Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni on sairastanut odotusaikana vesirokon???????

22.01.2006 |

Olen nyt raskaana 11+ viikolla ja minulla ei ole ollut vesirokkoa vielä....eikä lapsissani. Tarhassa kuitenkin riehuu vesirokko ja neuvolasta kerrottiin sen voivan olevan vaarallinen sikiölle.......tai että siinä voi olla riski. Mutta koin keskenmenon syyskuussa...ja nyt päässä pyörii että laitanko pojat tarhaan vai en???????? onko teistä moni sairastanut vesirokon raskaana ollessanne???????? mielipiteitä kiitos!!!!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vähän aika sitten vesirokossa ja mietin sitten että miten uskallan vanhempieni luona käydä kylässä kun itse pienenä lievänä sairastanut sen.

Veljeni kun käytettiin sitten siinä myös lääkärissä kun oli ollut jo monta päivää kuumeessa niin samalla kysyttiin että onko mitää haittaa minulle kun raskaana, lääkäri sanoi että ei ole. Kuulemma ne pahemmat rokot (en muista nimiä) niin niistä voi olla haittaa.

Rv 19+3

Vierailija
2/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen onneksi sairastanut sen jo lapsena, mutta sinulle sanoisin, että jos vaan mahdollista, koittakaa välttää tartuntaa - eli älä vie lapsiasi tarhaan, jos ei ihan pakko. tosin sehän on saattanut tarttuakin jo, jos sitä on siellä jo ollut..? meillä ainakin ala-asteella tauti kävi kyllä melkein järjestäen kaikki läpi, tarttuu siis helposti.

kun kyllähän siitä jotain haittaa saattaa sikiölle olla... : ( eikä se muutenkaan kiva tauti ole...

toivottavasti pysytte terveinä!

-Tua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pelkäsin kovasti esikoista odottaessani. En tiennyt lapsena sairastaneeni vesirokkoa, äitinikään ei muistanut että olisin sen sairastanut. Työpaikallani oli vesirokkoa ja otin yhteyttä neuvolaan. Passittivat minut verikokeeseen ja selvisi, että minulla on vasta-aineet vesirokkoon, vaikka en sitä ole tiennyt sairastaneeni. Sanoivat, että lähes kaikilla aikuisilla on vasta-aineet, tauti on voinut olla joskus tosi lievänä. Toki on niitäkin kenellä vasta-aineita ei ole.

Neuvolatäti sanoi, että vaikka sairastaisi vesirokon, riskit vauvalle ovat erittäin pienet. Mutta jos vesirokkoon sairastuu juuri ennen synnytystä niin se voi olla vauvalle vaarallista, jos vauva saa sen synnytyksen yhteydessä. Yleensä kohdussa vauva on niin suojassa, että vesirokko ei tee haittaa, muut rokot voivat olla vaarallisempia. Näin ainakin minua opastettiin.

Tsemppiä ja onnellista odotusta!

Vierailija
4/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä mietin vesirokon hoitopuolta, kun " sallitut lääkkeet" on raskauden aikana minimaaliset. Kuumeeseen voi ottaa panadolia, mutta entä ne kutinavoiteet, saakohan niitä käyttää, Atarax yms? Ja onhan se muutenkin ikävä ja saattaa olla rajukin tauti, joten miksi suotta ottaa riskiä, jos voi olla ottamattakin?

Vierailija
5/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin jylläsi vesirokko alkutalvesta. Tyttöni oli kylässä sellaisessa paikassa missä lapselle puhkesi näppylät seuraavana päivänä. Kerroin asiasta neuvolassa ja siellä sanottiin et jos tyttö saa tartunnan niin minulle aloitetetaan heti havrix-hoito. Onneksi ei tarvinnut aloittaa koska tyttö vältti taudin. Neuvola kertoi et jos äiti sairastuu varsinkin alkuraskaudessa tautiin niin voi mennä sikiöön ja aiheuttaa aivovamman josta voi tulla näkö-tai kuulovamma. Minulta otettiin vasta-aineet verestä enkä siis oo sairastanu tautia. Kävin neuvolassa viime viikolla ja taas lähti puheeksi vesirokko. Terveydenhoitaja suositteli mulle rokotusta vesirokkoa vastaan tämän raskauden jälkeen koska raskaana ollessa ei voi rokottaa.

sassa 16+6

Vierailija
6/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kertoi minulle, että on tullut uutta tietoa siitä että vesirokko voi tulla uudestaan jolloin totesi että vesirokkorokoite on tavallaan hyödytön. Kertoi tapauksen jossa kollegan lapset oli rokotettu ja sitten osa heistä sai kuitenkin vesirokon hoitopaikasta. En ole kyllä itse kuullut aiemmin että joku olisi sairastanut taudin uudelleen. Mutta siis tästä voidaan vaan päätellä, että kannattaa olla varovainen taudin kanssa raskaana ollessa.

Vierailija
7/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs minulle tuli vyöruusu aivan alkuraskaudessa n 3-4 viikolla ja parin viikon päästä meillä tuli molemmille lapsille vesirokko. Molemmissa sama virus. Eli sairastuin vyöruusuun vaikka lapsena minulla olikin ollut jo vesirokko. Neuvolassa totesivat ettei ollut haittaa kun oli noin alkuviikoilla?

Vierailija
8/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se iso riski sikiölle. Sinuna testauttaisin verestä vasta-aineet. Jos olet sairastanut tietämättäsi (kuten suurin osa niistä, jotka eivät tiedä sairastaneensa), ei tarvitse enää pelätä. Meillä sama tilanne, eikä lapsi saa olla missään tapauksessa vesirokkoisten kanssa tekemisissä. Ylälaatikossa on resepti valmiina, jos rokko silti iskee raskausaikana.

Vierailija
9/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppäsin tuolta vauva-puolelta kommentoimaan, koska aihe koski aika läheltä edellisessä raskaudessa.

En ole sairastanut vesirokkoa ja tämä havaittiin ensimmäisen raskauteni aikana vasta-ainekokeilla. Raskauksien välissä otin ensimmäisen vesirokkorokotteen, mutta tulinkin uudelleen raskaaksi rokotusta seuraavasta kierrosta. Koska rokotuksen jälkeen pitäisi olla raskautumatta kolmeen kk, minua siis seurattiin asian suhteen vähän tarkemmin. Toisin kuin täällä mainittiin, kirjallisuuden mukaan vr on tarttuvimmillaan ja sikiön kannalta tartunta vaarallisimmillaan rv16-20 ja rokkovirus joissain tapauksissa tosiaan läpäisee istukan ja vaurioittaa sikiötä. Toki myös alkuraskauden altistus saattaa aiheuttaa tämän ns. vesirokko-oireyhtymän sikiölle, johon liittyy mainitut aistinelinvaurioita. Asia erikseen on toki juuri ennen synnytystä äidin sairastama vr, johon en nyt puutu.

Mulla otettiin ekstra-rakenneultra yliopistosairaalassa tämän johdosta. Ultraava lääkäri tosin totesi, että tämän rokotusaltiustuksen osalta pelko on uusien tutkimusten mukaan jokseenkin aiheeton, koska se ei juurikaan aiheuta ongelmia (vaikka rokotteessa on eläviä heikennettyjä viruksia). Toista on varsinainen tauti. Koska en ehtinyt ottaa rokotteen tehostetta, minulla oli n. 10 % riski edelleen saada tartunta. Tässä tapauksessa, jos minulla olisi alkanut esiintyä oireita (rakkuloita), olisi aloitettu asianmukainen kuuri välittömästi, olikos se nyt 24 h tunnin kuluttua ensimmäisten oireiden ilmaantumisesta.

Olin juuri rv16, kun sukulaisessa todettiin vr ja tässäkin tapauksessa lääkäri kehotti välttämään mahdollisuuksien mukaan koko perhettä, ettei tartuntaa tulisi.

Eli tän tietopaketin päätteeksi, varsinaiseen kysymykseesi... :o) Älä ota riskiä, jos voit sen välttää!

Vierailija
10/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin otattamassa vastaaineet mutta tulos ei ole vielä tullut.......koitan välttää taudin ja samoin lapsiltani.