Omakotitalon hinnasta tampereella
Olemme ostamassa yksityiseltä ilman välittäjiä (tutun kauppa) omakotitalon. Olemme yrittäneet seurata hintoja asuntopörssistä jo jonkun aikaa mutta emme ole päässeet käymään asuntoja katsomassa koska asumme toisella puolen suomea tällä hetkeä.
Nyt vain mietityttää (kun tässä hinnasta neuvottelemme) että mitäköhän sitä maksimissaan kannattaa maksaa. Talo on arvioitu ja yksi arvioija on myyjän sukulaiskiinteistövälittäjä joten mistä tietää että voiko siihen luottaa..
Tiedän että on hieman vaikea vastata ilman näkemistä, mutta jos joku suurinpiirtein tietää jotain hintatasosta niin kaikki vinkit otetaan vastaan:)
Talo on yksikerroksinen tiilitalo ja rakennettu 1974 eikä juuri mitään remontteja tehty (paitsi ulkokatto ja ikkunat). Pinta-alaa on autotallin ja peruhuoneiden ym kanssa 160 neliötä. Asuinpinta-ala (olkkari, keittiö ja kolme makkaria) ovat 100 neliöö. Autotallista 30m voi rakentaa asuintilaa ja tehdä ulos autokatoksen. Takkakin löytyy ja oma tontti on 900neliöö.
Talon pohjaratkaisu on ihan ok (muutama seinä pitää purkaa) mutta kaikki pinnat menevät remonttiin (sekä katot että lattiat, seinät, keittiö ym ym). Pesuhuone ja sauna ja kodinhoitohuoneet menevät nekin remonttiin. Ikkunat on hyvät ja ulkokatto, mutta putket pitää uusia. Koska tiedämme talosta ennaltaan jonkin verran ja siitä paljon selvää ottaneet erinäisin keinoin ei mitään yllätyksiä pitäisi tulla vastaan esim kosteusvaurioita tms. Asunto sijaitsee tampereen länsipuolella lähellä isoja marketteja ja muita palveluja esim apteekki, tk.. Mutta keskustaan taitaa olla lähemmäs 10km.
Eli koska lähes koko talo menee rempalla ihan uusiksi, niin maksamme varmaan eniten omasta tontista ja talon ulkokuorista, perustuksista ym...
Mitähän tuollaisesta saa/joutuu maksamaan suurinpiirtein?
Kommentit (5)
Olen samaa mieltä kakkosen kanssa eli katsoppas www.etuovi.com, oikotie.fi Tampereen hintatasoa..Talostahan voi pyytää mitä vaan, ja tällähetkellä tampereen taso aika korkea. Käykää paikan päällä katsomassa ja miettimässä ennenkuin mitään nimiä paperiin..
Mitä mä olen ilmoituksissa havainnut on et halvimmillaankin on mummonmökki irronnut Tampereelta noin 130 000 euroon, mutta sillon kyseessä ollut suht pieni tontti (noin 400 neliö) ja siinä maksimissaan 70 neliöinen mummunmökki. Talot, ihan siis täysin remontoitavat sellaiset on maksanu sit sen yli 170 000 euroa ja oon seurannu lähinnä vain maksimissaan 10km päässä keskustassa olevia.
Silti kehoitan ottamaan itse selvää vaikkapa ton etuovi.comin kautta...
Ja hei onnea asuntokaupoille + tervetuloa Tampereelle!
toki suosittelen tätä länsipuolta Tampereesta,mutta kannattaa ottaa huomioon (koskee siis koko länsipuolta) että liikenne täältä keskustaan on Tampereen pahin pullonkaula työmatka-aikaan.Eli Paasikiventie (Rantatie) on aamulla ja iltapäivällä autolla tosi tuskastuttavaa jos joutuu virka-aikaan liikkumaan,täältä keskustaan voi vierähtää ruuhkissa tuntikin.Muulloin ongelmaa ei ole,ja pyörätiet on hyvät.
Talon hintoja itsekin seurailin noin vuodenverran kun mietittiin mitä halutaan , mistä halutaan , ja että mitä voidaan ostaa vai aletaanko rakentaa.
Sanoisin näin äkkiseltään seuraavaa: Alle 150.000eur et varmasti saa MITÄÄN, hintataso on aika kova. Juuri tuossa tuttu soitteli että myi kaksionsa (joka ei ole edes keskustassa!) hintaan 175.000eur ja osti itse sen 130.000eurolla 2v sitten... Älytöntä!
Mutta tosiaan, itse katselimme ensin juuri Lielahden alueelta, Niemen alue jne, voi saada juuri tuollaisen täydellistä remonttia vaativan vajaalla 200.000 eurolla. Hinnat on kauheat, tiedän. Itsekin maksoimme itsemme " kipeiksi" jotta saimme mitä halusimme ja maksoimme eniten haluamastamme alueesta ja siitä että muutamme nyt ihan liki keskustaa, emmekä joudu istumaan suuntaan tai toiseen ruuhkissa päivittäin. Mutta vertailun vuoksi, tässä ollaan varmaan noin 10 tuttavaperheen talokauppoja nähty viimeisen vuoden sisään, ja meidän taisi olla edullisimmasta päästä, eli maksettiin 190.000eur 100v vanhasta hirsitalosta, joka on 1.5km päässä keskustasta. Alue on IHANA, kuin lapsiperheen unelma ja silti noin kaupungissa :-) Talo on purettu hirsirunkoon asti ja kaikki rakennetaan uusiksi. Keskikerroksessa noin 100neliötä, kellarikerroksessa sauna-ja pesutilat ja tuleva kodinhoitotila, yläkerta samoin avoin 100neliötä, joka nyt ullakkoa eli siitä pitää rakentaa lämmintä makuuhuonetilaa. Nyt asumme alkuun tuossa keskikerroksen 100neliössä ja rempataan sauna kellarista. Sitten kun jaksamme, teemme yläkertaan ne 3 makuuhuonetta . Eli rahaa palaa ja paljon, ja meillä on vielä etuna se että saamme kaikki rakennustarvikkeet ainakin puoleen hintaan ja työt voidaan tehdä omalla väellä.
vertailua Etuovessa voisi helpottaa että laitatte postinumeroksi 33400 (oletan että ko. talo on tällä Lielahden suunnalla),niin näette hyvin saman alueen muiden myytävänä olevien talojen hinnan.