Sallitko lapsellesi lyödä ? Itsepuolustukseksi?
Täällä oli aloitus äidiltä, joka koki, että oma poika jää alakynteen toisten poikien kanssa koska ei lyö toisia.
Olen itsekin miettinyt paljon tätä asiaa. Minulla on kaksi lapsta tyttöö ja poika. Olen aina pitänyt ehdottomana sääntönä lapsille, että ketään ei lyödä. Tytön kanssa tästä ei ole ollut mitään ongelmaa. Pojan 4-v kanssa en tiedä mitä tehdä? Poika on aika usein tilanteessa, jossa toinen poika lyö, tönii, puree jne. ja hän itse jää tilanteessa altavastaajaksi koska ei yleensä lyö toista. On tämäntakia tietysti myös helpppo kiusaamisen kohde toisille. Ainoastaan muutaman kerran hän on lyönyt suuttuessaan isoasiskoa.
Tuntuisi väärältä antaa pojalleni lupa tai kehoitus lyödä toista. Tämä on niitä asioita, joita on vaikea kysyää vanhemmilta kasvotusten, mutta kertokaa te , "annatteko" lapstenne lyödä toisia? Minusta näyttää, että monet vanhemmat eivät välitä tai mielummin teeskentelevät etteivät näe että heidän lapsensa lyö. Tulee tunne, etteivät hekään oikein tiedä, miten tätä asiaa pitäisi lähestyä.
Pitäisikö sittenkin antaa pojan lyödä itsepuolustukseksi? Entä tällainen linja päiväkodissa, miten onnistuu. Sanonko siellä, että olen antanut luvan lyödä itsepuolustukseksi. Luulisi, että siellä on ehdoton ei lyömisen suhteen.
Saataisiko asiallista keskustelua aiheesta?
Kommentit (95)
erään teorian mukaan lasten ja nuorten kova väkivalta on lisääntynyt sen vuoksi, että lastenkasvatuksessa ja lasten sosiaalistamiskasvatuksessa fyysinen rankaiseminen ja kommunikointi (=vahvimman laki) on estetty.
Teoria nojaa siihen, että lasten ymmärrys väkivallan kohteena olemisesta ja fyysisestä kivuntunteesta on niin ohut, ettei he väkivallan tekijöinä kykene arvioimaan ja kohtuullistamaan tekojaan.
Tämä teoria siis väkivallan raaistumisesta ja määrän suurudesta nyky-yhteiskunnassa. En välttämättä itse ole aivan samaa mieltä, mutta eittämättä teoria antaa kiintoisan näkökulman asiaan. Kysehän olisi paradoksaalisesta ilmiöstä; vähentämällä väkivaltaa tietoisesti, väkivalta lisääntyy ja raaistuu.
On eri asia joutua isona väkivaltaiseen tilanteeseen, kuin se että lapset läiskivät toisiaan leikkiessään pihalla. Tässä keskustelussa kyse onkin huonosta käytöksestä... ja siitä sallitaanko se.
Mielestäni lasten ei kuulu oppia itsepuolustustaitoa läiskimällä takaisin - juuri sen sallimisesta syntyykin niitä hakkaajia. Kun ihminen on riittävän fiksu, hän ei joudu tilanteisiin, joissa olisi hengenvaarassa. Se vaatii kykyä arvioida seuransa turvallisuus.
uskon tuohon kyllä. Jos ainoa väkivalta, mitä ihmiset kokevat ovat tietokonepeleissä ja disneyn piirretyissä, niin ei sitä väkivaltaa voi ymmärtää. Toista oli 50-luvulla, jolloin kaikki tiesi, mitä tarkoittaa, kun saa selkään.
en kyllä allekirjota tuota. Itse en ole koskaan saanut turpiini, mutta en ole keskiyöllä koskaan liikkunutkaan. Olen useampaa miestä haastatellut ja jokainen heistä kertoo, kuinka on saanut - ainakin melkein - turpiin jossain alikulkukäytävissä. Tekemättä yhtään mitään muuta kuin olemalla vain olemassa. Terveisiä vaan Itä-Helsingistä.
Kun ihminen on riittävän fiksu, hän ei joudu tilanteisiin, joissa olisi hengenvaarassa. Se vaatii kykyä arvioida seuransa turvallisuus.
saat varmasti kannatusta ja sinua pidetään viisaana ihmisenä.
. Kun ihminen on riittävän fiksu, hän ei joudu tilanteisiin, joissa olisi hengenvaarassa. Se vaatii kykyä arvioida seuransa turvallisuus.
olemaan kiusaamatta niin ehkä ei henki lähde jos joku puolustautuukin!!
Omat tyttäreni menevät jossain vaiheessa varmasti itsepuolustuskurssille.
Nyky maailmassa todella tärkeää että tietää niksin jos toisenkin puolustaakseen itseään ja läheisiään.
Uhriksi ei pidä ryhtyä!
Opettakaa ne lapsenne olemaan kiusaamatta niin ehkä ei henki lähde jos joku puolustautuukin!!
Ei kaikki väkivaltateot aina ole kiusaamista ja ehdottomasti se joka liioittelee omaa puolustautumistaan ylenpalttisella väkivallalla on vähintäänkin yhtä typerä kuin tappelun aloittaja. Miesten maailmassa tappelun alulle saattaa olla monta syytä eikä kiusaaminen ole aina se syy... Joka tapauksessa väkivalta on aina tuomittavaa ja typerää!
Onko se sitten jollekin vanhemmalle ylpeyden aihe että "Meidän Matti istuu 6 vuotta linnassa kun hakkasi naapurin Pekan hengiltä. Mutta Pekka sen aloitti."
Hoh hoh miten typerää...
"Ei kaikki väkivaltateot aina ole kiusaamista ja ehdottomasti se joka liioittelee omaa puolustautumistaan ylenpalttisella väkivallalla on vähintäänkin yhtä typerä kuin tappelun aloittaja."
Kuule joskus riittää että kiusattu tönäisee kiusaajaa -> tämä törmää johonkin tai kaatuu pahasti ja siinä on aivoverenvuoto.
"Ei kaikki väkivaltateot aina ole kiusaamista ja ehdottomasti se joka liioittelee omaa puolustautumistaan ylenpalttisella väkivallalla on vähintäänkin yhtä typerä kuin tappelun aloittaja."
Kuule joskus riittää että kiusattu tönäisee kiusaajaa -> tämä törmää johonkin tai kaatuu pahasti ja siinä on aivoverenvuoto.
Ja tuopa onkin oikein hyvä esimerkki siitä että ei ole suotavaa puolustautua väkivallalla...
Joo, sikiöasentoon vain makaamaan maahan ja toivomaan että lopettavat potkimisen vielä kun olet elossa!
Ja jokaisesta lastani lyövästä lapsesta tehdään ilmoitus poliisille.
Joo, sikiöasentoon vain makaamaan maahan ja toivomaan että lopettavat potkimisen vielä kun olet elossa!
Tuoko se on ainut vaihtoehto siihen että vetäsee jonkun hengiltä?? :O
4-vuotias ei välttämättä vielä osaa arvioida, milloin voi puolustaa itseään väkivallalla.
Itse opetan lapsilleni, että jos joku kiusaa, pitää sanoa lujana, että ei saa kiusata/ ei saa lyödä. Tämä on yleensä riittänyt. Meillä tosin on melko rohkeat ja sosiaaliset lapset, jotka osaavat puolustaa itseään sanallisesti. Joskus 6-vuotias poikani menettää malttinsa ja voi satuttaa isosiskoaan tai kaveriaan ja aina olen toisen satuttamisesta laittanut lapsen jäähylle ja uudelleen ja taas uudelleen kertonut, että toisen satuttaminen on väärin. Jos kaveri on ensin käynyt kimppuun, on kaveria nuhdeltu ja tarvittaessa kerrottu kaverin vanhemmille. Meillä kun on naapureiden kanssa sopimus, että jokainen saa komentaa toistensa lapsia, kun nämä vierailevat toisensa luona/pihoilla ja tarvittaessa informoidaan toisiamme kahnauksista. 4-vuotias ei vielä juurikaan ulkoile ilman aikuisen valvontaa, joten luulisi, ettei "tule pahasti turpiin", vaikka kieltäisi milloinkaan lyömästä takaisin, kunhan sanallisesti osaa puolustautua. 8-vuotiaalle tytölleni, joka ei ole väkivaltaan taipuvainen olen sanonut, että toisen satuttaminen on väärin. Jos sinua satutetaan, sano lujasti ei ja lähde pois. Jos kiusaaja jatkaa, viime keinona saa tönäistä tai vaikka lyödäkin takaisin. Tämä on meillä riittänyt, koska lapsemme eivät ole kiusattuja. Mielestäni kuitenkin tärkeintä on osata puolustautua sanallisesti.