Omakotitalo vs. rivitalo vs. kerrostalo
Kertokaa eri asumismuotojen hyviä ja huonoja puolia.
Omasta mielestäni kerrostalojen etuja ovat taloyhtiön huolto, usein halvempi vaihtoehto, suurin osa maksuista sisältyy vastikkeeseen. Huonoja puolia on yksityisyyden puute.
Rivarissa en ole asunut, mutta uskoisin plussaa olevan sopiva määrä omaa tilaa ja rauhaa, miinusta korkeat yhtiövastikkeet.
Okt plussaa tilavuudesta, yksityisyydestä. Miinusta siitä, että kaikki on omalla vastuulla.
ps. Kertokaa myös, että mikä omakotitalo- ja rivariasumisessa on kaikkein suurimmat menoerät? Mitä kaikkea työtä omakotitalossa on todellisuudessa, jos ei välitä pihan olevan täydellinen?
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 01:21"]
Okt on sama kuin loputon työleiri. Valmista ei tule ikinä.
[/quote]
Avaatko tätä vähän? Mikä ei tule valmiiksi?
hyvä omakotitalo aina paras vaikka onkin kallein.
Siellä on oma rauha rivarissa ja kerrostalossa on vain
15 seinää välissä tuntemattomaan ihmiseen.
sprugut ja perseaukiset asuu rivareissa enempi.
nää yhteisö-loskat siis.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 01:24"]
[/quote]
[/quote]
Aina joku nurkka repsottaa, jotain jää aina ajan(rahan)puutteen takia tekemättä ja pihaakin pitäisi hoitaa edes joskus. Liikaa hommaa jatkuvasti. Motivaatio okt:n hoitamiseen tasan 0.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 01:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 01:24"]
[/quote]
[/quote]
Aina joku nurkka repsottaa, jotain jää aina ajan(rahan)puutteen takia tekemättä ja pihaakin pitäisi hoitaa edes joskus. Liikaa hommaa jatkuvasti. Motivaatio okt:n hoitamiseen tasan 0.
[/quote]
Rahalla ne hommat hoituu, kuten rivi- ja kerrostaloissakin vastikkeen muodossa.
Mulle tuli muuten viimeisen kaukolämpölaskun mukana vertailut omakotitalojen, rivareiden ja kerrostalojen välillä käytetystä kaukolämmöstä per kuutio. Olin suorastaan järkyttynyt siitä vertailusta. Olen aina tiennyt, että yhteismuotoisissa tuhlataan surutta, mutta en ollut ajattellut, että ero on noin suuri. Esim. kerrostalohan on sellainen kuutioasumus, että siinä pitäisi pärjätä pienillä lämmityskustannuksilla, vaikka vähän joku pitäisikin parvekkeen ovea liikaa auki. En nyt muista tarkkoja lukuja, mutta vertailut oli tehty rakennusvuosittain ja esimerkiksi oman talomme ikäluokassa omakotitalossa kuutioon meni jossain ajanjaksossa 37 MWh, rivareissa noin 50 ja kerrostalossa 52-54. Sama suhde oli kaikissa ikäluokissa. Rivaritkin oli selvästi kalliimpia, mutta niissähän on sitä ulkoseinää enemmän, mutta kerrostalot johti energiasyöppöinä.
Tässäpä syy, miksi omakotitaloasuminen on viisasta. Se on niin paljon edullisempaa kuin asunto-osakeyhtiömuotoisissa asuminen, erityisesti, jos ei ole omat mittarit. Moni tuttu maksaa rivarissakin 2 Euroa/m2 hoitovastiketta ja päälle menee lämmityssähköt, vedet ja käyttösähköt. Tuo vastike on hurja, jos kerran pitää lämmötkin vielä itse maksaa. Ja miten ihmeessä vesimaksutkin on nykyään joka paikassa sen 20 Euroa/kk/hlö tai yli? Aivan älytön lasku. Kuka siellä tuhlaa vettä? Meillä kastellaan pihakukkasiakin kesällä ja pestään autoa, eikä vesilaskut ole kuin 35-40 Euroa/kk ja meitä on neljä henkeä. Sen lisäksi tietysti vedelämmitys, johon menee 13-15 Euroa/kk, sen tietää siitä, että tuon verran tulee kesältä perusmaksun päälle, kun lämmityslaitteet on pois päältä eli ainoastaan lämmin vesi on kuluna. Ja me ollaan nuori perhe ja varmasti peseydytään monia mummeleita enemmän ja ei muutenkaan pihistetä.
Takana vanhempien okt, sitten kerrostalo, paritalo ja rivari, nyt on oma okt.
Kerrostalo on ok, naapureita on niin paljon, että sinne ne hourupäät katoavat, suurinta osaa ei niin kiinnosta ja huollosta jne. Ei ole isoa huolta.
Rivarit ja paritalot riippuu yhtiöstä. Oltiin paritalossa oulussa, johon oli sattunut ihan asiallista porukkaa. Yksityisyyttä on kuitenkin vähemmän kuin edes kerrostalossa, kun ollaan sumpussa muka omillaan. Rivarissa Espoossa oltiin kyllä kunnon kuplauunojen seassa. Jollain alle 3k palkoilla on pitänyt saada 250-300k asunto, hieno auto ja mukulat päälle. Mammat järjestivät säännöllisesti jotain ihme kissatappelua ja jotkut hallituksen jäsenet sai mennä ihan omien sääntöjen mukaan. Ihan kauheaa kyttäämistä. Lisäksi kämppä oli rs-kohde ja melko varma homeloukku muutaman vuoden päästä. Ja ne talkoot vielä, viikkoa ennen ilmoitetaan, että lauantaina on pihatalkoot. Meillä on kalenterit täynnä kk verran eteenpäin, kun olemme aktiivisia ihmisiä ja sitten katsovat nokanvartta pitkin, kun ei osallistu"yhteisöllisyyteen". Rivarissa ei saa olla omissa oloissaan niin halutessaan, koska naapurin velkavangeilla ei ole kavereita.
Okt on hintavampi, mutta nyt on hyvin rakennettu 50-luvun talo, 2000 m2 piha ja kivat naapurit. Ja jos ei olisikaan, niin ei olisi väliä, kun rajanaapureita on tasan yksi :)
Kaikki on omalla vastuulla joo, mutta ihmettelen kyllä nyt mihin se 200+ e kuukaudessa saadaan hassattua. Kompostiin kun jaksaa viedä biojätteet, roska-auton tarvitsee käydä 2 kertaa kuukaudessa. Siihen lokakaivon tyhjennykset päälle, niin ollaan ehkä 60 e kuukausikuluissa. Vakuutus tietysti vielä, mutta eipä tarvitse maksaa tyhjäntoimittajien pullakahveista, huolto- ja isännöintisopimuksista yms. Aika paljon siinä jää säästöön satunnaisiin korjailuihin ja kunnostamiseen. Yhtiöitäkin pitää rempata, okt:ssa saa ihan itse päättää mihin pennosensa laittaa tai on laittamatta.
okt on todella kallis, ensin kallis ostokustannus, sen jälkeen kaikki remontit jne.
Esim. meillä kotona (yhtiö) jätemaksu on 50€ vuodessa kun taas mökillä 6kk jätemaksu on 60€.
Kyllähän omakotitalossa asuminen kallista on, ihmiset eivät muista ja ajattele mitä kaikkea maksavat omakotitalossa. Verrataan vaan suoraan lämmityskustannuksia jne. Jos rakentaa uuden okt:n niin rakennuskustannukset todella kalliit (jos rakentaa itse, niin omalle työlle pitää myös laskea hinta). Jos ostaa vanhan, niin remonttikuluihin alkaa kulua koko ajan enemmän rahaa. Pihan ylläpito on kaikkien haastavinta omakotitalossa, jos ei ole julkista tietä, niin aurauskulut, lumenluonnit, tien kunnossapito, nurmikko, laatoitukset jne.
Setäni on asunut 40 vuotta silloin uuteen kerrostaloon muuttaneena samassa asunnossa. Vastike 100€kk(vesi, sähkö ja autopaikka kuuluu), ja koko aikana ei ole tehty mitään remontteja taloon. Nyt tulee putkiremontti tähän kerrostaloon. Miettikää kuinka halvalla on elänyt 40 vuotta.
Me asutaan rivitaloyhtiöissä, jossa neljä asuntoa. Molemmat seinänaapurit ovat 80+ vuotiaita yksin asuvia naisia, joten hiljaista on. Yhtiövastike on 87e, ei mielestäni kovinkaan korkea. Olen asunut elämäni aikana kaikissa mainitsemissasi, ja toiveena olisi vielä saada se omakotitalo omallekin perheelle (asuin siis lapsuudessa okt).
Nykyisiä okt-alueita kun katsoo niin yksityisyydestä ei tietoakaan. Naapuri näkyy joka ikkunasta ja oman seinän ja naapurin seinän välissä on tilaa juuri ruohonleikkurin verran. Ihan järjettömän ylihinnoiteltua touhua postimerkkitonteilla.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 07:41"]
Setäni on asunut 40 vuotta silloin uuteen kerrostaloon muuttaneena samassa asunnossa. Vastike 100€kk(vesi, sähkö ja autopaikka kuuluu), ja koko aikana ei ole tehty mitään remontteja taloon. Nyt tulee putkiremontti tähän kerrostaloon. Miettikää kuinka halvalla on elänyt 40 vuotta.
[/quote]
40 vuotta asunut halvalla ja nyt saa aloittaa maksamisen alusta tai jättää hyvässä lykyssä perinnöksi arvottoman asunnon.
Kerrostalo ehdottomasti. Ei tarvi ainakaan meidän taloyhtiössä tehdä pihatöitä lainkaan, ja vuokra on halpa. Omakotitalo olisi kauhistus. Plus ei minulla niin paljoa tavaraa ole että sen sisustaisi. Itse asiassa asun solussa enkä voisi olla tyytyväisempi, kämppäkaverini ovat mahtavia.
Itselläni ehdottomasti ok-talo. Tosin me asutaan tässä vuokralla, haluaisin ennemmin ostaa ok-talon mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista.
Hyviä puolia tässä on se, että ei tarvitse omasta pussista maksaa jos tulee jotain remppaa. Nytkin pitää kattoa uusia tähän ja vuokranantaja tekee sen, joten ei tarvi ite niitä maksella ja korjailla.
Oma rauha, tässä ei naapurit kovin lähellä, asutaan aika maalla. On yksityisyyttä siis. Toki jos asuu lähiötyylisessä ok-talo alueella, asia on eri.
Tilaa on kivasti, niin sisällä kuin pihallakin. Koirilla tilaa olla ulkona.
Voi pestä pyykkejä mihin aikaan vaan, ei oo kukaan valittamassa. Voi elää vähän äänekkäämmin, jos haluaa, ei oo kukaan valittamassa.
Tietty sitten pihahommia on enempi, nurmikon leikkausta, talvella lumenkolaamista ja jos kukkapenkkejä on, niiden hoitamista. Mutta ite tykkään pihahommista, joten ei haittaa lainkaan.
Itse olen asunut aikaisemmin 2v rivarissa, kerrostalossa en koskaan. Tykkäsin kyllä rivaristakin, ainakin siellä missä asuin, oli todella rauhallista (muissa asunnoissa asui vaan vanhempaa väkeä) eikä mitään bilettäjäporukkaa ja vaikka asuin sillon lähiössä, niin olin todella yllättynyt kuinka hiljaista siellä kaikinpuolin oli vaikka ok-talojakin oli ympärillä ja muita rivareita.
Mutta ok-talon valitsen ennemmin. Tietty jos ostais talon, niin enempi kulujakin tulis, mutta uskon siltikin että ennemmin ok-talon ottaisin kuin minkään muun.
Itsellä kokemusta kerrostalosta ja okt:sta. Molemmissa puolensa, mutta itse kallistun okt:n puolelle koska olen ulkoilmaihminen ja viihdyn omalla isolla pihalla :)
Täälläkin on ihan mielenkiintoinen vertailu: http://www.aurealkv.fi/blogi/vertailussa-eri-asuntomuodot.html
Olen asunut kaikissa noista. Kerrostalossa vuokraalla ja omassa, aso rivarissa ja vuokralla, omakotitalossa myös sekä vuokralla että omassa.
Omakotitalossa etuna on se että saa itse päättää kaikista asioista ja tarvii maksaa vain omia kulujaan.
Rivitalosta en keksi mitään muuta hyvää kuin sen että ei ole portaita ja hissiä. Yleensä niihin pesiytyy ihmisiä, joitka haluaisi asua omakotitalossa, mutta osaaminen ei riitä kiinteistön ylläpitoon. Sitten ollan pakottamassa muita talkoisiin kun halutaan itse säästää kuluissa.
Kerrostalo on melko huoleton, varsinkin jos ulkoistaa päätöksen teon ja antaa muiden hääriä hallituksessa ja itse vain maksaa vastiketta ja valittaa pihaparlamentissa kaikista hallituksen päätöksistä. Kallistahan se on kun kaikki palvelut ostetaan ja palvelu on mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 07:41"]
40 vuotta asunut halvalla ja nyt saa aloittaa maksamisen alusta tai jättää hyvässä lykyssä perinnöksi arvottoman asunnon.
Vuokralla asuja on ehtinyt tuossa ajassa maksaa sen asuntonsa kolmeen tai neljään kertaan.
Vierailija kirjoitti:
"Ja ne huolto- ja pihatyöt! En tiedä osaisinko itse olla viikon rauhassa lomailemassa, kun koko ajan miettisin onkohan kämppä vielä ehjänä kotiin palatessa, olettaen että muu perhe lomailisi kanssani. Jos vaikka pakastin olisi hajonnut ja sulaessaan valuttanut vedet pitkin parkettia, tullut joku oikosulku ja tulipalo, käynyt varkaita... tai yksin kotiin jäänyt teini-ikäinen lapsi olisi pitänyt vähän käsistä karanneet kotibileet vanhempien lomaillessa :D!"
Näinhän voi käydä myös rivi- tai kerrostalossa asuessa.
Minua pelotti kerrostalossa eniten naapurien huolimattomuus. Onkohan yläkerran teini makoile suihkussa lattiakaivon päälle, tuleekohan kohta katosta vettä... Toivottavasti alakerran työtön ei ole sammunu tupakan kanssa sohvalle, tuleekohan kohta savua postiluukusta ... Kerran meidän lastenvaunut oli otettu pyörävarastosta ja viety ulos, ne oli täynnä tyhjiä olutpulloja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän omakotitalossa asuminen kallista on, ihmiset eivät muista ja ajattele mitä kaikkea maksavat omakotitalossa. Verrataan vaan suoraan lämmityskustannuksia jne. Jos rakentaa uuden okt:n niin rakennuskustannukset todella kalliit (jos rakentaa itse, niin omalle työlle pitää myös laskea hinta). Jos ostaa vanhan, niin remonttikuluihin alkaa kulua koko ajan enemmän rahaa. Pihan ylläpito on kaikkien haastavinta omakotitalossa, jos ei ole julkista tietä, niin aurauskulut, lumenluonnit, tien kunnossapito, nurmikko, laatoitukset jne.
Neliötä kohti omakotitalo on ylivoimaisesti halvin sekä ostaa että ylläpitää. Mutta toki 200 neliön talo on kokonaiskustannuksiltaan selvästi kallimpi kuin 65 neliön kerrostaloasunto.
Eihän omakotitalossa ole mitään sellaista kulua, jota ei joutisi maksamaan vastikkeessa myös kerrostalossa. Mutta kerrostalossa on kuluja, joite ei tarvi maksaa omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
okt on todella kallis, ensin kallis ostokustannus, sen jälkeen kaikki remontit jne.
Esim. meillä kotona (yhtiö) jätemaksu on 50€ vuodessa kun taas mökillä 6kk jätemaksu on 60€.
Höpö höpö. Tietenkään yhtiön jätemaksu ei voi olla vähempää kuin omakotitalossa. Se että tuleeko se asukasta kohti halvemmaksi, niin ei sekään ole niin sanottua. Ison astian tyhjentäminen maksaa varmasti enemmän kuin pienen, typerää väittää muuta.