Omakotitalo vs. rivitalo vs. kerrostalo
Kertokaa eri asumismuotojen hyviä ja huonoja puolia.
Omasta mielestäni kerrostalojen etuja ovat taloyhtiön huolto, usein halvempi vaihtoehto, suurin osa maksuista sisältyy vastikkeeseen. Huonoja puolia on yksityisyyden puute.
Rivarissa en ole asunut, mutta uskoisin plussaa olevan sopiva määrä omaa tilaa ja rauhaa, miinusta korkeat yhtiövastikkeet.
Okt plussaa tilavuudesta, yksityisyydestä. Miinusta siitä, että kaikki on omalla vastuulla.
ps. Kertokaa myös, että mikä omakotitalo- ja rivariasumisessa on kaikkein suurimmat menoerät? Mitä kaikkea työtä omakotitalossa on todellisuudessa, jos ei välitä pihan olevan täydellinen?
Kommentit (69)
Kerrostalossa on kyllä paremmin yksityisyyttä kuin rivarissa. Rivarissa on paljon vaikeampi pakoilla niitä naapureita, jotka haluavat olla kavereitasi. Jos istut pihalla, niin tulevat aidan yli juttelemaan eivätkä ymmärrä häipyä. Kerrostalossa on tosi helppo pitää naapuruussuhteet etäisinä, jos haluaa.
En lähtisi laittamaan niitä paremmuusjärjestykseen sillä se riippuu niin ihmisestä itsestään. Vaikka itse haluan asua maalla omakotitalossa niin tiedän että on olemasa ihmisiä jotka ei voisi missään nimessä asua muualla kuin kerrostalossa eikä maantasalla sielläkään.
Me ihmiset olemme niin erilaisia. Toivon kuitenkin että jokainen ihminen saisi asua juuri siellä missä haluaisi. Se vain ei aina ole mahdollista työn ym. seikkojen tähden.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa on kyllä paremmin yksityisyyttä kuin rivarissa. Rivarissa on paljon vaikeampi pakoilla niitä naapureita, jotka haluavat olla kavereitasi. Jos istut pihalla, niin tulevat aidan yli juttelemaan eivätkä ymmärrä häipyä. Kerrostalossa on tosi helppo pitää naapuruussuhteet etäisinä, jos haluaa.
Kerrostalossa harvemmin kytätään naapureiden liikkumisia, asunnoista ei edes näe ulko-ovelle, mutta rivarissa kyllä kyylätään kaikki ohikkulkijat.
Omakotitalo plussaa kun kaikki on omalla vastuulla.
Kukaan ei voi ylilaskuttaa joutavuuksista.
Vaikka onkin vanha ketju, vastailen silti kaikissa asuneena.
Lapsuuden kotini oli 40-luvun omakotitalo rauhallisella alueella. Vanhemmat remppas kovasti taloa kuntoon ja teki pienen laajennuksen talon historiaa kunnioittaen. Koko ajan sai olla tekemässä pientä fiksausta, piha- ja lumitöitä. Mutta olihan se ihanaa kasvaa moisessa rintamamiestalossa. Kiipeiltiin pihan vanhoissa omenapuissa, telmittiin pihalla kaikessa rauhassa. Vanhemmilla ei vaan ollut harrastuksia, kun työt, talon laitto ja me lapset vietiin kaikki aika.
Uudemmassa oktalossa tietysti helpompaa, kun ei tarvitse koko ajan olla höösäämässä.
Sen jälkeen asuin kerrostalossa. Rauhalliselta alueelta sekin, harvoin nähtiin naapureita. Helppoa asumista, posti tulee sisälle, ei pihatöitä, ei lumen auraamista jne. Meille sattui vielä tuurilla tosi mukavia naapureita eikä kukaan tupakoinut meidän rapusta. Oma piha on hyvän kokoinen ja takapihalta pääsee metsään lenkkipolulle. Naapurit eivät metelöi, kun on yksi pariskunta, kaksi mummoa ja yksi paljon matkusteleva poikamies meidän perheen lisäksi.
Nyt asutaan rivarissa. Meillä on 5 asunnon taloyhtiö ja tullaan hyvin toimeen muiden kanssa. Saadaan helposti sovittua tarvittavista remonteista (nyt vaihdettiin kuistien tukipylväät). On tajuttoman helppoa asua, mutta meillä on helppo taloyhtiö. Anopilla on isompi rivaritaloyhtiö jossa riidellään joka asiasta.
Jokaisella on puolensa. Eniten olen tykännyt rivarista, kun minua ei isotöinen oktalo kiinnosta (ja uuteen oktaloon ei olisi varaa)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka onkin vanha ketju, vastailen silti kaikissa asuneena.
Lapsuuden kotini oli 40-luvun omakotitalo rauhallisella alueella. Vanhemmat remppas kovasti taloa kuntoon ja teki pienen laajennuksen talon historiaa kunnioittaen. Koko ajan sai olla tekemässä pientä fiksausta, piha- ja lumitöitä. Mutta olihan se ihanaa kasvaa moisessa rintamamiestalossa. Kiipeiltiin pihan vanhoissa omenapuissa, telmittiin pihalla kaikessa rauhassa. Vanhemmilla ei vaan ollut harrastuksia, kun työt, talon laitto ja me lapset vietiin kaikki aika.
Uudemmassa oktalossa tietysti helpompaa, kun ei tarvitse koko ajan olla höösäämässä.Sen jälkeen asuin kerrostalossa. Rauhalliselta alueelta sekin, harvoin nähtiin naapureita. Helppoa asumista, posti tulee sisälle, ei pihatöitä, ei lumen auraamista jne. Meille sattui vielä tuurilla tosi mukavia naapureita eikä kukaan tupakoinut meidän rapusta. Oma piha on hyvän kokoinen ja takapihalta pääsee metsään lenkkipolulle. Naapurit eivät metelöi, kun on yksi pariskunta, kaksi mummoa ja yksi paljon matkusteleva poikamies meidän perheen lisäksi.
Nyt asutaan rivarissa. Meillä on 5 asunnon taloyhtiö ja tullaan hyvin toimeen muiden kanssa. Saadaan helposti sovittua tarvittavista remonteista (nyt vaihdettiin kuistien tukipylväät). On tajuttoman helppoa asua, mutta meillä on helppo taloyhtiö. Anopilla on isompi rivaritaloyhtiö jossa riidellään joka asiasta.
Jokaisella on puolensa. Eniten olen tykännyt rivarista, kun minua ei isotöinen oktalo kiinnosta (ja uuteen oktaloon ei olisi varaa)
No niin. Kännykällä teksti rivarin pihasta ja naapureista pomppasi sitten kerrostalokohtaan...
Kaikista kokemusta, ja eniten olen viihtynyt rivarissa. Meillä siis iso asunto ja paksut seinät, eli naapureista ei ole haittaa. Lähes samanlaista kuin okt:ssa mutta ei tarvitse itse kaikkea järjestää. Lasten lähdettyä haluan tosin heti kerrostaloon.
Omakotitalo on edullisin asua per neliö. Yleensä omakotitalossa on neliöitä enemmän kuin rivarissa tai kerrostalossa, ja siksi asumiskulut on hiukan korkeammat. Tosin yhtiövastikkeet on nousseet niin törkeiksi, että tässä pian asuu omakotitaloa samalla hinnalla kuin rivarikaksiota.
Meillä on 137m2 ja edullinen vuokratontti. Asumiskulut kaikkineen (sisältäen käyttösähkön ja kotivakuutuksen) 330 Euroa/kk. Anoppi asuu kaksiossa, jossa neliöitä 57. Hänellä on hoitovastike 180 Euroa eli ei mikään paha, selvästi alle 4 Euroa/m2. Jos meidän perhe muuttaisi hänen kaksioonsa, niin meillä menisi asumiseen 180 Euroa + 4*20 Euroa vesimaksut + kerran viikossa sauna (nyt lämmitetään 2-4 krt/vko) 11 euroa + tolppapaikka autosta 9 Euroa + käyttösähköä ehkä 30 Euroa + kotivakuutus 15 Euroa . (noi kaksi viimeistä arvioita) Eli maksettaisiin asumisesta 335 Euroa/kk eli enemmän kuin omakotitalossa.. Ja rempat tehdään aina hirveän kalliilla asunto-osakeyhtiöissä. Omakotitalossa voi tehdä osan itsekin ja esimerkiksi meidän koko talon täydellinen remontti maksoi 60 000 euroa ja se sisälsi kaiken väliovia ja valopistokkeita sekä käyttövesiputkia myöten. Eikä tullut edes ihan halvinta pintoihin. Kerrostalossa 137 m2 asunnon putkiremontti jo yksin tulisi kalliimmaksi.
Mä en käsitä tuota kommenttia yksityisyyden puutteesta kerrostalossa. Kyllä mä ihan rauhassa saan olla kotonani ja parvekkeella. Olen asunut jokaisessa asumismuodossa aikuisiällä ja kyllä mä valitsen kerrostalon. Helppoa, huoletonta, mukavaa. Joo kuluu ääniä naapureista mutta ei pahasti ja pahimpiin mölyämisiin puututaan. Rivitalossa se on vaikeampaa jos olet mölyäjän ainoa naapuri. Omakotitaloihminen en ole lainkaan. Ei kiinnosta pihatyöt ja lumityöt.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon okt teettää työtä? Entä minkälaisia kustannuksia tulee?
Riippuu paljon talosta. Meillä uudehko ok-talo ja aika vähänhän tässä on taloon liittyviä töitä. IV-koneen suodattimet vaihdan 6kk välein, lämmitystä säädän kerran syksyllä ja kerran keväällä. Pihahommat riippuvat ihan pihan suunnittelusta. Jos ei tykkää pihatöistä, niin ne pystyy vähentämään erittäin vähäisiksi ja toisaalta ok-taloihinkin saa tilattua talkkarin jos haluaa.
Kustannuksissa suurimmat erot esimerkiksi rivariin on lämmitys ja vakuutukset. Kun asuimme rivarissa (noin kolmasosa okt koosta) vastike oli noin 250€/kk + vesi 18€ hlö. Ja jos laskee nykyisen talomme lämmityksen + veden, niin kyllä tämä halvemmaksi tulee.
Toki sitten kun remonttien aika tulee, niin kaikki kustannukset on itse hoidettava, mutta toisaalta saapahan itse päättääkkin niistä.
Omalla kohdalla ainoa vaihtoehto okt. Asumiskulut 235m2 talossa 370€ (+ tietty lainanhoitokulut jotka toki on kaikissa omissa asunnoissa). Tontti 3000m2. Kaikki palvelut +/- 1 km, stadin keskustaan 22min autolla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä tuota kommenttia yksityisyyden puutteesta kerrostalossa. Kyllä mä ihan rauhassa saan olla kotonani ja parvekkeella. Olen asunut jokaisessa asumismuodossa aikuisiällä ja kyllä mä valitsen kerrostalon. Helppoa, huoletonta, mukavaa. Joo kuluu ääniä naapureista mutta ei pahasti ja pahimpiin mölyämisiin puututaan. Rivitalossa se on vaikeampaa jos olet mölyäjän ainoa naapuri. Omakotitaloihminen en ole lainkaan. Ei kiinnosta pihatyöt ja lumityöt.
Asun okt:ssa, mutta olen samaa mieltä tuosta yksityisyydestä. Silloin kun asuimme kerrostalossa, niin erittäin harvoin edes näki naapureita saati puhui heille. Sama rivarissa. Enemmän minä nyt olen tekemisissä naapurien kanssa ja ovella käy nykyään naapurien muksuja vaikka kuinka :)
Ehdottomasti meidän perheen nykyinen asumismuoto eli kerrostalo kantakaupungissa Helsingissä. Merinäköala ja parveke puutuu, muuten juuri se mitä etenkin minä haluan.
Kokemusta okt- asumisesta 35 vuotta ja kerrostalosta n. viisi vuotta. Muutin omakotitalosta pois kerrostaloon elämäntilanteeni johdosta. Miksi kerrostaloon, niin kaipaan nyt juuri sitä huolettomuutta ja hyviä julkisia kulkuyhteyksiä sekä lähellä olevia palveluita. Toki nämä voi toteutua okt- talossakin melko hyvin, mutta haluan pysyä alueella, joten kerrostalo oli paras vaihtoehto.
Mitä ylläpitotöihin tulee, niin okt- talossa pientä puuhaa riittää aika usein. En itse kokenut koskaan riesaksi leikata nurmikkoa tai hoitaa tontin vähäisiä lumitöitä. Sen sijaan "ahdistusta" aiheutti lähestyvä 1.5 kerroksisen talon maalausurakka ja ylipäätään puutalon maalattujen pintojen huoltomaalaukset ja kunnossapito. Sitten se, että kaikki maksaa suhteessa työhön paljon, jos siis tarvii tilata vaikka sähkö- tai putkiasentaja. Itseäni häiritsi myös turvattomuuden tunne. Onko kodissa kaikki hyvin, kun olen matkoilla tai onko käynyt kutsumattomia vieraita poissaolon aikana.
Kerrostalossa asuminen on kyllä melko huoletonta. Miinuksena kyllä se, että tilaa ei ole ihan niin vapaasti kuin okt-talossa esimerkiksi harrastusvälineille. Minulla on nyt ylin kerros ja päätyhuoneisto hyvällä sijainnilla. On todella rauhallista ja autollekkin löytyy paikka puolilämpimästä tallista, jonne pääsee hissillä suoraan. Arjen luksusta autoilevalle! Talo omalla tontilla, joten vasti hyvin maltillinen, kun ei kalliita tonttivuokria. Huoltoyhtiö pelaa myös arvosanalla 7. Harvoin korkeampi missään.
Eli siis elämäntilanteen mukaan. Erityisesti omakotitalo asumisena on sellainen, johon myös kumppanin tulee sitoutua. Mukavaa tehdä yhdessä pikku juttuja. Lämpimät muistot ja voin suositella, mutta hyvää kerrostalohuoneistoa voin suositella myös. Pitää kuitenkin ymmärtää, että jos muuttaa alempiin kerroksiin ja keskelle taloa, niin elämisen äänin joutuu sietämään enemmän.
Rekensin energiatehokkaan hirsitalon maalämmöllä. Vesi tulee omasta kaivosta. Kulut ovay erittäin pieni, kun tonttikin on oma.
Nykyinen kerrostaloasuntoni, josta en kovin helposti luovu: tukeva 60-luvun tiilitalo (ei kuulu naapurien äänet), talon remontteja tehty ja tulevista järkevä suunnitelma, ammattimaisesti johdettu iso taloyhtiö ja liiketiloja (kohtuullinen vastike), rauhallinen alue, hyvät joukkoliikenneyhteydet, uimaranta melkein vieressä, kivat lenkkimaastot. Ei tarvitse kuin olla ja asua, edullista ja huoletonta.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä, onko se nyt niin totta, ettei kerrostalossa olisi yksityisyyttä. Ennemminkin tuntuu, ettei naapureihin ikinä törmää. Riippuu varmaan pitkälti talosta, mutta itse kerrostalossa lähinnä huomaan naapureiden olemassaolon siitä, että rappukäytävästä tai yläkerrasta kuuluu välillä askelia. Tietenkin on totta, että kerrostaloasukkaana en voi tepastella ulos ottamaan alasti aurinkoa, mutta eipä monissa omakotitaloissakaan ole siihen vaadittavaa yksityisyyttä. :) Lisäksi kerrostalo on edullinen ja hyvin helppo asumismuoto.
Kerrostaloissa ei ole mitään yksityisyyttä. Äänierystys on käytännössä olematon. Sinulla taitaa olla paha kuulovaurio jos et kuule kerrostalossa naapuriin.
Kerrostalo vielä ehkä menee jos on hyvät naapurit. Mutta kun yksikin bilettävä nuori muuttaa sinne niin peli on selvä. Sen jälkeen siellä ei asu kukaan täysijärkinen. En myöskään halua kuunnella muiden seksiääniä tai että muut kuulee minun.
Itse olen asunut omakotitalossa ja kerrostalossa, tykkään enemmän kerrostalosta
Kyllä tässä kokemuksien mukaan ihmisen luonnollinen olotila on okt:ssa, muissa missä seinän takana naapuri joutuu rajoittamaan liikaa tekemisiään ja myös vastavuoroisesti kärsimään muiden elämästä. Missään rivari/kerrostalokämpässä ei ole hyvät äänieristeet. Esim. Musiikki ja elokuvaharrastukset on melko out jos tykkää subbarin jytinästä.
Olen laskenut että meidän 200 neliöisen omakotitlalon käyttökulut pienellä remonttivaralla maksaa keskimäärin 400€/kk. Kunnossapitotöihin olen laskenut menevän keskimäärin noin puolituntia viikossa.
Kyllä tässä talkkarina ihan palkoille pääsee, kun ajattelee että kerrostalon keskimääräinen hoitovastike on noin 4€/neliö (200*4=800€).