Espoon HUONOT asuinalueet?
Mitkä asuinalueet ovat Espoossa huonoja ja miksi? Miten Järvenperä-Lippajärvi-Pihlajarinne -alueella oleva Aurorakoti vaikuttaa viihtyvyyteen? On käsittääkseni joku mielisairaalan tyylinen laitos vai olenko väärässä?
Kommentit (163)
Eli tarkista millaiset kulkuyhteydet on haluamaltasi alueelta työhösi. Onko oma auto käytössä vai menetkö julkisilla. Jostain Espoon perukoilta tai jopa lähempää, kestää yllättävän kauan päästä Hesaan oli sitten liikkeellä julkisilla tai omalla menopelillä. Ruuhkat on aamuisin ja iltapäivisin usein varsin muhevat..
Ja Olarista:ei ole niin paha kuin täällä osa kertoo. Toki ostari on aina ostari ja siellä juottoloita, mut jos elämä on muualla kuin ostarilla,niin ei se kyllä juuri elämää häiritse. Asunto vaan tarpeeksi kauas ostarista. Yleensä täytyy kestää tässä kaupunkiasumisessa muutamia lieveilmiöitä,jollei halua asua jossain Espoon peräkylällä,jossa ei sitten olekaan mitään toimintaa lähimailla ja kaikkialle lähteminen kestää ajassa tuplaten. Toki täällä huono puoli voi olla se, että Matinkylän metro saa liikenneyhteydet täältä rapistumaan ja asuntojen hinnat laskee.
Suvelaan tai Espoon keskukseen en haluaisi muuttaa ikinä,myös Leppävaara on ahdistava ja osin Matinkyläkin.
Tässä syntyperäisen espoolaisen mielipide. Täysin subjektiivinen, eli älkää raivostuko. Ei tarkoitus dissata kenenkään aluetta, vain oma mielipide.
Hyvät:
Westend
Haukilahti
Tapiola
Mankkaa
Laajalahti
Jupperi/Laaksolahti
Lippajärvi
Järvenperä/Pihlajarinne
Kaitaa/Hannus
Nöykkiö/Kattilalaakso (jos Helvetin Enkelit eivät häritse)
Latokaski
Friisilä
Nuottaniemi
Koukkuniemi
Suvisaaristo
Tillinmäki
Gumböle-Karhusuo ja lähes koko P-Espoo jos haluaa asua maalla eikä pelkää pitkää matkaa Stadiin.
OK:
Lintuvaara
Mikkelä
Leppävaara (varauksin)
Mäkkylä
Laurinlahti
Olari
Eestinlaakso
Tuomarila/Suna (jos ei Espoon Keskus pelota)
Saunalahti (varauksin. Upeita paikkoja mutta myös paljon vuokra-asuntoja)
Viherlaakso (varauksin)
Huonot:
Karakallio
Perkkaa
Espoon Keskus/Jouppi/Kiltakallio/Kirkkojärvi/Suvela
Ylä-Soukka
Kivenlahti
Espoonlahti
Kauklahti (huonoja vain ne betonialueet, muuten ok)
PS: Itse asun nykyään Kirkkonummella, joten ei ole puolueellisuutta. :-) Olen asunut 24v. Mankkaalla, josta muutin tänne 10 vuotta sitten omaan asuntoon.
Kilo unohtui. Laittaisin sen "ok" kastiin. Paljon vuokra-asumista mutta ihan siisti paikka.
joo ja Matinkylän betonikasarmit aivan hirveitä. Tiistilä menettelee jotenkuten.
Hyviä mm.:
Westend
Haukilahti
Tapiola
Mankkaa
Matinkylän ranta / pientaloalue (ei ostari)
Olarin pientaloalue (ei ostari)
Laaksolahti
Nöykkiö
Soukansalmi
Suvisaaristo
HenttaaHuonoja mm.:
Espoon keskus
Suvela
Kirstinmäki
Leppävaara / Perkkaa
Kaikki syrjässä sijaitsevat paikat, jossa paljon kaupungin vuokra-asuntoja
Juu aikalailla samaa mieltä. Olen itse asunut Espoon keskustan "reunoilla" eli niissä paikoissa jotka just just keskustaksi luetellaan... Suvelaan/kirstinmäkeen en muuttais vaikka olis ilmanen asuminen tiedossa...Matinkylä/ostari alue ihan hirvee paikka. Tai siis lähinnä pelottava...
Perkkaasta kyllä rohkenen olla eri mieltä. Olen asunut siellä 10 vuotta ja mitään kamalaa siellä ei ole, jollei talojen rumaa ulkonäköä oteta huomioon. Alueella ei ole yhtään pubia tai juottolaa tai mitään mestaa, johon kertyisi epämääräistä porukkaa tai edes nuorisoa eli alue on rauhallinen nukkumalähiö. Talot ovat eittämättä rumia, mutta keskellä on tosi kiva vehreä asukaspuisto. Alueella on vain päiväkoteja ja alakoulu (ja ammattikoulu, mut ei ne hengaa Perkkaalla todellakaan koulupäivän jälkeen). Perkkaalla asunnoista myös suurin osa on omistusasuntoja, toisin kuin esim. Etelä-Leppävaarassa, jossa on noin 30% asunnoista vaan omistusasuntoja. Perkkaalla on erittäin vähän kaupungin vuokrataloja, ainoastaan vähemmän taitaa löytyä jostain Tapiolasta ja tietty sit pientaloalueilta, mut kaikkialla muualla kerrostaloalueilla on varmaan enemmän kaupungin vuokrataloja.
Espoossa Leppävaara ja Tapiola ovat minusta järkeviä paikkoja asua, jos kulkee Helsingissä töissä. Muualta varsinkin muualle kuin Helsingin keskustaan voi olla aika raskasta kulkea. Myös kulttuuria on eniten juuri Leppävaarassa ja Tapiolassa.
Niin ja jos perheessä on kouluikäisiä lapsia, niin valitsisin Leppävaaran ihan koulujen kunnon takia. Tosin Espoon keskuksessakin taitaa olla suht ok kuntoisia kouluja, mutta muualla on kovin itiöpitoisia kouluja tarjolla. Pahin alue siinä mielessä lienee Espoonlahden suuralue, jossa ei taida olla yhtään kunnollista koulua.
Asiat eivät ole monestikaan yksioikoisia. Aina kun valitsee yhdellä kriteerillä alueen, niin valitsee samalla jotain toista myös. Leppävaaran valitessaan saa hyvää sijaintia, kulttuuria, homeettomia kouluja. Samalla ei tietty saa rauhallista pientaloaluetta kuitenkaan vaan aika kaupunkimaisen ympäristön.
Joku luetteli Kivenlahden/Espoonlahden huonoksi alueeksi. Pakko kommentoida siellä 20-vuotta asuneena, että Merikivenlahti on tajuttoman hieno ja kallis alue. Toki Kivenlahdessakin on huono ostarin alue, mutta se rannan seutu on kyllä aivan upea asuinalue.
Sieltä ei kyllä kovin halvalla asuntoa edes saa :)
Huh huh kun lukee tätä ketjua niin hirvittää ihan. Muutettiin Helsingistä Espooseen ja asutaan Tuomarila/Suvelan rajalla. Kirstinkatu näkyy takaikkunasta, mutta eipä paljoa hirvitä. Rauhallisin paikka missä olen koskaan asunut ja olen asunut pitkään esim. Helsingin Kumpulassa (lintukoto)ja Herttoniemen rannassa. Täältä on loistavat kulkuyhteydet joka suuntaan ja minun mielestäni on kiva, että Espoon keskuksen Entresse on kävelymatkan päässä. Liikun siellä päivisin pienen lapseni kanssa ja ei kyllä ole tarvinnut kertaakaan pelätä. Ja jos jonkun mielestä täällä on halpaa asumista niin sekin on suhteellista. Toki jos vertaa Westendiin tai Tapiolaan niin Espoon keskuksen lähialueet ovat puoli-ilmaisia, mutta en mä näitä huono-osaisien paikaksi kutsuisi. Jos meidän perhe maksaa asumisesta yli 1000e kuussa, niin mielestäni se ei ole vähän! Paljonko asumiseen pitäisi mennä kuussa rahaa, että olisi "parempi osainen"? Jos statuksella on niin iso merkitys niin ihan rauhassa asukaa siellä paremmilla aluiella, missä näkyy vaan pallavapäätä ja tikittäviä aikapommeja hienoissa omakotitaloissa. Ja oikeasti, jos ei kestä tummaihoisen näkemistä, miksi yleensä asuu eteläsuomessa?? Ei niitä pääse pakoon asui sitten Suvelassa tai Westendissä (toki jos sieltä ei liiku yhtään mihinkään). Kannattaa itse tulla katsomaan paikkoja eikä tehdä johtopäätöksiä huhujen perusteella. On todella huolestuttavaa miten täällä luokitellaan huonompi osaisiksi, jos maksaa yli 200 000e Espoon keskuksen rivarista. Niin ja sehän on todella halpaa?? Parhaimman kuvan asuinalueesta saa, kun viettää siellä vähän aikaa päivällä ja illalla. Ei täällä keskustelupalstoilla saa hyvää kuvaa siitä, sillä jokaisella toki on oma mielipiteensä. Mutta älkää ruvetko jaottelemaan ihmisiä asuinalueen mukaan.
Entäs Juvanmalmi - Niipperi - Kalajärvi. Varsinkin Niipperi minua kiinnostaa, koska siellähän on näitä pahamaineisia vuokrataloja, joten suorastaan toivon, että alue ei ole liian kliininen, liian hieno, liian hyvä... ? Kertokaa.
Nimimerkillä muuttava.
On turhan kovaa jaottelua ja lokerointia, sekä täällä että muualla. Asun juuri ja juuri Sunan puolella eikä Suvelan alueesta ole meille ikinä mitään haittaa. Espoon keskuksessa pyörii samanlainen juopporinki kuin minkä tahansa muun ostarin nurkilla. Jos liikkuu öisin kannattaa joka alueella katsoa minne menee ja missä kunnossa.
Espoon keskuksen junat ovat mielestäni vähemmän pelottavia kuin esim. Korson paikallisjunat, päiväsaikaan ihan ok. Ja Espoon keskuksesta on myös junayhteys muualle Suomeen ja hyvät bussiyhteydet Helsinkiin.
Jos olisin ostamassa omakotitaloa muuttaisin mieluiten Muuralaan mutta hinnat ovat siellä todella korkeat. Suna ja Kaupunginkallio tuntuvat kivoilta alueilta ja siellä on välillä ok-taloja myynnissä ei ihan niin korkeaan hintaan. Ja muuten Sunassakin saa maksaa rivarista aivan tarpeeksi.
Jos ei tunne aluetta ennestään on ihan hyvä katsoa yhtiön yleistä kuntoa. Vaikka ei olisikaan häiriöitä, on huonosti hoidetussa omistusasunnossa tulossa remppaa, tai ainakin jatkuva riesa pihtaavista naapureista.
-Asuin muuten Korsossa (Vantaa) 7 v eikä vanhan Korsontien tienoilla ollut ikinä mitään ongelmaa. Ei edes Ankkarockin musa kuulunut mäen yli.
Jos ei aio asua omistuskämpässä pitkään kannattaa tietysti miettiä jälleenmyyntiarvoa, joka on vähän pienempi niiden "huonojen" alueiden lähelläkin. Aivan tyhmää mutta näin se menee.
Itse asun Viherissä ja täytyy sanoa, että rauhallista on. Yksi räkälä on tuossa lähellä, mutta ei siitä koskaan ole häiriöksi asti ollut. Alepan kulman ymmärrän ja ne spurgut siinä pusikossa, ei hyvä.
Minä kyllä suosittelen tätä asuinaluetta. Nöykkiössäkin on kaupungin vuokra-asuntoja ja silti sielläkin on ok asua.
ne spuget majailee joka Alepan nurkilla.
Espoossa ei ole yhtään huonoa aluetta. Näin se vaan on. Kaikki alueet on omalla tavallaan viihtyisiä ja kivoja. Kallista on kaikkialla Espoossa. Minne vaan voi muuttaa ihan totta. Olen asnunut Espoossa hienoilla ja huonoiksi mainituilla alueilla. Jokapaikassa on ollut mukavaa ja viihtyisää.
Tämä on kiva paikka, ei häiriöitä jne. ja silti Sello, juna ja kaikki on tuossa lähellä.
Rannassa on hienoja asuntoja, ihanat ulkoilualueet ja taas Ison-omenan liepeillä lähinnä uudistuotantoa ja pientaloja.
Kootut asenteellisuudet. Ei ihme että espoolaisia pidetään ylimielisinä, nolottaa kuulua tällaisia kirjoittelevaan porukkaan.
Mutta taidan siinä mielessä liittyä joukkoon, että Espoon sisällä todellakin on jyrkemmät erot kuin mihin muualla olen törmännyt. Ero jonkun Westendin ja Suvelan välillä on niin huikaiseva. Täältä löytyy toisaalta järkyttävää ökyilyä, toisaalta monta vanhempaa betonilähiötä, joissa on niin rumaa että silmiin sattuu. Tätä ihmettelin, kun muutin Itä-Helsingistä Espooseeen.
Siitä välistä löytyy kyllä sitten paljon viihtyisiä alueita. Itse liputan Espoonlahti-Kivenlahti-Saunalahti-Kauklahti-akselin puolesta, täällä on meri lähellä ja vehreä ympäristö. Asuntoja löytyy eri paksuisille kukkaroille.
Mormonikirkon takana. Siinä on pari edullista bensa-asemaa seuraavaksi ja sitten on Lidl?
Nimeä en tiedä, neuvokaa ulkopaikkakuntalaista. Paljon vuokra-asuntoja, jotka eivät ole kovin hyvässä kunnossa.
joskus ollut huonoa aluetta, mutta kai se nykyään on ok?
Paljon vuokra-asuntoja, mutta rauhallista on ainakin meidän kulmilla. Ja on myös omistusasuntoja. Tosi kiva paikka asua:)
useita partureita/kampaamoja, Sale, ravintola, pizza-paikkaa, fysioterapiaa yms
Ja Karakallion koulu myös
Ja bussiyhteydet todella hyvät, esim Leppävaaraan juna-asemalle.