4 vuotias rattaissa?
Mutta eihän asia minulle kuulu. Jokainen tekee mitä lystää. En tykkää kytätä toisten asioita yleensäkkään..
Kommentit (53)
sen lisäksi jos joudut käyttämään julkisia ei tuu niin kalliiksi
Syksyllä niistä luovuttiin kokonaan. Välillä kun lähdettiin paikkoihin missä tiedettin toisen väsyvän/pitkästyvän, niin otettiin rattaat varmuuden vuoksi mukaan. Se joko istui niissä tai ei, harvemmin istui mutta joskus kuitenkin. Nyt on 7-vuotias ja erittäin liikkuvaa sorttia, niin on aina ollut. Ei se että näkee jonkun lapsen istuvan rattaissa, tarkoita sitä että se istuisi niisä aina tai ei liikkuisi ollenkaan.
Lasten jalat roikkuu melkein maassa, lakonisina määkivät että "äitiii...karkkii...". Vilkkaimmat tapaukset koittavat vääntelehtiä irti rattaista sillä seurauksella että itkevät kivun takia kun ovat jumissa ja tästähän shoppailevat äidit tulistuvat.
Meidän 10kk istuu toki vielä rattaissa, mutta yritämme myös (tilan salliessa) antaa hänen tepastella itsekin joitakin metrejä. Aika hyvin kävelee pari metriä ja jaksaa istua taas paremmin kun saa "jotain" tehdä :).
Säännöllisessä käytössä eivät ole, mutta kun lähdemme koko päiväksi kaupungille tms. niin otan rattaat vielä välillä mukaan. Meillä tosin harvemmin lasta näkee istumassa niissä hereillä, vaan nukkuu päiväunet rattaissa tai levähtää niissä välillä.
Loma-asuntomessuilla oli rattaissa (paikanpäältä lainarattaat) välillä kun söi eväitä yms.
liikutaan paljon kävellen, ja esim lähimpään kauppaan on 3 km.
6km ois aika paljon jollekkin 2-2,5 vuotiaalle. tai ainakaan meidän muksut ei oo niin pitkää matkaa viel tuossa iässä jaksaneet.
jos rattailla menee paikasta a paikkaan b 10 minuutissa.
jos lapsi kävelee menee aikaa 30 minuuttia.
alatko sen takia heräämään aamulla töihin jo klo 6, jotta lapsesi voisi kävellä?
Minun kuopukseni on jo 6 v, ja ei hän vieläkään millään pysy minun pitkien jalkojeni mukana. Kun on oikein kiire, niin hän juoksee minun rinnallani. Minusta olisi kyseenalaista, että laittaisin 4-vuotiaan juoksemaan, jotta minä ehdin töihin.
Ja yöunet ovat paaaaljon tärkeämmät kuin se, kuinka hyvä lapsi on kävelemään tai juoksemaan.
Mun kolmevuotiaani kävelee normaalisti kyllä itse, mutta joskus se "pakotetaan" rattaisiin jos on niin kiire ettei ole aikaa kävellä sen kanssa lapsentahtisesti. En tosin usko että se enää suostuu rattaisiin vuoden kuluttua, mutta toivossa on hyvä elää...
vaan ihan leppoisasta shoppailusta
T:ap
.ja pääsee busseihin ilmatteeksi pk-seudulla.
vaan ihan leppoisasta shoppailusta
Kuopus täytti juuri 4v ja jos tosiaan olen menossa shoppailemaan, eli siis katselen ja kiertelen useassa eri kaupassa, varmasti otan hänelle rattaat mukaan!
Jos taas käydään noin vaan kaupassa tms., lapsi kävelee.
En tiedä vielä mitä teen syksyllä tarhamatkojen kanssa, ehkä otan rattaa vielä silloin mukaan, matka joutuu paljon nopeammin niin.
Ap:lle tekee varmaan hyvää vähän löysätä nutturaa ja opetella hyväksymään, että asioita voi tehdä monella eri tavalla;-)
Karkaamisen estämiseksi hänet on tulee pidettyä esim. kaupassa rattaissa. Kävelyllä ollessa hän kävelee ja päivät pitkät juoksee omalla pihalla, eli liikuntaakin tuleee omiks tarpeiks vaikka välilä onkin rattaissa rauhoittumassa.
eli halvalla ei pääse. Muutoin alle 5v matkustaa ilmaiseksi.
Itse en edes kehtaisi kuljettaa 4-5v rattaissa.
Ihmettelen vain miksi niin iso lapsi rattaissa. Omat lapseni ovat vilkkaita, mutten silti heitä rattaissa istuttaisi tuon ikäisenä ostoksilla
Ap:lle tekee varmaan hyvää vähän löysätä nutturaa ja opetella hyväksymään, että asioita voi tehdä monella eri tavalla;-)
ja yleensä aina otan rattaat shoppailureissulle mukaan. Enkä ole koko asiaa edes tajunnut hävetä! Lapsi ei istu niissä koko aikaa, halunsa mukaan. Tavarat saan niissä tosi kätevästi kulkemaan, ison perheen ostoksia en jaksa käsissä raahata. Tyttö nukahtaa vielä tosi helposti bussissa (matka kotiin keskustasta kestää yli puoli tuntia), joten olisin tosi mahdottomassa tilanteessa monen kauppakassin ja nukkuvan lapsen kanssa. Rattaat siis kulkevat mukana vielä toistaiseksi!
miksi ihmeessä juuri suomessa lapsien pitää olla mahdollisimmna aikaisin itsenäisiä ja vahvoja?
miksei lapset saa olla lapsia mahdollisimman kauan?
nelivuotiaat on vielä aika pieniä ihmisiä, miksi täälläkin jauhetaan että pitää olla yökuiva, pitää kävellä jokapaikkaan jne sitä ja tätä
miksi ihmeessä juuri suomessa lspien pitää olla niin aikaisin itsenäisiä ja reippaita? mikesi pieni nelivuotias saa olla kuin lapsi? esim istuu välillä rattaissaan jos siltä tuntuu tai käyttää yövaippaa jos siihen on tarvetta...
Monet istuttavat lapsia rattaissa, jotta saisivat itse ilmaisen matkan. Ärsyttää varsinkin ne, jotka työntävät tyhjät rattaat bussiin ja joku 5v lapsi viipottaa istumaan ties minne..
Meidän syksyllä 4v täyttävä tyttö istuu joskus rattaissa jalkavikansa vuoksi, hän ei jaksa pitkiä matkoja kävellä.
tämä palsta toimiikin näin hyvin...
tuli sama asia sitten kahteen kertaan kun luulin ettei se viestini tullut ollenkaan perille.
Tuttuni 4 vuotias aivan terve lapsi istuu vielä rattaissa kun ovat ostoksilla.
Olen pitänyt sitä outona asiana, mutta tänään kaupungilla näin useita isoja lapsia rattaissa.Onko tämä joku uusi ilmiö? Äidit laiskoja? pääsevät helpommalla kun lapsi istuu rattaissa?
Omien lasteni rattaat on myyty kun olivat n. 2,5v ja siitä asti ovat kävelleet, tuskin edes suostuisivat rattaissa istumaan.