Kaverini haluaa ilmeisesti rikkoa välimme ruoalla!!
Oltiin eilen kaverini tupareissa, sinne tuli mun ja mieheni lisäksi yksi pariskunta. Kaveri oli sitten tehnyt kasvispiirakan, jossa oli TUOREJUUSTOA ja jonkun kääretortun, jossa myös oli TUOREJUUSTOA. Ihan kuin vittuillakseen, mä olen nimittäin RASKAANA. Ja oli siinä tietty muutakin, niin kuin lihapasteijoita joita en voi syödä, koska olen alkanut syksyllä noudattaa kasvisruokavaliota (ja kaverilleni oen tästä kyllä kertonut!!).
Olin tosi loukkaantunut. Mies väittää, ettei kaverini tarkoittanut mitään pahaa, mutta mun tekisi silti mieli laittaa sille joku tekstari...
Kommentit (29)
Onko se muuten kiellettyjen listalla? Minun ystäväni ainakin söivät raskaana ollessaan viime kesänä suomalaista mozzarellaa sekä pizzan päällä (uunissa käynyt muutaman min) että " raakana" . Luulenpa, että tuo kasvispiirakka oli nimenomaan kädenojennus sinulle, kasvissyöjälle. Kaveri ei vain tiennyt, että et syö tuorejuustoa. Joitakin on mahdoton miellyttää, ja jos et tuonut ruokavaliorajoituksiasi selvästi esille, ei minusta tuollaista tietoa voi edellyttääkään.
että ystäväni (jonka kanssa olemme tunteneet 30 vuotta, siis kirjaimellisesti vauvasta saakka!) kutsui meidät taannoin viikonloppukylään. Eikä kuitenkaan muistanut etten todellakaan VOI syödä esim. perunaa. Olipa kiva käydä ruokapöytään, jossa oli lihakastiketta ja perunoita ilman lisukkeita, siis esim. leipää tai kasviksia. Syötin maha kurnien lapset. Olisi ollut tyhmää yrittää itse lusikoida pelkkää kastiketta, sen kai jokainen tajuaa. Vaikkapa leipäviipaleen ja tomaatin/kurkun kanssa siitä olisi saanut ihan normaalin annoksen lautaselleen. Vaan kun ei.
Ystäväni kyllä näki tilanteen, mutta naureskeli vaan että " äiti taitaa olla dieetillä" . Lienee nykyisin ex-ystävä, en ole viitsinyt pitää yhteyksiä.
Huvittavaa on että olimme edellisenä päivänä jutelleet emännän oman lapsen hankalasta allergiasta, jonka yhteydessä tuli puhe myös noista hiton potuista. Kun olisin tajunnut, olisin ottanut vaikka nuudelipussin mukaan (kuten lähes aina kyläreissuilla teenkin, nyt en tajunnut...).
En todellakaan vaatisi omia ruokia esim. synttäri- tai tuparivieraana, mutta kun varta vasten kutsutaan kylään niin olettaisi 30 vuoden perusteella muistavan edes jotain.
Eräs ystäväni inhoaa kalaa, vaikkei ole edes allerginen. Ei tulisi mielekään tarjoilla hänelle fisuja.
Noista raskausaikaan liittyvistä (ravinto)suosituksista en tiedä, itse en niistä juuri perustanut vaan luotin näin ihan kaupunkilaisenakin maalaisjärkeen juustojen yms. suhteen. Ap, sinun tapauksessasi (kun vieraitakin oli paljon) en usko että kyse olisi ollut mistään tahallisesta kiusanteosta.
Vierailija:
että ystäväni (jonka kanssa olemme tunteneet 30 vuotta, siis kirjaimellisesti vauvasta saakka!) kutsui meidät taannoin viikonloppukylään. Eikä kuitenkaan muistanut etten todellakaan VOI syödä esim. perunaa. Olipa kiva käydä ruokapöytään, jossa oli lihakastiketta ja perunoita ilman lisukkeita, siis esim. leipää tai kasviksia. Syötin maha kurnien lapset. Olisi ollut tyhmää yrittää itse lusikoida pelkkää kastiketta, sen kai jokainen tajuaa. Vaikkapa leipäviipaleen ja tomaatin/kurkun kanssa siitä olisi saanut ihan normaalin annoksen lautaselleen. Vaan kun ei.Ystäväni kyllä näki tilanteen, mutta naureskeli vaan että " äiti taitaa olla dieetillä" . Lienee nykyisin ex-ystävä, en ole viitsinyt pitää yhteyksiä.
Huvittavaa on että olimme edellisenä päivänä jutelleet emännän oman lapsen hankalasta allergiasta, jonka yhteydessä tuli puhe myös noista hiton potuista. Kun olisin tajunnut, olisin ottanut vaikka nuudelipussin mukaan (kuten lähes aina kyläreissuilla teenkin, nyt en tajunnut...).
En todellakaan vaatisi omia ruokia esim. synttäri- tai tuparivieraana, mutta kun varta vasten kutsutaan kylään niin olettaisi 30 vuoden perusteella muistavan edes jotain.
Eräs ystäväni inhoaa kalaa, vaikkei ole edes allerginen. Ei tulisi mielekään tarjoilla hänelle fisuja.
Noista raskausaikaan liittyvistä (ravinto)suosituksista en tiedä, itse en niistä juuri perustanut vaan luotin näin ihan kaupunkilaisenakin maalaisjärkeen juustojen yms. suhteen. Ap, sinun tapauksessasi (kun vieraitakin oli paljon) en usko että kyse olisi ollut mistään tahallisesta kiusanteosta.
Oletko tosiaan allerginen perunalle (myös keitettynä)? Eikö ole aika harvinainen allergia aikuisella -tai sitten todennäköisesti olet allerginen myös kaikille muille koivuristireagoiville juureksille/mausteille/hedelmille ?
Kyllä, tosiaankin olen aika harvinaisesti allerginen nimenomaan perunalle, olipa se kypsennetty tai ei. Vain pienet määrät esim. perunajauhoa ruoan mukana menettelevät. Potun lisäksi vain omena aiheuttaa vaivoja, mutta sille ei ole todettu varsinaista allergiaa.
Juu, toki olisin voinut pyytää leipää tms kuuluvammin. Mutta olimme puhuneet näistä asioista edellisenä päivänä ja käyneet yhdessä kaupassakin (josta ostin mm. illaksi grillattavaa kaikille, lisäksi perheen vanhin lapsi ostatti itselleen ties mitä). Olimme myös yhdessä keittiössä kun ystäväni alkoi laittaa ruokaa, ja vielä siinäkin tuli puhetta kuinka hankalaa " potuttomuus" on.
Jotenkin pelkkä kastikkeen lusikointi olisi tuntunut tosi typerältä -- ja olihan siinä vaiheessa jo itselläkin mukana annos ylpeyttä. Tuntui jo kiusanteolta.
ja ihmettelen semmoista neuvolan lappusta, jossa ei nimenomaan mainita, että pastöroimattomat on syytä jättää väliin. Kuumennettuna voi syödä homejuustotkin.
enkä vaatinut erikoiskohtelua. Mainitsin toki ruokavalion, jos joku kysyi rajoituksista. Aikuinen ihminen osaa kyllä olla jonkin aikaa syömättäkin tai ostaa mukaan sopivaa ruokaa, jos on pidemmästä reissusta kyse.
Tässä nämä raskausrajoitteet:
http://www.tampere.fi/terveyspalvelut/neuvonta/ravitsemus/raskaus.html
Kenties ystäväsi odotus aikana juustot olivat vielä sallittuja..suositukset katsos muuttuvat. Ja jos kyseessä oli tuparit minne oli kutsuttu paljon muitakin ihmisiä kuin sinä niin ystäväsi varmasti vain koetti tehdä sellaisia tarjottavia joita mahdollisimman moni voisi syödä. Ei kaikkia voi aina miellyttää. Jos ei voi syödä jotain tai ei pidä jostain ruuasta niin sitten on valittava sellainen ruoka mitä voi syödä. Tai oltava syömättä.
Eriasia jos nimenomaan kutsutaan syömään... kyllä silloin on otettava vieraan syömiset huomioon. Mutta juhlat missä on useampi ihminen on mahdoton tehdä sinne sellaista ruokaa mistä kaikki pitäisivät. Vaan siksi yleensä on erilaisia vaihtoehtoja tarjolla... ja pahasti allerkisilla on yleensä omaat eväät mukana.
Elä siis vedä hernettä nenään turhasta.... onnea esikoisen odotukseen
sekä lisäksi hänellä on joitain allergioita....mutta hänpä onkin niin fiksu ihminen että kun meillä on jotkut pippalot hän tuo itse itselleen syömiset jotta tulee varmasti sellaisia aineksia joita hän voi syödä esim. allergian vuoksi.... ei ruikuta netissä ;)
Joten ap pieni vinkki etsi sellainen SUURI peili....katso sitä ja mieti missä vika.