Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sallitko lapsellesi lyödä ? Itsepuolustukseksi?

Vierailija
22.06.2008 |

Täällä oli aloitus äidiltä, joka koki, että oma poika jää alakynteen toisten poikien kanssa koska ei lyö toisia.

Olen itsekin miettinyt paljon tätä asiaa. Minulla on kaksi lapsta tyttöö ja poika. Olen aina pitänyt ehdottomana sääntönä lapsille, että ketään ei lyödä. Tytön kanssa tästä ei ole ollut mitään ongelmaa. Pojan 4-v kanssa en tiedä mitä tehdä? Poika on aika usein tilanteessa, jossa toinen poika lyö, tönii, puree jne. ja hän itse jää tilanteessa altavastaajaksi koska ei yleensä lyö toista. On tämäntakia tietysti myös helpppo kiusaamisen kohde toisille. Ainoastaan muutaman kerran hän on lyönyt suuttuessaan isoasiskoa.

Tuntuisi väärältä antaa pojalleni lupa tai kehoitus lyödä toista. Tämä on niitä asioita, joita on vaikea kysyää vanhemmilta kasvotusten, mutta kertokaa te , "annatteko" lapstenne lyödä toisia? Minusta näyttää, että monet vanhemmat eivät välitä tai mielummin teeskentelevät etteivät näe että heidän lapsensa lyö. Tulee tunne, etteivät hekään oikein tiedä, miten tätä asiaa pitäisi lähestyä.

Pitäisikö sittenkin antaa pojan lyödä itsepuolustukseksi? Entä tällainen linja päiväkodissa, miten onnistuu. Sanonko siellä, että olen antanut luvan lyödä itsepuolustukseksi. Luulisi, että siellä on ehdoton ei lyömisen suhteen.

Saataisiko asiallista keskustelua aiheesta?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELi sun lapsesi siis saavat lyödä rangaistuksetta? Ensimmäisenä? Saako ne pätkiä teitä vanhempiakin kuonoon, ja sitten vähän keskustellaan?

Entäs kun miniät on silmät mustina, sittenk vaan todetaan ,että poikien maailma...

ennen lapsia olisin ehkä sanonut en. Mutta sitten sain kaksi poikaa ja olen käynyt pitkiä kasvatuskeskusteluja miesten kanssa. Lopputuloksena olen tullut siihen tulokseen, että miesten maailmassa eletään miesten ehdoilla. Jos kasvatan pojistani naisten ehdoilla, tulee pojistani mammanpoikia.

Yritän jatkuvasti pehmentää poikia ja olen koko heidän elämänsä suorittanut empatiakasvatusta. Puutun myös aina, jos poikani lyö. Neuvon ja opastan. Mutta en koskaan siitä rangaitse.

Vierailija
62/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos joku kiusaa jatkuvasti ni saa mennä mottaa turpaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) kieltää sanallisesti

b) huutaa apua

c) poistuu paikalta

d) irrottaa hyökkääjän itsestään

Vierailija
64/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen olisi pitänyt lyödä takaisin. Tosin kyseessä on kotona kasvatettu lapsi, olen kyllä huomannut, että vastaavan ikäiset hoidossa käyvät pojat ovat usein jotenkin "karskimpia". Meillä on tarkoituksena kasvattaa lapset terveillä periaatteilla, mutta todellinen maailma huomioon ottaen. Lapsia ei opeteta lyömään toisia lapsia, mutta heidät on tarkoitus kärrätä opettelemaan itsepuolustusta, kunhan ovat tarpeeksi vanhoja. Kunnollisessa lajiopetuksessa oppivat puolustamaan itseään ennen kaikkea aivoillaan, ja sitä yritämme opettaa heille myös kotoa.

Vierailija
65/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "maailma" ei ole mikään abstrakti asia, joka "tapahtuu". Me ihmiset teemme ympäröivästä maailmastamme sellaisen, kun se on. Jos opetatte lapsenne lyömään, ottakaa edes vastuu siitä, että olette itse lisäämässä "maailman" turvattomuutta.

Uhkaavimmat tilanteeni minä myrskyisässä teini-iässäni olen aina selvittänyt puhumalla. Näissä tilanteissa jos olisin lähtenyt nyrkkejäni heiluttamaan, olisi varmasti sattunut. Erityisen tärkeää aivojen käyttö on juuri silloin, kun on itse altavastaajana!

65

Vierailija
66/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä "miesten maailmassakin" on hakkaaminen rangaistavaa!

Tuleeko poliisi paijaamaan jos lyöt lyöjää? Vaikka vaan itsepuolustukseksi?

Ei raiskaajaakaan saa hakata. Niin outoa kun se on.

Eikä ketään opeteta kiusatuksi! Se voi olla just sun lapsi jota kiusataan: napataan silmätikuksi ulkonäön, ominaisuuden, menestyksen tai muun takia.

Ei siinä paljoa mietitä onko miten monta sisarrusta jos alkaa toisia kiusaamaan!

Kiusata voi yksi luokasta ja loput hyväksyy hiljasina. Tai kiusaajalla saattaa olla joku kaveri mukana kiusaamisessa.

Itse olen ollut kiusaaja, kiusattu, hiljanen hyväksyjä ja nyt puutun kiusaamiseen.

Omista lapsista kasvatan mammanpoikia -tarkottaa sitä mitä herja mammanpoika sisältää: kertoo äitille.

Olisi kamalaa jos lapseni kärsisi yksin kiusauksesta eikä kertoisi minulle.

En usko siihen että lapsia (kiusattua tai kiusaajaa) alettaisiin siirtämään koulusta toiseen ja jojoiltaisiin ongelmaa muualle.

Lastenterapeuttia mukaan ongelmiin, vaikka poliisi saattamaan kouluun (sekin mahdollista), luokkakokoja pienemmiksi, opettajille koulutusta väkivaltaan, lisää opoja, keskustelumahdollisuuksia, luottamuksen kasvattamista että lapsi/nuori uskaltaa mennä sanomaan väkivallasta.

Voihan se olla vaikka opettajanhuoneessa postilaatikko jonne oppilas kirjottaa asiasta.

29

Vierailija
67/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap kysyi, saako lyödä itsepuolustukseksi. Itsepuolustus on sitä, että jos joku tulee ja mottaa, saako puolustaa itseään - minusta on säälittävää, jos jollain lapsella/aikuisella/av-mammalla on niin alhainen itsearvostus, että hän ei salli edes itsensä puolustusta.... "mitä minä maan matonen...".

Mieti sitä. Jos ne menee aikuisilta (?) ihmisiltä näin sekaisin niin miten sä selität 4v:lle koska saa lyödä ja koska ei? Sulla on itsellä nyt kaikki pasmat sekaisin jos yhdistät tämän asenteeseen "minä maan matonen" :-DDD

Vierailija
68/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten kesken saa turpaan jos liikaa aukoo päätään.

On typerää ajatella, että turpaan vetäminen loppuu kun on jotain keinotekoisia lakeja.

Ainahan se on näin ollut että jos teet liikaa typeryyksiä niin selkääs saat.

Siis miesten kesken.

Ei mustelma tai haljennut huuli ole mikään mailmaa kaatava asia.

Liiallinen henkinen satuttaminen on miesporukassa paljon pahempi asia.

Nössöt nyssykät ja suurin osa naisista vaan ei tätä tajua.

Sitten on toinen laji jolla kaveria punnitaan... Sellainen pieni nahistelu josta voi saada kolhuja mutta vahingoittamista varotaan.

Sellaista voi olla vain kavereitten kanssa :)

Miksi luulette että on kaiken mailman tappelu lajeja ja niissä on enimmäkseen miespuolisia.

Vierailija
69/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ketään EI saa lyödä. Ei missään tilanteessa. Ei itsepuolustukseksi eikä millään muullakaan verukkeella. Mulla on samanikäinen poika kuin ap:lla ja toistaiseksi ei mitään ongelmia. Ei häntä ole suuremmin lyöty tai tönitty eikä ikinä kiusattu. On sosiaalisissa taidoissa hyvä, pystyy puolustautumaan muutoin kuin lyömällä.

Vierailija
70/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen päättänyt kasvattaa samoin kuin kotonani on kasvatettu. Meillä naapuritalossa asui hulluja lapsia, jotka tulivat esim. sahan kanssa uhkailemaan veljeäni. Ja heidän kanssaan tuli usein poru, kun tulivat meidän pihoillemme jatkuvasti kiusaamaan.

Kun sitten menimme itkien kotiin isä sanoi, että jos vielä kiusaavat niin antakaa takaisin aina kaks kertaa kovempaa. Eli jos joku tönäisee -tönäse lujemmin, jos joku lyö -lyö kovempaa, jos haukkuu niin hauku pahemmin. Mutta jos joku esim. haukkuu niin silloin ei lyödä. Kerran olen sen jälkeen joutunut lyömään, kun joku huumehörhö kävi perseeseen kiinni. Ja kukaan sisaruksistani ei ole kiusannut muita, eikä lyönyt ensin.

Vierailija
71/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puistossa tuli toinen yksivuotias ja mottasi tyttöni kumoon ja vei pallon hänen kädestään. Tyttöä sattui niin, että poskesta vuosi veri.

Toinen yksivuotias ei osoittanut merkkiä halutakseen pallon, hän vain tuli ja otti väkisin ja väkivalloin.

Oliko lapsi huonosti kasvatettu. Ei. Hän oli lapsi, jolla oli primitiivinen toimitapa, jota kukaan ei osannut estää, vähiten minä, vaikka seisoin tyttöni vieressä.

Lapset ovat primitiivisiä, koska eivät kykene muuhun. Aikuiset ovat primitiivisiä koska hekään eivät aina kykene muuhun. Sille on olemassa hermostollinen ja avoikemiallinen peruste, aina ei kykene hillitsemään.

Jos sitten tapaa tällaisen henkilön, jonka "liskoaivot" ovat sillä hetkellä vallassa, on mielestäni naivia jäädä kääntelemään toista poskea, siihen sataa iskuja samaan tahtiin. Oma puolustautuminen toisen primitiivikäytökseltä on mielestäni varsin perusteltua- eihän kukaan kai jää seisomaan moottoritielle ja sano rauhallisella äänellä rekka-autolle, että pysähdy, päälleni ei saa ajaa.

Primitiivisen henkilön väkivallanteko ei lopu rauhallisella puheella tai irottautumisella. Se vaatii totaalisen väliintulon, ja jos ketään ei ole lähettyvillä on ehkä syytä puolustautua fyysisesti, sillä primitiivinen henkilö ei myöskään lopeta väkivallantekoa ajoissa vaan jatkaa sitä, kunnes on rauhoittumassa ja sitten lopettaa. Kuka katsoo, että oman lapsen paikka on olla toisen mielentilojen tyynnyttämisen ajan fyysisen väkivallan kohteena. Se on minusta järkyttävää.

Vierailija
72/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetin sinisilmäisenä aikoinaan ehdottoman ei kaikelle väkivallalle. Nyt viisivuotias tyttäreni on hyvin kiltti ja arka, eikä hän muutenkaan olisi kenenkään päälle käynyt. Mutta ah, pääkaupunkiseudun täyteen tupatussa päiväkodissa ei paikalla ole koko aikaa valvovaa silmää, ja toisilla tytöillä on kovat nyrkit. Oikeasti. Lapseni on tullut kotiin mustelmilla, hiuksia on kiskottu päästä, naama raavittu verille.

Tässä vaiheessa aloin opettamaan itsepuolustusta. Saa huutaa kovaa ja kieltää. Saa työntää kauemmas. Jos ei mikään muu auta, saa vaikka lyödä. Koska myös minun tyttärelläni on täysi ihmisarvo, eikä hänen tarvitse joutua häiriintyneiden lasten nyrkkeilysäkiksi.

Vierailija
73/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itsepuolustuksen kannalla. Jos joku käy päälle, niin itseään saa puolustaa.

Mieheni on upseeri ja on puhunut pojillemme, että ensin pitää juosta ja kovaa. Että nopeat jalat ovat kaikista paras taito. Mutta jos se ei auta, niin itseään saa puolustaa. Vaikka lyömällä.

Nyt poikamme ovat 8-vuotiaita. En ole koskaan nähnyt heidän lyövän muita kuin toisiaan. Ja pojat itse sanovat, etteivät koskaan nujakoi eivätkä kahakoi koulussa tai muuallakaan.

Summa summarum: kasvatus on moniulotteista eikä asia a:n salliminen automaattisesti johda asiaan b.

Vierailija
74/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sallin takaisin lymisen. Maailma ei ole oikeudenmukainen paikka ja itseään pitää puolustaakin.

Vierailija
75/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihinhan ei onneksi tarvitse lupaa ja opetettiin että sitä ei saa käyttää kun itsepuolustukseen. Yhdellä selkäsaunalla oppi ettei todellakaan käytä muuten.

Vierailija
76/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko korostaa lapsellenne mikä on sopiva määrä puolustautua!

Vai onko se sitten jumaliste oikeutta kun kiusattu vimmastuu ja alkaa hakata ja potkia kiusaajaansa sillä vimmalla ettei lopeta vaikka kiusaaja makaa jo tuupertuneena maassa! Siinä sitten hypitään kiusaajan kallon päällä vaikka tämä on jo tajuton...

Helvetin fiksua. En minä kiellä etteikö kiusaajalle olisi oikein että hän saa nokkiinsa kun on itse tappelun aloittanut mutta se ei ole itsensä puolustamista että hakkaa toisen tajuttomaksi ja vielä tajuttomana! Se on tappamista!

t. nainen joka on poikansa menettänyt...

Vierailija
77/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetan lapselleni myös empatiaa ja sitä, ettei ketään saa satuttaa syyttä eikä mitään saa rikkoa tahallaan. Tästä syntyy kasvatuksen kokonaisuus.

Esimerkissäsi on kyse mielenterveysongelmista. Ei kasvastuksesta.

Otan osaa!

Vierailija
78/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Sen ymmärrän.

Halusin vain muistuttaa että iän karttuessa nyrkkitappeluissa voi käydä huonostikin.

t. 78

Vierailija
79/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta lyödään, ei missään nimessä saa seistä paikallaan ja antaa toisen jatkaa, vaan pitää osata puolustautua. Enkä tarkoita nyt ihan pientä, alle kouluikäistä lasta vaan sellaista joka jo ymmärtää tällaisia aisoita.

Itse olen joutunut elämäni aikana tilanteeseen, joss aitseni oli pakko toimia ja puolustautua lyömällä muuten en edes välttämättä tässä kirjottaisi. Joten todellakin sallin lapsilleni lyömisen itsepuolustukseksi.

Toki itse olen käynyt tämän oman tapahtuman jälkeen monta eri itsepuolustuskurssia, ja näitä haluan myös opettaa lapsilleni, jotteivät joudu koskaan kärsimään siitä, etteivät osanneet puolustautua pahan paikan tullen.

Vierailija
80/95 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva myöntää sallivansa lyömisen - ja kuitenkin on paljon sellaisia lapsia, joiden vanhemmat katsovat lyömistä läpi sormien. Kun näille vanhemmille ilmoitetaan että heidän lapsensa lyö usein toisia, he eivät pidä siitä, ottavat jopa itseensä, mutta eivät myöskään tee asialle oikeasti mitään. Luulen että he eivät osaa. Onhan lyöminenkin merkki siitä, ettei lapselle ole tohdittu opettaa kehittyneempiä keinoja pärjätä.

Onko lyömisestä pidemmän päälle enemmän haittaa lapselle; miten hän oppii tulemaan toimeen muiden kanssa kun vanhempana ei sovikkaan enää lyödä?

Mielestäni lyömistä ei tulisi sallia itsepuolustuksen nimissä: kun lapsen opettaa tekemään fiksummin päätöksiä oman seuransa valitsemisessa, hän kykenee pitkälti välttämään tilanteita joissa joutuu itsensä huonosti hallitsevan lapsen seuraan. Ennen kaikkea, hänestä ei tule nössöä joka sallii lyömisen kenties vanhempiensa tavoin. Jos koira puree, niin opetatko lasta puremaan takaisin? Pitäisi opettaa olemaan fiksumpi, tavalla tai toisella.

Jokaisella lapsella on erilainen temperamentti, mutta siinä kohtaa vanhempien tuleekin osata ohjata lasta yksilöllisesti. On turha nostaa käsiään ylös lyömisen suhteen, sillä se kuvastaa laajasti asennettaa siihen miten muita saa kohdella. Ja muiden kunnioittaminen vaikuttaa pidemmän päälle siihen, miten lapsi saa jatkossa kunnioitusta myös muilta. Kavereitä läiskivää lasta kun pidetään yleensä vähän hölmönä...

Asia erikseen on sisarusten välinen lyöminen, se taitaa olla aika luonnollista, mutta ei sitäkään tarvitse hyväksyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä