Suomi on paska maa; olin jo unohtanut tämän totuuden.
Asuin monta vuotta Ranskassa. Nyt kun tuli muutettua takaisin "kotimaahan" muistin taas, minkälainen kiristysmeininki täällä on. Verot helvetin korkeat ja surkea ostovoima. Kaupoissakin paska valikoima ja ruokakauppa duopoli on vieläkin yhtä paha. Vittu mitä tein...
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori, enkä ole asunut kovinkaan pitkiä aikoja ulkomailla.
Kuitenkin sen olen huomannut, että ulkomailla olen paljon vapautuneempi ja puheliaampi, Suomessa vetäydyn kuoreeni enkä mene mihinkään - ehkä siksi, ettei täällä Suomessa ole juuri mitään tekemistä.
Useimmat ulkomaalaiset turistit ovat ihan eri mieltä. Ehkä kannattaisi katsoa peiliin, jos elämä tuntuu tuollaiselta.
Varmaan ne saavat kovin totuudenmukaisen kuvan Suomesta kun viikon pari asuvat hotelleissa ja käyvät turistinähtävyydet läpi. Useimmat ulkomailla syntyneet kaverini jotka täällä asuvat haaveilevat poismuutosta.
Samoin sinun ruusuiset kuvat häviävät kun asut muutaman vuoden ulkomailla. Ei se ruoho ole sen vihreämpää aidan takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin sen olen huomannut, että ulkomailla olen paljon vapautuneempi ja puheliaampi, Suomessa vetäydyn kuoreeni enkä mene mihinkään - ehkä siksi, ettei täällä Suomessa ole juuri mitään tekemistä.
Useimmat ulkomaalaiset turistit ovat ihan eri mieltä. Ehkä kannattaisi katsoa peiliin, jos elämä tuntuu tuollaiselta.
Varmaan ne saavat kovin totuudenmukaisen kuvan Suomesta kun viikon pari asuvat hotelleissa ja käyvät turistinähtävyydet läpi. Useimmat ulkomailla syntyneet kaverini jotka täällä asuvat haaveilevat poismuutosta.
Samoin sinun ruusuiset kuvat häviävät kun asut muutaman vuoden ulkomailla. Ei se ruoho ole sen vihreämpää aidan takana.
Olen nyt 20 vuotta asunut ulkomailla enkä ole vielä kyllästynyt. Täällä on miellyttävä ilmasto, hyvä terveydenhuolto, maukasta ruokaa, mukavia ihmisiä ja oikein miellyttävä ja rento ilmapiiri.
Suomessa on puolensa, mutta kyllähän se kotiinpaluu aina kirpaisee. Jo lentokentällä huomaa heti, ketkä on suomalaisia: tyly ja vihainen ilme kasvoilla, tuijotellaan ja kyräillään muita. Hetken kuluttua siihen turtuu, mutta kyllä täältä aina kaipaa pois kun vain mahdollista, ilmastonkin puolesta. Auringonvalo ja seuranvaihto tekee ihmeitä ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on puolensa, mutta kyllähän se kotiinpaluu aina kirpaisee. Jo lentokentällä huomaa heti, ketkä on suomalaisia: tyly ja vihainen ilme kasvoilla, tuijotellaan ja kyräillään muita. Hetken kuluttua siihen turtuu, mutta kyllä täältä aina kaipaa pois kun vain mahdollista, ilmastonkin puolesta. Auringonvalo ja seuranvaihto tekee ihmeitä ihmiselle.
Enpäs ole tuollaista huomannut. Harvemmin näkee mitään tylyjä tai vihaisia ihmisiä, minusta suurin osa tapaamistani suomalaisista on mukavia,. Onkohan omassa asenteessasi jotain korjattavaa? Olen geneettisesti puolisuomalainen, eikä minulla ole mitään vaikeuksia elää Suomen ilmastossa. Pidän kovasti eri vuodenajoista, ei haittaa Etelä-Suomen harmaus, samaahan on muuallakin Euroopassa. Nyt odotan kevättä ja lintujen tuloa ja kaikkea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 20 vuotta asunut ulkomailla enkä ole vielä kyllästynyt. Täällä on miellyttävä ilmasto, hyvä terveydenhuolto, maukasta ruokaa, mukavia ihmisiä ja oikein miellyttävä ja rento ilmapiiri.
Ihan kivalta kuulostaa. Samanlainen fiilis minulla on tällä Suomessa. Terveydenhoito toimii, hyvää ruokaa saa ravintoloista tai itse tekemällä ja on oikein mukava työympäristö ja kaverit. Minä pidän Suomen ilmastosta: ei ole hirmumyrskyjä, ei tulvia, ei kuivuutta mikä minusta on pahin asia. Etelä-Euroopasta paetaan tulevaisuudessa joukolla tänne pohjoiseen, esim. Espanjassa kuivuus on jo paha ongelma.
Kyllähän Suomen huonot palkat ja kaikessa kateusveropolitiikka vetää keskiluokan aika köyhäksi.
Onneksi olen ulkomailla ollut yli 10 vuotta välillä töissä; tulen saamaan sieltä mukavasti eläkettä. Eläkkeellä sitten taas pois Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Suomen huonot palkat ja kaikessa kateusveropolitiikka vetää keskiluokan aika köyhäksi.
Onneksi olen ulkomailla ollut yli 10 vuotta välillä töissä; tulen saamaan sieltä mukavasti eläkettä. Eläkkeellä sitten taas pois Suomesta.
Millaista eläkettä sait, missä päin.
Ja mihin päin muutat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mihin päin muutat?
Alle 1000€/kk eläkettä + lisäeläke 60 - 67-vuotiaana. Nämä Suomessa ansaitun eläkkeen päälle.
Muuttomaana 2-3 vaihtoehtoa ... katsotaan sitten.
Siis jos joku ei ole onnellinen Suomessa se on ok kun katsoo vaikkapa eduskunnan leikkaus prosesseja yms. muuta paskaa ite olen tummien hiusten ja eksoottisen naaman takia saanu aina kakkosluokan kohtelua ensivuonna muutan muualle niin et zaijian Fenlan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mihin päin muutat?Alle 1000€/kk eläkettä + lisäeläke 60 - 67-vuotiaana. Nämä Suomessa ansaitun eläkkeen päälle.
Muuttomaana 2-3 vaihtoehtoa ... katsotaan sitten.
Tuo kuulostaa melko hyvältä. Missäpäin? Ja millainen työsi on?
Mamapanda kirjoitti:
Siis jos joku ei ole onnellinen Suomessa se on ok kun katsoo vaikkapa eduskunnan leikkaus prosesseja yms. muuta paskaa ite olen tummien hiusten ja eksoottisen naaman takia saanu aina kakkosluokan kohtelua ensivuonna muutan muualle niin et zaijian Fenlan!
Mihis päin olet matkalla?
Olen asunut kohta 12-vuotta Saksassa ja voin kertoa, että kyllä Suomi on todellakin 2000-luvulla viimeistään ajettu suohon, niin kuin joku tuolla topicin alussa kirjoitti.
Näin huonoa hallitusta/maan-johtoa, verotusta, lainsäädäntöä yms. ei ole missään muussa hyvinvointivaltiossa. Paitsi, että Suomi ei tule siihen kauaa lukeutumaan, max. 20v.
Lähdin Berliiniin 2000-luvun alussa töiden perässä, samalla kun erosin ex-vaimosta. Ainoa mikä jäi harmittamaan, että yhteinen lapsi jäi äidilleen Suomeen, tietysti yhteisellä päätöksellä. Mutta eipä ole iso murhe, Lufthansa lentää päivittäin tänne ja ei ole kuin yksi lapsi, niin matkanteko on erittäin edullista.
Hain Saksan kansalaisuuden 3-vuotta sitten ja samalla luovuin täysin ehdoin Suomen kansalaisuudesta ja samalla tietysti passista.
Täytyy sanoa, että ollut elämäni paras päätös.
Ei enää ikinä Suomeen, Saksalainen ja ylpeä siitä!
Mies 39-vuotta. kirjoitti:
Olen asunut kohta 12-vuotta Saksassa ja voin kertoa, että kyllä Suomi on todellakin 2000-luvulla viimeistään ajettu suohon, niin kuin joku tuolla topicin alussa kirjoitti.
Näin huonoa hallitusta/maan-johtoa, verotusta, lainsäädäntöä yms. ei ole missään muussa hyvinvointivaltiossa. Paitsi, että Suomi ei tule siihen kauaa lukeutumaan, max. 20v.
Lähdin Berliiniin 2000-luvun alussa töiden perässä, samalla kun erosin ex-vaimosta. Ainoa mikä jäi harmittamaan, että yhteinen lapsi jäi äidilleen Suomeen, tietysti yhteisellä päätöksellä. Mutta eipä ole iso murhe, Lufthansa lentää päivittäin tänne ja ei ole kuin yksi lapsi, niin matkanteko on erittäin edullista.
Hain Saksan kansalaisuuden 3-vuotta sitten ja samalla luovuin täysin ehdoin Suomen kansalaisuudesta ja samalla tietysti passista.
Millainen eläkemalli siellä on.?Juuri tänään olimme tapaamassa saksalaisia ystäviämme ja tämän keskustelun innoittamana piti kysyä, mutta unohdin. Entä lomat? Heidän perheestä ei isä päässyt nyt joulun viettoon mukaan SUomensukulaisten luo, kun lomia on aika vähän.
Saksa vaikuttaa kyllä mukavalta maalta, ja siellä on edullistakin. Millaiset asumiskustannukset Berliinissä ovat? Ihana kaupunki, sinne on pakko matkustaa aina uudelleen ja uudelleen :)
MInua ei tulevat hihhulimaat kiinnosta. Saksasta tulee muslimimaa tulevaisuudessa.
Tämä saa täystyrmäyksen:
Kaverini on kotoisin Intiasta, on Suomen lisäksi asunut Briteissä ja matkustanut paljon. Vietti lapsuutensa slummissa. Sanoo, ettei missään ole nähnyt niin kiittämättömiä ja helppoon tottuneita velliperseitä kuin Suomessa. Häntä järkyttää erityisesti vanhusten kohtelu sekä äitien ja isien valitus perheavustuksista. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi nostamatta persettä sohvasta, ja jopa omia lapsia pidetään riesana (heti 18-v kengänkuva persuksiin). Hänen mielestään Suomessa on hyvää vain luonto ja suht tasa-arvoinen ja rasismivapaa yhteiskunta. Myös vainajia meillä kunnioitetaan ihan eri tavalla ja hautausmaat ovat siistejä. Asunnottomia ei juuri ole.
Suomessa koko ikänsä asunut ei voi ymmärtää, miten hyvin asiat täällä ovat verrattuna moneen muuhun paikkaan. Toki paremminkin voisi mennä.
Kuulostatkin jo ihan saksalaisella! Hienoa että olet onnellinen.
Eläkejärjestelmä näin virallisesti menee näin:
"Saksan lakisääteinen eläkejärjestelmä on sosiaalivakuutustyyppinen, ansiosidonnainen järjestelmä, eikä varsinaista asumiseen perustuvaa eläkejärjestelmää ole. Pienituloiset ja vähäisen työhistorian omaavat ovat oikeutettuja perusturvaan, joka ei kuitenkaan ole osa varsinaista eläkejärjestelmää."
Tarkoittaa sitä, että vaikka olisit pienituloinen, niin elinkeino taataan, eikä se edes vaikuta siihen saamaasi "pieneen eläkkeeseen".
Töissä olen pienteollisuudessa, jossa työpäivän pituus on 9-tuntia, mutta tämä käsittää 1-tunnin ruokatunnin. Ja se on myös tunnin.
Lomapäiviä kertyy VÄHINTÄÄN 30 vuodessa, mutta todellisuudessa paljon enemmän. Mm. Sisään teot yms. Lisäksi vuosi bonukset on aivan toista luokkaa kuin Suomessa. Ja käytännössä joka alalla. Mm. Meillä tänä vuonna oli joulu/vuosibonus 2200€. Keskimäärä oli, jos en paljoa väärin muista 1200€ keski-määrin.
Asun tällä hetkellä Friedenaulla, erittäin isossa ja siistissä kaksiossa, jossa vuokra on kuussa 480€.
Vuokrat muutenkin todella paljon huokeammat kuin Suomessa.
Kieli on todella helppo opiskella täällä vapaa-ajalla, koska kansalaisopistot tarjoaa niihin viikonloppuisin järjestättiviä kursseja. Kurssien hinnat on aivan pienet nimellismaksut.
Lisäksi käyt ulkona syömässä hyvin 20€. Joten kynnys laittaa ruokaa aina on todella pieni, etenkin kun ravintoloita on aivan järjetön määrä tarjolla.
Toivottavasti sait edes jotain osviittaa kysymyksiisi.
Millainen minimipalkka Saksassa on? Kun siellä on kuitenkin myös paljon kodittomia jne.
Vierailija kirjoitti:
Millainen minimipalkka Saksassa on? Kun siellä on kuitenkin myös paljon kodittomia jne.
Saksan työssäkäyvistä, noin 7,4 miljoonaa ihmistä, työllistyy niin sanotun ”minityön” avulla. Nämä osa-aikatyöläiset tienaavat korkeintaan 450 euroa kuussa, mutta saavat palkkansa verottomana.
Lisäisin tähän että kuollut kaupunki sellainen, jossa ei rakenneta ja korjata. Helsingissä on nyt hyvä pöhinä päällä, odotan mielenkiinnolla Pasilan ja Kalasataman valmistumista!