Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhepäivähoito olis syytä lopettaa;

Vierailija
24.06.2008 |

ja tilalle ryhmiksiä ym...alalla kouluttamattomia valittajia;ja jos kerta palkka niin huono ettei sillä ruokita omaa perhettäkään;niin miks teette sitä?

Ja ei,kyse ei ole grillaus-jutusta,vaan yleinen huomio pph;n tyytymättömyydestä ja valittamisesta

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttamattomilla työntekijöillä ja opiskelijoilla.

Itse olin keväällä työharjoittelussa helsingissä isossa pk:ssa ja vaikkei olisi oikeasti saanut minua jättää yksin, monesti olin ison lapsilauman kanssa ulkona, olin ensimmäisenä ottamassa lapsia vastaan tai luovuttamassa vanhemmille, ja oikeasti ei ollut aina hajuakaan että kuka on kenenkin vanhempi ja kenelle saa luovuttaa jne.

Toi on ihan totta ja arkea päiväkodeissa, sairaslomalla on jatkuvasti porukkaa ja tilalle saadaan näitä ei alaan vielä täysin koulutettuja, joilla ei ole mitään kokemusta välttämättä vielä pk:ssa työskentelyssä.

Vierailija
42/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni alle 3-vuotiaille päivähoidossa tärkeintä on nimen omaan se turvallisuus, tuttu hoitaja, tutut rutiinit ja paljon parjattu kodinomaisuus.

Turvallisuus, tuttu hoitaja, tutut rutiinit ja kodinomaisuus olisi mahdollista järjestää paremmin pienryhmissä, ryhmiksissä ja pienissä päiväkodeissa. Paikka pysyisi samana, ei tarvisi raahata lapsia vähän väliä jonnekin ihan tuiki tuntemattomaan paikkaan. Mutta näinhän ei nykyään ole, koska päivähoitoa ei kehitetä lasten kannalta hyväksi, vaan siinä vaan säästetään kaikessa missä on mahdollista säästää.

Ihannetilanne olisi minun mielestäni se, että lapsia hoidettaisiin samassa paikassa samojen, motivoituneiden ja lapsirakkaiden ihmisten toimesta, hoito ei olisi laitosmaista preppaamista mutta mahdollistaisi oppimisen niille lapsille, jotka ovat sellaisesta kiinnostuneita.

Todellisuus on se, että hyvän ja pysyvän hoitajan saaminen on onnenkauppaa. Alalla on ihan liikaa epäpäteviä päiväkodintätejä ja kyllääntyneitä perhepäivähoitajia. Mutta tästähän ei saa valittaa, silloin sanotaan, että hoida itse lapsesi. Päivähoito on yksi niistä harvoista palveluista, joilta ei saa vaatia mitään laatua, olisi vain kiitollisena otettava vastaan se mitä tarjotaan ja innosta hihkuen maksettava naurettavat neljäsataa euroa kuussa siitä, että lapset saavat olla säilössä jossakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en itse vain kuulu siihen koulukuntaan, jolla on kiire tavoitteellisesti noin pienille opettaa koko ajan jotain (alle 3-vuotiaan ei esim. tarvitse tuntea kirjaimia). Omat lapsemme ainakin ovat oppineet hyvin nopeasti lukemaan jne., vaikken heitä ole erityisemmin "prepannut" ihan pieninä. Ehkä sitten meillä on erikoistilanne, koska olen korkeasti koulutettu.. tosin äidin korkea koulutustasohan se on, mikä korreloi tulevan koulumenestyksen kanssa.

MInä taas en kuulu siihen koulukuntaan, joka lässyttää vauvakieltä 3-vuotiailleen ja pitää heitä älyllisesti vajavaisina. Eihän toki lasten mitään tarvi osata, mutta miksi ihmeessä pitäisi tarkoituksella estää lapsia oppimasta? En ymmärrä sitä. Minusta se on lasten aliarvioimista. Preppaus on aivan eri asia kuin lapsen kiinnostuksenkohteiden huomaaminen ja lapsen kanssa yhdessä tekeminen ja hoksaaminen.

Vierailija
44/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kykenetköhän sinä ollenkaan järkevään keskusteluun ja näkemään muita sävyjä kuin mustava ja valkoista..

t. se siteeraamasi opettaja

Vierailija
45/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kykenetköhän sinä laisinkaan järkevään keskusteluun tai näkemään muita sävyjä kuin mustaa ja valkoista..

Sitä paitsi, jos luet tekstini huolella en edes puhu kolmevuotiaista, vaan nuoremmista.

t. siteeraamasi opettaja

Vierailija
46/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätkö kenties kaikkia perhepäivähoitajia vähä-älyisinä imbesilleinä vai mistä tässä nyt on keskustellaan? Ei 1-2-vuotiaiden kiinnostuksenkohteiden huomioimiseen ja yhdessä tekemiseen tarvita ylempää korkeakoulututkintoa.

t. se opeäiti

Vierailija
47/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en siis millään muotoa vastusta perhepäivähoitajien lisäkoulutusta, päinvastoin (epäilen kyllä että jos kovin paljon koulutusta alettaisiin vaatia, pitäisi nykyinen matala palkkauskin uudistaa). Ja koko päivähoitojärjestelmässä olisi paljonkin parannettavaa, vaihtoehtoja pitäisi olla enemmän tarjolla.

Vierailija
48/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä kaikkia perhepäivähoitajia imbesilleinä enkä kaikkia lastentarhanopettajia maailmanparhaina kasvattajina.

Mutta minun mielestäni perhepäivähoidossa on suurempi riski saada huono hoitaja. Kiva, että teille on sattunut kivat hoitajat. Meille ei, eikä aika monelle muullekaan mun tutuista. Siksi minun mielestäni lasten päivähopitoa pitäisi kehittää siihen suuntaan, että hoidon laatu pystyttäisiin paremmin varmistamaan. Ja minun mielestäni perhepäivähoidossa on liikaa epävarmuustekijöitä.

Totta kai mun kokemukset on vain hyvin kapea subjektiivinen näkemys, mutta niin se on sullakin.

Minun mielestäni koulutus on yksi tae sille, että ihminen todellakin haluaa työskennellä alalla. Ehkä lasten kanssa tekemiseen ei tarvita tutkintoa, mutta minun mielestäni siitä ei ainakaan olisi haittaa. Mieluummin veisin omat lapseni jollekin, joka todennäköisesti tietää mitä on tekemässä, haluaa kehittyä työssään, näkee oman työnsä merkityksen ehkä vähän suuremmasta perspektiivistä. Sitä samaa muuten toivon lasteni opettajilta.

Vierailija
49/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukutaan perhepäivähoitajia ja toivotaan, että perhepäivähoito lakkautettaisiin kokonaan. Samalla toivotaan kuitenkin kodinomaista hoitoa ja pieniä ryhmiksiä. Haloo...... Ne perhepäivähoitajat niitä lapsia siellä ryhmiksissäkin hoitaa! Ja pienessä ryhmiksessä työskentelee kaksi perhepäivähoitajaa ja heillä on hoidossa 2x4,5 eli 9 lasta. Entäs sitten, kun toinen on lomalla tai sairaana? Vieraita hoitajia sielläkin joudutaan silloin käyttämään.

Sitä paitsi - ainakin meidän kaupungissa on toimiva perhepäivähoidon varahoitosysteemi eli ei lapsia heitellä paikoista toiseen, vaan jokaiselle on nimetty oma, tuttu varahoitopaikka, johon lapsi viedään, jos oma hoitaja on sairaana tai lomalla.

Mitäs jos jättäisitte perhepäivähoitajat jo rauhaan ja haukkuisitte välillä vaikka hmmmmmm......... lääkäreitä tai tradenomeja? ;D

Vierailija
50/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai minä tiedän, että pph:t hoitaa lapsia ryhmiksissä. Eikä kodinomaisuus minusta ole mikään huono juttu.

Minun mielestä huono juttu on se, että riski saada huono perhepäivähoitaja on aika iso ja että kun on yksi hoitaja, niin se on sitten vaan se yksi huono hoitaja jos sattuu tulemaan huono hoitaja. Huono juttu on myös se, että varahoitosysteemi ei todellakaan toimi noin ihanteellisesti (nimim. kymmenen eri hoitopaikkaa viime vuonna). Huonoja juttuja ovat myös liian isot ryhmät ja hoitajien vaihtuvuus päiväkodeissa.

Minun mielestäni paras mahdollinen systeemi olisi pienryhmät, joissa olisi useampi, vakituinen ja koulutettu, hoitaja.

Vierailija
51/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienryhmään sattuu kaksi huonoa perhepäivähoitajaa? Aika suuri todennäköisyyshän siihen täytyy olla, jos kerran suurin osa hoitajista on niin huonoja.....

Vierailija
52/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu, päivähoidosta ei saa valittaa. Kaikki on niin hyvin kuin mahdollista, eikös jee? Aamen tälle.

Vierailija
53/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan mun lasten perhepäivähoitaja.

Vierailija
54/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu, typeriä olette!!!!!

Vierailija
55/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan pieniä ryhmiksiä! Meidän kunnassa nuo pienet ihanat ryhmikset "sulautetaan" massiivisiin päiväkoteihin, joissa hoitajina toimii toooodella paljon sijaisia: kouluttamattomia, ulkomaalaistaustaisia jne. Sijaiselta kun ei vaadita mitään koulutusta. Sen sijaan pph:lta vaaditaan vähintään sitä pph-ammattitutkintoa.

Itse toimin tässä pph:n ammatissa moninkin eri perustein: saan hoitaa omaa kuopustani, saan olla kotona kun omat koululaiset tulevat koulusta, omat lapseni saavat kavereita ja oppivat sosiaalisuutta. Saan järjestettyä omille lapsilleni turvallisen ja vankan päiväjärjestyksen. Ja mikä parasta, myös hoitolapseni saavat samaa kohtelua kuin nämä omatkin! Meille he tulevat aamulla "kakkoskotiin" kuin omat lapsemme. Teen hyvää kotiruokaa, päiväkodin ruoka on aika einesvoittoista.

Eli kummaksun, jos te äidit alatte ajamaan takaa pph:n laukkauttamista. Se veisi ainoastaan ojasta allikkoon! Ja tiedoksi: jos pph:sta tulee paljon negatiivista palautetta pp-hoidon ohjaajalle niin tämä ei varmasti saa enää työtään jatkaa! Vanhemmat ja lapset ne ovat parhaita "mittareita" kertomaan onko pph hyvä vai huono! Olen samaa mieltä, huonot pph:t pitää kitkeä heti pois, yhtälailla päiväkodeista ne huonot hoitajat!

Olen sanani sanonut, piste.

Vierailija
56/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ryhmiksessä työskentelevälle pph:lle maksettaisiin jotenkin suurempaa palkkaa? Jep jep...........

Vierailija
57/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten valitatte täällä jos teidän lapsilla on huono pph? Eikös siitä pitäisi reklamoida eteenpäin pp-hoidon ohjaajalle? Ei niitä huonoja hoitajia muuten saada alalta pois. Aktiivisuutta hyvät ihmiset, ei asiat toteudu, jos niitä vain vatvotaan täällä AV:lla missä kaikkitietävät, fiksut äidit haluavat ajaa alas näinkin imbesillit ihmiset kuin pph:t.

Vierailija
58/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan pieniä ryhmiksiä! Meidän kunnassa nuo pienet ihanat ryhmikset "sulautetaan" massiivisiin päiväkoteihin, joissa hoitajina toimii toooodella paljon sijaisia: kouluttamattomia, ulkomaalaistaustaisia jne. Sijaiselta kun ei vaadita mitään koulutusta. Sen sijaan pph:lta vaaditaan vähintään sitä pph-ammattitutkintoa.

Näinhän se on ja tätä tapahtuu. Yhtä surkea tilanne kuin ikääntyvä posliinikoiristaan pitävä perhepäivähoitaja, jota ei enää pätkääkään kiinnosta lasten kanssa puuhailu ja jolle päivät hoitolasten kanssa ovat yhtä miellyttäviä kuin kaleeriorjuus.

Vierailija
59/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastentarhanopettaja! Joten ei muuta kuin tervetuloa päiväkotiin! ;D

Olet varmaan mun lasten perhepäivähoitaja.

Vierailija
60/74 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan 3 hoitolapsesta 1100 euroa kuussa + kustannutskorvaukset 4,62 euroa/lapsi/päivä. Tuo kustannuskorvaus kattaa siis ruoan, askartelumateriaalin, kodin kulumisen, siivoamisen, tiskit, pyykit, puhelinkulut, vessapaperit, siis kaiken mahdollisen!