~~~ELOKUISET vko 20~~~
Uuteen viikkoon mennään ja taas ollaan hieman lähempänä pienokaisten syntymiä :)
Täällä ei uutta auringon alla, paitsi räkätauti jatkuu...Itellä neuvola tänään, palajan sen jälkeen päivitetyillä tiedoilla.
-AJ&Elli-
Kommentit (66)
täällä tuulista tiistaita vietetty sisätiloissa. Äsken hain lapset kotiin ja pipot halusivat päähänsä - on siä vaan aikamoinen tuuli...
Emmalle onnittelut vasikkakaksosista :)
Ja Mimuskalle + muille sairaslomalaisille tsemppiä lepäilyyn :) itsekin täällä vielä ainakin tämän viikon saikkarilla kotona. Lääkäri taas perjantaina ja katsotaan sitten palaanko ensi viikolla töihin vai jäikö työnteko - kovasti olis rästissä hommia, mutten viitsi väkisin itseäni kiduttaa... aamuisin sängystä nouseminen sattuu ja liikkeelle lähteminen on kankeata. Kesäloman alku häämöttää jo, kesäkuun alussahan pitäisi jäädä lomille, joten eipä tässä enää ole pitkä aika siihenkään.
Esikoinen laskee viikkoja vauvan syntymään ja vaikka onkin ihanaa, että viikkoja on enää 12 jäljellä niin silti on jotenkin niin haikea olo - tätä olotilaa tulee ikävä ja eniten sitä kun tuntee masuveikan liikkuvan tuolla masussa... mutta vielä on tuo kesä edessä ja ihanat aurinkoiset päivät masun kanssa :)
Leppoisaa tiistain jatkoa elomassuille!
viltsu-inkeri rv27+4
Tänään onkin ollut tomerana tuo pikkuveitikka.. Potkii minkä kerkiää ja välillä rauhoittuu kyllä.. Onneksi..
Supistelujakin on hieman ollut, tosin tulivat varmaankin siitä kun olin tuon kasvimaani kimpussa.. Mutta kyllä levolla nekin parantuivat.. Hih..
Koira välillä katsoo mahaani kummissaan,kun ei ole näin isoon mahaan tottunut.. Huomenna olisi suunnitelmissa ikea.. Menen vähän katselemään lastenhuoneeseen kalusteita, mutta haen ne sitten myöhemmin.. Torstaina olisi vielä ohjelmassa puutarhaliike.. Kaikkea kivaa olisi niin ihana saada tuonne puutarhaan, voi olla että väsymys vie voiton puutarhatöistä jossain vaiheessa.. Mutta helpottaa kun teen kotona töitä.. Eivätkä ne niin kamalan raskaita ole=)...
Olen vähän miettinyt että jos menisi yksityiseen ultraan jossain vaiheessa.. Kun ilmeisesti ä-polille en pääse ylimääräiseen.. No sekin on nyt mietinnässä vasta kun kuitenkin liikkeet ym ovat ihan normaalit...
Mutta hyviä tiistaipäivän jatkoja..
Tänään ei uutta auringon alla - pikkuneiti alkaa parantumaan, kiitos lääkityksen. Tosin nuorimmaisella pojalla tuli lämpöily takasin eilisen kuumettoman päivän jälkeen, höh! Ite oon siivonnu huushollia, mutta virta loppu syönnin jälkeen ;) Nooh, jatkan vaikka huomenna, ei oo nii päivälleen.
Pitääpä muuten kaivaa toi esittelypino ylemmäs, jos se nyt ees enää löytyy täältä.
-AJ&Elli-
Löysin listan pienen kaivelun jälkeen ja päivitin sen, mutta nytpä ei anna lähettää sitä palstalle, koska on liian pitkä!!!! Voi jestas! Tallensin listan kuitenkin koneelleni ja yritän fixata sen jotenkin siihen malliin, että sen sais tänne näkyville. Mutta en lupaa mitään ajankohtaa, milloin onnistun ;)
-AJ-
Löysin listan pienen kaivelun jälkeen ja päivitin sen, mutta nytpä ei anna lähettää sitä palstalle, koska on liian pitkä!!!! Voi jestas! Tallensin listan kuitenkin koneelleni ja yritän fixata sen jotenkin siihen malliin, että sen sais tänne näkyville. Mutta en lupaa mitään ajankohtaa, milloin onnistun ;)
-AJ-
Helou...
Viikko on lähtenyt käyntiin vaihtelevasti...samanlailla kuin tuo ilmakin, äsken sato lunta, nyt paistaa aurinko....
Esikoinen sairastu sunnuntaina äkilliseen mahakipuun joka nostatti kovan kuumeen, ei mitään muuta oiretta ollut ja vähän pelkäsin umpisuolta, mutta tänään kipu ja kuume väistyivät ja tyttö on ollut jo hyvinkin pirteä, itsellä kyllä olo on ollut vähän outo, joten jos sittenkin on joku vatsapöpö liikkeellä tms...no eiköhän se selviä parinpäivän sisällä...
torstaina olisi vaan ammattitutkinnon päättäjäiset, joten sinne pitäs jaksaa mennä.
Neuvola oli tänään ja siellä kaikki hyvin, sokerirasituksen tuloksetkin olivat oikein hyviä...ainoa pieni miinus on tuo mun aika raju painon nousu, mutta siihen kyllä olen kahdenraskauden jälkeen osannu jo varautua....eli 14 kg, on nyt tullut, ei vielä nyt mikään hirmu hätä...aikasemmissa oli tullut jo yli 20kg tässä vaiheessa.
Mutta muuten kyllä olo ihan ok.
häpyluuliitoskivut on helpottanut tosi paljon, mutta enpä ole oikeastaan millään tavalla luonu ärsykkeitä...vaan tosissaan ollu iisisti....
seuraava neuvola onkin jo 3 viikonpäästä, aika jännää että ollaan sitten jo kesäkuun puolella...kunhan toi lumisade loppuisi, aika koomista...:)
Ei muuta, kuin kaikille oikein hyvää viikkoa....ja voikaa hyvin...:)
ja ajatelkaa reilu 10 viikkoa jos sitäkään , kun elokuisilla voi olla jo oma käärö sylissä...ihanaa!!!
Miijo 27+
On ollut taivaallisen ihanaa olla kutakuinkin terveenä ja töissä ja normaalissa arjessa kiinni. Mulla on ollut todella onnistuneet työpäivät (teen sosiaaliohjaajan hommia) mutta työpäivän jälkeen olenkin ollut aivan naatti.. Kuitenkin 20min tirsat ovat riittäneet ja sitten on jaksanut lasten kanssa.
Kuten moni onkin kirjoitellut, alkaa h-hetki jo jollain tapaa tuntua läheisemmältä. Ehkä tuo lähestyvä kesäloma ja sitä myöten äitiysloma tekee sen tunteen, että "kohta mennään eikä meinata". Mä yritän välillä aina kuvitella itteni sairaalaan pikkuinen nyytti kainalossa, mutta jotenkin on vaikeaa kuvitella, että kohta sitä on taas pienen vauvan äiti. Kaikkein eniten huomaan odottavani vauvaa "tyyppinä". ON niin antoisaa päästä vielä kerran näkemään, miten pienellä ihmisellä alkaa oma luonne nostaa päätään jo hyvin varhaisessa vaiheessa.
Inkeri-Viltsun masukuvat oli ihania. Omaa mahaakin tulee päivittäin ihailtua, vaikka se jo valtava onkin ja ihan puhdasta läskiäkin on pitkin ylävartaloa kertynyt. Mulla taitaa viikkovauhti olla ollut n 700g lisää painoa nyt viime aikoina. Yhteensä on tullu jotakuinkin 10kg..
Nyt menen laittelemaan kinkkukiusausta uuniin, jotta se on sitten huomiseksi valmiina.
Lyle
Onpas mukava herätä taas välillä suht järki päässä, ajoissa nukkumaan menin ja sain yöni nukkua kunnolla, joten tänä aamuna on jo tapahtunut vaikka mitä!! Vaihtelu virkistää =)
Supistelut taisi tosiaan olla hiivasta johtuvia, sillä ne on kyllä nyt poissa, silloin tällöin yksittäinen, mutta täysin harjoitussuppareiksi laskettavia (tai siis ei tartte laskeskella!!) =) Hyvä niin, mutta vielä aion kyllä ottaa vähän lunkimmin ja ikkunat aion kyllä jättää pesemättä tänä keväänä!!
Kuopuskin nukkui viime yön mukisematta, illalla tosin ei meinannut uni tulla (yleensä aina nukahtaa mukisematta) ja mie olin vielä alakerrassa ja rupesin ihmettelemään että mikä tuo mölinä on, niin pienen miehen sängystä kuului "äääääeettiiii, ääääeeetiii" ihanaa että on oppinut sanomaan äiti, mutta!!(tietänette mitä tarkoitan) =)
Potkuja mahasta tulee ja nyt on jo paripäivää istuskellut ukkeli mahassa, potkut tuntuvat alavatsalla, välillä kipeämmin välillä siedettävimmin. Liitoskipujakin vähän ilmestyi eilen, varmaan vähän tuo makaaminen huonontaa kokonais olotilaa!
Jepulis mutta nyt täytyy mennä elukkalääkäriltä lääkettä ammulle hakee..
-E- 24+
Vaan ei tuo mittari näytä, ko vaan +4 astetta! Hyvä, että Emmalla supistelut vähentyneet :) Miten TarjaMamma?
Ihan nyt vaan tulin sellasta asiaa kysymään, että nukuttako te muut vielä mahallanne? Itellä on nyt jotenkin hankalaa olla kylki-asennossa, vaikka tyyny onkin jalkojen välissä ja ajoittain asettelen itteni silleen, että oon mahallani. Kipeää se ei käy, mutta vähän "hankalaa" ;)
Nyt aamukaffelle!
-AJ-
täällä aamulla herätessä +0,2 astetta - raikas ilma, mutta aurinko paistaa kauniisti. Aamu aloitettiin pyöräilemällä kun eskarilaisella oli fillarikoulu ja herran uusi pyörä ei mahtunut auton takalootaan... saatoin olla koominen näky ajaessani miehen tankopyörällä ja vatsa kun oli vähän tiellä piti ajella jalat pikkasen harottaen :) Lisäksi mulle ei mahdu päälle mitkään ulkoilutakit - paitsi lihavilta ajoiltani säästynyt kevyttoppis... Iltapäivällä varmaan tarkenee jo collegehupparilla, ehkä. Ja onneksi tuo matka on vain pari kilsaa, joten sen polkee ihan mielellään. Tosin nyt kotiin tullessa kädet alkoi tärrätä ja nassutan tässä samalla paahdettua ruisleipää ja hörpin kahvia.
Neuvolapäivä tänään, päivitän ne kuulumiset myöhemmin.
Emma: hyvä ettei enää supistele :) Mitenkäs Tarjamammalla menee?
A-J: minä nukun sillai puolittain masullaan puolittain kyljellään. Useimmiten vasemmalla kyljellä. Tässä asennossa masuveikkakin tuntuu viihtyvän paikallaan, jos olen selällään alkaa sen päiväinen nykiminen ja puljaaminen samaten kyljellään, mutta kun käännän itseni puolittain masulleen niin jo rauhoittuu.
Tuosta painon noususta oli Miijo kirjoitellut... mulla tullut nyt hurjat 18 kiloa - mikä tuntuu aivan liiankin hurjalta etenkin kun laihdutin viime syksyisiä häitämme varten 30 kiloa... nyt kauhulla seuraan kun palaan lähtölukemiin... No suurin syyllinen on toi selkä, joka on niin kipeä ettei voi liikkua ja mulla nousee paino heti jos lopetan liikkumisen.
Ja sokerirasitus täälläkin edessä, ensi maanantaina ja omasta viimeaikaisesta olotilasta päättelen, että siinä takuulla arvot heittelee. Kakkosesta mulla heitti kaks arvoa ja hoidettiin dieetillä ja kävin vielä rv37 kontrollirasituksessa, jossa oli ruokavaliosa huolimatta edelleen 1 arvo pielessä - ja kakkonen kun syntyi hänellä romahti heti synnytyssalissa sokerit ja annettiin pullosta maitoa kun multa ei ihan heti alkanut suihkuta maito siinä synnytysvuoteella...Ja sitten pienimies joutui piikittelyterrorin kohteeksi kun niitä sokeriarvoja seurattiin kolmen tunnin välein ja vaadittiin kolme hyvää arvoa peräkkäin - ja ainahan 1 arvo sitten heitti. Lopulta jo yksi hoitaja sanoi, että tuo joutuu teholle tiputukseen tuo vauva jos ei ala arvot tasaantua. Mutta sitten lääkäri sanoi, että ei vielä hätiköidä vaan syöttöpunnitaan ja annetaan reilusti vaan lisämaitoa ja jos vain saisin omista rinnoista sen puristettua niin sehän olisi parasta kun osastolla oli sillä hetkellä vain korviketta. Ja minä imetin ja itkin - lypsin kivistäviä tissejäni ja itkin, punnittiin ja pulloruokittiin ja lopulta ne arvot sitten saatiin kohdilleen...ja sitten nousikin bilirubiiniarvot ja taas piikitettiin - onneksi siinä päästiin vähällä kun koitin pitää herralla tissiä suussa alituiseen ja arvot lähtivätkin laskuun niin, että päästiin kotiin 4:nä päivänä syntymästä.
Tuohon samaan rumbaan en kyllä taas halua - onhan se vauvankin kannalta hyvä jos ei tuolla sokeriliemessä uisi... siksipä olen koittanut vähän katsoa mitä suuhuni lykkään ja on vaikeeta välillä kieltäytyä herkuista. Ja vaikka vesimeloni on kylmänä hyvää ei se kyllä aurinkoisena kesäpäivänä jäätelöä korvaa millään :) Mutta siis kun kakkosta synnyttäessä haaveilin polikliinisestä synnytyksestä ja se jäi sitten noiden sokeriarvojen takia niin nyt en ole edes alkanut suuntailla sitä, että lähtisin heti kotiin...
Lylekös kirjoitti, että on koittanut kuvitella itseään sairalassa pieni nyytti kainalossa, samat asiat täällä pyörii mielessä ja jotenkin on vielä outoa ajatella, että kohta sitä tosiaan tuon pikkuisen tuolta vatsastaan saa syliinsä. Ja synnytystä ajatellessa palaa mieleen esikoisen ja kakkosen synnytys, synnytyssalin tiivis tunnelma ja tekemisen meininki. Ihan pystyy haistamaan taas ilokaasun nenässään...
Huomasin tänä aamuna, että olen kirjoitellut itselleni tänne vääriä viikkoja sillä nyt mennään jo 28+ viikoilla - eli sain yhtäkkiä viikon lisää ;)
Aurinkoista keskiviikkoa elosalamoille!
viltsu-inkeri rv28+5
Tulipas tossa mieleen noi aatokset, että oispa jo vauva sylissä. Mulla on kieltämättä nyt aika ristiriitaset tunteet. Siis ootan tietenkin natiaisen syntymää ja hänen näkemistään, mutta toi arki mua vähän askarruttaa. Mies onneksi pitää kesälomansa, kun tää Elli syntyy, mutta sen jälkeen - o-ou. Mulla kotona reilu vuoden ikäinen täystuholainen ja sitten pieni vauva. Saas nähä, miten repeen ja jaksan, huh huh! Ja vielä, kun tää nuorimmainen on melkosesti mun perään ja mies tekee aikasta pitkää työpäivää. Hajoaakohan mulla pää jossain vaiheessa?!? ;)Nooh, onneksi en oo ainoa kellä lapset näin pienellä ikäerolla - veljelläni on pojat vuoden ja kolmen kuukauden ikäerolla. Raskastahan se tulee olemaan, mutta eiköhän tässä jotenkin lutvita tätä elämää läpi :)Ai nii...Yritin mielessä kuvitella sua Viltsu-Inkeri ajamassa sillä pyörällä :) Mites sie oikein onnistuit siinä ajamisessa, varsinkin miesten sykkelillä?Jahhans, jos lähtis tekemään jotain viisasta!-AJ&Elli-
Että mua nyt ärsyttää näitten sivujen toiminnallisuus :P Joko toimii tai ei toimi ja sitten, jos toimii, nii tekstit tulee miten sattuu....-AJ-
kiitos kaikille vointini kyselemisestä...samalla tyylillä mennään, supistelee tämän tästä...soitin neuvolaan ja huomenaamulla menen labraan pissanäytteiden kerä ja ne ottavat jonkin valkovuotonäytteen...yök. jos sieltä sitten löytyisi syy, Mun neuvola-täti sanoi ettei hiivatulehdus voi tehdä suppareita, mä kun en ole koskaan tietoisesti saanut hiivatulehdusta.Miten teillä muilla, aiheuttaako seksi supisteluja? Mulla sekin vaikuttaa seuraavaan päiväänkin. Ja toki olen tietoinen siitä, että spermassa on sitä ainetta joka aiheuttaa synnytyksen alkamisen sitten lopussa.No, jospa olen huomenna viisaampi.Terkkuja kaikilleTarjaMamma rv 28+0
Kyllä nämä on niin ärsyttävät sivustot nyt!!! ArgKoska viestin perille menosta ei ole varmuutta, pikaisesti. Tarjamamma, mie olen nyt kolmesta eri lähteestä (ihan virallisia kaikki) kuullut että hiiva voi aiheuttaa supistuksia ja yhdestä ettei. Ja koska itselläni supistukset loppuivat (toki enhän ole tehnyt nyt muuta kuin levännytkään, joten sekin vaikuttanee) ja hiiva hoidon aloitin perjantaina (jos en väärin muista). Niin siis sekavan sepustuksen takana, pyydähän samalla ottamaan se hiivakin, eiköhän se mene samalla housujen riisumisella ;)Housujen riisumisesta, meillä onneksi vaihtui neuvolalääkäri, naiseksi!!! Todella asiantuntija oli tämä mies, mutta en voinut ikinä mitään, kun hän totesi papanäytettä ottaessan, että "nyt voi tuntua vähän kurjalle" mie paloin halusta motata kuonoon, ihan niin kuin tietäisit. Huomattavasti mukavempi on nyt käydä lääkärissä, vaikka ei nyt mieslääkäreitä kohtaan sen suurempaa inhoa olekkaan.Nyt anoppi katkaisi ajatukset, tuli ilmoittamaan että menee tuon meidän pihan haravoimaan loppuun, minua ei kuulemma lasketa =)Niin ja kyljellään täällä nukutaan, tykkäisin nukkua selälläni, mutta se ei enää luonnistu.Kahvia nassuun..-E- 24+
No niin nyt tämä sitten vielä editoi tekstiäkin tämä hiivatin sivusto, tosi kivaa putkilukemista!!-E-
elikkä kaikki hyvin, pissa puhdas, verenpaine 130/78, vauvan syke 150 ja sf-mitta 30 cm, mulla kasvaa massu tasaisesti yläkäyrän yläpuolella omaa käyräänsä, ihan samalla tavalla kuin kahdesta aiemmastakin. Ja viikot katsoin itse aamulla väärin eli nyt mennään todellakin rv 27+:ssa. Seuraavan kerran sitten kesäkuun alussa. Painon nousu on vähän laantunut, mutta kyllä se vaaka vaan taas enempi näytti kuin kotoa lähteissä.Ja nyt pitää taas hypätä hopeanuolen selkään ja hakea eskarilainen kotiin. A-J on toi miehen pyörällä ajo aikamoista hinkkaamista, mutta kyllä se vielä onnistuu vaikka tuo pallo tiellä vähän onkin :)Mukavaa päivänjatkoa kaikille!viltsu-inkeri ja oikeet viikot rv27+5
Kyllä vaan olen työpäivän jälkeen aivan naatti. Taidan heittää tämän jälkeen sohvalle pitkäkseni.. Pyörälläajo kuulostaa jotenkin... liikkikseltä näyltä ;=) Mä ajelin esikkoa odotellessa miltei loppuun asti pyörällä, kun ei ollut vielä ajokorttiakaan, Ylämäet tosin joutui talluttamaan, kun maha tuli tielle. Nyt en kyllä tässä raskaudessa edes kuvittelisi nousevani pyörälle. Mukavuuden halua.Mulla on tänään ollut ekan kerran tässä raskaudessa niitä "viiltää puukolla haarovälistä"- tuntemuksia, tiedättekö? Sen verran ajattelin kuitenkin vielä jaksaa tänään, että käyn ostamassa itelleni uikkarin, johon mahakin mahtuu. Viikonloppuna olis tarkoitus käydä hallissa uimassa ja viimestään kesällähän sitä sitten tarttee. Millaisia uimapukuvirityksiä te olette käyttäneet? ONko kukaan ostanu äitiysuikkaria?Nukkumisesta A-J kyseli. Mä nukun kyljelläni, mutta löydän kyllä usein itseni selällään ja täysin paikat puutuneena jossain vaiheessa yötä. Selällään Untamo heräilee takuuvarmasti potkimaan mammaansa.Nyt torkuille...Lyle
Mie olen pysytellyt ihan bikineissä raskausaikana. Ei ihan maailman kaunein maha, raskausarpineen (joita on paljon, onneksi ei vielä uusia, vanhoja vain) ja leikkausarpineen, mutta sotamuistoja =) Siis minusta on ollut helpompi bikinit kuin etsiä uikkarit johon tämä valas sopisi =) Tosin mie olen aina ollut talvella raskaana, nyt voi tilanne muuttua kun kesävauva tiedossa. Mutta ajatelkaapa sitä kauhua (mie mietin yksipäivä) että jos jos tulisi lääkäriltä uintikielto ja hirveä helle kesä!!!!??!!! Mie olen niin suunnitellut valtaavani lasten uima-altaan hellepäivinä =) Meillä on rantasauna tuossa pellon takana, ja siellä kesäisin kyllä päivittäin kylvetään ja uidaan, joten olisi hirveätä jos ei voisi uida!! Mie olen tämän päivää googlaillut synnytysjuttuja. Jotenkin se alkaa olla lähempänä koko ajan.-E- 24+
Olipas taas kadonnut koko keskustelu alue!! Sitten löytyi kuin laittoi vain 10 viestiä kerralla näkyviin, ihme hommia..Supistuksia tulee myös enenmmän ja vähemmän kivuliaita terkka käski hakemaan sairaslomaa jos tuntuu ettei jaksa..Ei kai tässä mitään saikkua uskalla ottaa kun on yksi työhajroittelu vielä edessä.PItää rentoutua. :) Täällä on jo ajat sitten oltu pää lähtökuopissa odottelemassa H-hetkeä. Kyllä tuntuu virtsarakon kannalta inhottavalta kun pää heiluu siellä alhaalla :( Aikaisemmin mulla poika kääntyi vastai rv37 tienoilla ja on totta että ketään ei pakoteta nykyään synnyttämään perätilaa, koska siinä on riskejä enemmän kuin sectiossa..Nukkumisasennoista ilmeisesti olite jutelleet. Mä nukun kyljellään ja tyyny selän takana, paha olo tulee jos erehtyy edes makaamaan selällään..yh..En ole itse ostanut uimapukua, koska ainakin parisen viikkoa sitten vielä mahduin omaani, mutta se ei ole ihan tyypillinen uimapuku vana sellainen shortsi tyyppinen ettei nouse takamuksen kohdalta ylös jos on liian pieni ;)Uusia vaatteita pitäisi kesäksi katsella varsinkin hameita..Miten te muut, mistä ostatte mamma vaatteita? Sanna ja tyllerö 28+4 =)
Näitä ei vissiin voi enää jälkikäteen muokata näitä viestejä? Niin minä kun unohdin tuon, että SF-mitta oli nyt 23cm ja painoa tullut se 600g/vko kuten tähänkin asti. Vauvan painohan oli lauantaina 830g. Ja ne viikot nyt 25+5. On ne vaan tärkeitä tietoja, että piti ihan uus viesti laittaa :).
Mimuska & Taavetti