Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisi mukava kuulla jauhomyllyihin ja leipiin/leivontaan liittyvistä asioista..

17.01.2006 |

Millaisia kokemuksia teillä on myllyistä, joilla voi jauhaa itse esim. ruisjauhoja? Jauhatteko vain kerrallaan tarvittavan määrän jauhoja, ja jos jää yli jauhoja,niin kuinka pitkään se säilyy..? Voiko omiin kotimyllyihin tulla tuholaisia? Onko puhdistus hankalaa? Itse en omista tuollaista myllyä ,mutta mielenkiintoni itsejauhettuja jauhoja kohtaan on herännyt..Ois mukava jos joku, joka käyttää arjessaan myllyä kertoisi kokemuksiaan.. Onko joku erityinen myllymerkki,onka olet hyväksi havainnut? Paljonko mylly maksaa jne. Vapaastikin voi kertoa esim. oletko ollut tyytyväinen hankintaan vai onko mylly paljon käyttämättömänä?

Leipäasiaakin vähän:( Myllyn omistajat ja myös muutkin) leivotteko lähinnä kaikki leivät itse (itsejauhetuista jauhoista/luomujauhoista vai muusta?) Ja millaista kaupan leipää suositte? ( esim. luomumerkityt, säilöntäaineettomat, täysjyväpitoiset ym.)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin noin 2 vuotta sitten oman myllyni käytettynä keltaisesta pörssistä. Se on isompi ja rumempi kuin nämä nykyiset myllyt. Silloin kun etsin vielä myllyjä, näin netissä sellaisia kauniita puun värisiä myllyjä, mutta kun en muista firman nimeä kuka niitä kauppasi. Voin myöhemmin yritää etsiä ja laittaa sulle tänne vastauksen.

Myllyni oli myyjän mukaan vanha en muista vuosia, mutta se vanha (oranssi ja metallin värinen) rumilus on palvellut hyvin.

On ollut paljon käytössä, tosin oli välillä noin puoli vuotta käyttämättä sitäkun ei oikein ollut aikaa leipoa.

En ole muuten putsannut kun pullasutilla aina käytön jälkeen ottanut jauhopölyn pois, siis ulkoapäin. Sisäpuolelta ei ainakaan minun myllyä pääse edes siivoamaan. En ole koskaan huomannut mitään tuholaisia tai muita elollisia myllysäni.

Olen aina jauhannut vain sen verran kuin tarvitsen, koska vastajauhetussa on eniten näitä tärkeitä ravinteita, jotka vähenevät kun säilyttää jauhoja. Kyllä nämä jauhot säilyvät varmaan mutta en tiedä kuin kauan koska niissä ei ole lisäaineita. Kyllä niitä voi varmasti viikon pari säilyttää (ehkä kauemminkin).

Oma suosikkini on luomuspelt. Niistä tulee hyviä sämpylöitä. Omasta myllystä jauhetuista jauhoista voi tehdä ihan samalla tavalla kuin kaupan jauhoista ruokaleipää mutta taikinan pitää jättää löysemmäksi.

Itse jätän sen sellaiseksi että tartuu käsiin, mutta laitan jauhoja kunnolla käsiin tai " taikinakokkareen" päälle ennen kuin pyöritän sämpyläksi, toivottavasti näistä mun selityksistä saa selvän.

Kaupan leivistä valitsen aina luomun jos saatavilla, seuraava vaihtoehto on leipä paperipussissa oleva leipä, jos näitä vaihtoehtoja ei ole niin haen leivän toisesta kaupasta. Se on " huono puoli" näistä kotileivotuista leivistä että tulee vähän ajan kuluttua niin nirsoksi että ei muovipussileipä enää kelpaa. Sitäpaitsi tunnen nissä seuraavana päivänä jo ummettuneen hajun ja olen mielummin nälisäni kun syön sitä. Mieheni nimittäin joskus erehtyy ostamaan muovipussileipää.

Vierailija
2/9 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene Googleen ja laita hakusanaksi jyvämylly niin tulee vaihtoehtoja. esim. www.myllyposti.fi/jyva ja www.luomukauppa.fi

Näissä molemmissa oli ainakin myytävänä (tosi hyvän näköisiä, ei tartte edes laitaa käytön jälkeen kaappiin piloon). Aika kalliita tosin olivat, hinta 300¿ molemmin puolin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ole sellaista vielä raaskinut ostaa. Miehen kanssa pohdimme, että voisimme sellaisen ostaa itsellemme häälahjaksi keväällä:-)

Ainakin Luomunetissä http://www.luomukauppa.fi/verkkokauppa/ on myllyjä myynnissä, honnat vaihtelevat haitarilla 275-495 ¿.

Vierailija
4/9 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

minulla on ollut vasta kaksi kuukautta käytössä jyvämylly. Tällä kokemuksella jo väitän, että tuoreista jauhoista keitetty ja leivottu on paljon parempaa kuin kaupan jauhoista.

Meillä jauhetaan kaikki vilja itse. Aamulla syödään tuorepuuroa ruisjauhoista ja itse teen ruisleivän ja sämpylät (aikaisemminkin leivoin itse, mutta ostojauhoista).

Tuossa tulikin jo pari linkkiä, mutta laitan vielä yhden:

http://www.energian.net/osttiroler/index.html

Löytyy tietoa myllymalleista ja siitä, miksi kannattaa jauhaa itse. Myllyt ovat tietenkin aika kalliita, mutta mielestäni siitä saa niin isot edut, että kannattaa :)

Vierailija
5/9 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltäkin löytyy pyöreänmallinen puinen mylly. Pidän sitä aina pöydällä kahvinkeittimen vieressä, että tulee käytettyä. Puhdistusta mylly ei kaipaa, jos käyttää päivittäin tai usein. Jos tuntuu, että sinne jää jotain niin voi jauhaa riisiä, joka puhdistaa kivet. Joskus puhdistelen pullasutilla tai laiskuuksissani " niistän" imurilla siitä nokasta mistä jauhot tulee...

Jauhoja ei kannata koskaan jauhaa yli päivän tarpeen, että kaikki vitamiinit säilyy. Jos tekee leivät itse kannattaa ottaa sellainen, joka jaksaa jauhaa koko satsin moottorin palamatta. (tämä on kyllä sellainen) Tosin itse en leivo leipää, kun anoppi tuo meille aina leivän, kun omistaa myös myllyn. Mutta ainakin piparit tuli hyviä spelt-ja vehnäjauhon seoksesta.

Myllyllä saa kaikki jauhot, myös " hiutaleet" kun jauhaa karkeammaksi esim puuroihin. Merisuolan saa pyöräytettyä hienoksi. Rasvaiset siemenet ei myllyllä onnistu, se tukkii kivet ja voi olla hankalakin puhdistaa...

Jyviä kannattaisi ostaa suoraan maatiloilta tai vaikkapa myllystä isompi määrä, saa edullisemmin. Jyvähän säilyy vuosia, jauhot taas ei.

Vierailija
6/9 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin samalla kysyä Vellipullolta missä säilytät jyväsi. Me asutaan kerrostalossa ja ei oo muuta säilytystilaa kun tavalliset keittökaapit eli norm. huonelämpötila. Olen aina yrittänyt ostaa jyviä niin että saa ne käytetyksi parin kuukauden sisällä. Miten kauan säilyvät tavallisessa huonelämpötilassa.

Vierailija
7/9 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry kun en ole aikoihin taas lukenut näitä juttuja. Säilytän ihan huoneenlämmössä keittiönkaapissa. Jyvät säilyy siis tosiaan vuosia, kun niissä on se kuorikerros. Vasta jauhamisen jälkeen tulee " matoja" jos pitkään säilyttää. Laareissahan ne on maataloissakin, eli kuiva ulkosäilytystila on myös ok, jos ei pääse hiiret hyppimään.

Vierailija
8/9 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä on ollut jo vuosia Fidibus 21 mylly ja olen ollut tyytyväinen.

Mitään tuholaisia ei ole tullut.

En ole kokenut myllyn käyttöä yhtään hankalammaksi kuin kaupan jauhopussiin käsittelyäkään. Oikeastaan helpommaksi ja siistimmäksi.. Jyväpurkki on mulla myllyn takana ja siitä vaan aina hurautan tarvittavan määrän esim. kastikkeeseen.

Yhteen aikaan meillä oli tapana hurauttaa aamuisin jogurtin sekaan tuoreita jauhoja ja sillä aamupalalla kyllä pysyi hyvin nälkä loitolla ja vatsa voi hyvin.

Leivästä sen verran, että eri jyväerissä saattaa olla eroa sitkon suhteen ja toisaalta myös jos jauho on liian karkeaa, niin sitko jää silloin huonommaksi.

Meillä myös jyvät ovat olleet ihan sisällä paperisäkissä..

Vierailija
9/9 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on tuo Annelies Schöneckin kirjan " vilja" . Siinä on oikein hyvää tietoa viljoista ja myös mm. jauhatuksista ja säilyvyydestä jne.

Biodynaaminen yhdistys ainakin myy sitä.

itsekin mietin tuota myllyä, mutta saa nähdä hankinko. yritän vain käytellä muuten luomu jauhoja ym. kun on semmoinen tuottajapaikkakin lähettyvillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän