Kokemuksia vähänkäytetty.fi kirppiksestä?
Olisiko kenelläkään kokemuksia nettikirppiksestä vähänkäytetty? Mietin pitäisikö pistää vaatetta tuonne myyntiin, mutta mitenköhän kauppa käy? Oletteko saaneet myydyksi tuolla? Kuulostaa vaan niin mukavan helpolta tuo systeemi ja pääsisi kerralla vaattekasasta eroon :) En jaksaisi ravata yhtenään postissa tai postilaatikolla ja vahdata maksuja kuten huutonet tai fb kirppi myynnissä väistämättä joutuu. Toisaalta jos mitään ei mene kaupaksi tuolla niin enpä varmaan viitsisi alkaa vaatteita lunastamaan itselleni takaisin postikuluja vastaan.
Myös tuolta ostaneet voi kommentoida! :)
Kommentit (1787)
Miten on ihmisten niin vaikea ymmärtää, että tuossa tapauksessa on laitettu myydyksi? Moneen kertaan jo selitetty sama asia.
Ostan nykyään pelkästään Sellpyltä, vaikka tuotteiden toimitusaika onkin pitkä.
Vähänkäytetyssä vaatteiden kuvat on surkeita. Tuoterajauksessa ei voi valita vaatteen materiaalia, joten meni aina tuhottomasti aikaa sopivan vaatteen löytämiseen. Toimituskulut ihan liian korkeat.
No itse ainakin ihmettelin, että kun useimmiten koko erää tuotteita ei saada myytyä pyyntihinnoilla, että näinkö sitten on saatu korvaus ihan täydestä hinnasta.
Siis en nyt ymmärrä, mikä kohta tässä on epäselvä. Minkä korvauksen? Ja käyttänyt mitä palvelua?
Vastasin, että jos minun tekemä kirppismestarierä (olen kirppismestari) ei päädy myyntiin esim. 2 kk:n kuluessa, niin otan yhteyttä asiakaspalveluun ja ilmoitan siitä. Minulle vastataan, että selvä laitetaan kysely varastolle ja laatikoita lähdetään etsimään.
Joskus tulee viesti, että nyt on ovat myynnissä, eli paketit löytyi. Joskus taas tulee viesti, että kaikki erän tuotteet ovat laitettu myydyiksi, koska paketteja ei löytynyt.
Tällöin tuotteet ovat kuin heti kaikki kerralla ostettuja.Jos tarkoitat, että saako tästä jonkun erillisen korvauksen, niin ei. Tuotteet on myydyissä sillä hinnalla minkä olen niihin määritellyt.
Minua mietityttää, miksi aleja on niin paljon? Voi olla jokin ihan järkevä selitys, mutta tulee jotenkin kummallinen kuva yriytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Siis en nyt ymmärrä, mikä kohta tässä on epäselvä. Minkä korvauksen? Ja käyttänyt mitä palvelua?
Vastasin, että jos minun tekemä kirppismestarierä (olen kirppismestari) ei päädy myyntiin esim. 2 kk:n kuluessa, niin otan yhteyttä asiakaspalveluun ja ilmoitan siitä. Minulle vastataan, että selvä laitetaan kysely varastolle ja laatikoita lähdetään etsimään.
Joskus tulee viesti, että nyt on ovat myynnissä, eli paketit löytyi. Joskus taas tulee viesti, että kaikki erän tuotteet ovat laitettu myydyiksi, koska paketteja ei löytynyt.
Tällöin tuotteet ovat kuin heti kaikki kerralla ostettuja.Jos tarkoitat, että saako tästä jonkun erillisen korvauksen, niin ei. Tuotteet on myydyissä sillä hinnalla minkä olen niihin määritellyt.
Joskus toiselle selkeä ei vain avaudu, koska asiaa pohtii laajemmin ja tarkastelee samalla yrityksen toimintaa.
Minullekin heräsi kysymys siitä, onko kirppismestari saanut puolet siitä mitä hänen tuleekin saada ja varsinainen myyjä sen toisen puolen, jos tuollaisessa tapauksessa yritys ilmoittaa tuotteet myydyksi vaikka niitä ei ole löytynyt. Ei erillistä lisäkorvausta, vaan juuri tuotteiden osalta hinnoittelun mukaan. Tätä pohdin itsekin. Ja itse olen myös vastaavassa tilanteessa. Harmillista, että käsittely varastolla on noinkin arveluttavaa, että paketteja vain katoaa.
Onkohan kirppismestareille ilmoitettu jokin tietty aika, jolloin vasta asioihin tartutaan ja aloitetaan kadonneiden pakettien etsintä? Onko tästä tullut jotain ohjeistusta?
Vai oliko kirppismestari itse päätellyt 2 kk riittävän ja ottanut yhteyden asian tiimoilta, jotta kadonneet paketit löytyisivät??
Eihän kirppismestarit huvikseen työtänsä tee tuotteiden eteen. Kyllä työ on yksi tulolisä. Viiveellä vain ajattelisin, mutta kuitenkin.
Tulee väkisinkin pohdittua onko kirppismestaritoiminnasta saatu korvaus hyvin minimaalista ja onko se kannattavaa. Varmasti riippuu tuotteista ja taidosta tehdä sitä.
Hei, ei ole mitään tiettyä aikaa milloin pitäisi tai voisi reagoida. En alkuun tajunnut käydä edes katsomassa, onko joitain eriä jäänyt "killumaan" niin ettei päätynyt myyntiin.
Olen itse odotellut kaksi kuukautta ennenkuin puutun asiaan kyselemällä. Kovin usein näin ei ole käynyt. Ehkä pari kertaa vuodessa joudun kyselemään perään ja teen n. 400 tuotetta kuukaudessa. Joskus jos myyntierässä on ollut kaksi täysin samanlaista ja samankokoista vaatetta, vain toinen on saattanut päätyä myyntiin. Olen huomannut, että mikäli en laita näitä samanlaisia peräkkäin järjestelmään, tod. Näk. Molempien päätyminen heti myyntiin on varmempaa.
Ja ihan normaalisti on saanut myyjä ja kirppismestari puolet silloin, jos myyntierä on laitettu kokonaan myydyksi. Eli kuin joku olisi ne kaikki ostanut.
Itsensä työllistämisen mahdollisuus varmasti kirppismestaruudessa on ja sehän on hienoa!
Tuleekohan kirppismestarin tilata erillinen verokortti, joka ei ole palkkatuloa varten vaan juuri tämäntapaista toimintaa varten? Vai voiko siinä käyttää tavallista verokorttia?
Vierailija kirjoitti:
Minua mietityttää, miksi aleja on niin paljon? Voi olla jokin ihan järkevä selitys, mutta tulee jotenkin kummallinen kuva yriytyksestä.
Olen todennut saman. Onkohan se kannattavaa yritykselle...
Kirppismestarin tehtävästä ja sen kannattavuudesta löytyy netistä useita keskusteluja. Ja myös tätä ketjua kannattaa lukea laajemmin.
Tässä muutama Kirppismestarin näkökulma.
1. Kirppismestarien taso pitäisi saada vakiinnutettua, nyt on aika kirjava taso. Eli palvelun ostaja ei tiedä mitä saa, voi käydä hyvä tai huono tuuri mestarin kanssa.
2. Hyvien Kirppismestarien tulotasoa pitäisi parantaa, työ on oikeaa työtä ja rankkaa, joten esim. tuotteiden käsittelymaksu pitäisi poistaa mestareilta.
3. Lasten pikkuvaatteet ja hyvin edulliset aikuisten vaatteet pitää muodostaa usean tuotteen tuoteseteiksi. Tähän menee ihan valtavasti aikaa ja aivotyötä. Työ on pääsiassa turhaa ja turhauttavaa aika-tuotto mielessä. Aikaa menee hukkaan ja lopullinen tuotto on joko lähes olematon tai miinusmerkkinen.
4. Roskiskaman määrä! Kirppismestareille tulee välillä lähes lumpun ja roskan tasoista tavaraa. Lähettäjät eivät pese vaatteita, on ruokatahraa ja kuraa sekä karvoja ja repeytymiä. Mestari ei ole pesula! Tällaiset vaatteet menee hylkyyn. Sain itse kerran erän jonne oli vaan lapattu kuraset ja hiekkaiset kengät suoraan eteisestä, koko laatikko pölisi hiekkaa. Tosi kurjaa ja epäkunnioittavaa mestareita ja ostajia kohtaan. Eikä lumpuilla ole mitään rahallista arvoa. Roskat roskiin, ok tuotteet ilmaiskeräykseen ja arvokkaammat tuotteet pesun kautta Kirppismestareille!
Ja lisäyksenä toisen kirppismestarin näkökulma: jos lähetätte esim yli 5 vuorta vanhaa hm lindex ellos vaatetta, niiden arvo ei kovin korkea ole. Saatikka sitten, että vaatteet ovat yli 10 vuotta vanhoja merkillä "hennes".
Joskus erä on myyjän arvioimana 400 euroa, vaikka todellinen arvo on 100 jos sitäkään.
Älkää lähettäkö reikäisiä, tahrallisia, napit irti, saumat irvistää vaatteita.
Itse tutkin vaatteet läpikotaisin. Jos tahra ja vaikka olisi merkkivaate, se menee hylkyyn. Tummentuma on takissa ok, muut tahrat ei! Jos puuttuu nappi, tai neuleessa langannousu, se on hylkäys. Kengät pitää olla ehjät, myös sisäpuolelta.
Säännöllisesti, erän tullessa, joutuu miettimään, että mitä ihmettä taas. Ihan Jos rehellisesti mietit, ostaisitko tämän vaatteen itse, pääset pitkälle.
Ja vielä viime viikolla laitoin myyntiin kesävaatteita! Vaikka olisi kuinka hienoja, menee kyllä alhaisella hinnalla myyntiin. Nyt tulee talvi.
Saako mitään avustusta jos kirppismestarille tulee kalliita takaiskuja, kuten kamera menee epäkuntoon, jolla kuvailee tuotteita? Itsellä on jo kyllä niin vanhat vehkeet että ei varmaan ammattimaisessa käytössä enää pitkälle pääsisi ennen kameran ja tietokoneen hajoamista.
Vierailija kirjoitti:
Itsensä työllistämisen mahdollisuus varmasti kirppismestaruudessa on ja sehän on hienoa!
Tuleekohan kirppismestarin tilata erillinen verokortti, joka ei ole palkkatuloa varten vaan juuri tämäntapaista toimintaa varten? Vai voiko siinä käyttää tavallista verokorttia?
Tästä kuulisin mielelläni. Millaista verokorttia toiminnassa tulisi käyttää, jos ei ole omaa yritystä jonka kautta veloittaa?
Myös edellisen kirppismestarin luetteloitu palaute on todella huomion arvoinen. Kirppismestaruus on varmasti todellista työtä, kun se huolella toteutetaan. Ja sen tulisi todella huomioida yrityksen jonka asiakkaiden tuotteita kirppismestarit käsittelevät. Tämä tulisi oikein todella ottaa yrityksessä keskusteluun ja käsittelyyn, ja nopeasti!
Palaan vielä Vähän Käytetty.fin toimintaan kadonneiden kirppismestareiden ja asiakkaan tuotteiden osalta. Jos yritys on maksanut kadonneista tuotteista, onko tästä toiminnasta kerrottu jossain, että näin aina toimitaan?
Ovatko kaikki muutkin tuotteensa kadottaneet ja työn tehneet kirppismestarit aina saaneet tuotteista tuotteiden hintatason mukaisen korvauksen? Onkohan tästä keskusteltu jo täällä aiemmin tai ehkäpä Facebook-ryhmässä?
Onko toiminta niin avointa, että asiakaspalvelussa kerrotaan myös tästä miten juttu etenee, jos tuotteita ei löydy? Näinhän tulisi tehdä. Se nostaa vain yrityksen toiminnan todelliselle vastuulliselle, huomionarvoiselle tasolle!
Vierailija kirjoitti:
Saako mitään avustusta jos kirppismestarille tulee kalliita takaiskuja, kuten kamera menee epäkuntoon, jolla kuvailee tuotteita? Itsellä on jo kyllä niin vanhat vehkeet että ei varmaan ammattimaisessa käytössä enää pitkälle pääsisi ennen kameran ja tietokoneen hajoamista.
Jos toimit yrittäjänä ja teet työtä sitä kautta. Silloinhan työhön kuuluvat hankinnat huomioidaan verotuksessa.
Muulla tavoin kirppismestarin työssä, tuonkaltaiset hankinnat on itse kustannettava.
Joskus kysyin Ukko.fin laskutuspalvelusta, jota kautta kirppismestarin maksuliikenne, verotus ym toteutetaan, voiko työssä tarvittavia teippirullia (pakettien kiinnitys) sekä muovipusseja (tuotteiden paketointi) ilmoittaa palvelussa vähennykseen (maksukuitit). Siitä on useampi vuosi, ja he vastasivat, että vain siltä osalta mitä juuri työssä tarvitaan.
Mainitsi asiakaspalvelija myös kohdan palvelussa, johon tiedot tulisi ensin ilmoittaa. Tarkastakaa Ukko.fi palvelusta tämä tilanne tänäpäivänä. Itse en ole palvelua vielä käyttänyt ja muutoksiakin on voinut tulla.
Olen joskus huomannut Vähiksen somessa ihmisten harmittelevan kadonneita pakettejaan. Mietin, että korvaako Vähis ainoastaan kirppismestarin kadottamia paketteja vai riippuuko korvausten saaminen esim.siitä, kuinka tarkkaan ihmiset pystyvät yksilöimään kadonneen lähetyksen (kuvat paketista yms) ja kyselevät kadonneen lähetyksen perään.
Minulta kerran posti kadotti paketin, johon olin siis itse hinnoitellut vaatteeni ja lähettänyt vähänkäytetylle. Sain myyntitililleni nuo tuotteet korvattuna, eli ne hinnat jotka olin tuotteilleni asettanut, korvattiin minulle täysmääräisenä.
Kirppismestarithan ei lähtökohtaisesti kadottele paketteja vaan joko ne kadottaa posti tai sitten ihan joku muu kun kirppismestari. Kirppismestarille myyntierät tulevat postin kyydissä numeroituina ja ne käsiteltyään kirppismestari lähettää ne postin mukana takaisin vähikselle.
Minuakin kiinnostaa, Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Jos kadonneet tuotteet on laitettu myydyiksi, onko asiakas (myyjä) ja kirppismestari saaneet tästä korvauksen, jos asiakas on käyttänyt kyseistä palvelua??