Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalo vs. rivitalo vs. kerrostalo

Vierailija
09.04.2015 |

Kertokaa eri asumismuotojen hyviä ja huonoja puolia.

Omasta mielestäni kerrostalojen etuja ovat taloyhtiön huolto, usein halvempi vaihtoehto, suurin osa maksuista sisältyy vastikkeeseen. Huonoja puolia on yksityisyyden puute.

Rivarissa en ole asunut, mutta uskoisin plussaa olevan sopiva määrä omaa tilaa ja rauhaa, miinusta korkeat yhtiövastikkeet.

Okt plussaa tilavuudesta, yksityisyydestä. Miinusta siitä, että kaikki on omalla vastuulla.

ps. Kertokaa myös, että mikä omakotitalo- ja rivariasumisessa on kaikkein suurimmat menoerät? Mitä kaikkea työtä omakotitalossa on todellisuudessa, jos ei välitä pihan olevan täydellinen?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon okt teettää työtä? Entä minkälaisia kustannuksia tulee?

Meillä on nyt 3. uusi okt menossa, edellisessä asuttiin 13v. Tässä hommat:

- nurmea n 20m2 (3000m2 tontti), ajettiin 2-3 x kesässä. Nykyisessä 40m2

- uima-altaan siivous kerran viikossa, lehdet haavilla. Samalla sai liikuntaa ja aurinkoa

- lumien luonti 50m2 autopaikalta 2-3 x / talvi (traktori hoiti loput)

- kukkapenkkien rapsutusta - ihanaa stressin poistoa satunnaisesti

- mustikoiden poimimista loppukesällä.

- terassien öljyäminen joka toinen vuosi, tähän meni muutama tunti

Rahaa em meni 100-200€/ vuosi (sis allaskemikaalit). Istutukset tähän uudimpaan on olleet 90% ilmaiset

Vierailija
62/69 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut omakotitalossa ja kerrostalossa, ja onakotitaloon en enää muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo on halvin vain ostohinnaltaan, ei asumiskustannuksiltaan🤣

Meidän 235m2 talon asumiskustannukset on 380e/kk.

Lisäksi pihaan ja uima-altaaseen menee n 150e/v ja kiinteistövero on 700e/v.

Noin hulppeita olosuhteita ei kerrostalosta saa mitenkään tuohon hintaan!

Vierailija
64/69 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tykkää mistäkin. Kaikki asumismuodot on kokeiltu läpi pariinkin kertaan, ja kerrostalohuoneisto kaupungissa on minun loppuelämän valintani.

Vierailija
65/69 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kerrostalo välttämättä ole halvin ostohinnaltaan, riippuu aivan asunnon iästä, kunnosta ja varsinkin sijainnista.

Vierailija
66/69 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en käsitä tuota kommenttia yksityisyyden puutteesta kerrostalossa. Kyllä mä ihan rauhassa saan olla kotonani ja parvekkeella. Olen asunut jokaisessa asumismuodossa aikuisiällä ja kyllä mä valitsen kerrostalon. Helppoa, huoletonta, mukavaa. Joo kuluu ääniä naapureista mutta ei pahasti ja pahimpiin mölyämisiin puututaan. Rivitalossa se on vaikeampaa jos olet mölyäjän ainoa naapuri. Omakotitaloihminen en ole lainkaan. Ei kiinnosta pihatyöt ja lumityöt.

Yksityisyyteen liittyen, naapuri tuli heti esittäytymään kun muutimme kerrostalossa. Se vaan, että olimme muuttamassa pois asuttuamme siinä vuosikausia, sitä ennen ei oltu naapuriin törmätty. ;)

Vierailija
67/69 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo on ainoa oikea tapa asua. Olen asunut varmaan kymmenessä omakotitalossa ja rivarissa, enkä koskaan muuttaisi sellaiseen.

Vierailija
68/69 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asunut kolmessa kerrostalossa ja viime vuosina meni maku siihen hommaan. Parissa talossa oli erilaisia tuholaishyönteisiä. Ne on tosi kivoja kavereita siellä omassa kämpässä. Kaikkien kolmen talon perusteella voi myös sanoa, että kerrostalokämpät ovat täysin asumiskelvottomia kesän kuumina aikoina. Siellä on tosi mukava nukkua kun sisällä on kostean hikinen +30 astetta ja ilma ei vaihdu vaikka yrittäisi. Itse olen ollut vuokralla, mutta nykyään yhtiövastikkeet näyttää olevan niin isoja, että kerrostalokämpän omistamisessakaan ei liene suurta järkeä. Yhdellä tutulla iso yli 100 neliön kerrostaloasunto Oulussa niin sanoi vastikkeen huidelleen välillä toisella tuhannella kuukaudessa. 

Vierailija
69/69 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos neliöhintaa vertaa niin ok-talo on keskimäärin halvin. Se on myös asumiskuluiltaan halvin kun otetaan elinkaaren kaikki remontitkin huomioon. Taloyhtiössä joudut elättämään perheesi lisäksi isännöitsijän ja kiinteistöhuollon. Ok:ssa voit tehdä nuo itse harrastustoimintana ja käyttää säästyneet rahat perheesi hyväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan