*****TOUKOTUHISIJAT VKO 20*****
hervottoman pitkä linkki viime viikon pinoon:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (77)
Kaikki ihan yhtä turhautuneita :) On se hyvä että voi tänne etes purpattaa kun ei ainaan jaksa miehelle kiukuta! Siivosin taas huushollin, pakko keksii näihin päiviin jotain säpinää, hullux tulee muuten.vihlo tosin kivasti koko siivousajan vaan vihlokaan, eipä jaksa joutekkaan olla koko aikaa! Ja jeesus hiki vieläkin, mut mietoahan tämä hikoilu vielä on, verrattuna sit siihen synnytyksen jälkeiseen hormooni-hikoiluun...Täällä sitä vaan lunta työntää kolmatta päivää, vieläköhän menee sairaalakassin laitto uusix? Vauvan kotiutumisvaatteina ei oo nimittäin toppapukua...Pitää ottaa joku viltti mukaan vielä.Mulla nyt ei oo hajuakaan siitä limatulpasta...jotain väritöntä lirahtelee, liekkö valkovuotoa/lapsivettä vai sitä limatulppaa??Huomenna neuvola, tekisköhän ne sielä sen jonkun "tikkutestin" et onko se lapsivettä? Koko alapää on niin sinkeellä ja turta ettei ota enää selvää mitä ja millon sinne lirahtelee,siistii...Ei ollu esikon aikaan minkään laista limatulppaa niin en sit oikeen tiedä millasta se on...Joo, jatkan nyt aamulla kesken jäänyttä elokuvaa kun tyttelikin nukkuu, turha ite etes rueta nukkumaan kun mies rumuaa iltavuoroon lähtiessään niin et heti sit herää ja oon sit kun persiille ammuttu karhu...Koittakaahan pysyä läjässä!pusutus rv40+2
Sain, ku sainki käytyä neuvolassa. Kaikki ok, olisin odottanu jonkunäköstä alapään ronkeloimista,mutta ei ne mitään tehny.Supistelee edelleen 10 minuutin välein ja sattuu ihan perkeleesti. Henki ei kulje, eikä pysty liikkumaan. Kauratyynyä oon lämmittäny het viimesen päälle, mutta ei sitte mitään hyötyä. Kauankohan tässä viittii kärvistellä. Pitäsköhän soittaa synnärille ja kysyä neuvoja.. Tässä on nyt pian vähintään 10 tuntia supistellu 10 minuutin välein.. ei naurata ei!Ja taas SUPISTAA!!!
Saas nyt nähdä tuleeko tämä viesti näkyviin, mihin se menee ja minkä näköisenä...Aika hankalat nämä sivut tuntuu olevan, mutta ehkä näihinkin tottuu.?Täällähän on jo tosi moni saanut vauvan ja tosi monella on hyvä vauhti jo päällä.Tsemppiä vaan muutamalle kärvistelijälle. Mulla ei ole minkäänlaisia tuntemuksia, että synnytys olisi lähenemässä. Tosin viikotkin ovat vasta 37+5. Itseasiassa voin oikein mainiosti, paremmin, kuin jokunen aika sitten. Mutta uskon, että hetken kuluttua olen ihan kypsä... Synnytys vaan pelottaa niin pirskaleesti. Eipä toi esikoinen sitten nukukkaan, joten parasta lopettaa, kun en saa keskittyä rauhassa ja sitten menetän taas vaan hermoni.Tähti ja maha 37+5
Onnittelut Aivilolle pojan johdosta!Onpas täällä kypsää porukkaa :O Mutta eipä ihme tuommoisissa tilanteissa kuin joillain on. Itsekin muistan viime raskauden loppusuoran.... v*tutti kuin pikkuoravaa talvipakkasella :/ Jaksamista paljon Jettaneidolle, pusutukselle ja kaikille muille kärvistelijöille!Tänne ei kummempia. Neuvolassa kävin tänään ja kohdunsuu on vielä ihan kiinni. Th sanoi, että pää tuntuu "heti täällä". Arvasinkin, että vauva on laskeutunut kovasti, sillä siinä määrin on viime päivän kairannut alakertaa. Pari kertaa olen saanut osakseni säikähtäneen ilmeen kaupassa kun yhtäkkiä tenava on jurtannut päällään kunnolla ja mulla päässyt spontaani "aaaaaa!!!". Eilen illalla supisteli mojovasti kun sain päähäni illalla (tai oikeastaan yöllä) alkaa puunata keittiön ja vessat. Sitten kun väsähdin ja menin nukkumaan niin loppui ja nukuin sikeästi kuin pieni porsas höh.Sf-mitta oli TAAS laskenut sentin! :O Nyt se oli 34 cm kun kaksi viikkoa sitten 36 cm... Kait se tuo vauvan laskeutuminen teettää. Th ei kommentoinut mitenkään ja itsekin olin aamun jotenkin ihan pihalla. Paino oli noussut 400 g perjantailta. Th myös kertoi sellaista, että täällä Oulussa on systeemi yliaikaiskontrollin osalta muuttunut toukokuun alusta siten, että ya-kontrolli on nyt kun on 10 pv yli eikä 14 pv kuten ennen. Eihän tuo käynnistystä tarkoita, mutta eipähän tarvi hermoilla 42+0 saakka miten vauva ja istukka voivat.Aamulla koin kyllä karun herätyksen :( Yhtäkkiä alkoi oikean jalan sisäreisi taas krampata eikä millään antautunut. Väänsin jalkaa miten tahansa niin ei. Ihan hiessä ja itku kurkussa olin jo viiden minuutin tuskien jälkeen :'( Onneksi mieheni ei ollut vielä lähtenyt töihin niin toi suolaa. Sitä kun lapoin suuhuni niin vähitellen auttoi. Ihan kamala paikka lihaskrampille! Jossain tuolla reiden sisällä :O Kävin nyt sitten iltapäivällä ostamassa magnesiumia. Toivottavasti se auttaisi.Vieläkö burmilla on langoilla vai ottivatko jo sisään?Jaha, vessasta kuuluu "kakattaa!!!!" Pitää lähtä auttamaan tyttö pöntölle :)Kielo ja Manu 39+2 sekä tyttö 2v 6kk
Laitoin kyllä palstajaot, mutta survasi kaikki yhteen. Hankala lukea, mutta en voi mitään :(
Mä en oo nukkunut silmäystäkään. Mua supistelee 5-8 min välein ja kipeemmiksi ne muuttuvat koko ajan. Jotenkuten pystyn koneella käkkimään ja surffailee netissä. Saa nähä pitääkö lähteä laitokselle vai ei. Pelkään että nää loppuu taas ja menee tämäkin yö pilalle. Ainakin voin kattoa suomen lätkämatsin, eikä tarvii pelätä että näiltä kivuilta nukahtaisi keskenkaiken=) Mulla on ollut näitä supistus rikkaita päiviä jo niin paljon, että en usko että lapsi syntyy ikinä. Siis oon miettinyt että mitä jos supparit ei muutu ikinä niiksi "oikeiksi". Olisi kivempi sellanen kunnon rytiniä, kuin tää jatkuva kitinä... Mä hajoon jos mulla meneekin reilusti yli la:n ja menee käynnistelyksi koko homma. Silloin näillä supistuksilla ei ole ollut muuta virkaa kuin rääkätä mua. Mä en viitti miestäni enään säikäytellä millään supistus-tiedoilla, vasta sitten kun olen varma että haluan lähteä näytille, niin avaan suuni.Toinen on kuin nukkuneenrukous päivät töissä, jos joutuu nukkuu koiran unta öisin.ai vattu mua sattuu....Kivempi on kyllä kotona kärsiä kuin jossain hospitaalissa, täällä voi hillua pelkissä alkkareissa ja kiipeillä pitkin seiniä. Ja istua koneella=)No nyt mun on noustava, sattuu liikaa. Aamulla palaan taas asiaan, tuskin mä mihkään pääsen lähtee...T: Vinku-intiaani 38+4
Nyt tuli se limatulppa,JES! Etes jotain toivoa et saattas vaikka viikonlopun aikaan syntyä! Lähden tästä neuvolaan, palailen sit uutisten kera!pusutus rv40+3
Mulla tuli eilen se limatulppa ja tänään aamusti sitä tuli lisää.. Huomenna pitäs käynnistää... alkais ny hemmeti ennen sitä tapahtuun jo jotain muuta. Alaselässä eilisestä asti tuntunu jomotusta ja nyt taas vähän väliä, eikä se muutu siitä kummemmaks..Oliko se masunasu jolla oli suppareita? en ny taas muista, mut toivottavasti oot päässy yöllä lähtemään jo! Todella rasittavaa kun joutuu kärsimään! Mulla olis tänään neuvola kans iltapäivällä, painoo on varmaan paris päiväs tullu taas joku 2kg.Palaillaan! Rv 41+1
Aivilolle onnea poikavauvasta ja muillekin pienokaisen saaneille!Kovilla tuntuu olevan moni mamma nyt. Kipua, seinille kiipeemistä ja suppareita on monen elämä, toivottavasti pääsette tositoimiin pikasesti, ettei voimat mee suotta monen päivän kituutukseen. Ainakin Jettaneito ja masunasu tuntuvat olevan aika valmiita synnytykseen..Itellä ei kummempaa. Yks kova supistus tuli eilen, kun menin sänkyyn ja sen jälkeen maha oli kova, selkä, reidet ja pohkeet oli kun pahoissa kuukautiskivuissa toista tuntia. Toivoin jo, et jotain enempi tapahtus, mut ei. Olin nukkunu ja kolmen aikaan heräsin vessaan ja sit katteli jääkiekkoo reilun tunnin ja nukuin taas. Nyt olo ihan ok. Vauva puskee vaan kovasti alas ja tuntuu ei-mukavalta. Neuvolassa kävin tiistaina, siä ei ihmeitä, sf oli kasvanu viä puol senttiä viikossa, nyt 36, ens viikoks toivottavasti lähtee jo alas. Paineetki oli hyvät. Raskas olo rupee oleen ja jaksaminen on aika olematonta, tekis mieli vaan maata, mut pakko jotakin ois tehäkin, ettei ihan jää petiin.Koettakaa mammat kestää! Eipä teille osaa paljoo rohkasua antaa, ootte varmasti kuullu jo miljoonaan kertaan, et kyl se sieltä ulos tulee ja viimestään juhannuksena kaikilla on vauvat.. Mut silti voimia jokaiseen suppariin, perässä tullaan, tietämättä vielä mitään tuskista..Norpanpoikanen, rv 38+4
Joudun lähtee tästä synnärille tarkastukseen, vauvan sydänäänet oli suht matalat(100/112), eikä oikein suostunu liikkumaan.Itelläki ollu jotenki huono olo pari päivää.Varmaan vetelee se istukka viimesiään kun oli jo 37vklla kalkkeutunu.Toivottavasti nyt ois kaikki muuten kunnossa, varmaan ne käynnistäät tms.jos on jtn kriittistä....Palaillaan!Pusutus rv40+3
Voi vitsi miten kurjat olot jollakin siellä on. Piti vain tulla sanomaan KOITTAKAA JAKSAAA!! Ja toivottavasti Pusutuskin palaa synnäriltä takaisin nyytin kanssa. Aika monelta samoin mennyt limatulppa, jeeeee!!!! Koitan lähetellä virtuaalisuppareita kaikille tarvitseville.T: Aivilo joka on hengessä mukana (+ tuntee itsensä lehmäksi)
Heti alkuun KIITOS kaikille onnitteluista!Monella alkaa tosiaan oleen "hermo kireellä" - ja ihan ymmärrettävistä syistä!?! Ei muuta ku kovasti tsemppiä kaikille, ja toivotaan, että ite kukin on pian nyytti kainalossaan! Kaikkien kärsimysten arvoinen palkinto odottaa sielä loppuhuipennuksessa!Me täällä ollaan edelleen ihan ihmeissämme tästä pienestä ihmeestä... Niin pieni ja NIIIIIIIN RAKAS!Onnea matkaan ite kullekkin! Suppareita ja "vesivahinkoja" niitä kaipaaville.KK -ruokinta-automaatti-
Yhessä koossa mä vielä oon kuten aavistelinkin yöllä. Kävin just ennen suomen matsia kuumassa suihkussa ja supparit pikkuhiljaa taas hiipu tai ainakin välit piteni. Sain katottua matsin pari ekaa erää ja sit alkoi silmät lupsua=) Kauhee tohina oli luettavissa teijän aamuisista viesteistä, oli tulppaa tullu yms. Kai nää vauvat sit oikeesti tulee ulos joskus=)Mun täytyy lähtee viemään verolappuja verotoimistoon, viiminen jättöpäivä on tänään ja mä oon aina yhtä ajoissa! Varmaan toi mun masuasukki ajettelee ettei tuu ulos ennenkuin mamin toukokuun puuhat on paketissa. Joten taitaa syntyä mulle sit kesäkuinen=) En meinaan koskaan saa kaikkea tehtyä ajoissa....Mukavaa päivää kaikille ja tsemppiä laitokselle oliko se pusutus vai kuka? Mä en muista enää mitään...T:Mä vaa 38+4
Eli oliks jettaneidolla tänään joku yliaikais kontrolli vai miks ei oo naisesta kuulunut mitään? Joko olis se vaavi sylissä?? Toivottavasti!
Tänään on kovasti supistellu, enemmän ja vähemmän.. jouduin jopa kaurapussia ottamaan oloa helpottamaan.. no mutta huomen aamulla käynnistetään ja ennen ei kotio tulla ennen ku vaavi on kainalossa. saas nähä tuleeko viikonlopun aikana ;)
Mutta tsemppiä kaikille ja toivottavasti moni pääsee tuskaisesta olosta eroon pian!
rv 41+1
Testaan.... vihdoin pääsin kirjautumaan. kerron pian kuulumisia!
Jännät paikat monilla...
Itsekin taisin eilen aamulla bongata limatulpan. Ei oo kyllä tilastotietoa itselläni tuosta, että kuinka nopeasti yleensä sen jälkeen synnytys käynnistyy... no, siskolla käynnistyi parin päivän päästä, joten toivotaan että mulla olis sama juttu! Viime yönä olin jo aika malttamaton, ja ramppasin moneen kertaan vessassa (ja salaa toivoin, että joku kerta kun nousen ylös, menisi lapsivedet... säälittävää :). Yllättävän hyvin kuitenkin tuosta huolimatta sain nukuttua.
Tsemppiä kaikille!
-alma rv 40+5 ja esikoinen
Viimeksi kun piti kirjoitella, olin aivan kypsä tilanteeseen, ja olo tukala. Niin kuin teillä muillakin. 4.5 alkoi päivällä supistelemaan n. tunnin välein ja alkuillasta loppuivat. ilmoitin jo esikoisen hoitajalle että ei ainakaan tänä yönä synnytetä. Illalla supistukset alkoivatkin uudestaan , ja limatulppaa alkoi tulla. mentiin vielä "nukkumaan" ja 3 yöllä lähdettiin tyksiä kohti. Synnytys sujui hyvin, epiduraalin voimin, ja kalvojenpuhkaisun jälkeen loppurutistus kauheella tuskalla kesti 20min.
5.5 klo 12.43 oli ihana tyttö syntynyt! paino 3525g ja pituus 48cm
Kotiin päästiin 7.5 ja kaikki sujuu hyvin.
2 asteen repeämä tuli, emätintä tikattiin molemmilta seinämiltä ja hirveen kipeet pukamat... niitä parannellessa ja vauvaa tuoksutellen..
plutuna ja nuhina-tunina 11pvä
Kaikille vauvan saaneille isot hali onnittelut, ja mahan kanssa tuskaileville tsemppiä tulevaan koitokseen!
Meille syntyi äitienpäivänä klo 10:27 tytön tylleröinen pituutta 51cm ja painoa 4110gr.
Synnytystä käynnisteltiin retkeilemällä koko lauantaipäivä ja illalla sauna ja peuhuuta lakanoiden välissä. Heti yhdynnän jälkeen alkoivat supistukset ja lähtö tuli keskellä yötä. Olin 7cm auki kun pääsimme sairaalaan, mutta synnytys jumahti jostain syystä ja kahdeksan jälkeen kun kalvot puhkaistiin eteni synnytys taas tasaisesti 5min ponnistusvaiheeseen. Kivunlievityksenä oli kuuma suihku ja ilokaasu.
Minulla ne synnytyssupistukset tuntuivat vain ja ainoastaan alkuun selässä. Vasta synnytyksen edetessä siirtyi kipu myös etupuolelle. Ajattelinkin ettei tämä voi olla synnytystä vaan jotain muuta tämä selkäkipu, jota tuntui jo retkeillessämme hepokönkäällä ja ukkohallassa.
Nyt siis kotona harjoitellaan kolmilapsisena perheenä oleskelua. Välillä on hankalaa, mutta meneehän tämä.
Nyt pitää lopetella tältä erää, mutta jatketaanpas taas myöhemmin.
Ronnika kera yllärityttären.
Olen taustaileva toukokuinen, laiska kun olen kirjoitteleen.Moni mamma kuulostaa olevan hyvinkin kypsä,lähinnä yläpäästään :), odottamiseen.Itse opin edellisessä raskaudessa sen etten edes odota lapsen syntymistä ennen kuin rv40 on täynnä ja seuraavat kaksi viikkoakin pyrin ottaan niin rennosti kuin pystyn.Turhaan repii hermojansa mahdollisesta turhasta toivosta että vauva tulisi maailmaan juuri laskettuun aikaan. Se olisi sitten positiivinen yllätys jos näin kävisi.Ymmärrän tietty ja tsempitykset teille jos odottaminen oikeasti jo ahdistaa kropassa, ei pysty oleen mitenkään päin ja suppareita on päivin öin ja mitään ei kuitenkkaan tapahdu.On varmasti todella ahdistavaa ja täysin ryytynyt tilanteeseen.Itsellä suppailee sillöintällöin ,osin kipeestikin.La on 16.5Edellinen raskaus käynnistettiin rv 42+2 ja olen nyt varautunut samaan.Mutta,toivon sydämestäni että käynnistyisi luonnollisesti! Ja käynnistykseen suostun vain pakon edessä ja asiantuntijoiden suosituksesta.Oli nimittäin niin kamala kokemus esikoisen käynnistetty synnytys!Tiedän, että hyviäkin käynn. kokemuksia on.Nauttikaamme mahoistamme jotka voimme ja sitten nyyteistämme kun ne saamme!Hyvää päivänjatkoa! :)