Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautiskuppi ja muutokset kohdunkaulalla...

Vierailija
22.01.2006 |

Onko järkevää käyttää kuukuppia kun on muutama vuosi sitten ollut muutoksia kohdunkaulalla. Parani kuitenkin itsekseen. Voiko kuukuppi aiheuttaa muutoksia tai edesauttaa niiden syntymistä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouhdunkaulan alueille. Saapi nähdä miten tämän takia yleistyvät myös esim. kohdunlaskeumat. Käytän sitä muun paremman puutteessa hyvin kritisoiden, koska se aiheuttaa meikäläiselle enemmän kipuja ja turvotusta, jopa päänsärkyä.

Vierailija
2/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aiheuttaa. Kurkkaa Kuukuppikunnan sivut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommosta en ole ikinä kuullut. Mulla vuoto on tuntunut vähenevän, muuten ei oo vaikuttanut mitenkään mihinkään. Paitsi että rahaa säästyy jonkin verran. Tosin mun kokemukset on vasta puolen vuoden ajalta.

Vierailija
4/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tuommosta en ole ikinä kuullut. Mulla vuoto on tuntunut vähenevän, muuten ei oo vaikuttanut mitenkään mihinkään. Paitsi että rahaa säästyy jonkin verran. Tosin mun kokemukset on vasta puolen vuoden ajalta.

Vierailija
5/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
6/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
7/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja onhan siellä kokoajan alipaine.

t:2 (käyt.vuoden)

Vierailija
8/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että aiheuttaa. Kurkkaa Kuukuppikunnan sivut!

Vierailija
9/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin kuppia n. puoli vuotta kunnes kierukan hankkimisen yhteydessä lääkäri totesi kohdunsuulla ektopiaa eli limakalvoa on kohdunsuun väärällä puolella. Se on vaaratonta ja erittäin tavallista synnyttäneillä naisilla, mutta koskaan aikaisemmin minulla ei ole sitä ollut. Tai koskaan siitä ei ainakaan ole ollut mitään puhetta ja viimeisen synnytyksen jälkeen olen käynyt gynellä useamman kerran.

Emätin on mielestäni myös muutanut malliaan ja valkovuoto on kupin käytön jälkeen ollut erittäin runsasta.

Tämän takia minä lopetin kupin käytön. En sano, että mikään johtuu siitä, mutta minusta samanaikaisuus riitti perusteeksi olla käyttämättä kuppia enää.

Sanotaan, että kuppi " ei voi" aiheuttaa mitään haittaa. Se on kuitenkin niin uutta nykyaikana (joskushan samantapainen menetelmä on käsittääkseni ollut yleisempi), ettei tutkimuksia löydy oikein puolesta eikä vastaan.

Vierailija
10/18 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriani on, että kuppi "imaisee" nopeammin tyhjäksi kohdun.

Jos menkat ois miehillä, veri varmaan tyhjennettäisi pumpulla 15minuutissa!

Vierailija
11/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mäkin oletan ja toivon, mutta samalla mietityttää mistä johtuu, että a) menkat ovat lyhentyneet 7 päivästä kahteen päivään b) miksi tuntuu, että emätin olisi lyhyempi nykyään (ennen esim. Smartballsit hulahtivat tosi syvälle, nyt välillä sattuu kun yrittää työntää niitä sisään). Molemmat muutokset ovat tapahtuneet kuukupin käyttöönoton jälkeen. Olen käyttänyt muutaman vuoden sitä aktiivisesti. En tiedä, voisiko pelkkä ikä selittää noita muutoksia (30-vuotias olen).

Vaikea uskoa että tuo kuukautisvuodon keston muutos voisi liittyä kuukuppiin. Ei sellaista yleensä kuukupin käyttäjillä tapahdu kyllä.

Tuo b on sellainen että kuppi tuskin voi varsinaisesti lyhentää emätintä - jos tuntuu että oikeasti niin on käynyt olisi hyvä käväistä gynekologisessa tutkimuksessa varmistamassa että kaikki on ok. Mutta olen kyllä kuullut sellaisesta, että joillekin emättimeen kupin reunojen kohdalle muodostuu pysyvä voimakas poimu, jonka ohi saattaa olla vaikeahko laittaa esim. geishakuulia, ja joka saattaa sormeen tuntua kuin emätin loppuisi jo siihen (jos on tästä kyse, siitä pitäisi kyllä saada sormi ohikin silti). Jos itselläni ilmenisi tuollaista oiretta, jättäisin kyllä kupin pois vaikka ei se todennäköisesti vaarallista olekaan.

Mielenkiintoista. Voisikohan sitten olla tuosta kyse. Millään en kyllä haluaisi jättää kuppia pois. Tamponit on aika huonoja kuppiin verrattuna. Ja siteet ihan kauheita.

Vierailija
12/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kuppia säännöllisesti 7 vuotta luottaen sen olevan täysin luonnollinen ja vaaraton. Mutta tosiaan vuoto muuttui pian tosi pikaiseksi, siis 2-3 pää. Sain jopa lääkityksen, joka hillitsee pahimman päivän vuotoa, kun muuten sai 10 min välein tyhjentää. Luulin että syy oli ikä tai hormoonimuutokset, mutta voiko tosiaan olla niin että kuppi "imaisee" kohdun tyhjäksi... Jos jotain muutoksia tulee, niin ovatko ne pysyviä? Olen ihan hämilläni...

Vierailija
13/18 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiaan vuoto muuttui pian tosi pikaiseksi, siis 2-3 pää. Sain jopa lääkityksen, joka hillitsee pahimman päivän vuotoa, kun muuten sai 10 min välein tyhjentää. Luulin että syy oli ikä tai hormoonimuutokset, mutta voiko tosiaan olla niin että kuppi "imaisee" kohdun tyhjäksi... Jos jotain muutoksia tulee, niin ovatko ne pysyviä? Olen ihan hämilläni...

Vuoto runsas 2pv, sitten vähän tiputtaa. Kuppi ollut 5v.

Vierailija
14/18 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoto ennen kuukuppia oli tasaista n. 5 päivää ja päivä-pari tiputtelua.

Nyt kuukupin kanssa 2 ensimmäisenä päivänä tyhjennän täyttä kuppia monta kertaa päivässä, ja päivät 3-5 on ruskeaa limaa.

Teoriani on, että kuppi "imaisee" nopeammin tyhjäksi kohdun.

Vierailija
15/18 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin pelottaa, että ei kai se voi aiheuttaa laskeumia...

Vierailija
16/18 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä sinne kohdunkaulan alueelle edes laiteta vaan se jää alemmas emättimeen. Periaatteessa voi hieman hankausärsyttää emättimen seinämiä siitä kohdin mihin kupin yläreunat tulee, ja osalla ärsyttää virtsaputkea hieman, mutta ei todellakaan vaikuta kohdunsuuhun tai kaulaan.

Tuo alipainejuttu on kyllä ihan täyttä legendaa, että kuukautiskupissa olisi sellainen alipaine joka pystyisi vetämään sisäelimiä ulos eli aiheuttamaan jotain laskeumia. Kyllä se varsin pieni se "alipaine" on jonka kuppi muodostaa, pääasiassa se pysyy paikallaan sen perusteella kun avonaisen kupin reunat painautuvat emättimen joustavia reunoja vasten.

Vierailija
17/18 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä sinne kohdunkaulan alueelle edes laiteta vaan se jää alemmas emättimeen. Periaatteessa voi hieman hankausärsyttää emättimen seinämiä siitä kohdin mihin kupin yläreunat tulee, ja osalla ärsyttää virtsaputkea hieman, mutta ei todellakaan vaikuta kohdunsuuhun tai kaulaan.

Tuo alipainejuttu on kyllä ihan täyttä legendaa, että kuukautiskupissa olisi sellainen alipaine joka pystyisi vetämään sisäelimiä ulos eli aiheuttamaan jotain laskeumia. Kyllä se varsin pieni se "alipaine" on jonka kuppi muodostaa, pääasiassa se pysyy paikallaan sen perusteella kun avonaisen kupin reunat painautuvat emättimen joustavia reunoja vasten.

Näin mäkin oletan ja toivon, mutta samalla mietityttää mistä johtuu, että a) menkat ovat lyhentyneet 7 päivästä kahteen päivään b) miksi tuntuu, että emätin olisi lyhyempi nykyään (ennen esim. Smartballsit hulahtivat tosi syvälle, nyt välillä sattuu kun yrittää työntää niitä sisään). Molemmat muutokset ovat tapahtuneet kuukupin käyttöönoton jälkeen. Olen käyttänyt muutaman vuoden sitä aktiivisesti. En tiedä, voisiko pelkkä ikä selittää noita muutoksia (30-vuotias olen).

Vierailija
18/18 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa että tuo kuukautisvuodon keston muutos voisi liittyä kuukuppiin. Ei sellaista yleensä kuukupin käyttäjillä tapahdu kyllä.

Tuo b on sellainen että kuppi tuskin voi varsinaisesti lyhentää emätintä - jos tuntuu että oikeasti niin on käynyt olisi hyvä käväistä gynekologisessa tutkimuksessa varmistamassa että kaikki on ok. Mutta olen kyllä kuullut sellaisesta, että joillekin emättimeen kupin reunojen kohdalle muodostuu pysyvä voimakas poimu, jonka ohi saattaa olla vaikeahko laittaa esim. geishakuulia, ja joka saattaa sormeen tuntua kuin emätin loppuisi jo siihen (jos on tästä kyse, siitä pitäisi kyllä saada sormi ohikin silti). Jos itselläni ilmenisi tuollaista oiretta, jättäisin kyllä kupin pois vaikka ei se todennäköisesti vaarallista olekaan.