Lähihoitaja aikuiskoulutuksen pääsykokeet
Osaisiko joku kertoa, minkälaiset ovat ja minkälaisia ovat tehtävät/ haastattelut?
Kommentit (33)
Mä olin just maaliskuussa.
Soveltuvuustesti oli yhden päivän mittainen riippuen osallistuja määrästä. Ensin OPON pitämä tunti lähihoitajakoulutuksesta. Sitten...
Psykologin testit jotka piti sisällään matemaattiset osiot eli niitä oli tavallaan kaksi, sit kirjoitettiin aine, sarjakuvia piirrettiin kahteen kertaan, keskittymiskykyä mittaava osio ja mitä vielä? Aa, jatka lausetta mahdollisimman rehellisesti osio.
Sit siirryttiin odottamaan ryhmähaastattelua jossa oli noin 5-6 kerrallaan. Sit ruokatauko jonka jälkeen yksilöhaastattelut pääpsykologin kanssa, sähköisen hakemuksenteko joka tallennettiin muistitikulle ja annettiin sit lopuksi opettajalle joka piti yksilö haastattelun.
Koko hommaan meni mulla noin 6,5tuntia mut osalla meni tietenkin pidempään koska se ketä ehti ekana ovelle pääsi pois ekana jne.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 22:24"]
Mä olin just maaliskuussa.
Soveltuvuustesti oli yhden päivän mittainen riippuen osallistuja määrästä. Ensin OPON pitämä tunti lähihoitajakoulutuksesta. Sitten...
Psykologin testit jotka piti sisällään matemaattiset osiot eli niitä oli tavallaan kaksi, sit kirjoitettiin aine, sarjakuvia piirrettiin kahteen kertaan, keskittymiskykyä mittaava osio ja mitä vielä? Aa, jatka lausetta mahdollisimman rehellisesti osio.
Sit siirryttiin odottamaan ryhmähaastattelua jossa oli noin 5-6 kerrallaan. Sit ruokatauko jonka jälkeen yksilöhaastattelut pääpsykologin kanssa, sähköisen hakemuksenteko joka tallennettiin muistitikulle ja annettiin sit lopuksi opettajalle joka piti yksilö haastattelun.
Koko hommaan meni mulla noin 6,5tuntia mut osalla meni tietenkin pidempään koska se ketä ehti ekana ovelle pääsi pois ekana jne.
[/quote]
Kiitos tiedosta. Jaksaisitko kertoa hieman tarkemmin, minkä tasoisia matikan tehtäviä oli?
Matematiikka osio 1. Muistaakseni oli yksi paperi jossa oli 5 tehtävää per rivi eli montako siihen nyt sit mahtuu?
Siinä oli kaikki sellaisia et sijoita numero puuttuvaan paikkaan jotta saat oikean vastauksen eli se vastaus oli siinä kerrottu. Sekaisin oli helppoja ja vaikeita. Plus, miinus, kerto ja jakolaskuja. Siinä ei saanut kirjoittaa mitään paperiin eli tarkoitus oli et päässä lasketaan. Lääkelaskuthan pitää usein laskea ja arvioida päässä. Aikaa oli 12 minsaa ja mulla petti hermot puolivälissä.
Toinen oli kiva eli todennäköisyyslaskentaa ja tilannetajua testaava. Esim. Kuvassa on kolme rengasta joiden välissä oli kaksi ratasta. Ratas numero 1 pyörii vasempaan ja toinen ei mihinkään niin mihin suuntaan pyörii viimeinen rengas kun vesi virtaa pyörien välissä ja päläpälä.
Toi olis siis ankea esimerkki mut ne kaikki oli tollasia. Oli kuvia joista oli osa ns.kompa kysymyksiä eli siinä pitää olla tarkka et lukee kysymyksen oikein.
Ihan peruskamaa. Mihin suuntaa kääntyy auton renkaat kun käännät rattia sinne ja tänne yms.
Sit oli muuten kielitehtävä jossa oli joka rivillä 4 sanaa ja piti alleviivata se joka ei kuulu joukkoon.
Sit oli sarjakuvia jotka piti laittaa järjestykseen kuvien tapahtumien perusteella. Sit perinteiset jatka kuvaa piirtämällä ja se sama oli sit uudestaan eikä ssanut piirtää samoja. Aikaa näihin oli kaikkiin 8minsaa per.
Pärjää pärjää. Mulla oli hyvä matikka lukiossa mut jotenkin se tilanne ja se kello joka siellä seinällä raksutti sai mut hermostumaan ja lopputulos oli se etten saanut kuin puolet tehtävistä tehtyä. Lukiossa oli aina enempi aikaa kuin 12 minsaa.=)
Onneksi psyko sanoi heti alussa et tärkeämpää et saa osan tehtyä kunnolla ja oikein kuin kaikki tehdyksi ja enempi virheitä. Hutiloida ei saa eikä kannata. Pyyhekumia ei saanut myöskään käyttää.
EIkö lähihoitajan pääsykokeissa pitäisi pärjätä ilman lukion matikkaakin?
Kirjalliset tehtävät ensin.Aika on rajattu, mutta loppujen lopuksi helpot.
Psykologin haastattelu. Mulla se oli n. 5min.
Viimeisenä opettajan haastattelu ja ryhmätilanne.
Eli ryhmälle annettiin aihe mistä keskustella.
Mun testeistä on aikaa noin 8 vuotta joten ei oikein hyvin enää muista. Kirjallisissa oli ihan kummallisia tehtäviä, mitkä ei muistaakseni liittyny mitenkään alaan. Annettiin esm ruutupaperi ja sit opettaja saneli, että "jos olet sitä mieltä että kissa on isompi ku leijona laita rasti paperin vasempaan yläkulmaan ja jos taas lehmä on isompi ku kissa niin piirrä tähti parin keskelle alareunaan" Sitten jossain tehtävässä piti kirjottaa mihin kaikkeen voi käyttää muovista kertakäyttö mukia ja toine mihin kaikkeen voi käyttää tiiliskiveä.
Sitten keskustelussa puhuttiin vaan niitä näitä ja kysyttiin miks haluaa kyseiselle alalle. Ei siis todellakaan tarvinnu lainka valmistautua tai jännittää kyseistä päivää.
Kirjallisia tehtäviä, jossa mitataan oppimisvalmiuksia, kielellistä ja matemaattista kykyä. Psykologin haastattelu, kouluttajien haastattelu ja ryhmätehtävä. Meillä oli ryhmässä muistaakseni 6 henkilöä. Ohjaajat antoi aiheen mistä ryhmä keskustelee.
Helpot oli. Ei tarvinnut valmistautua. Kaikkein paras on, että on vaan täysin oma itsensä. Eikä sekään häpeä ole jos joku osio (haastattelut lähinnä) jännittää. Aika montaa varmaan jollain tavalla ne jännittää ja ne haastattelijat on nähneet kyllä kaikenlaista varmasti :)
Erilaiset eri paikoissa. Meillä oli päivän kestävät, eli kuutisen tuntia taisi mennä aikaa. Matematiikkatesti, aineen kirjoittaminen, kaksi tuntia kestävät psykologiset testit, psykologin haastattelu, opettajan haastattelu ja ryhmäkeskustelu.
mulla oli Lappeenrannassa 5.11.2013 pääsykokeet lähihoitaja koulutukseen ja kesti n. 7h, alkuun tehtiin erilaisia tehtäviä,jokaisessa aikaa noin 6minuuttia. Laskutehtäviä(kerto,miinu/plus,jako) sitten oli että jatka piirtämistä,bokseissa oli jokin alku jota piti jatkaa. Tämä tehtävä tehtiin kaksi kertaa eli kun nämä,noin 6 kuvaa oli piirtänyt mitä sitten piirsikin sai uuden lapun nenän eteen ja piti samoille keksiä taas jotakin mitä piirsi,kuva ei saanut olla sama mitä aiemmin oli piirtänyt.Tämän jälkeen erilaisia luetun ymmärtämis tehtäviä ja loogisen ajattelun tehtäviä. Näiden jälkeen oli ruokatauko ja jonka jälkeen jatkui spykologin ja opettajan haastatteluilla. Itselläni viimeiseksi jäi ryhmähaastattelu kun kerkesin ensimmäisenä noihin haastatteluihin jonottamaan. Omasta mielestäni ryhmähaastattelu meni penkin alle. Tehtävänä oli perustaa varainkeruu jollekkin esim meidän tapauksessa lapsille.En ollut se ryhmän äänekkäin enkä ollut aivan hiljaakaan. Kuuntelin ja seurasin muita ja heitin myös muutaman oman ajatuksen joukkoon. Tuli vain olo että mitä tahansa ehdotinkin niin ajatukseni eivät olleet hyviä. Voi myös johtua siitä että kilpailu on kova. Jokainen tahtoo opiskelupaikan jonka vuoksi sitä voi jotkut terrorisoida ilmein/elein toisen osallistumista..Jännitys oli kova ja pettymys kun ei 2viikon jälkeen kuulunut mitään,mutta postista lopulta tuli kuitenkin se ilmoitus että sinut on valittu.. jes :) Eli ei kannata ottaa paineita eikä antaa muiden "kanssa kilpailijoiden" vaikuttaa itseesi. Parasta ehkä ryhmähaastiksessa heittää itse muutama kommentti,niin ettei jää aivan tuppisuuksi ja ettei ole se ryhmän vallitsevin aiheen vetäjä.. kultainen keskitie,sen minä valitsin ja hyvin kaikki lopulta kääntyi.. :) niin ja matematiikkaa ei kannata natistella yhtään. (Itsellä ala-asteelta asti ollut 5 ja ammattikoulussa se oli parhaimmillaankin 6)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 22:39"]
Matematiikka osio 1. Muistaakseni oli yksi paperi jossa oli 5 tehtävää per rivi eli montako siihen nyt sit mahtuu?
Siinä oli kaikki sellaisia et sijoita numero puuttuvaan paikkaan jotta saat oikean vastauksen eli se vastaus oli siinä kerrottu. Sekaisin oli helppoja ja vaikeita. Plus, miinus, kerto ja jakolaskuja. Siinä ei saanut kirjoittaa mitään paperiin eli tarkoitus oli et päässä lasketaan. Lääkelaskuthan pitää usein laskea ja arvioida päässä. Aikaa oli 12 minsaa ja mulla petti hermot puolivälissä.
Toinen oli kiva eli todennäköisyyslaskentaa ja tilannetajua testaava. Esim. Kuvassa on kolme rengasta joiden välissä oli kaksi ratasta. Ratas numero 1 pyörii vasempaan ja toinen ei mihinkään niin mihin suuntaan pyörii viimeinen rengas kun vesi virtaa pyörien välissä ja päläpälä.
Toi olis siis ankea esimerkki mut ne kaikki oli tollasia. Oli kuvia joista oli osa ns.kompa kysymyksiä eli siinä pitää olla tarkka et lukee kysymyksen oikein.
Ihan peruskamaa. Mihin suuntaa kääntyy auton renkaat kun käännät rattia sinne ja tänne yms.
Sit oli muuten kielitehtävä jossa oli joka rivillä 4 sanaa ja piti alleviivata se joka ei kuulu joukkoon.
Sit oli sarjakuvia jotka piti laittaa järjestykseen kuvien tapahtumien perusteella. Sit perinteiset jatka kuvaa piirtämällä ja se sama oli sit uudestaan eikä ssanut piirtää samoja. Aikaa näihin oli kaikkiin 8minsaa per.
[/quote]Heh, tuo ei ole todennäköisyyslaskentaa...
Olen ollut kokeissa 2v sitten Osaolla.
Aluksi tosiaan kirjalliset, joissa sarjakuvatehtävä, jossa tapahtumat piti laittaa loogiseen järjestykseen, päässälaskuja, jatka kuvaa-tehtävä, jatka lausetta rehellisesti-tehtävä ja taisipa olla jotain muitakin kun muistan että lappua tuli lapun perään.
Tämän jälkeen minulla oli suoraan ryhmähaastattelu, jonka aihetta en muista. Sen muistan ettei kukaan halunnut aloittaa keskustelua, ja olin kuullut tarinoita missä kaikki istuivat tuppisuuna. Aloitin keskustelun, kyselin mielipiteitä kaikilta, ohjasin keskustelua ja kun olimme valmiuta, päätin sen. Minulle tuo rooli tuli luontaisesti, enkä ainakaan tarkoituksellayrittänyt sabotoida kenenkään kouluunpääsyä. Meidän keskusteluryhmästä vain yksi ei suostunut puhumaan, eikä häntä ole koululla näkynytkään. Loput kahdeksan pääsivät kouluun.
Lopuksi oli psykologin haastatelu, jossa hän pyysi kertomaan itsestäni. Kerroin rehellisesti omista vaikeuksistani ja niiden ylitsepääsemisestä, harrastuksistani , kertoin rehellisesti että käytän alkoholia silloin tällöin, tupakoin stressiaikoina, sekä Yleisistä mielenkiinnon kohteistani. Lopuksi heitimmekin jo läppää.
Ainoa mistä kannan huonoa omatuntoa on "etuileminen" haastatteluun mentäessä. Mitään jonoa ei ollut, ja kävelin istumaan oven viereen. Kun pvi aukesi, ja edellinen lähti, kukaan ei tehnyt elettäkään mennäkseen huoneeseen, vaan tuijottelivat tosiaan. Niinpä menin itse.
Opettajan haastattelussa en käynyt, tai ainakaan en sellaista muista.
Koe oli sama kuin liiketalouden yksikköön hakiessa, joskin uskoakseni he painottavat eri asioita?
10/10 pistettä sain kokeista, ja pääsin oppilaitokseen. Minulla oli tätä ennen vain pk-paperit (7.2 ka) ja sekalaista työkokemusta, ikää 21-vuotta.
Tää koko testi oli aika helppo siinä määrin,ettei mitään erityistä matikkapäätä tarvinnu.Koko ns. palikkatesti oli enemmänkin maalaisjärkee ja yleistietoo...kun mitään kirjoista opittua...nopeus on valttia kun pitää erottaa pienempiä numeroita suurimmista tai piirtää kuvia...mun mielestä aika helppoo
Kokemuksia kaivataan. :)