Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selittää

17.01.2006 |

Olen heteronainen heteroperheestä ja kysyisinkin neuvoa teiltä sateenkaariperheellisiltä. Meillä on 3 lasta, vanhin 5-vuotias tyttö. Hän kuuli jostain keskustelusta sanan " homo" ja kysyi sitten mitä se tarkoittaa. Minä siinä selittämään, että on miehiä jotka tykkää naisista ja miehiä jotka tykkää miehistä. Mieheni lopetti tuon selityksen ja sanoi ettei 5-vuotias vielä ymmärrä tuollaisista mitään, paras kun ei selitä lainkaan, vasta monen vuoden päästä. Mikä sitten olisi hyvä ikä selittää ja miten selittää? Eikö 5-vuotias ymmärrä jo jotain?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

selitti asian minulle, kun olin ala-asteikäinen ja kysyin mitä kuulemani homo-sana tarkoittaa: ' niin kuin mihet rakastuvat naisiin ja naiset miehiin, niin jotkut miehet rakastuvat miehiin ja jotkut naiset naisiin' . Sitten hän vielä sanoi, että se on ok ja on tosi tyhmää käyttää sanaa haukkumasanana.

Olen hänelle siitä selityksestä ikuisesti kiitollinen.

Vierailija
2/6 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voisi myös kertoa lasten maailmasta tutuin termein, että sinulla kun on äiti ja isä, niin joillain lapsilla on kaksi äitiä tai kaksi isää tai kaksi äitiä ja kaksi isää tms.

Ja että, kun aikuiset valitsevat elämänkumppania, niin jotkut naiset haluavat elää elämänsä miehen kanssa ja jotkut naisen kanssa. Ja jotkut miehet haluavat perustaa perheen naisen kanssa ja toiset taas miehen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni 5-vuotias ymmärtää jo paljonkin ja pystyy avoimeen keskusteluun. Meillä on kahden äidin perhe, vauvan syntymistä odotellaan. 5-vuotias kummipoikani on kysellyt kovastikin, miksi haluamme lapsen. Ollaan kerrottu hänelle Noksun edellä kuvaamalla tavalla, kuinka joissain perheissä on äiti ja isä, joissain yksi äiti tai isä, joissain kaksi äitiä, kaksi äitiä ja kaksi isää jne. Kummipoika on suhtautunut tähän hyvin luontevasti, samassa yhteydessä ollaan pohdittu minkälaisia erilaisia perheitä päiväkodissa on jne.

Meidän vauva on alkuunsaatettu klinikka-inseminaatiolla, myös sen olen kuvaillut hänelle (vauvaan tarvitaan miehen ja naisen vauvan siemeniä, ja koska meidän perheessä on kaksi naista, ystävällinen mies antoi meille siemeniä ja lääkäri auttoi meitä jne). Tosin poikaa tuntui kiinnostavan lääkärin ruiskut ja välineet enemmän kuin itse tapahtuma :)

Tosi positiivisia kokemuksia ollaan keskusteluista 5-vuotiaan kanssa saatu ja varmasti käydään samat keskustelut jo paljon varhaisemmassa vaiheessa oman lapsemme kanssa. Ilman muuta kannattaa vastata avoimesti lapsen esittämiin kysymyksiin! Lapset ovat herkkiä vaistoamaan aikuisen asenteita ja epävarmuutta, ei kannata olettaa ettei lapsi kuitenkaan ymmärrä ja jättää vastaamatta.

Antoisia keskusteluhetkiä!

tohvi

Vierailija
4/6 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalle alle 4v lapselleni juuri näillä perhe ja rakastaminen -käsitteillä asian, kun hän sitä kysyi. Mielestäni kannattaa kertoa lapselle hänen oman kehitystasonsa mukaisesti, silloin kun hän asiaa kysyy. Tuskin tulee kysymään uudestaan, jos saa selitykseksi jotain välttelevää ja häpeillen kerrottua.

Vierailija
5/6 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen oppilaideni kanssa viljellyt avoimia vastauksia samaan tyyliin kuin aiemmatkin vastaajat. Jos joku on haukkunut jotakuta homoksi tai lesboksi, olen koonnut oppilaani yhteen ja tiedustellut, tietääkö kukaan, mitä homo tai lesbo, tai muu mietityttävä sana, tarkoittaa. Harvoin kukaan sen tarkemmin käytettyjä termejä tuntee. Olen sitten kuvannut homoutta juuri noin, että osa naisista rakastuu isona mieheen ja sellaisia naisia sanotaan heteroiksi ja miehiä, jotka rakastuvat naiseen, sanotaan myös heteroiksi. Osa naisista rakastaa naista ja haluaa jakaa elämänsä jonkun naisen kanssa ja sellaisia naisia voi sanoa lesboiksi ja niitä miehiä, jotka rakastuvat mieheen ja haluavat jakaa elämänsä miehen kanssa, sanotaan homoiksi. Sitten on naisia ja miehiä, jotka rakastavat sekä miehiä että naisia ja heitä sanotaan biseksuaaleiksi.

Lapsille tuntuu asia olevan aika luonnollinen, jos aikuinen sanoillaan ja eleillään osoittaa, että asia on luonnollinen.

Olemme usein puhuneet myös siitä, että liki kaikki rakastuvat joskus aikuisena johonkin ja haluavat elää yhdessä jonkun kanssa ja että siitä sitten tietää, että onko itse homo vai hetero, kun näkee, keneen on rakastunut.

Ja kun sitten on haukkuma-asiaa syvennetty, on kimpassa tultu siihen johtopäätökseen, ettei kyseisiä sanoja kannata käyttää haukkumasanana, koska rakastamisasiat ovat iloisia asioita ja että kaikki kuitenkin joskus johonkin rakastuvat. Ja että meidänkin luokalla joku joskus huomaa olevansa homo, joku hetero ja joku bi ja kaikki vaihtoehdot ovat yhtä hyviä.

Minusta on tuntunut hyvältä käsitellä asiaa näin. Luokassakin on yleensä aina aika kiva tunnelma tuollaisten keskustelujen jälkeen ja järjetön haukkuminen loppuu ennenkuin ehtii alkaakaan. Keskusteluissa tulee esille usein muitakin lapsia mietityttäviä, tärkeitä asioita, joista on sitten hyvä keskustella samalla.

Ihan turha odottaa parempaa päivää keskustelulle, jos lapsi on asioista kiinnostunut. Paras päivä on tänään. Turha kiertely ja kaartelu pois ja asiaan. :)

mietiskelee Tituliini (enemmistön edustaja)

Vierailija
6/6 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... omalle 5-vuotiaalle samoin sanoin mitä joku täälä mainitsi, eli perheessä voi olla myös kaksi äitiä tai kaksi isää. Oli jotenkin helpompi käyttää selittäessä perhekuvausta, että on aikuisia ja lapsia. Lapsi ei pitänyt asiaa ollenkaan kummana, onneksi meillä on kahden äidin ja yhden lapsen perhe tuttavapiirissä ja homopariystäviä joten lapset ei pidä sitä mitenkään outona yhdistelmänä. Taitaa olla tuo homo huutelu aika yleistä sillä meilläkin kotona keskustelu alkoi siitä kun isompi sanoi pienempää homoksi, minä siihen kysymään että selitätkö mullekkin mikä se homo on!