Sallitko lapsellesi lyödä ? Itsepuolustukseksi?
Täällä oli aloitus äidiltä, joka koki, että oma poika jää alakynteen toisten poikien kanssa koska ei lyö toisia.
Olen itsekin miettinyt paljon tätä asiaa. Minulla on kaksi lapsta tyttöö ja poika. Olen aina pitänyt ehdottomana sääntönä lapsille, että ketään ei lyödä. Tytön kanssa tästä ei ole ollut mitään ongelmaa. Pojan 4-v kanssa en tiedä mitä tehdä? Poika on aika usein tilanteessa, jossa toinen poika lyö, tönii, puree jne. ja hän itse jää tilanteessa altavastaajaksi koska ei yleensä lyö toista. On tämäntakia tietysti myös helpppo kiusaamisen kohde toisille. Ainoastaan muutaman kerran hän on lyönyt suuttuessaan isoasiskoa.
Tuntuisi väärältä antaa pojalleni lupa tai kehoitus lyödä toista. Tämä on niitä asioita, joita on vaikea kysyää vanhemmilta kasvotusten, mutta kertokaa te , "annatteko" lapstenne lyödä toisia? Minusta näyttää, että monet vanhemmat eivät välitä tai mielummin teeskentelevät etteivät näe että heidän lapsensa lyö. Tulee tunne, etteivät hekään oikein tiedä, miten tätä asiaa pitäisi lähestyä.
Pitäisikö sittenkin antaa pojan lyödä itsepuolustukseksi? Entä tällainen linja päiväkodissa, miten onnistuu. Sanonko siellä, että olen antanut luvan lyödä itsepuolustukseksi. Luulisi, että siellä on ehdoton ei lyömisen suhteen.
Saataisiko asiallista keskustelua aiheesta?
Kommentit (95)
naisten mahdollsiuudet päästä (edes henkisesti) pakoon lyöviä miehiä muuttuu hyvin vähäisiksi.
Anteeksi kiroiluni, mutta ei jumalauta on ensimmäinen kommentti joka mulle tulee mieleen tästä ketjusta.
Väkivalta ei ole ratkaisu, ei lapsena eikä aikuisena. Mun poikani eivät hakkaa muita. Eivät todellakaan. Eivät ole ikinä saaneet tuurpaansa. Se ei tee heistä mammanpoikia.
Onnea vaan teidän lähiöihin, jos siellä jo 4 vuotiaat lyö toisiaan hiekkiksellä. Onneksi emme asu missään rähjälähiössä teidän häirikkökakaroiden keskellä.
MUTTA minua kiusattiin paljon koulumatkoilla niin sitten kerran isäni sanoi että lyö flikka takaisin kyllä sinä pärjäät ja sitten kerran rohkaistuin ja nostin yhtä rinnuksita ylöspäin ja sanoin että lopeta kiusaamienen (lyömään en pystynyt )
no kiusaamien loppui siihen myös hänen kavereiltaa kun tajusivat että minulta tulee takas.
Omalle lapselleni tulen sanomaan että saa lyödä takaisin jos muu ei auta... koulu on raaka paikka.
se voi ratkaista esimerkiksi sen, kuka jää henkiin ja kuka ei
Ei ihme että maailma on mennyt kovaksi ja raa'aksi. Syy on näissä mammoissa, jotka omaa lastaan suojellakseen tuhoavat yhteisen turvallisuuden. Lyhytnäköistä ja itsekästä toimintaa. Minun poikani saavat aina rangaistuksen fyysisestä reagoimisesta vihaan, ja tulevat saamaan tulevaisuudessakin. Meillä ei paiskota edes ovia rangaistuksetta. Eivätkä ole mitään mammanpoikia eikä kiusattuja.
Hyvät naiset ja herrat. Tässä on av:n jeesustelija.
Onnea vaan teidän lähiöihin, jos siellä jo 4 vuotiaat lyö toisiaan hiekkiksellä. Onneksi emme asu missään rähjälähiössä teidän häirikkökakaroiden keskellä.
pennut hakkaavat toisiaan ja aikuisia.
-ja vanhemmat hyväksyvät!
ystäväni ja koulukaverini joilla oli sisaruksia hakkasivat minua mennen tullen... enkä ikinä osannut puolustautua.. tunsin itseni aina niin hölmöksi... yhäkin joudun työelämässä tilanteisiin jossa muut kohtelevat minua aggressiivisesti, lähinnä siis sanallisesti, enkä itse osaa olla tyly. toivon että omat lapseni oppivat puolustamaan itseänsä, meillä kaikilla on siihen oikeus.
ap kysyi, saako lyödä itsepuolustukseksi. Itsepuolustus on sitä, että jos joku tulee ja mottaa, saako puolustaa itseään - minusta on säälittävää, jos jollain lapsella/aikuisella/av-mammalla on niin alhainen itsearvostus, että hän ei salli edes itsensä puolustusta.... "mitä minä maan matonen...".
Sääliksi käy kun aikuiset ihmiset pelkää lapsia, jotka saattavat vähän tönäistä heidän lastaan. Sitä se on pikkulasten elämä, yhdet tönii ja toiset ei. Ne jotka tönivät opettelevat pikkuhiljaa olemaan tönimättä ja tönittävät taas opettelevat puolustamaan itseään. PItää se töniminen ja lyöminen kieltää niiltä kummaltakin, muutenhan se jatkuu ikuisesti. Tönijät ajattelevat että on ok töniä kun heitä tönitään takaisin, ja ne tönittävät luulevat että töniminen on ok kun heidän äitinsä kerran heitä kehottavat siihen. Olette kyllä uskomattoman tyhmiä (ja joo, ehkä minäkin jeesustelen, mutta on kyllä syytäkin!).
ap kysyi, saako lyödä itsepuolustukseksi. Itsepuolustus on sitä, että jos joku tulee ja mottaa, saako puolustaa itseään - minusta on säälittävää, jos jollain lapsella/aikuisella/av-mammalla on niin alhainen itsearvostus, että hän ei salli edes itsensä puolustusta.... "mitä minä maan matonen...".
Kyllä ses on kuule päinvastoin! Mulla on hyvä itsetunto ja empatiakyky kohdallaan. Toisin on ihmisellä, joka on väkivaltainen ja lyö.
Painotan vielä, että ap kirjoitti 4-vuotiaasta pojastaan. Eli jeesustelen uudestaan ja kysyn vastauksen toivossa, että missä niitä hakkaavia 4-vuotiaita on. Meidän kulmilla ei ole näkynyt.
Nostan tämän myös siksi, että jospa juhannuksen vietosta olisi palannut palstalle hieman fiksumpaa porukkaa. Vai onko niin, että 90% antaa lapsillee luvan lyödä?
4v poikamme paras ystävä usein suuttuessaan alkaa oikein takomaan nyrkillä muita. Heilläkin se on kiellettyä ja aina on ollut. Joka kerta vanhemmat puuttuvat.
Meillä nuorempi 1v 10kk poika on alkanut nyt lyömään pikku nyrkillään jos hänen tahtoonsa ei myönnytä. Se on ehdottoman kiellettyä ja aina puutumme asiaan.
Olisi melko järkyttävää jos olisin opettanut 4v esikoisemme lyömään takaisin... Hän varmaan pamauttaisi 1v10kk veljeään omilla voimillaan melko pahasti! Ja mitä järkeä sellaisessa on?
Puolustautumiskeinoja on muitakin. En hyväksy aikuisiltakaan lyömistä.
Minäkin olen kirjoittanut itsepuolustuksesta yleisellä tasolla. 4-vuotiaallani en hyväksy sitä, että hän lyö itsepuolustuksesta. Mutta isommala lapsella hyväksyn. Ja itsenikin kohdalla hyväksyn. Jos joku käy kadulla kimppuuni ja tiedän, että tuo joku on parempi juoksija kuin minä enkä voi missään nimessä päästä karkuun - niin minulla on täysi oikeus käyttää käsiäni, jalkojani ja hampaitani.
vain neljävuotiaista vaan vanhempien näkemyksistä fyysiseen puolustautumiseen omien lapsien kohdalla, ei siis ikäsidonnaisesti.
Mun mielestä teini-ikäisen on luvallista puolustautua fyysisesti, jos joutuu päällekarkauksen kohteeksi.
vain neljävuotiaista vaan vanhempien näkemyksistä fyysiseen puolustautumiseen omien lapsien kohdalla, ei siis ikäsidonnaisesti.
Mun mielestä teini-ikäisen on luvallista puolustautua fyysisesti, jos joutuu päällekarkauksen kohteeksi.
Minäkin olen kirjoittanut itsepuolustuksesta yleisellä tasolla. 4-vuotiaallani en hyväksy sitä, että hän lyö itsepuolustuksesta. Mutta isommala lapsella hyväksyn. Ja itsenikin kohdalla hyväksyn. Jos joku käy kadulla kimppuuni ja tiedän, että tuo joku on parempi juoksija kuin minä enkä voi missään nimessä päästä karkuun - niin minulla on täysi oikeus käyttää käsiäni, jalkojani ja hampaitani.
toinen juttu.
Pienten lasten kahinat pitää voida selvittää ilman nyrkkejä. Mitä enemmän tätä painotetaan kotona, sitä vähemmän lyömistä tapahtuu. Tästä ketjusta saa vain sen kuvan, että jos et opeta lastasi lyömään, sitä kiusataan pk:ssa, hiekkiksellä ja koulussa. Siitä olen vahvasti eri mieltä. Väkivalta lisää väkivaltaa, joten väkivalta ei saa olla sallitua koskaan (ääritilanteet esim. raiskaus on tietenkin eri asia, silloin pitää puolustautua).
Omat poikani eivät ole maan matosia mammanpoikia, vaikka eivät ratko välejään toistensa tai kavereiden kanssa nyrkein. Meillä on kotona lyömätän linja ihan pienestä lähtien. Yksi on jo teini-ikäinen, mutta ei tuo ole vieläkään tappelussa ollut. Kysyi asiaa hetki sitten.
TV: Se jeesustelija (olisinki ollut nro 44)
ennen lapsia olisin ehkä sanonut en. Mutta sitten sain kaksi poikaa ja olen käynyt pitkiä kasvatuskeskusteluja miesten kanssa. Lopputuloksena olen tullut siihen tulokseen, että miesten maailmassa eletään miesten ehdoilla. Jos kasvatan pojistani naisten ehdoilla, tulee pojistani mammanpoikia.
Yritän jatkuvasti pehmentää poikia ja olen koko heidän elämänsä suorittanut empatiakasvatusta. Puutun myös aina, jos poikani lyö. Neuvon ja opastan. Mutta en koskaan siitä rangaitse.