Eikö kouluilla ole mitään vastuuta--ei ,soitin aamulla koululle ja kyselin heidän pakkaslukemiaan koska
eilen poikani tuli kotiin naama valkoisia laikkuja täynnä,joka välitunti olivat olleet ulkona ,sisällä ei saanut olla ja pitkän ruokavälkkärinkin ulkoilleet,ja niin kamala viima oli eilen ja -15 ,kuulemma pakkasraja on heillä -15-16 rajoilla,uskomatonta ja tänäänkin aamulla lapset jäivät pihalle ennen kellojen soittoja,kuulemma lapset tarkenevat ulkona ---käveleväthän sinne vastasi opettaja,,,,,,,,,,,minä onneksi vein lapseni autolla kouluun vaikka matkaa 3km.......älkääkä kirjoittako kuinka ennen vanhaan tarettiin ja eikä kaikilla ole autoja
Kommentit (54)
Vuonna 1987 oli hirveä pakkastalvi. Joka aamu töihin lähtiessäni oli yli 30 astetta pakkasta, mutta kun sitä viikkoja jatkui, niin kummasti siihen tottui. Kun lämpötila nousi n. 20 pakkasasteeseen, tuntui jo lämpöiseltä. Melkein teki mieli t-paita pistää päälle. Viime vuosina on ollut niin lämpöisiä talvia, etteivät lapset tiedä kylmästä mitään. Pukekaa heidät lämpimästi ja ulos vain!
Luuletko, että lapsi pukee itse ne kaksi kaulaliinaa joka välitunti
kasvojensa suojaksi? Uskallan epäillä...
Ja nimimerkillä Ope kirjoittava: eilen Espoossa oli taatusti pakkaslukemat enemmän kuin -15 astetta. Kanattaa tutustua ilma-
tieteenlaitoksen taulukkoon TUULEN VAIKUTUS PAKKASEN PURE-
VUUTEEN.
t: ekaluokkalaisen äiti, joka myös varustanut lapsensa kunnon
vaatteilla, mutta silti huolissaan, ettei lapsen tarvitse palella;
Niin mitä he itse tekevät siellä kahvihuoneessaan?
Täällä joku jo siitä kirjoittikin.Takki niskaan ja ulos palelemaan,niin johan se alkaa opettajienkin järjet leikkaamaan.
Eilen juuri tällä palstalla ihmettelin tuota asiaa että eikö mitään pakkasrajoja ole? Siellä ne ekaluokkalaiset yms. värjöttelivät TODELLA kovassa tuulessa ja pakkasta yli tuo 20!!!!!! Ovatkohan tänäänkin joutuneet ulos joka välitunnilla? Pakko kyllä tehdä valitus jos ovat ulkoilleet, nyt pakkasta 25 astetta...
Vierailija:
Kyllä Suomen talvessa täytyy tareta vielä 15 asteen pakkasessa. Se on paljolti pukeutumiskysymys. Myös välitunneilla kannataa liikkua reippasti, niin ei palele. Jos lapset ovat koko koulupäivän sisällä, ei opiskelusta tule mitään. Välitunnit ovat ensisijaisen tärkeitä, jotta oppilaat jaksavat keskittyä tunneilla ja saavat raitista ilmaa. Toki välitunteja voi hiukan pakkasella lyhentää, mutta 15 astetta ei vielä anna minusta aihetta siihen. 20 astetta on sitten toinen juttu. Jos oppilaat viettävät kaikki välitunnit päivästä sisällä, tarkoittaa se ainakin ala-asteikäisillä yhtä kaaosta, kun sitä energiaa pitää välillä päästä ulos purkamaan.ope
Etkö ope ymmärrä että eilinen 15 asteen pakkanen oli viimassa 25-30 astetta!?
Suomessa on kylmät talvet ja niiden kanssa on aina eletty. Jos vaatetus on huonoa, tulee seisoskellessa kylmä jo plusasteissa. Toki viima on otettava huomioon, mutta valvojan tulisi huomioida, että pienimmätkin muistavat liikuskella.
Ja mitä noihin pakkasenpuremiin poskissa tulee. Toisilla on herkempi iho kuin toisilla. Jos vanhempani olisivat valittaneet kouluun joka kerta, kun tulin valkoisilla läiskillä kotiin, olisi koulun pitänyt kieltää välituntiulkoilu jo nollassa, jos tuulta olisi vähänkään. Minun poskeni nimittäin saavat valkoiset läikät jo silloin.
Huivi suojaa kasvot hyvin, mutta toisilla läikät vain tulevat helpommin.
ostakaa hyvät ihmiset kunnon ulkovaatteet myös kouluikäisille eikä vain päiväkotilaisille. Miten ne lapset koulumatkatkin selviävät ja ulkona vapaa-aikana, vai autoillako joka ikisen reissun kuskaatte?
Tottahan nyt on ollut tosi kylmä, mutta lienee Suomessa ihan normaalia talvisaikaan. Eikä kouluun muuten voi ketään päästää sisälle ennen koulun alkua käytäville tappelemaan ilman valvontaa, kyllä siitä nousisi valittajavanhempien keskuudessa aikamoinen haloo, jos niin tehtäisiin.
Pakkasrajaa en tiedä. Mutta nytkin on melkein 30 mittarissa, ja ´koulu järven rannalla, joten siellä vielä kylmempää. Ja eilenkin lapsi sanoi, että sai olla sisällä, mutta oli itse halunnut olla jollain välkällä ulkona, kun oli aurinko niin nätisti paistanut.
Lapset pitää pukea oikein niin ei ole mitään ongelmaa.
Olen pyöräillyt lähes säässä kuin säässä vuosia työ- ja koulumatkoja. -25 asteen pakkanenkin on ihan ok, jos ei tuule paljoa, mutta täytyy todeta, että eilinen ilma oli jotain kammottavaa. Meinasi tämäkin sissi jäätyä asianmukaisista varustuksista huolimatta.
Onhan se tietysti ihan hyvä, että kolussa ollaan ulkona, mutta järjetöntähän se on seisottaa lapsia JOKA välitunti ulkona säässä kuin säässä.
tuntitolkulla ainakin eilen olivat iltapäivällä ulkona. Koulussahan ollaan paljon vähemmän.
että lapset oli eilen vaan puoli tunita ulkona ja tänän eivät mene ollenkaan!
Minusta on kyllä väärin, että lapset joutuvat olemaan kaikki välitunnit ulkona kovassa viimassa. Kovin montaa opettajaa tuskin sai ulos, vaikka ulkoilu varmasti tekisi heillekin hyvää.
Opettajilta olisi ollut järkevä veto, että lasten olisi pitänyt käydä ulkona ja kun tulee kylmä, olisivat saaneet tulla sisään.
pakkasrajan pitäisi olla sama kuin purevuustaulukon " erittäin kylmän" alueen vasen reuna.
Minulle oli tuskaa olla ulkona 10 asteen pakkasellakin, koska aina varpaat paleli. Ja niin palelee vieläkin. Nyt olen jo oppinut kaikkia jippoja, millä pystyn vaikuttamaan asiaan, mutta lapsena sitä vaan kärsi kipuilevista varpaista.
Harmillista, että lasten ei anneta edes tulla sisälle, jos sanovat että paleltaa. Olen aivan varma, että koululaiset mielellään menee ulos välkällä.
opettajalla on todellakin muitakin hommia välituntisin, kuin istua juomassa kahvia. Esim. itselläni 10 välituntivalvontaa viikossa, puolet säällä kuin säällä ulkona, muutaman kerran alkaa liikuntatunti, ja olen jo jossain muualla kuin koulussa, pari kertaa valvon opettamani toisen luokan lasten ruokailua jne. Eli suurimman osan välitunneista olen väkisinkin jo ihan virallisesti poissa pelistä. ope
mikä vastaa lähes 30:tä astetta ilman tuulta.
Vierailija: