Perhepäivähoito olis syytä lopettaa;
ja tilalle ryhmiksiä ym...alalla kouluttamattomia valittajia;ja jos kerta palkka niin huono ettei sillä ruokita omaa perhettäkään;niin miks teette sitä?
Ja ei,kyse ei ole grillaus-jutusta,vaan yleinen huomio pph;n tyytymättömyydestä ja valittamisesta
Kommentit (74)
Kuka tahansa pääsee kokeilemaan! Nyt rikastumaan!!
Tosin mä ainakin haluan lapsien lähelle päteviä,ammattitaitosia ihmisiä,toki kaikilla ei näin
Ja arvatkaas paljon rakennustyömaalla tienaa? Reilusti enemmän kuin pph, eikä koulutusta tarvita. Sama homma yrittäjänä. Itse olen sellaisen alan yrittäjä, mihin mulla ei ole koulutusta ollenkaan, mutta tienaan paremmin kuin virallisessa ammatissani. Joten ei se koulutus, vaan osaaminen.
Perhepäivähoito on epävarma ja valvomaton systeemi. Tilalle pitäisi perustaa mielellään ryhmiksiä tai pieniä päiväkoteja, joissa olisi ainakin osa koulutettua henkilökuntaa. Syitä:
- pph:t sairastuu ja pitää lomia, pieniä lapsia pitää kuskata varahoitoon täysin tuntemattomiin paikkoihin tuntemattomille ihmisille. Ryhmiksissä ja päiväkodeissa ainakin paikka pysyy samana
- se, että perhepäivähoitajaksi kelpaa kuka vaan ilman koulutusta, on ihan käsittämätöntä. Minusta on hirveää viedä lapset "hoitoon" jollekin mitäänkoulujakäymättömälle mammalle. Paljon parempaa hoitoa saisi, jos olisi jotain koulutusta lastenkasvatukseen.
- resurssit ja toimintaympäristö pph:lla on huonompi kuin päiväkodeissa ja ryhmiksissä, jotka on sisustettukin lasten ehdoilla
- hyvän pph:n saaminen on tuurista kiinni. Huonolla tuurilla lapset joutuvat jollekin ääliö-natsille, joka ei ruoki lapsia kunnolla eikä muutenkaan hoida lapsia kunnolla. Kun hoidosta maksetaan, pitäisi rahoille myös saada vastinetta kunnollisen hoidon ja hoitoympäristön muodossa.
Njoo. Minä kyllä veisin omat lapseni paljon mieluummin jollekin sellaiselle ihmiselle, joka on kouluttautunut lasten kasvatukseen.
kertoo jo jotain,jos ei ole halua hommata mitään tutkintoa ja kouluttautua
Kummallista logiikkaa ja argumentointia, jossa ei ole päätä eikä häntää.
Olen itse opettaja ja sitä mieltä että pienistä alle 3-vuotiaista puhuttaessa tärkeintä hoitajassa on tuttuus ja turvallisuus, ei varhaiskasvatukselliset tavoitteet tms. kuten isompien lasten kohdalla.
Opettajana ja kolmen lapsen äitinä tiedän, että opettajan/ hoitajan hyväkään koulutus ja tavoitteet eivät koulussa eikä päivähoidossa mitenkään automaattisesti tarkoita lapselle parempaa hoitoa.
Mutta ajantasalla on silti hyvä pysyä.Monet vanhat hoitajat ovat niin tapoihinsa kangistuneita;että esim.nykypäivän käytöshäiriöt ovat heille yhtä kun =vaikeat lapset ja huono kasvatus.Kokoajan tulee uutta;ja hyvä pysyä mukana ajassa - näinhän se on kaikilla aloilla
Olen itse opettaja ja sitä mieltä että pienistä alle 3-vuotiaista puhuttaessa tärkeintä hoitajassa on tuttuus ja turvallisuus, ei varhaiskasvatukselliset tavoitteet tms. kuten isompien lasten kohdalla.
Meidän alle 3v osaa kirjoittaa nimensä, laskea kymmeneen, tuntee numerot ja kirjaimet, viikonpäiviä opetellaan ja kuukausia, vuodenaikoja yms. Kyllä alle 3-vuotiaat saa paljonkin irti kunnollisesta varhaiskasvatuksesta. Kummaa kun ihmiset pitää pieniä lapsiaan tyhminä. Nehän oppii vaikka mitä tosi helposti! Eikä kyse ole mistään koulun pitämisestä, oppiminen voi tapahtua leikin lomassa ja ihan ilman pakkoa, mutta jos vaan istutaan ringissä hiekkiksellä nakkelemassa lapiolla hiekkaa toisten niskaan, niin eihän se lapsi toki mitään opi.
Opettajana ja kolmen lapsen äitinä tiedän, että opettajan/ hoitajan hyväkään koulutus ja tavoitteet eivät koulussa eikä päivähoidossa mitenkään automaattisesti tarkoita lapselle parempaa hoitoa.
Mutta varmempaa se kuitenkin on, että koulutukseen hakeutuu ihminen, jolla on jotain motivaatiota alalle. Harva kouluttautunut ihminen jättää myöskin käyttämättä koulutuksen antaman tietopohjan ja heittäytyy passiiviseksi puistonpenkilläistuksijaksi.
Joskus äidit vois ensin mennä itseensä, katsoa miten hyvin ITSE hoitaa kaiken sen, mitä hoitopaikalta vaatii. Pieni lapsi tarvitsee turvaa, ruokaa, syliä, puhtaat vaipat/vaatteet ja unta. Lisäksi vapaata leikkiä ulkona + sisällä ja normaalia arkea.
Kaikki muu on tätä nykymammojen vouhkaamista. Ei esim. alle 3v tarvi yhtään mitään muuta kuin nuo edellämainitut.
Ja sanonpa vaan,että noiden antamiseen ei välttämättä tarvi yhtään mitään koulutusta, lämmin sydän, lapsirakkaus ja maalaisjärki riittää.
T. Entinen pph, joka nyt opiskelee sairaanhoitajaksi
Joskus äidit vois ensin mennä itseensä, katsoa miten hyvin ITSE hoitaa kaiken sen, mitä hoitopaikalta vaatii. i
Tottakai minä vaadin, että jos vien auton korjaamolle, niin se korjataan paremmin kuin itse korjaisin. Jos vien lapsen päivähoitoon, haluan, että hoito on kunnollista. Jos minulla itselläni onkin joskus huono päivä, niin päivähoitajalta en sellaista suvaitse, koska hänen TYÖNSÄ on hoitaa lapsia. Jos ei pää kestä, niin pitää alkaa puhelinmyyjäksi. Perhesuhteet on eri asia kuin ostopalvelut.
MUTTA, oletteko huomanneet, että näinä päivinä on myös päiväkodeissa pienten ryhmät niin täynnä, että hoitajien aika menee ihan oikeasti vain perushoitoon.
Oletteko miettineet kuinka paljon siellä lapset leikkii vaan keskenään ja hoitajat juttelee omia asioitaan porukalla?
Oletteko tietoisia siitä, että pph on nimenomaan se kodinomainen hoitomuoto, aivan eri asia kuin päiväkoti?
Kuinka paljon teidän kaupunki käyttää päiväkodeissa 6kk työllistämistukilaisia (=suurinosa täysin kouluttamattomia, työttömiä ihmisiä) Vastaan, että meidän kaupunki käyttää ja paljon.
No, siinä muutama kysymys.
Jokaisella alalla on niitä sopimattomia. Mutta jokainen kunnon äiti kyllä näkee lapsestaan, jos hoitopaikassa jokin mättää. Suurin osa hoitajista on kuitenki aivan hyviä!
Nimenomaan erilaista kuin päiväkotihoito. Jos tuntuu että haluaa lapselleen mieluummin sitä päiväkotihoitoa, niin sitten vie lapsensa sinne.
Meitä kuitenkin on, jotka haluamme lapsemme nimenomaan pph:lle, siihen kodinomaiseen hoitoon, joten toivon että meillä on tulevaisuudessakin se mahdollisuus.
Koska haluavat tuupata kaikki pienet väkisin perhepäivähoitajille homehtumaan. Pienissä ryhmiksissä tai päiväkodeissa kodinomaisuus toteutuisi ihan yhtä hyvin. Mutta toiveajattelua, että missään olisi rahaa satsata päivähoidon kehittämiseen.
Nimenomaan erilaista kuin päiväkotihoito. Jos tuntuu että haluaa lapselleen mieluummin sitä päiväkotihoitoa, niin sitten vie lapsensa sinne.
Minä en itse vain kuulu siihen koulukuntaan, jolla on kiire tavoitteellisesti noin pienille opettaa koko ajan jotain (alle 3-vuotiaan ei esim. tarvitse tuntea kirjaimia). Omat lapsemme ainakin ovat oppineet hyvin nopeasti lukemaan jne., vaikken heitä ole erityisemmin "prepannut" ihan pieninä. Ehkä sitten meillä on erikoistilanne, koska olen korkeasti koulutettu.. tosin äidin korkea koulutustasohan se on, mikä korreloi tulevan koulumenestyksen kanssa.
Minun mielestäni alle 3-vuotiaille päivähoidossa tärkeintä on nimen omaan se turvallisuus, tuttu hoitaja, tutut rutiinit ja paljon parjattu kodinomaisuus. Päiväkodin hälinään ehtii sitten 3-vuotiaana tai vanhempana. Omille nuorimmille lapsilleni, jotka nyt 4 ja 5 vuotta päiväkoti on mielestäni hyvä paikka. Tämä on minun mielipiteeni, ja samaa mieltä on suurin osa tuntemistani ammattikasvattajista.
päiväkotiin vaikka vanhemmat toivoisivat mieluummin perhepäivähoitoa. Ja päiväkodit tosiaan valitettavasti tupaten täysiä.
Minä en itse vain kuulu siihen koulukuntaan, jolla on kiire tavoitteellisesti noin pienille opettaa koko ajan jotain (alle 3-vuotiaan ei esim. tarvitse tuntea kirjaimia).
Minun mielestäni alle 3-vuotiaille päivähoidossa tärkeintä on nimen omaan se turvallisuus, tuttu hoitaja, tutut rutiinit ja paljon parjattu kodinomaisuus. Päiväkodin hälinään ehtii sitten 3-vuotiaana tai vanhempana. .
t. työssäkäyvä äiti
En tiedä muista kunnista, mutta ainakin niin täällä ja kuvittelisin että jos kahdesta maksetaan tuo 480e/lapsi niin eiköhän niistä lopuistakin sama tule.
T: Se aikaisempi kirjoittelija helsingistä
Esim. moniin tehtaisiin pääsee tuotantotyöntekijöiksi ilman koulutusta ja palkka on ihan toista luokkaa kuin pph:lla.