle.
Vierailija:
tulevat takaisin siihen hitaammalle kaistalle. Varsinkin kurakelillä tää on rasittavaa, kun yhtä-äkkiä saattaa näkyvyys kadota täysin, kun joku törppö kiilaa puskuria hipoen eteen, vaikka tietä olisi edessä kilometrikaupalla!
kuin nimenomaan ohittamiseen, ei pitkän matkan matkaamiseen vaikka se kuran lentäminen takana tulevan tuulilasiin on tosi kurja juttu.
Sä olet varmaan myös niitä tyyppejä, jotka jonoa ohittaessaan koukkaa joka helvetin välissä? Kun ihan oikeasti niin EI pidä tehdä. Se nimenomaan vain haittaa ja vaarantaa liikennettä.
Se mikä mua ärsyttää, on ohittajat, jotka ei pysty nostamaan kunnolla nopeutta ohittaessaan, vaan yhtä rekkaa ohitetaan 5 kilometriä, kun korkeintaan 2km/h nopeampaa voi ajaa kuin ohitettava.
että ihmiset ei osaa pitää sitä turvaväliä. Meistä kukaan ei ole kaikkivoipa. Meille kaikille voi tapahtua se kolari, jossa voi jopa joku kuolla! Miksi siis on niin vaikea pitää se turvaväli!!!!!!
Myös semmoiset euroopan omistajat, ja perseessä roikkujat saa verenpaineen nousemaan.
Tulevat kiireellä kolmion takaa, "kun vielä ehtivät", ohittelevat miten sattuu ja kaahaamalla, roikkuvat perseessä, vaarantavat muut tiellä liikkujat.
Sellaiset, jotka eivät koe että heidän pitäisi liikennesääntöjä mitenkään erityisesti noudattaa jollei ole vaaraa jäädä kiinni (poliisi liikkeellä). Parkkeeraavat miten sattuu ja mihin sattuu - ja ajavat jopa väärään suuntaan yksisuuntaisella tiellä! Kaikkee sitä onkin.
juttuja on ollu tässä ketjussa, mitkä muakin ärsyttää.
Pakko mainita, että ärsyttää tietysti nämä punaisia päin ajelijat.. Jos olen kääntymässä vasemmalle ja odottelen valojen vaihtumista (korostan tässä että minulle vaihtuva valo on sitten vihreä nuolivalo, joten mun ei tarvi väistää vastaantulijoita), nämä vastaantulevat ajelevat surutta päin punaisia. Mutta nepä ei arvaakaan että minä lähden kuin tykinsuusta siitä valoista jos ensimmäinen olen! En todellakaan jää odottamaan että se punaisia päin tulija saa ajaa ensin (niinku monet tekee), se tulee sitten mun keulaan. Läheltä piti-tilanteita on ollut paljon, harmi että näin talvella en pysty lähtemään valoista yhtä nopeaa kuin kesällä. Siis oikein kerjään sitä että se punaisia päin ajaja törmää mun autoon. Siitä saatana saa! Ja sehän on sen vika, minähän katsoin vaan että jaa kappas vihreät palaa mulle.
Jalankulkijat jotka menee punaisia päin, voi jumaliste. Minä teen niin että kiihdytän oikein reippaasti ja pienellä vaihteella että kuuluu kova ääni, teen äkkijarrutuksen ja töötti pohjaan, niin että loikkivat siitä edestä kuin säikyt jänikset! Useimmiten nämä on ihan keski-ikäisiä jotka punaisilla menee.
Joo ja sitten tämmönen homma kun meidän paikka kunnalla on tämmönen yks risteys, että siinä on yks kaista, jolta käännytään oikealle, vasemmalle ja mennään suoraan. Se on ainainen murheenkryyni. Ihmiset ei helvetti vieköön tajua, että jos olen siihen valoihin mennyt ensimmäisenä, ja olen ryhmittynyt oikealle puolelle, eikä minulla ole vilkkua, olen täysin lainmukaisesti ryhmittynyt oikein mennäkseni risteyksestä SUORAAN. Se ei tarkoita että siihen mun viereen voi tulla ja yrittää ajaa myös suoraan. Tätä on teroitettu myös paikallislehdessä mutta ei mene jakeluun.
Sen verran pakko tunnustaa, että itse yleensä teen tuollaisia inhottavia ohituksia (kurat päälle, suoraan eteen, tai käännyn heti ohitettuani jotta takana oleva joutuu jarruttamaan, jne) sellaisille, jotka oikeasti ajaa tosi vaarallisesti, kiihdyttelee ja himmailee, tulee kolmion takaa eteen ja jää junnaamaan siihen. Se on KOSTO. Ja sitä teen edelleen.
Vilkut mun bemarissa kuitenkin on ja niitä käytän ahkerasti.
Se edessä kökkivä auto jonka olet ajatellut ohittaa heti kun ohituskaista alkaa löytää varmasti kaasupolkimen heti kun ohituskaista alkaa. Kaistan päättyessä kiire katoaa ja näin ollen nopeuskin putoaa. Ärsyttävää!
Kolmikaistaisilla teillä sen huomaa hyvin: nopeus nousee ohituskaistoilla ainakin 15 km/h ja kaistan loputtua sama matelu alkaa.
Lisäksi ärsyttää
- tyypit, joiden nopeus jojottaa muutenkin 15-20 km/h
- tyypit, jotka könöttää keskiviivalla tai jopa sen päällä
- tulpanmuodostajat eli ne, jotka ajavat esim. hitaasti ajavan aivan perässä niin, ettei siihen väliin pääse ja suman purkaakseen pitää odotella pitkää suoraa että pääsisi molemmista ohi
- risteyksessä kökkijät
ja kaikki te jotka valitatte perseessä roikkujille: tsekatkaa, mitä vauhtia itse ajatte!
ja kaikki te jotka valitatte perseessä roikkujille: tsekatkaa, mitä vauhtia itse ajatte!
vaikka kesäkelillä ajelen 100km/h, jos ei ole lapset kyydissä, saatan mennä vähän lujempaa. Siltikin joku tökkää puskuriin kiinni eikä uskalla edes ohi mennä.
Talvisin ajelen n. 90km/h, yllättäin, jotkut taulapäät silti puskurissa kiinni. Eikä ne tolvanat tajua että näillä teillä kulkee paljon hirviä, turvaväli ei olisi pahitteeksi.
Ja jos muutenkin ottaa päähän hidastelijat, senkun lähdette hyvissä ajoin kotoa, tai mistä lähdettekään, että teille ei tule kiire.
Voitte rauhassa odottaa ohittamispaikkaa, eikä tarvitse puskurissa roikkua.
Jos ajat tiellä niin lähellä että kura lentää toisen lasiin, ajat liian lähellä turvaetäyksistä välittämättä!!
Ilmeisesti sinä ajat toisten puskureissa kiinni, mutta jos tekee ohituksen, pitää ajaa niin kauas eteen että ei aiheuta toisille vaaraa!!!
Paitsi että kuralla sotket muitten näkyvyyden hetkeksi niin asetat liikenteessä olevat mahdolliselle kolarille vaaraksi. Tätä kutsutaan turvaväliksi.
Opettele ajamaan!
kun ajat nopeusrajoitusten mukaan niin taatusti perässäsi roikkuu joku.
ja ajo liikenneympyrässä. Osa porukkaa olettaa että sen koko ympyrän on oltava aivan tyhjä, että siihen voi ajaa... tää luo hieman ruuhkaa tääläl Espoossa päin ainakin noihin ympyriin. Ja kaistan vaihto risteyksessä (eli esim. liikenneympyrän sisällä) ja ilman vilkkua tietenkin.
kun rekka hinkutti takapuskurissa. Poliisin ensimmäinen kysymys oli mikä minun nopeus on? Vastasin tietty että 80 km/h (enhän nyt ainakaan MINÄ ylinopeutta aja) Käski pudottaa vauhdin rauhallisesti 70-75 km/h ja näyttää ohitusmerkkiä rekalle. Homma toimi, rekka jatkoi matkaa ja minä sain taas körötellä ihan rauhassa.