Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä niistä, joita ei kiinnosta vaalit ja jotka eivät äänestä?

Vierailija
18.01.2006 |

Minä ihmettelen. Äänestämättä jättäminen on minusta ihan perusteltua, jos ehdokkaisiin tutustuttuaan on todennut, ettei halua tukea heistä ketään, mutta minä ainakin haluan syventyä vaaleihin äänestämisen verran jo ihan demokratian tukemisen vuoksi. Mielenkiintoisin yksityiskohta minulle vaaleissa on aina äänestämisprosentti.

Voisiko joku evvk-tyyppi kertoa, miksei hän ole kiinnostunut vaaleista? Asiallista keskustelua tässäkin eikö!

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pressan valinnnalla on oikeasti väliä suurissa kysymyksissä. Ei hän niitä kuitenkaan yksin ratko.

En vain kerta kaikkiaan usko, että vaikka äänestäisin ketä, meidän asiat jotenkin paranisi.

Ja mitä auttaa, jos äänestän jotain " pienehdokasta" . Ennakkosuosikit jyrää kuitenkin vaalejen läpi.

Lyhyesti. En ole perehtynyt asioihin, joten mielestäni olisi lähinnä teennäistä äänestää ketä tahansa, koska en tiedä hänen todellisista vaikuttumistaan yhtikäs mitään.

Vaalejen alla kaikki selittävät asiat parhaiten päin.

Sitä paitsi yksikään tämän vuoden ehdokkaista ei oikeasti ollut mieleeni.

Vierailija
2/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään kerta kaikkiaan käsitä näitä en äänestä missään vaaleissa-ihmisiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ihmisen sananvapaus ei suoranaisesti olekaan sidottu äänestämiseen, ihmettelen vain, miten ne jotka kuitenkin huomaavat yhteiskunnassa epäkohtia ja jaksavat niitä kommentoida, eivät jaksa äänestää, etenkin kun se ennakkoäänestyksineen on tehty niin helpoksikin.

Mullakaan ei läheskään aina, tai ei oikeastaan koskaan, ole ollut yhtäkään tunteenpaloa herättävää vaaliehdokasta missään vaaleissa, mutta olen aina valinnut kullakin kertaa silloisen parhaan tai vähiten huonoimman. Olen myös taktikoinut äänestämällä todennäköisintä kaatajaa sille ehdokkaalle, jota en missään tapauksessa halua kannattaa. Äänioikeuttaan voi käyttää moni tavoin.

Lisäksi minusta on todella tärkeä näkökohta osoittaa kannatusta äänioikeudelle ja demokratialle tukemalla äänestysjärjestelmää -käyttämällä sitä.

Vierailija
4/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei velvollisuus

Vierailija
5/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa tyhmä.

Vierailija
6/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Au contraire, minulla on jopa yhteiskuntatieteen maisten paperit ja sivuaineina kunnallispolitiikka, valtio-oppi ja kansainvälinen politiikka.

Mutta tympiinnyin ihan täysin tuossa lamavuosien aikana siihen, miten kaikki puolueet olivat samanmielisiä. Huom., tämä on nyt siis täysin oma poliittinen mielipiteeni, turha kenenkään alkaa inttää vastaan. Minusta kaikki puolueet olivat siinä poliittisessa tilanteessa liian oikealla ja auliina karsimassa julkisia palveluja, maksamassa pankkitukiaisia jne.

Eli minusta ei vain ollut yhtään varteenotettavaa poliittista vaihtoehtoa. Tämä koski siis valtiollisia vaaleja, kunnallisvaaleissa äänestin.

Ap:lle sanon siis, että äänestämättömyys voi kyllä olla tarkkaan harkittu protestikin.

Vierailija
7/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä kohdemaassa minä edustin Suomea ja minulta kyseltiin asioita Suomesta ja Pohjoismaista. Kyllä meinasi yleistieto loppua monta kertaa. Ei olisi kyllä mieleenikään tullut vastata että " mä en asu nyt Suomessa että ei voisi vähempää kiinnosta..."

Vierailija
8/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskuntavaalit sittenkin ovat tärkeämmät, mutta presidentin jatkuvasti supistetuilla valtaoikeiksilla, sille on aivan sama kuka on pressa.

Vierailija
9/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolueiden kannat on tosi samanlaisia. Kun lukee niiden puolueohjelmia, niin niistä ei todellakaan pelkän tekstin perusteella pysty arvaamaan, mistä puolueesta on kyse. Kokoomushallitukset on p....stä...

Vaihtoehtoja ei oikeasti ole. Joko näitä kaikesta samaa mieltä olevia puolueita tai sitten jotakin kamalia oikeistopopulistia ja rasistisia tonyhalmeita.

Vierailija
10/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta olisi äänestää ehdokasta, jonka tuntee henkilökohtaisesti, mutta kenellä kovin syvään tuttavuuteen on mielenkiintoa ja edes mahdollisuuttakaan.

Vierailija
11/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Parasta olisi äänestää ehdokasta, jonka tuntee henkilökohtaisesti, mutta kenellä kovin syvään tuttavuuteen on mielenkiintoa ja edes mahdollisuuttakaan.

Vierailija
12/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
13/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen kyllä useamman poliitikon (kansanedustajia) ja jopa ministerinkin työn puolesta, mutta se ei vähentänyt skeptisyyttäni, juuri tuon puoluekurin vuoksi.

-11-

PS:nykyään taas äänestän, koska olen huomaavinani sävyeroja suhteessa hyvinvointivaltioon ja julkisiin palveluihin. Yhteiskunnallinen tilanne on eri kuin lamavuosina ja vasemmistokin on terhentynyt kommunismin jälkeisestä masennuksestaan.

Vierailija
14/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miettii miten loistava esimerkki Suomi demokratiasta on, on aika surullista kuunnella tuota " ei se äänestäminen nyt mihinkään mitenkään vaikuta" -läppää. Mikä sitten vaikuttaa? Jos kaikki ajattelevat noin, niin mitä tapahtuu?

Jotenkin kieltämättä tyhmän vaikutelman saa ihmisestä, joka ei äänestä siksi ettei huvita. Sellainen ihminen ei varmaan muutenkaan näe omaa rooliaan maailmassa kovin merkittävänä.

Vierailija
15/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin että no pressan, johon hän että no hän vähän ajattelikin että kun oli niin vähän noita ehdokkaita katujen varsilla naamoineen...

Vierailija
16/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnassa voi vaikuttaa todella monella tavalla äänestämättäkin. Itse vaikutan työni kautta varmasti enemmän kuin ikinä äänestämällä. Joku osallistuu järjestötoimintaan, joku debatoi julkisuudessa.

Sitä paitsi myös alhainen äänestysprosentti on kannanotto. Ei minustakaan kovin hyvä, mutta jos kaikki puolueet kokee samanlaisiksi, niin ehkä siinä tapauksessa hyvä valinta.

Vierailija:

Kun miettii miten loistava esimerkki Suomi demokratiasta on, on aika surullista kuunnella tuota " ei se äänestäminen nyt mihinkään mitenkään vaikuta" -läppää. Mikä sitten vaikuttaa? Jos kaikki ajattelevat noin, niin mitä tapahtuu?

Jotenkin kieltämättä tyhmän vaikutelman saa ihmisestä, joka ei äänestä siksi ettei huvita. Sellainen ihminen ei varmaan muutenkaan näe omaa rooliaan maailmassa kovin merkittävänä.

Jos kaikki jättäisivät äänestämättä, niin sehän vasta mielenkiintoinen kriisi olisikin ;=D

-11-

Vierailija
17/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin itse olen sitä mieltä, että tuon kaltainen protestointi ei juuri kannata. Mitä saavutetaan sillä, jos yhä useampi puoluepolitiikkaan tyytymätön jättää äänestämästä? Ainakaan tämä taktiikka ei lisää politiikan legitimiteettiä. Järjestötoiminta on hyvä asia, mutta itse äänestän tukeakseni demokratiaa, jos en muuten. Jos kansalaiset eivät äänestä, valta on yhä enemmän eliitillä, he kyllä äänestävät..Puolueet ovat ikävän samankaltaisia, mutta ainahan on näitä vaihtoehtopuolueitakin..

Vierailija
18/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuitenkin itse olen sitä mieltä, että tuon kaltainen protestointi ei juuri kannata. Mitä saavutetaan sillä, jos yhä useampi puoluepolitiikkaan tyytymätön jättää äänestämästä? Ainakaan tämä taktiikka ei lisää politiikan legitimiteettiä. Järjestötoiminta on hyvä asia, mutta itse äänestän tukeakseni demokratiaa, jos en muuten. Jos kansalaiset eivät äänestä, valta on yhä enemmän eliitillä, he kyllä äänestävät..Puolueet ovat ikävän samankaltaisia, mutta ainahan on näitä vaihtoehtopuolueitakin..

Järjestöt lobbaavat ja vaikuttavat suoraan esim. lakiehdotuksiin. Sitä ei pelkkään äänestämiseen toimintansa rajoittava tee.

Alhainen äänestysprosentti todellakin syö järjestelmän legitimiteettiä. Mutta entä, jos se on tarkoituskin ;=)?

Ja nyt en tarkoita niinkään demokratiaa vaan puoluejärjestelmää.

Vierailija
19/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se on vain säälittävää laiskuutta ottaa yhtään selvää yhteiskunnalisista asioista ja välinpitämättömyyttä. Ikävä kyllä.

Ja nyt nimenomaan presidentin vaaleissa valitaan maalle arvojohtajaa, henkilöä. Silloin osoite on ehkä vähän väärä, jos tarkoituksena on protestoida puolueiden tekemiä linjauksia.

Vierailija
20/48 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten äänestämättömyys on tosiaan sellaista välinpitämättömyyttä että " ei koske mua" jne. Toisaalta ehkä näin on parempi kun äänestää jonkun ulkonäköseikan tai ihan minkä tahansa epäolennaisen syyn takia. Mä en vaan käsitä miten joku äänivaltainen ihminen kehtaa sanoa ettei häntä kiinnosta ja liittää demokratiaan juuri näitä " ei se mihinkään vaikuta" -juttujaan.