Miten paljon teillä saa lapset joululahjoja?
Meillä yksi saa noin 50 lahjaa meiltä vanhemmilta. Lisäksi tulee isovanhempien, tätien, setien, enoja ja kummien antamat lahjat.
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:41"]Te vanhemmat jotka annatte kymmenittäin lahjoja, olettekos miettineet tarvitseeko lapsi kaikkea sitä ja mitä tämä OIKEASTI toivoo? Ostatteko tavaraa vain kulutusjuhlan ilosta, näyttääksenne (kenelle?) että pätäkkää löytyy? Vai hankitteko turhaa krääsää tai jokapäiväisiä tarvikkeita ja pistätte pakettiin, jotta näyttäisi siltä että lapsella on paljon lahjoja, minkä vuoksi olette parempia vanhempia jollain mittapuulla? Vai ettekö tiedä lapsen joululahjatoiveita joten päädytte ostamaan umpimähkää luottaen että varmasti edes yksi osuu oikeaan? [/quote] Meidän lapset saa kymmeniä lahjoja. Osa toivottuja (kaikkia toiveita ei todellakaan toteuteta), osa itse keksittyjä ja paljon ns.tarpeellisia lahjoja ja kulutustavaraa: vaatteita, saippuaa, harrastusjuttuja, askartelutarvikkeita. Pakettiin voidaan kääriä melkein mitä vain. Kerran jopa paketoin jotain prinsessa-supersankari-ökysoketimuroja, joita en koskaan arkena ostaisi! Miksei paketteja saisi olla paljon? Ei me kuitenkaan mitään krääsää haalita. Omat lapsuuden joulut olivat taianomaisia lahjavuorineen, omille lapsille haluan tarjota saman. Kerrataan lopuksi vielä:lapset eivät saa kaikkea haluamaansa, kaikki lahjat eivät ole leluja, emme hamstraa krääsää, lapset jaksavat avata ne kaikki lahjat ja ovat kiitollisia lahjoistaan "wau, kuinka ihanat pitkät kalsarit!". Jos tämä on jollekin ongelma niin ei voi mitään. [/quote] Voipi olla lapsille ongelma esittää yllättynyttä/kiitollista jokaisesta saippuasta. "Ei krääsää", mutta sellaista mitä ei ole toivottu, ei tarvita tai sitten sellaista mitä pitäisi jokatapauksessa hankkia (taloustarvikkeet jne). Paketoimisen ilosta, sillä materia takaa joulun taian~
[/quote]
Itse sain lapsena melkein joka vuosi joktakulta lahjaksi saippuoita. Olin todella iloinen niistä. Oli esim Body Shopin saippuoita, joita ei normaalisti koskaan ostettu.. Ehkä olen sitten ollut poikkeuksellinen nuori/lapsi ja aidosti iloitsin myös saippuoista jotka sain.
Herää vain yksi kysymys.. Miten te kasvatatte lapsianne, jos he eivät osaa iloita mistään pienistä?
1/lapsi meiltä ja tätejä/setiä/enoja on yht 8 + mummit ja kummit ym sukulaiset niin lahjoja lienee tulossa pitkälle toista kymmentä per lapsi.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:51"]1/lapsi meiltä ja tätejä/setiä/enoja on yht 8 + mummit ja kummit ym sukulaiset niin lahjoja lienee tulossa pitkälle toista kymmentä per lapsi.
[/quote]
Lisään vielä, että meiltä tulevien lahjojen arvo on n. 25-30e/lapsi. Ovat vielä pieniä ja toiveet sen mukaisia :)
lapsi 5v. Kirjoitti joulupukille kirjeen jossa kyseli ensin kuulumiset ja kertoi omansa. Hän pyysi lahjaksi tietyn legopaketin (n.15e), valkoista suklaata (tarkoittaa pandan suklaa levyä), 2 tikkaria ja pehmoisen paidan (tarkoittaa fleece paitaa).
Olin rehellisesti sanoen yllättänyt näistä toiveista. Joululelu kuvastoja on ahkerasti tutkittu ja ajattelin että toiveet ovat suuren suuria.
Kaikki nämä toiveet toteutuvat. Sukulaisia on paljon joten uskon että saa myös muutaman muun legopaketin :)
11v saa hm 20€ lahjakortin. Glitterin 20€ lahjakortin. Kirjan, hygienia setin ja huopa askartelutarvikkeita. Poika 7v saa trashpack leluja ja legoja sekä wii pelin. Nämä tulee meiltä vanhemmilta, mummoilta ja tädeiltä. Joten 5 pakettia saa molemmat. Minusta kohtuullinen määrä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:41"]Te vanhemmat jotka annatte kymmenittäin lahjoja, olettekos miettineet tarvitseeko lapsi kaikkea sitä ja mitä tämä OIKEASTI toivoo? Ostatteko tavaraa vain kulutusjuhlan ilosta, näyttääksenne (kenelle?) että pätäkkää löytyy? Vai hankitteko turhaa krääsää tai jokapäiväisiä tarvikkeita ja pistätte pakettiin, jotta näyttäisi siltä että lapsella on paljon lahjoja, minkä vuoksi olette parempia vanhempia jollain mittapuulla? Vai ettekö tiedä lapsen joululahjatoiveita joten päädytte ostamaan umpimähkää luottaen että varmasti edes yksi osuu oikeaan? [/quote] Meidän lapset saa kymmeniä lahjoja. Osa toivottuja (kaikkia toiveita ei todellakaan toteuteta), osa itse keksittyjä ja paljon ns.tarpeellisia lahjoja ja kulutustavaraa: vaatteita, saippuaa, harrastusjuttuja, askartelutarvikkeita. Pakettiin voidaan kääriä melkein mitä vain. Kerran jopa paketoin jotain prinsessa-supersankari-ökysoketimuroja, joita en koskaan arkena ostaisi! Miksei paketteja saisi olla paljon? Ei me kuitenkaan mitään krääsää haalita. Omat lapsuuden joulut olivat taianomaisia lahjavuorineen, omille lapsille haluan tarjota saman. Kerrataan lopuksi vielä:lapset eivät saa kaikkea haluamaansa, kaikki lahjat eivät ole leluja, emme hamstraa krääsää, lapset jaksavat avata ne kaikki lahjat ja ovat kiitollisia lahjoistaan "wau, kuinka ihanat pitkät kalsarit!". Jos tämä on jollekin ongelma niin ei voi mitään. [/quote] Voipi olla lapsille ongelma esittää yllättynyttä/kiitollista jokaisesta saippuasta. "Ei krääsää", mutta sellaista mitä ei ole toivottu, ei tarvita tai sitten sellaista mitä pitäisi jokatapauksessa hankkia (taloustarvikkeet jne). Paketoimisen ilosta, sillä materia takaa joulun taian~
[/quote]
Herää vain yksi kysymys.. Miten te kasvatatte lapsianne, jos he eivät osaa iloita mistään pienistä?
[/quote]
Pakko puuttua tähän. Voihan se yksi toivottukin lahja olla pientä ja ei kallista. Turhuudesta taas ei oikeasti nauti kukaan, olkoon vaikka kuinka suurta ja kallista. Eli huomattavasti enemmän se opettaa kunnioittamaan lahjoja ja niiden arvoa, niin saataessa kuin annettaessakin.
Meillä ei ole kiinni kappalemäärästä, vaan rahamäärästä.
perinteisesti olen ostanut yhdelle lapselle 300 euron arvosta lahjoja. Nyt kun ovat isompia, niin niitä lahjoja ei ole kuin 1-2.
Meillä tyttö saa kaksi äidiltä, yhden ison isältä, 4 isovanhemmilta, 2 isoisovanhemmilta. Kyllä mun mielestä ihan riittävästi.
4 lasta, kukin sai ehkä 5-6 pakettia. Yhden toivelahjan ostimme itse, loput mummuilta ja kummeilta. Lapset olivat oikein tyytyväisiä, ja me vanhemmat myös. Inhoan krääsää ja lahjavuoria.
Pehmolelu 5€, Barbie 27€, leimasimet 3€, kaksi yöpukua yhteensä 20€ ja nukentarvikkeita 25€.
Lapsi vaikutti oikein tyytyväiseltä. Vanhemmilla ihan hyvät tulot, bruttona yhteensä yli 100.000€/v. Olisi siis voitu ostaa kalliimpaa ja enemmän, mutta tuskinpa lapsi olisi ollut yhtään sen tyytyväisempi.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:13"]
Noin 10...
[/quote]
Sai vai saa tulevana jouluna? (piti tämäkin nostaa, vaikka ei ole enää ajankohtainen)
Yksi lapsi, yksi lahja. Mutta se onkin sitten jotain mitä lapsi on oikeasti toivonut eli siihen voi pistää niitä paukkujakin kunnolla. Oma lapsuus opetti että ei se määrä vaan laatu.
Kahdeksan lahjaa plus sukulaisilta ehkä yksi tai kaksi. Joka vuosi ollut sama määrä.
Ei paljon mitään. Saavat kamaa pitkin vuotta, isot lapset, nuorin jo 11 v.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:30"]
Ei paljon mitään. Saavat kamaa pitkin vuotta, isot lapset, nuorin jo 11 v.
[/quote] Meillä sama juttu. Tosin ei olla koskaan ostettu paljon lahjoja, koska mielestämme joulu on niin paljon muutakin.
8 lahjaa vanhemmilta, 3 isovanhemmilta.
14 tyttö, lahjojen yhteisarvo n. 600€
3-5 lahjaa meiltä, 1 kummeilta, 1 isovanhemmilta.
Te vanhemmat jotka annatte kymmenittäin lahjoja, olettekos miettineet tarvitseeko lapsi kaikkea sitä ja mitä tämä OIKEASTI toivoo? Ostatteko tavaraa vain kulutusjuhlan ilosta, näyttääksenne (kenelle?) että pätäkkää löytyy? Vai hankitteko turhaa krääsää tai jokapäiväisiä tarvikkeita ja pistätte pakettiin, jotta näyttäisi siltä että lapsella on paljon lahjoja, minkä vuoksi olette parempia vanhempia jollain mittapuulla? Vai ettekö tiedä lapsen joululahjatoiveita joten päädytte ostamaan umpimähkää luottaen että varmasti edes yksi osuu oikeaan?
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:38"]Minä en ole ikinä ymmärtänyt noita pikkuhousu/sukkia lahjoja ihan vaan sen takia,että olisi enemmän paketeita. . Ei varmaan monenkaan lapsen mieltä lämmitä löytää paketista kalsarit.
[/quote] Mä en taas ymmärrä miksi niitä kalsareita saisi paketoida! Tai miten jotkut mieltää joululahjat joksikin kummaksi kasvatuskeinoksi. "Lapsi toivoo lahjaksi värityskirjaa, suklaalevyä ja disney-leffaa, ei voi ostaa noita kaikkia ettei lapsi vaan opi saamaan kaikkea tahtomaansa!"-ilmiöön törmää tällä palstalla varsin usein. Tosi loogista rangaista lasta kohtuullisista toiveista...