Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitaja aikuiskoulutuksen pääsykokeet

Vierailija
16.04.2013 |

Osaisiko joku kertoa, minkälaiset ovat ja minkälaisia ovat tehtävät/ haastattelut?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallisten tehtävien ja haastattelujen lisäksi oli vielä kuntotesti: vatsalihakset, kyykkyyn meno, "punnerrus-läppäys" ja muistaakseni yhdellä jalalla seisominen. Ei pahat. Tarkoituksena varmistaa, että pystyy työtehtävissä toimimaan.

Onnea kokeisiin! Hyvin ne menee.

Vierailija
22/33 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 05:40"][quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 22:39"]

Matematiikka osio 1. Muistaakseni oli yksi paperi jossa oli 5 tehtävää per rivi eli montako siihen nyt sit mahtuu?

Siinä oli kaikki sellaisia et sijoita numero puuttuvaan paikkaan jotta saat oikean vastauksen eli se vastaus oli siinä kerrottu. Sekaisin oli helppoja ja vaikeita. Plus, miinus, kerto ja jakolaskuja.  Siinä ei saanut kirjoittaa mitään paperiin eli tarkoitus oli et päässä lasketaan. Lääkelaskuthan pitää usein laskea ja arvioida päässä. Aikaa oli 12 minsaa ja mulla petti hermot puolivälissä.

Toinen oli kiva eli todennäköisyyslaskentaa ja tilannetajua testaava. Esim. Kuvassa on kolme rengasta joiden välissä oli kaksi ratasta. Ratas numero 1 pyörii vasempaan ja toinen ei mihinkään niin mihin suuntaan pyörii viimeinen rengas kun vesi virtaa pyörien välissä ja päläpälä.

Toi olis siis ankea esimerkki mut ne kaikki oli tollasia. Oli kuvia joista oli osa  ns.kompa kysymyksiä eli siinä pitää olla tarkka et lukee kysymyksen oikein.

Ihan peruskamaa. Mihin suuntaa kääntyy auton renkaat kun käännät rattia sinne ja tänne yms.

Sit oli muuten kielitehtävä jossa oli joka rivillä 4 sanaa ja piti alleviivata se joka ei kuulu joukkoon.

Sit oli sarjakuvia jotka piti laittaa järjestykseen kuvien tapahtumien perusteella. Sit perinteiset jatka kuvaa piirtämällä ja se sama oli sit uudestaan eikä ssanut piirtää samoja. Aikaa näihin oli kaikkiin 8minsaa per. 

[/quote]Heh, tuo ei ole todennäköisyyslaskentaa...

[/quote]heh muaki naurattaa :D Ja olen lahihoitaja mut osaan myos todennakoisyyslaskentaa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä päivitettyä tietoa kaikille soveltuvuuskokeista kiinnostuneille! 

Hain itse opiskelemaan sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon. Soveltuvuuskoepäivä kesti n. 8h.

Päivä alkoi kirjallisilla kokeilla. Kutakin tehtävää oli 5-10 min aikaa tehdä, jonka jälkeen eteen tuotiin uusi tehtävämoniste. Matematiikan tehtävissä oli plus-, miinus-, kerto ja jakolaskuja. Laskut saattoi olla valmiina, mutta joistakin kohdista puuttui luku joka piti osata merkitä. Yksi moniste oli täynnä lukuja, ja jokaiselta riviltä piti merkitä suurin ja pienin luku. Eli jos olet huono matikassa (kuten meikäläinen), kannattaa etukäteen opetella esimerkiksi allekain kertominen sekä jakaminen.

Yhtenä tehtävä oli jatkaa lauseita. Oli myös kuvatehtäviä joissa piti päätellä seuraava vaihe. Sarjakuvien kuvia piti laittaa järjestykseen. Kirjoittaa essee itsestään, miksi hakee kyseiselle alalle.  Jatkaa kuvien piirtämistä jne.

Kirjallisen osuuden jälkeen oli psykologin haastattelu, joka kesti max. 5 min. Kysyi vain, miksi hakee alalle ja mitä vahvuuksia löytyy.

Ei todellakaan pahat kokeet, ja mielestäni myös aivan liian helpot testit siihen nähden, kuinka haastava ala loppujen lopuksi on kyseessä. Ei kannata stressata koepäivää, vaan mennä omana itsenään paikalle. Kirjallisissa ei kannata jäädä miettimään liikaa, mutta harkita kuitenkin hieman mitä papereihin kirjoittelee tai piirtelee. Matematiikkaa ei kannata murehtia, sillä siitä selviää jos perusasiat on hallinnassa. Ja jos ei ole, kertaile asioita ennen koepäivää. Äidinkieltä kannattaa myös opetella, sillä sitä tarvitaan paljon. 

Pääsin itse opiskelemaan, vaikka olen onneton matikassa. Tsemppiä kaikille! :)

Vierailija
24/33 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/33 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kävi joskus sellainen kämmi että psykologi oli lähtenyt koska luuli haastatelleensa kaikki. Minä siellä odottelin ja lopuksi kävin kyseleen että missä tämä kyseinen nainen on. Joku sitten osasi sanoa että lähti kotio hetki sitten. Mutta pääsin kyseiseen kouluun koska pisteeni oli muuten hyvät 😂 mutta sanoja asioita mitä edelliseen ovat sanoneet.

Vierailija
26/33 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähäriksi pääsee ihan kuka vaan, joten turha niitä pääsykokeita on stressata.

Vierailija
27/33 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Vierailija
28/33 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä kirjallisissa kokeissa ei kannata juuttua johonkin kohtaan, jota ei osaa. Kannattaa vaan jatkaa seuraavaan tehtävään ja palata jos on aikaa.

Ryhmäkeskusteluissa ei kannata olla tuppisuu, mutta ei myöskään dominoida. Suuna päänä oleminen ei ole plussaa. Tilanteessa seurataa kykyä ryhmätyöskentelyyn.

Vierailija
29/33 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sellaisia oli nytkin ollut, missä olin. Se testi oli vuodesta 1994...

Vierailija
30/33 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodelta ...

Vierailija
31/33 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna perushoitajan kokeet edessä. Onku joku käynyt näissä lähivuosina. Kauheasti jännittää kun en ole matikassa kovin hyvä. Kiitollisena otan kaiken tiedon vastaan!

Vierailija
32/33 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna perushoitajan kokeet edessä. Onku joku käynyt näissä lähivuosina. Kauheasti jännittää kun en ole matikassa kovin hyvä. Kiitollisena otan kaiken tiedon vastaan!

Annan nyt vastaukseni vaikka kokeistasi on jo aikaa mut oliko samanlainen kuin mulla oli:

Itse kävin kokeissa ihan vastikään, oltiin yhden entisen kurssikaverin kanssa samaan aikaan.

Ensin tein ennakkotehtävän, joka lähetettiin sähköpostiin. Siinä oli kysymyksiä esim. miksi hakee alalle, mitä olet hakeutunut opiskelemaan, minne aiot hakea opiskelemaan tulevaisuudessa jne. Se toimi psykologin haastattelun pohjana, joten piti aika tarkasti miettiä mitä omasta motivaatiostaan sinne kirjoittaa. Kun sen ennakkotehtävän oli tehnyt psykologi laittoi viestiä, että milloin haastattelee. Psykologin haastattelu oli Whatsapp-videopuhelu, joka itseni osalta kesti noin 5 min.

Sitten oli kirjalliset testit oppilaitoksessa, kesti noin 1,5 tuntia ja kokeessa oli neljä osiota: ideointikyky: annettiin viisi eri esinettä, joille piti keksiä mahdollisimman monta käyttötarkoitusta, aikaa oli 7 min. Seuraavaksi oli ymmärtävä lukeminen: annettiin tehtävämoniste, jossa oli tehtäviä. Piti esimerkiksi päätellä pienen tekstipätkän perusteella mikä väittämistä pitää tekstin mukaan paikkaansa tai mikä sana kuuluu tyhjän kohdan tilalle. Aikaa oli 20 min. Kolmas osio oli matematiikka: siellä oli ihan peruslaskuja tyyliin 21:3-4 tyylisiä laskuja, oli sanallisia tehtäviä ja pienempi/suurempi/yhtäsuurikuin-tehtäviä. Aikaa oli 10 min. Viimeiseksi oli looginen päättely aikaa 10 min. Tehtäväesimerkkejä: mikä ei kuulu joukkoon, mikä kuvio tulee seuraavaksi jne.

Sitten tein kotona kaksi persoonallisuustestiä, siihen tuli linkit sähköpostiin.

En päässyt itse kouluun, mutta tämä kurssikaverini pääsi. Mulla meni se koe huonosti varmaan sen takia, että en kokenut haastattelussa olevan oma itseni. Kirjallisissakin taisi mennä jotain mönkään, kun jännitti niin paljon. Kohta olen menossa toista kertaa tänä vuonna. Aion kyllä harjoitella matikkaa ja sitä haastattelutilannetta. Toivottavasti pääsisin tällä toisella kerralla

Vierailija
33/33 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perushoitajan kokeet? Vieläkö perushoitajia koulutetaan?

Eikö saa olla laskinta kokeissa?