Tätä ei saisi ääneen sanoa, mutta en halua asua Suomessa
En halua enää muuttaa takaisin Suomeen. Muutimme syksyllä Brysseliin mieheni työn takia ja oli ajatus olla maaliskuulle, maksimissaan kesälomaan ja lapset jatkaisi koulua Suomessa sitten kesäloman jälkeen. Nyt huomasin olevani raskaana. En halua enää palata Suomeen. Nyt miehellä on ollut parikin työhaastattelua täällä Brysselissä ja vaikuttaa siltä, että tänne jäämme.
Suomessa työtilanne on vielä huonompi, luultavasti siellä miehellä edessä olisi pitkä työttömyys ja tiukka elämä. Vaikka rahaa ei nytkään liikaa ole, pärjäämme paremmin edullisempien hintojen johdosta, vaikkakin asuminen täällä on kalliimpaa kuin Suomessa ellet sitten asu jollain huonolla alueella. Meidän vuokra 100neliön kolmiossa mukavalla alueella 1200e kuussa.
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:10"]
Öh, miksi ei saisi sanoa? Eihän teidän ole edes mikään pakko muuttaa takas Suomeen, joten nauttikaa elämästänne siellä.
[/quote]
Siitä saa helposti satikutia, ainakin tällä palstalla! ap
[/quote]
Eikä saa. Siitä saa satikutia jos tekee ihan älyttömiä lausuntoja "Suomi on paska maa kun perunatkin maksaa tsiljoonan" tai "Suomi on täynnä ahdasmielisiä idiootteja" jne. Eli älä pyytele anteeksi, mutta älä myöskään mollaa ihmisiä, joiden mielestä Suomi on hyvä paikka asua.
[/quote]
Varsinkin nämä ulkomammat huvittaa, jotka kirjoittaa unohdetulla suomen kielellä: Ulkomamma täällä ihmettelee, miksi suomalainen nainen niin ruma ja miksi Suomi niin ankea ja paska paikka. Minä asua ulkomaa ja täällä kaikki ihanampaa.
Sitten itketään, että miksi täällä saa aina satikutia, kun puhuu muiden maiden ihanuudesta
[/quote] Kylla minun mielestani kaikki 'ulkomammat' kirjoittavat paljon parempaa suomea kuin suomessa asuvat joiden pitaa niin usein turvautua englanninkielisiin ilmaisuihin kun niita on peruskoulussa oppinut. En ole koskaan huomannut esim. Saksassa asuvien heittavan mitaan saksalaisia sanoja kirjoituksiinsa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:52"]
Nr 28 jatkaa vielä hiukan. Eu-laiset ei maksa paikallisia veroja, eli ihmekös ap käsitys eduista on hiukan erilainen kuin paikallisilla. Normaalit ihmiset kyllä joutuvat yleensä käymään töissä molemmat, ihan kuin Suomessakin... Ja sairasvakuutusedut on tosiaan paremmat kuin normityöpaikoissa, vaikka minusta paikallisillakin eduilla toimiva sairaanhoito toimii Suomea paremmin. Jeps, sade kyllä ryydyttää, mutta onhan täällä paljon kivaa tekemistä ja etäisyydet joka paikkaan lyhyet.
[/quote]
Mieheni ei ole ollut töissä eu:lla, vaan mahdollisesti aloittaa siellä ja sitten on parempi palkka + edut. Nyt mies ollut ihan perusfirmassa Brysselissä töissä ja maksaa verot kuten kaikki muutkin Belgiassa. Lapsilisä tulee myös normaalisti; kahdesta reilu 250e, ekasta tosiaan se reilu 90e ja se nousee lapsiliuvun mukaan kuten Suomessakin. Mutta täällä lapsilisää maksetaan 18vuotiaaksi asti ja vielä 23 tai 25 vuotiaaksi jos nuori asuu kotona ja opiskelee. Sinulla ei taida olla itselläsi lapsia?
Miehellä oli siis Suomessa takana työttömyyttä ja sitä seurasi turhautuneisuus. Suomessa työtilanne surkea, joten sinne emme halua(isi) palata. Tunnemme myös Belgiassa asuvia mamuja, jotka asuneet täälä pitkään ja myös toisen polven maahanmuuttajia.
Tälläkään hetkellä rahaa ei todella ole liikaa, mutta kuitenkin minun on parempi olla kotona, kuten aion vielä vuosia ollakin. Belgiassa kuitenkin kotiäitiys/rouvuus on huomattavasti Suomea yleisempää. ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 17:02"]
Pääsisinpä Saksaan asumaan, Suomi ei ole ollenkaan minulle sopiva maa :( Liian pitkät, kylmät talvet, holhousta joka paikassa, liian pienet kaupungit enkä voi sietää iskelmämusiikkia. Tuntuu vaan, että olen jumissa täällä kouluttamattomana ja masentuneena :( Mies olisi kyllä innoissaan muuttamassa Saksaan kanssani jos se vain olisi mahdollista, mutta ei taida yhden hoitoalan työtä tekevän palkalla pärjätä...
[/quote]
No hei, voitte te vaikka pärjätäkin. Työn saaminen ei ole mikään niin vaikea juttu ja sinä voisit tehdä puolipäiväisenä jotain, johon ei koulutusta vaadi. Palkat eivät kyllä mitään huippuja ole mutta kyllä kai niillä elää. Asuminen maksaa kuten Suomessakin mutta täälläkin esim. lasten koulu on ilmaista, terveydenhoito superhyvä ja lapsilisät hyvät (eka 160 ?, kolmas 190, toinen jotain siltä väliltä).
Minä viihdyn.
Se on pienempi kyllä jos toinen kotona ja kolmen lapsen kanssa ei tarvisi veroja maksaa ollenkaan kuitenkin eläkkeet ym.kertyy? Onhan Belgiassa syntyvyys laskussa.
Kyllä vesisateeseenkin väsyy, mutta aurinkoisiakin päiviä on. Kirjoitin, että Suomessa on hyvät puolensa, eikä elämä ole missään täydellistä.
Kun sain tietää olevani raskaana, ajattelin heti, etten halua palata Suomeen enää. Mieheni työ siis loppumassa, mutta nyt on onneksi aika todennäköistä, että saa toisen työpaikan eu:sta ja tässä parempi palkkakin ja paremmat edut.
Ei ollut tarkoitus mollata kylläkään Suomea. Toin esille huonon työtilanteen Suomessa, sekä huonommat sosiaalietuudet, en muuta. ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 19:26"]
Se on pienempi kyllä jos toinen kotona ja kolmen lapsen kanssa ei tarvisi veroja maksaa ollenkaan kuitenkin eläkkeet ym.kertyy? Onhan Belgiassa syntyvyys laskussa.
Kyllä vesisateeseenkin väsyy, mutta aurinkoisiakin päiviä on. Kirjoitin, että Suomessa on hyvät puolensa, eikä elämä ole missään täydellistä.
Kun sain tietää olevani raskaana, ajattelin heti, etten halua palata Suomeen enää. Mieheni työ siis loppumassa, mutta nyt on onneksi aika todennäköistä, että saa toisen työpaikan eu:sta ja tässä parempi palkkakin ja paremmat edut.
Ei ollut tarkoitus mollata kylläkään Suomea. Toin esille huonon työtilanteen Suomessa, sekä huonommat sosiaalietuudet, en muuta. ap
[/quote]
Onko miehesi siis töissä EU:lla. Silloinhan maksaa EU:n yhteisöveroa eikä ole lainkaan Belgian verotuksen alla. Belgian lapsilisä on lapsen syntyessä 90 euroa kuussa, mutta se kasvaa lapsen vanhetessa. Mikäli miehesi saa palkkansa EU:lta hän saa lapsilisää sieltä. Silloin se on useampi satanen per lapsi.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:50"]Lain mukaan lapset ei saa olla yksin kotona, eikä kulkea koulumatkoja yksin. Täällä on myös tavallaan paremmat perhearvot. Belgiassa on tosiaan niin paljon mamuja, kuten Saksakkin, ettei oikeastaan kukaan edes ajattele mistä olet. Ainakaan Brysselissä. ap [/quote] laki ei määrittele asioista mitään. Mistä olet moista kuullut?
[/quote] Tämä on totta. Belgian laki ei määrittele mitään ikää yksin kotona ololle. Täällä on kuitenkin harvinaista, että lapset menisivät itse kouluun tai olisivat yksin kotona.
Tuttu oli siellä muutaman vuoden, tuli takaisin Suomeen ja sanoi että on ikävä varsinkin Brysselin ihania ruokia.
Ja miksiköhän sitä ei saisi sanoa ääneen? Mä olen asunut Brysselissä kohta 20 vuotta, ja olen sanonut montakin kertaa ääneen etten aio muuttaa takaisin Suomeen. Mitä pahaa siinä on?
Öh, miksi ei saisi sanoa? Eihän teidän ole edes mikään pakko muuttaa takas Suomeen, joten nauttikaa elämästänne siellä.
Olen tehnyt hintavertailua Lidlissä. Ihan sama tuote, mutta täällä järkeensä 20-50% edullismpaa. Kreikkalainen jogurtti saman hintainen. Suklaat, juustot, limukat, maito, liha halvempaa. Ja Brysseli on sentään aika kallis kaupunki! Jos käy Saksan puolella, on hinnat vieläkin halvempia.
Suomessa monen elämä on kituuttamista, kun kaikki maksaa niin paljon, ei kahdenkaan työssäkäyvän palkasta juuri käteen jää.
Tykkään täällä myös siitä, ettei kukaan katso sinua tai kiinnitä puhumaasi kieleen huomiota, kun täällä on niin paljon ihmisiä ja ympäri maailmaa niin ei ketään kiinnosta.
ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:12"]
[/quote]
[/quote]
Eikä saa. Siitä saa satikutia jos tekee ihan älyttömiä lausuntoja "Suomi on paska maa kun perunatkin maksaa tsiljoonan" tai "Suomi on täynnä ahdasmielisiä idiootteja" jne. Eli älä pyytele anteeksi, mutta älä myöskään mollaa ihmisiä, joiden mielestä Suomi on hyvä paikka asua.
Olet raskaana. Miten siellä äitiysloma? Hoitotuki? Lapsilisät? Terveydenhuolto?
Ap yrittää provota. Viimein keksi aiheen, josta kuvitteli saavansa lokaa niskaan.
P.s tämä palsta ei pitäisi määrittää sinun elämääsi.
En minäkään haluaisi.
Edessä 15 vuoden lama, työllistyminen huippuvaikeaa, politiikassa keskitytään vanhusten vaipanvaihtoon eikä kansantalouden kilpailukyvyn parantamiseen ja minunko pitäisi heittää elämäni hukkaan tällaisissa oloissa? Päälle vielä helvetillinen 9 kuukauden pimeys ja kylmyys, sekä fyysisesti kaukainen sijainti kaikesta sellaisesta, mitä voi nimittää sivistykseksi. Oikeasti masentaa.
Toivon melkein, ettei työttömäksi jäänyt mies saisi enää Suomesta töitä ja olisi pakko muuttaa vähintään Tukholmaan tai Köpikseen, mieluiten toki vielä keskemmälle Eurooppaa. Tai Jenkkeihin! Vaikka siellä taitaa olla sitten toisella tapaa ikävät oltavat.
Asumisesta, eihän tuo niin kallis edes ole. 100m2 ja 1200euroa vuokra on 12e neliömetri. Samoissa hinnoissa on pk-seudun asunnot.
Joillakin veri vaan vetää muualle. Mun kaveri vietti vaihtovuoden Saksassa, opiskeli koulunsa loppuun ja muutti heti takaisin vaikkei ollut mitään käryä mitä siellä tekee, sanoi vaan löytäneensä henkisen kotimaansa. Siellä se on ja sinne se tais jäädä. Mulla kävi kans vähän samalla tavalla kun olen viettänyt kaksi vaihtovuotta Japanissa ja käynyt lomailemassa muutaman kerran jonkun kuukauden verran, hirveä hinku takaisin ja tahtoisin elää vaikka koko loppuelämän siellä, mutta mulla on vähän vaikeampi tilanne kun sinne ei nyt mitenkään yhtäkkiä vaan muuteta ja tulisin ikuisesti olemaan jollain tapaa ulkopuolinen. :( Suomi on ihan hyvä kakkonen mutta en tunne täällä oloani läheskään yhtä kotoisaksi.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:16"]
Olet raskaana. Miten siellä äitiysloma? Hoitotuki? Lapsilisät? Terveydenhuolto?
[/quote]
Kertoo miten riippuvaisiksi suomalaiset on tehty yhteiskunnastaan. Jossain muualla ei edes huomata näiden puuttumista, kun on opittu elämään niin itsenäisesti. Varsinkin luulisi onnistuvan aikuiselta ihmiseltä parhaassa iässään.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:16"]
Ap yrittää provota. Viimein keksi aiheen, josta kuvitteli saavansa lokaa niskaan. P.s tämä palsta ei pitäisi määrittää sinun elämääsi.
[/quote]
En provoa. Kyllä tällä palstalla on paljon lukenut näitä juttuja, joissa aloittaja haukutaan kun ei halua palata suomeen. olen tätä aihetta googlaillut netissä. ap
No rehellisesti; olen asunut ulkomailla (yhteensä 3 maassa) viimeisen 4 vuoden aikana ja kuulunut sinä aikana Suomen sosiaaliturvan piiriin - ja käyttänyt sitä. Ja maksanut veroni muualle. Kotimaani sallii sen, näin vaan on.