Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sallitko lapsellesi lyödä ? Itsepuolustukseksi?

Vierailija
22.06.2008 |

Täällä oli aloitus äidiltä, joka koki, että oma poika jää alakynteen toisten poikien kanssa koska ei lyö toisia.

Olen itsekin miettinyt paljon tätä asiaa. Minulla on kaksi lapsta tyttöö ja poika. Olen aina pitänyt ehdottomana sääntönä lapsille, että ketään ei lyödä. Tytön kanssa tästä ei ole ollut mitään ongelmaa. Pojan 4-v kanssa en tiedä mitä tehdä? Poika on aika usein tilanteessa, jossa toinen poika lyö, tönii, puree jne. ja hän itse jää tilanteessa altavastaajaksi koska ei yleensä lyö toista. On tämäntakia tietysti myös helpppo kiusaamisen kohde toisille. Ainoastaan muutaman kerran hän on lyönyt suuttuessaan isoasiskoa.

Tuntuisi väärältä antaa pojalleni lupa tai kehoitus lyödä toista. Tämä on niitä asioita, joita on vaikea kysyää vanhemmilta kasvotusten, mutta kertokaa te , "annatteko" lapstenne lyödä toisia? Minusta näyttää, että monet vanhemmat eivät välitä tai mielummin teeskentelevät etteivät näe että heidän lapsensa lyö. Tulee tunne, etteivät hekään oikein tiedä, miten tätä asiaa pitäisi lähestyä.

Pitäisikö sittenkin antaa pojan lyödä itsepuolustukseksi? Entä tällainen linja päiväkodissa, miten onnistuu. Sanonko siellä, että olen antanut luvan lyödä itsepuolustukseksi. Luulisi, että siellä on ehdoton ei lyömisen suhteen.

Saataisiko asiallista keskustelua aiheesta?

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen(tyttö) kanssa tein sen virheen että kielsin lyömästä. Seurauksena oli vuosia kestänyt koulukiusaaminen. oli helppo uhri kun ei lyönyt ikinä takasi. Tytötkin nykyään lyö toisiansa.

Nuoremmille lapsilleni olen opettanut, että ensin ei saa lyödä, mutta itseään saa puolustaa ja lyödä takasi. olen myös neuvonut että lyö täysillä takasi niin kiusaaminen loppuu siihen. Kiusaaja rentut eivät toista kertaa lyö jos saavat kunnolla selkäänsä.

Ekalla ollessaan poika löi 4lk poikaa niin kovaa takasi että on nyt saanut olla rauhassa kiusaajilta. Ei enää potkita ei lyödä eikä tönitä.

(kiusaaja sai aivotärähdyksen)

Maailma on kovaa nykyään. Koulussa ei olla pätkääkään kiinnostuneita koulukiusaamisesta. sulkevat silmänsä eivätkä välitä. Itsekin taistelin kauan itseni kanssa tuon lyömättömyys asian kanssa, mutta kokemukseni mukaan on parempi antaa lupa lyödä takas kuin jäädä kiusatuksi.

Vierailija
2/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin poikien maailma tuntuu olevan kova ja ihmetyttää, että miksi me aikuiset sallimme sen. Tietysti ymmärrän poikien luontaisen erilaisuuden tyttöihin verrattuna. Mutta en lyömistä en ymmärrä.

Kuitenkaan en haluaisi lapseni joutuvan kiusaamisen uhriksi.

Vaikeita asioita.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4v. poika, jota ei ole koskaan kukaan lyönyt puistossa tai tuttujen lasten kanssa leikkiessä. Lapsi on kotihoidossa ja tuskin kerhossakaan on turpaan tullut.

Meiän lapsilla ei TODELLAKAAN ole lupa lyödä ketään. Ei missään tilanteessa. Perheessämme on muutenkin kiusaamisen nollatoleranssi.

Joskus on puistossa ollut tönimistä, mutta siihenkin puutun heti, oli kyseessä omat tai vieraat lapset.

Vierailija
4/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan paljon selkeämpää kaikille, kun edes äidit ymmärtäisivät, että toista ei lyödä! Ei missään tilanteessa ja sillä selvä. Teko selitätte pienelle lapsellenne eri tilanteita missä saakin lyödä, ettei vaan tulisi kiusatuksi?! Ja hän ihan oikeasti ymmärtää nämä rajat? Kaikkea voi perustella "ettei vaan tule kiusatuksi". Varmaan nämä kakaranne ovat niitä jotka 18v kuljettavat puukkoa povarissa kun lähtevät baariin, että voi puolustautua...

Vierailija
5/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin sanallisesti, sitten juostaan karkuun ja jos ei auta, niin sitten saa löydä

Vierailija
6/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin sanallisesti, sitten juostaan karkuun ja jos ei auta, niin sitten saa löydä

Lapsesi on luultavasti näillä ohjeillasi ihan pihalla. Mitä saa tehdä ja mitä ei. Ruokapöydässäkin varmaan pitää istua nätisti, jos ei jaksa niin vähän saa leikkiä ruualla ja jos sekään ei auta niin saa sen heittää vaikka seinään... Ja kyllä, näitä voi verrata ihan hyvin! Yhtä selkeää se lapsesta on.

Vierailija
7/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun lapset mitään idiootteja ole. Tosin ovat jo 11 vuotiaita, että ruokapöydässä leikkiminen ei ole ollut vuosikausiin ajankohtaista meidän elämässämme.

Ovat kyllä ymmärtäneet ohjeita aina hyvin. Kaikki tietysti eivät ymmärrä, mutta ei toki lapsia pidä aliarvioida ihan noin rankasti

Lapsesi on luultavasti näillä ohjeillasi ihan pihalla. Mitä saa tehdä ja mitä ei. Ruokapöydässäkin varmaan pitää istua nätisti, jos ei jaksa niin vähän saa leikkiä ruualla ja jos sekään ei auta niin saa sen heittää vaikka seinään... Ja kyllä, näitä voi verrata ihan hyvin! Yhtä selkeää se lapsesta on.

Vierailija
8/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pieni lapsi ymmärrä miksi jossain tilanteessa saa toimia näin, mutta sitten taas jossain toisessa ei.

jos antaa lapselle luvan lyödä pihalla, pian se tulee kotiinkin ja sielä sitten sisarukset hakkaavat toisiaan.

väkivalta on aina ehdottomasti kiellettyä. vanhempien tulee suojella lastaan ja näin lapsi ei joudu hengenvaarallisiin tilanteisiin jossa väkivaltaa olisi käytettävä. nämä tilanteet tulevat lapsenkin vaaraksi sitten kun hän on isompi ja tietää itse kuinka toimitaan oikealla tavalla ja väkivaltaa saa käyttää vasta äärimmäisessä pakko tilanteessa esim raiskausyrityksessä.

viekää lapset itsepuolustuskursseille jos lapset joutuvat tuollaisiin tilanteisiin ja ne on vaikea hoitaa. sielähän lapsi oppii turvautumaan aikuisiän vaaroja vastaan ja suojaamaan itseään ilman väkivaltaa pikkuriesoja vastaan.

Vierailija
9/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisi puolustaa itseään?

Onkohan arvot ihan kohdallaan?

Vierailija
10/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun aikuisen kimppuun hyökätään, hän saa puolustautua täysillä. Kun lapsen kimpuun hyökätään, hänen tulee vain kestää.

Vierailija
11/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eihän tässä maassa lapsen kimppuun hyökätä niin että lapsi olisi vaarassa, kun aikuisen ihmisenhän kuuluu pitää siitä huoli ja suojella lasta.

eli ei lapsen pitäisi joutua tilanteeseen jossa ei ole muuta keinoa kuin lyödä.

ja todellakin asia on ihan eri sitten kun lapset ovat vaikka 15 ja 16 vuotiaita ja jos joku kusipää käy tyttöön käsiks raiskausmielessä.

on mun mielestä hieman vakavampi tilanne kuin se että joku 4v huitasee hiekkalaatikolla. siitä tilanteesta kyllä selviää ilman takasin lyömistä.

Vierailija
12/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voin sanoa, että koulussa on eniten pulmia näiden lasten kanssa, joille on kotona opetettu, että lyö vaan, jos tilanne vaatii -> lapsi käy kiinni aina hermostuessaan.

ope

Vierailija
13/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) kieltää sanallisesti

b) huutaa apua

c) poistuu paikalta

d) irrottaa hyökkääjän itsestään

Vierailija
14/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat keskenään lapsiryhmissä paljon kun koulutaival alkaa. He ovat pihoilla, koulumatkoilla jne. ilman aikuisen valvontaa.

Päällekarkauksia on paljon, etenkin poikajoukoissa mutta myös tyttöporukoissa.

Jos itseään ei saa puolustaa ja se on kotona opetettu, on opettettu samalla kotoa lähtenyt arvo, että minulla ei ole mitään merkitystä, minä en ole sen arvoinen, että minulla olisi lupa itseäni puolustaa.

Tässä ketjussa puhuttiin lapsista, ei pelkästään hiekkalaatikkoikäisistä. Lapset ovat lapsia virallisesti 18-vuotiaaksi ja ainakin he ovat sitä koko sen ajan, kun ovat peruskoulun oppivelvollisuusikäisiä.

On varmaasti eri asia, jos puhutaan 3-vuotiaista, joilla on aikuiset vieressä koko ajan, joilla ei ole kykyä noudattaa alkeellisiakaan ohjeita, joilla ei ole impulssikontrollia eikä kehittynyttä empatiaa.

7-10 vuotiaat ovat äkisti napit vastakkain ja 10-15vuotiaat ovat jo monenlaisten riskien keskellä. Heidän on kyettävä arvioimaan riskejä ja kyettävä puolustamaan itseään.

Vierailija
15/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi harrastus on ollut sellainen että oppii puolusautumaan itseään ja kavereita ilman nyrkkejä. kerran vanhempi on sitä kadulla käyttänyt ja muut kaverit pääsivät suojaan sillä aikaa. Vanhemmat tulivat kotiin kiittämään poikaani.

Milloin lapsi ymmärtää ainakaan pieni et koska saa lyödä ja milloin ei.

Vierailija
16/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset lapset vaan jäävät aina alakynteen. Oma poikani oli aina lyötynä ja pompoteltavana noin 4-vuotiaasta 6-vuotiaaksi. Sen jälkeen aloin opettaa toden teolla, ettei itseään saa antaa kiusattavaksi. Ei edelleenkään lyö huvin vuoksi, mutta kiusaamiset on vähentyneet.

Kiusaamista tapahtui siis omassa kerrostalon pihassa ja päiväkodissa. Ongelmana oli vain luonnollisesti päiväkodin henkilökunta, joka havaitsi tilanteen vasta silloin, kun poikani "antoi takaisin" ja otti syyt tietysti niskoilleen. Itse kun ei ole aloittanut riitoja.

Ja myös vielä 6-vuotiaana, kun annoin luvan lyödä, tuli epäselvyyksiä ja ylilyntejä, ennen kuin poika ymmärsi, mikä on itsensä puolustamista. Eli usein käytiin keskusteluja, saako esim. haukkumisesta tai inttämisestä lyödä jne.

Vierailija
17/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako lapsesi lyödä aikuistakin, jos hän on lapsen kanssa eri mieltä?

Todella harvoin kouluikäisten kanssa joku tulee sumeilematta päälle ilman syytä ja ennakkovaroitusta niin, ettei paikalta pääsisi pois -en ole kuullut tällaisesta kertaakaan.

Vierailija
18/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli puolustautuu vahvana kuin karhu työntäen ja painien ja itkien ja yrittäen selittää sanallisesti, että hänen leikkejään ei saa häiritä. Sisko tulee sitten kielimään, että veli tönii. Minä aikuisena sanon, että toista ei saa töniä eikä toista saa myöskään kiusata, sotkea leikkejä. Että toinen johtaa toiseen! Taitavat oppia ihan sisarussuhteissaan, että miten olisi parasta olla sovinnossa keskenään. Veli on vahva ja lempeä eikä todellakaan töni täysillä, vaikka alkaa kohta olla vahvempi isosiskoaan. Siskolla taas on esikoisen mustasukkaisuutta ja itsekkyyttä taustalla. Sisko saa oppia olemaan kiusaamatta tietoisesti. Molemmat oppivat puolustamaan itseään, mutta toivottavasti eivät aloittamaan riitoja vieraiden kanssa ja lisäksi käyttämään järkeä itsepuolustuksen tehoissa.

Vierailija
19/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhemmat oikein antavat lapsilleen luvan lyödä muita lapsia.

oma tyttö on vielä niin pieni ettei ilman aikuista ulos mene, mutta osaanpa nyt varautua ulkona haakkaaviin kakaroihin joiden vanhemmat ovat antaneet luvan lyödä.

miten pieni lapsi osaa vetää rajan siihen missä tilanteessa saa lyödä ja missä ei. vanhempien lasten kanssa tästä asiasta varmastivoi jo keskustella. tullaanko mun lasta siis vanhempien luvalla hakkaamaan hiekkalaatikolla, jos tulee vaikka pientä kinaa leluista? mun lapseni nimittäin ei saa ketään lyödä. ja niin kauan kuin lapsi on pieni tulee ainakin lähistöllä olemaan aina turvallinen aikuinen jonka puoleen voi kääntyä. pienen lapsen ei tarvitse itseään puolustaa. vaaralliselle kuulostaa että alle 10 vuotiaan kanssa keskustella tilanteista joissa saa luvan kanssa lyödä muita lapsia.

Vierailija
20/95 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on 12-19 vuotiasta, joilla on kyllä aika sumeat menot, eikä läheskään kaikki ole juovuksissa

Todella harvoin kouluikäisten kanssa joku tulee sumeilematta päälle ilman syytä ja ennakkovaroitusta niin, ettei paikalta pääsisi pois -en ole kuullut tällaisesta kertaakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi