Via Baltica tuttu?
Asumme Amsterdamissa ja toistaiseksi olemme reissanneet lomalle Suomeen lentokoneella sillä Tanskan ja Ruotsin kautta autolla ja laivalla veisi varmaan pari päivää. Nyt olen kuullut uudesta ex itä-blokin maiden kautta kulkevasta Via Baltica moottoritiestä.
Onko täällä ketään joka käyttänyt tätä matkatessa Suomeen?
Miten paljon km kertyi ja kauanko kesti? Kiitoksia jo etukäteen jos saan palautetta!
Kommentit (9)
Miksi ette ajaisi autolla Saksaan ja sieltä lautalla Suomeen?
Iida
ja ainakaan mun tyopaikassa ei voi jo jouluna sopia kesaloman ajankohtaa... eivat ymmartaisi ollenkaan. ollaan yritetty saada saksanlaivoista paikkoja heti kun lomat on sovittu mutta ikina ei viela olla onnistuttu. toisaalta on ollut ihan mukavaa ajella ruotsin kautta, ollaan otettu se osana lomaa, yovytty ja syoty hyvin, ja ruotsinlaivatkin on vahemman ankeita kuin ne saksasta tulevat... mutta via baltica kiinnostaa ihan turismimielessa, vahan vaihtelua, nakisi sitakin puolta eurooppaa enemman.
Kerran ollaan ajettu Ruotsin ja Saksan kautta ja toista kertaa en sinne lähde, kun on kerran suorempikin ja halvempi vaihtoehto.
Ollaan ajettu Via Balticaa vuodesta 2000 asti ja koko ajan on mennyt parempaan. Ennen EU aikaa saattoi rajoilla mennä aikaa, nykyään rajanylityksen kesto mitataan minuuteissa (usein 10-20 min/raja). Via Baltica ei ole mikään moottoritie eikä siitä olla sellaista tekemässäkään mutta vuosia jatkuneiden tietöiden ansiosta reitti on nykyään hyväkuntoinen ja nopea ajaa. Me ajamme yleensä pohjois-Puolaan asti ensimmäisenä päivänä (lähtö Helsingistä Tallinnaan aamun ensimmäisellä nopealla lautalla, pysähdys/ruokaa Pärnussa, toinen pysähdys/ruokailu pohjois-Liettuassa ja seuraava vasta hotellissa; tämän lisäksi siis pysähdykset rajoilla ja tarvittaessa huoltoasemalla/vessaan). Vaikka kilometreissä matka ei näytä pitkältä niin kyllä siihen päivä helposti menee. Jos ajaa arkipäivänä niin pääsee nopeammin ajamaan kuin viikonloppuisin. Baltian maissa liikenne on melko hiljaista Puolaan verrattuna, Puolassa vaaditaan kärsivällisyyttä ja tarkkaavaisuutta valtavasti ja sen läpi ajaminen kestää niin ikään kuta kuinkin päivän (siis olettaen että yöt nukutaan eikä ajeta). Yö aikaan emme ole juurikaan ajaneet, koska liian väsyneenä ajaminen ei ole turvallista. Koskaan ei ole reitillä mitään sattunut, liikennekulttuuri on kuitenkin erilainen ja läheltä piti-tilanteita on kyllä ollut muutama.
Majoitus ja ruokapaikka vinkkejä voin antaa kiinnostuneille, kunhan ehdin kirjoittamaan.
laita tosiaan lisatietoja kun kerkeat, kiinnostaa ainakin minua paljonkin. oli myos hyva kuulla turvallisuudesta, autoon ei siis ole murtauduttu pysahdysten aikana tms ikavaa? mietin vain tata kun meilla on melkoisen tulitera, hyvin lansimainen auto ja monesti kuulee hyvinkin negatiivisia kommentteja turvallisuudesta tassa suhteen.
Muutama asia...
Länsimaisella autolla liikkuminen ei välttämättä ole riski sinänsä mutta sitä ei kannata jättää kovin pitkäksi aikaa mihinkään parkkiin. Me pysäköimme aina automme niin, että näemme sen koko ajan. Tämä yleensä onnistuukin (huoltoasemat, mäkkärit ym. paikat). Jos taas auto pitää jättää pidemmäksi aikaa parkkiin (ostoskierros, yöpyminen ym.) niin vartioitu ja maksullinen parkkipaikka on ehdoton. Vakuutusyhtiöltä kannattaa ennen matkaa tarkistaa autovakuutuksen voimassaolo kyseisissä maissa, meillä sopimus on voimassa vain tietyillä ehdoilla (mm. auton saa yöaikaan jättää vain taajama-alueen sisäpuolella vartoidulle parkkipaikalle; tulee olla varashälytin ja asianmukaisesti lukittu, meillä myös rattilukko aina lyhyenkin pysähdyksen aikana). Uudella " merkkiautolla" kannattaa liikkuminen rajata päiväaikaan ja yrittää olla herättämättä huomiota (eli maltillinen käytös liikenteessä). Meidän autoon ei ole murtauduttu eikä ole huomattu " uteliaita" kiertelemässä sitä.
Kestosta vielä... Me ajamme pääsääntöisesti Budapestiin ja viimeisin reissu sujui niin, että lähdimme aamulla 7.45 lautalla Helsingistä Tallinnaan ja olimme perillä Budapestissa seuraavana iltana n. klo 20.30. Tässä välissä olivat siis ne mainitut pysähdykset ensimmäisenä päivänä (Baltia), yö hotellissa ja samanverran pyähdyksiä seuraavana päivänä (eli n. 2krt ruokailu + huoltis-pysähdykset).
Meillä oli reissussa mukana koko perhe eli 2 aik+2 lasta ja matka maksoi reilun yhden henkilön lentolipun verran (siis HKI-BUD). Tarkemman matkabudjetin tekee mies, joten hän tietää tarkemmin bensanhinnan ym. kustannukset.
Muksut heräilee, joten edelleen kiinnostuneille voin laittaa tietoja myöhemmin...
t. Nonna2
P.s Via Baltica on vanha reitti Eurooppaan mutta sitä kunnostetaan nyt. Reittiä on helppo seurata, reitin tienumero on sama kaikissa maissa. Pikkuteille joutuu ainoastaan tietöitä ohitettaessa, mutta niiltä löytää yleensä helposti takaisin päätielle. Yleisesti ottaen Baltiassa on helppo löytää oikea tie, viitoitukset ovat hyvät. Tiet Virossa ja Liettuassa ovat jo hyvät, Latviassa tehdään vielä tietöitä mutta taso on kovasti parantunut 2000-luvun alusta. Puolassa on huonoimmat tiet, Varsovan kannattaa kiertää kaukaa ellei halua kaupungissa välttämättä käydä. Läpiajaminen on todettu lähes mahdottomaksi, mutta siellä voi kierrellä tuntikausia löytämättä oikealle tielle...
Ollaan ajettu ko. reitti kahdessa erässä Pisteinä Kööpenhamina, Varsova, Tallinna. Välin Varsova Tallinna ajaa päivässä, mut se on sitten todella pitkä päivä. Myös CPH-Varsova ajaa päivässä, mutta taas puhutaan piitkästä päivästä.
Mä ajaisin Ruotsiin ja sieltä laivaan. Saksasta laivamatka kestää tuskaisen kauan ja laivassa ei ole mitään. Amsterdam-Ruotsi (mistä sitten laivaan ajattekin) on reilusti alle puolet Euroopan reitistä.
Via baltica on muuten ok reitti ajaa, mutta Puolan ajokulttuuri on tottumattomalle pelottavaa ja ajoittain jopa vaarallista.
Moni asia valkeni lukiessani palautetta, monet kiitokset vastanneille. Reissu kestäisikin pidempään kuin mitä alkuun arvelin.
ajoimme toissavuonna Via Balticaa Berliinistä Tallinnaan (välissä yksi yö Riikassa), ja se oli ehdottomasti kokemisen arvoinen reissu! Berliini - Varsova-osuus on tosin aika tukossa ja on oltava kärsivällinen, mutta ainakin italialaiseen liikenteeseeen tottuneelle siinä ei ollut mitään uutta. Rajamuodollisuuksiin ei mennyt aikaa juuri ollenkaan, useinmiten riitti passin heilautus ja se oli siinä. Tiet olivat hyväkuntoisia melkein koko reitillä.
Minusta kannattaa tuo matka tehdä vielä nyt, kun noissa maissa on vielä jotain omaperäistä - aika surullista on se, että kaikki eurooppalaiset kaupungit alkavat sisääntuloväylillä näyttää samoilta: on mäkkärit, ikeat ja mediaworldit ihan samassa rivissä....
Mutta siis ehdottomasti kannattaa!
itse en ikava kylla tieda muuta kuin etta luulen ettei Via Baltica ole viela valmis, on kuitenkin ilmeisesti yksi EU:n isoista liikenneprojekteista (Transeuropean Networks), ja mekin odotamme sita innolla ettei aina tarvitse menna enaa Ruotsin kautta. Siis Baltian kautta voi ajaa jo nyt mutta joutuu menemaan kaikenlaisia pikkuteita jne. Korjatkaa muut jos olen vaarassa!