Neuvokaa uusavuttomalle miten tehdään hyvä ja helppo jauhelihakastike! KIITOS!!
Kommentit (33)
minä en osta mitään pussiaineksia vaan teen ihan alusta loppuun jauhelihakastikkeeni, olen jopa joskus lihankin jauhanut itse.
Ja osaan kyllä tehdä kastikkeen voissa ja jauhoissa, joten sinun ei tarvise silläkään taidolla ylpeillä.
Mutta en halua tehdä kastiketta niin, se on todella epäterveellistä vai voitko muuta väittää?
Ja tätäkö te sitten tarjoatte myös lapsillenne? Saa taas uusi sukupolvi todella terveellisen pohjan vanhemmiltaan
T: nro 16
Ja peruna on terveellistä.
Terv. voikastikkeiden ja perunan ja ruisleivän syöjä joka on raskaana ja hemoglobiini näytti olevan 149
Vierailija:
p.s. ylipaino tuskin tulee tavallisesta kotiruoasta jos liikkuminen on normaalilla tasolla
T.15
Kaippa se kohtuus kaikessa pätee tähän ruokapuoleenkin!
Jos tekee kastikkeen (perinteisen) pari kertaa vuodessa niin kai sen voi silloin tehdä oikein?
Meillä tosiaan syödään suurimmaksi osaksi vihanneksia ja kalaa uunissa haudutettuna. Harvoin käristellään yhtään mitään.
Jotenkin nyt tuntuu, että suhtaudut tähän hieman liian kiihkeästi, oletko syönyt tänään vielä mitään? =)
T: 15
Ja minun puolestani ihminen voi syödä mitä haluaa mutta kohtuus kaikessa. Jos nyt muutaman kerran vuodessa syö voisoossia niin ei se paha ole mutta jos joka viikko sitä vetää niin kyllähän siinä paukkuu kohta vaa' an lisäksi verisuonetkin.
Ja kala on paljon parempi rasvanlähde kuin voi, siitä kolesteroli tykkää paremmin.
Ja olen kyllä sitä ruskeakastiketta syönyt minäkin, äitini nimittäin sitä tekee mutta itse en voi sitä syödä mahan takia, maha ei kerta kaikkiaan kestä sitä rasvanmäärää. Ja miksiköhän isällä ja äidillä on kolesterolit koholla???
Jos löytyy terveellisempikin tapa tehdä ruokaa niin eikö sitä kannattaisi suosia?
Ja tänään oli ruoaksi merimiespataa ja kasviksia
T:16
jauhelihaa 400g
2 prk tomaatttimurskaa
2 isoa sipulia
1 purkki herkkusieniä
2 isoa porkkanaa
mausteita oman maun mukaan
Kaikki palasiksi ja pannulle hautumaan parikskymmeneks minuutiks
Makaroonin kanssa syön
terveellisen peruskastikkeen ohjeen, jota voi huoletta syödä joka päivä.
Olisi, ehkä pitänyt antaa ap:lle vastuuntuntoisempi ohjeistus, että tällä voireseptillä harvoin ja tämä toinen arki/tiheämpään käyttöön.
Hyvää ruokaa olet syönytkin!
T.15 joka söi kukkakaaligratiinia ja seitiä ; )
Ruskista pilkottu iso sipuli ja jauhelihat paistinpannussa/kasarissa. Lisää kypsennetys lihat+sipulin päälle purkillinen ruokakermaa ja huuhtele kermapurkki vedellä (n. 3dl) nestettä. Masuta valkopippurilla, suolalla ja esim. grillimausteella. Lisätä voi maun mukaan vihanneksia (esim. herne-maissi-paprika), säilyke herkkusieniä, tomaattikastikketta, homejuustoa, tuorejuustoa tms. mitä kaapista löytyy! Sopii tarjolle perunoiden, pastan tai riisin kanssa.
Jokainen tehköön kastikkeensa haluamallaan tavalla. Toivottavasti ap löytää tästä pinosta kokeilemisen arvoisia ohjeita. Hän lienee kykenevä itse arvioimaan haluaako tehdä rasvaisemman vai terveellisemmän version...
Joo, ja meillä kastike tehdään ilman rasvaa (lukuunottamatta jauhelihasta tulevaa), vedellä ja ketsupilla. Ja usein! Käytetään sekä perunoiden että pastan kanssa. Mums!
Ruskistetaan liha pannulla (sipulin ja valkosipulin kanssa) ja maustetaan. Lisätään sekaan purkillinen tomaattimurskaa ja annetaan vielä hautua hetki. Ja kastike on valmis (vaikka joku olikin sitä mieltä että ilman suurusta kastike ei ole kastike).
Eli minä teen näin;
ruskistan sipulit
lisään jauhelihan
kun liha ruskistunut lisään 1-2 rkl vehnäjauhoja ja ruskistan/sekoitan hetken
sitten lisään vettä,vähän kerrassaan jotta saa sopivan paksuista
sitten 1/2 lihaliemikuutio
mustapippuria
4 kokonaista maustepippuria
vähän paprikajauhetta
Anna hautua 10-15 min jotta maustepippurin maku ihanasti imeytyy.
---------------
Tomaattisen jauhelihakastikkeen;
paista sipulit & valkosipulit
lisää jauheliha
kun jauheliha ruskistunut lisää tomaattimurskaa
mausta
mustapippuria
viherpippuria
erilaisia yrttejä- reilusti!
loraus soijaa
yksi laakerinlehti
tähänkin voi soijan sijaan laittaa puolikkaan lihaliemen jos haluaa.
siitä ei tule kastike.
jonkinlainen muhennos kyllä.