Milloin saa kuumeilla uudelleen??
Hei kaikki useamman lapsen äitylit! Valistakaapas onnetonta kokemuksillanne eli: Millainen ikäero on hyvä/sopiva tai edes siedettävä? Mulla on 5kk vanha poika, esikoinen, jonka " tekemiseen" meni 8 vuotta. Jostakin syystä haluaisin aloittaa toisen lapsen " teon" mahdollisimman pian, mutta kuitenkin niin, että fysiikka sen kestäisi. Eli kertokaa, jos teillä on pienellä ikäerolla olevia lapsosia, miten se vaikuttaa henkisesti ja fyysisesti? Jos seuraavankin vauvan alkuunsaamiseen menee 8 vuotta, alkaa jo vaihdevuodet puskea päälle. Toisaalta taas, jos heti tärppäis, kestäiskö sen? Jaksaisko valvoa, imettää, hoivata kahta pientä alle 3-v?
Kommentit (8)
Ihana kuulla että tuollaisenkin porukan kanssa pärjää hyvin, mutta ikävämpää oli kuulla että vauvakuume ei välttämättä hellittä ees neljännenkään jälkeen ;)
Voi että en millään malta odottaa että meille tulee paljon lapsia! Itselläni ei ole kuin veli ja luulin etten ees halua paljoa lapsia, mutta toisin kävi. Haluan monta vauvaa ja se on tosi.
Pari kaveria saa vauvan nyt keväällä ja olen ihan höperö kun ajattelen että heillä on pian vauva sylissä. Mieheni yrittää sanoa että onhan meillä vielä vauva poikamme, vastaan että niin on ja ihana onkin mutta lisää vauvoja pitää saada että olisi monta rakasta ihmistä ympärillä ja saisi hoitaa sekä rakastaa.
Vauvakuumeinen nelli
ja sieltä osui silmiini tällainen tieto, että lääkäri suositteli vähintään 6 kuukautta synnytyksen jälkeen ennen uutta raskautta.... Tosin lehti kyllä taisi olla useamman vuoden vanha, mutta ei kai tuo tieto nyt ihan vanhentunutta ole. Eli enää teillä ei olisi pitkä aika odottaa, että pääsette " vauvapuuhiin" turvallisin mielin!
Esikoiseni ja tokan ikäero on 1v7kk, tokan ja kolmosen 1v8kk ja sitten taas kolmosen ja nelosen 3v4kk. Vitoseni syntyi, kun nelonen oli tasan 5v ja kutoseni 1v11kk kuluttua siitä. Kutosen ja seiskan väli meinasi olla tasan 1v, mutta sain keskenmenon rv6 =..( kova kuume jäi edelleen, vaikka kutonenkin juuri ehti ½v täyttää, joten yritys jatkuu =)
Minulla ei vielä itselläni ole ensimmäistäkään lasta, mutta vastaan yhden lähipiirin tarinan perusteella.
Kaksi tyttöä, ikäero 1v2kk. Leikki-ikään asti meni oikein kivasti, oli aina leikkeihin kaveri ja sitä rataa. 10-v jälkeen ja murkkuiän lähestyessä ongelmat alkoivat. Jatkuvaa kilpailua paremmuudesta, jne (en tähän jaksa repostella koko tarinan kuvaa, mutta ymmärtänette varmaan). Kaikesta näkee, etteivät tytöt todellakaan voi sietää toisiaan.
Olen usein miettinyt, että ehkä noin samanikäisiä tyttöjä on kohdeltu liikaa " yhtenä kokonaisuutena" . Aina yhdessä köntässä viety mökille, mummolaan, joka paikkaan. Ja kun ovat lähes samanikäisiä, ovat tietenkin myös samassa koulussa. Vähemmästäkin sitä toisen seuraan kyllästyy. Olisi pitänyt luoda erillinen suhde kumpaankin tyttöön, eikä todellakaan aina pitää yhdessä. Tuntuu olevan tytöillekin raskasta olla samassa tilassa, kun koko ajan pitää pitää veemäisyyttä yllä toista kohtaan.
Mutta toivon, että tämän murkkuiän kipuvaiheen jälkeen sisarukset löytävät toisistaan ystävät loppuiäkseen!
Onnea kaikkien perheenkasvatusprojekteille!
Painiskelen täällä ihan saman asian kanssa. Meillä on 4kk ikäinen poikavauva ja olen niin ihan vauvakuumeesta kipeänä. Tekee ihan pahaa... Olen koittanut ajatella että jos vuoden sinnittelisin ja sen jälkeen voi kakkosta rueta tekemään.
Meillä meni tämän ensimmäisen tekoon aktiivista tekoa reilu vuosi eli saatiin myös enemmän kuin tarpeeksi toivoa vauvaa.
Meidän perhetuttuilla on (kahdellakin) lapset todella pienellä ikäerolla, näin sivusta katsottuna se on näyttänyt enemmän kuin kaaokselta ja raskaalta, mutta nyt kun olen tosissaan ihan kipeenä tuosta kuumeesta niin se kaaos ja hulivili ei tuntuisi missään:D Näin ne asiat muuttuu.
Niin toivon kanssa että kuulis joltain omakohtaisia kokemuksia sekä järjen ääntä, jotta voisi heittää vähän vettä hiilten päälle :D
Nelli ja poitsu 4kk
Omilla lapsillani on ikäeroa reilu vuosi enkä toisin valitsisi. Alku on toki rankkaa, mutta eikö se sitä usein ole ihan yhdenkin kanssa taikka vaikka esikoinen olisi jo vanhempi? Arki helpottaa pian kun lapset alkavat leikkiä jo keskenään ja ovat erottamaton parivaljakko nyt ja toivottavasti myös tulevaisuudessa. Jos vauvakuume vaivaa ja jos esikoistakin on yritetty kenties pitkään niin sanoisin että antaa palaa vaan ja herran haltuun! Eiköhän se sitten jossain korkeammalla päätetä jos ikäeron on tarkoitus olla pidempi... ;-)
Hyvä Babyunelma, kiitos kovasti uskon vahvistuksesta. Olen itsekin ajatellut, että eiköhän se meikäläisen perheen lisäytyminen lie tuolla " Korkiammas käres" eli pikkukakkonen tulee, jos on tullakseen silloin, kun tulee. Nyt pitäis vielä isukki vakuuttaa... Ja juuri näin, että eihän se vauva- ja taaperoaika pitkään sitten loppujen lopuksi kestä.
Toivoisin vielä lisää mielipiteitä!
Meillä on tällä hetkellä 4lasta. Nuorin on heti 6kk ja huomaan taas olevani täällä...että vauvakuumetta jo jonkinlaista päällä??(eikä se ainakaan täällä häviämään pääse,en vielä monesti ole täällä käynyt, mutta näyttää lisääntyvän???)
Ensimmäisen ja toisen lapsen ikäeroa on 1v1kk.
Toisen ja kolmannen 2v4kk ja kolmannen ja neljännen 1v8kk.
Kyllähän se alku ensimmäisen ja toisen kohdalla oli aika rankkaa, mutta äkkiä mielestäni vauvakuume pukkasi sitten taas päälle.
kolmas meni siinä sivussa, ja niin näyttää tämä neljäskin..
toki pyykin määrä ja kaikki muu kasvaa, mutta lapset ovat niin ihania!
Huomaan taas ympäri puhuvani miestä(en ihan heti koska imetän vielä, poika on pelkällä rintamaidolla vielä, mutta arvelin joskus vuoden kuluttua ehken...)
Mies on aika varma että neljä riittäisi, mutta katsellaan...
toivon ettei kuume enää pahenisi???