Miksi puhe/äännevikaisten vanhemmat ette vie lastanne puheterapeutille?
Ystävälläni on 6v. lapsi jolla pahan r ja s vika, sai lähetteen terapiaan jo 5v. mutta äiti ei vie, miksi lie, en tiedä.
Olen huomannut että jo nyt muutamat lapset ovat alkaneet kiusata lasta tuon " vian" takia, joten luulisi että olisi hyvä yrittää hoitaa asiaa ennen kuin koulukin alkaa?
Ei liene lapsen eduksikaan ettei asiaa korjata?
Kommentit (16)
Ei terapiaa noin vaan saa, meillä taas hirvee taistelu uusista terapiakäynneistä. Yritämme kaikkemme, että lapsi saisi apua. Ihmetelkää vaan muut, miten ei hoideta lastamme. Kaikkemme olemme yrittäneet, enempää emme voi tehdä.
Kallista alkaa itse maksaan kaikkea.
Päiväkodissakin hoitajat saattavat naurahtaa, kun eivät saa lapsemme puheesta selvää. Senkin takia asia ois tosi kiireellinen, kun ei edes lapsemme hoitajat tajua tilannetta ja lapsen ongelmaa!!!!!!!!!!!!!!
Jotkut vanhemmat yksinkertaisesti häpeävät esim. diagnooseja papereissa. Mutta minkälainen on vanhempi, joka evää lapseltaan avun ongelmiin, kun apua nykypäivänä on saatavissa????????????
tomasti ei vie lasta tutkittavaksi, jottei lasta leimata.
Kirjoitinkin nimenomaan että heillä ON LÄHETE on ollut jo yli vuoden ajan mutta eivät vain vie sinne, eivät ole edes siis tilanneet aikaa. Tiedän että terapiaan on vaikea päästä, käyn itsekin toisen lapseni kanssa puheterapiassa!
Kela kustantaa vain vaikeavammaisten kuntoutuksen eli viasta on oltava aivan merkittävä haittaa että saa terapian. Vanhemmat voivat myös soitella itse yksityisille ja maksaa terapian itse tinkien muusta sitten. Yksi terapiakerta on n. 50 euron luokkaa (en ole varma).
Minä olen henkilökohtaisesti käynyt kiittämässä sitä terveyskeskuslääkäriä, joka laittoi silloin 3-vuotiaalle lapselleni lähetteen tarkempiin tutkimuksiin erikoissairaanhoitoon. Nyt 10-vuotias tyttö on saanut puheen ymmärtämisongelmiin hurjasti apua ja pärjää normaaliluokassa loistavasti.
Tk-lääkärikin kysyi, että pahastummeko, jos hän laittaa lähetteen Lastenlinnaan? Olimme miehen kanssa ihan äimän käkenä! Miksi ihmeessä pahastuisimme, jos joku tarjoaa tarkempia tutkimuksia, lähes ilmaiseksi, joissa voidaan selvittää ONKO terapioiden ym. tarvetta. Eihän lähete ole takuu siitä, että ongelmia välttämättä on, mutta miksi ei käyttäisi hyväkseen tarjottua apua?
Päivittelimme tätä lääkärille ääneen, jolloin hän sanoi, että toden totta jotkut vanhemmat loukkaantuvat avun/tutkimusten tarjoamisesta? En kerta kaikkiaan voi käsittää sitä!!!!!!!
En ajattelisi äännevirheitä kovin vakavina ongelmina. En ole koskaan törmännyt vakavampiin tapauksiin, joissa vanhemmat eivät tuo lasta terapiaan. Sen sijaan valitettavan usein kotiharjoitukset jää tekemättä ja vanhemmat olettavat, että minä korjaan lasten ongelmat satunnaisilla tai 1 kertaa viikossa tapahtuvilla terapiatunneilla. Kotona (ja päiväkodissa) on tärkeää panostaa kuntoutukseen, koska siellä lapsi suuren osan ajastaan viettää. Sen asian kun kaikki ymmärtäisivät niin minäkään en niin usein hakkaisi päätäni seinään.
Vierailija:
En ole koskaan törmännyt vakavampiin tapauksiin, joissa vanhemmat eivät tuo lasta terapiaan.
En uskalla jutella hänen kanssaan kovin paljoa, koska tiedän, että lankeaisin häneen, jos menisin liian lähelle ;)
Siksi et varmaan ole törmännyt hoidoista ja kuntoutuksista kieltäytyviin vanhempiin ja heidän lapsiinsa...................
ilmaista puheterapiaa saa logopedian laitoksilla ainakin oulussa ja helsingissä. Opiskelijat tarvitsevat jatkuvasti " koekaniineja" tietystu hyvässä ohjauksessa. Sinne vain ilmoittautumaan!
No ei se puheterapeuttikaan mikään ihmeiden tekijä ole. Meillä 6-veellä on järkky ärrävika, ollaan käyty terapiassa ja tehty harjoituksia, mutta ei se oikeaksi muutu edes puolessa vuodessa (mikä aika ollaan nyt terapiassa käyty).
Että se siitä jeesustelusta taas tällä kertaa
Vierailija:
Ystävälläni on 6v. lapsi jolla pahan r ja s vika, sai lähetteen terapiaan jo 5v. mutta äiti ei vie, miksi lie, en tiedä.Olen huomannut että jo nyt muutamat lapset ovat alkaneet kiusata lasta tuon " vian" takia, joten luulisi että olisi hyvä yrittää hoitaa asiaa ennen kuin koulukin alkaa?
Ei liene lapsen eduksikaan ettei asiaa korjata?
Vaikka sanoja sitäkin enemmän ja lauseita. Käynyt kerran jo.
Sen kun vain soittaa ja varaa ajan. Jos kunnallinen puheterapeutti huomaa jotain isompaa vikaa, niin hän kyllä konsultoi lääkäriä.
Vantaalla tarvitaan ainakin lähete ja silti joutuu jonottamaan.
Eikö toiset osaa lukea ap:n viestiä, kyse oli nimenomaan siitä miksi jotkut ei vie terapiaan vaikka pääsisi sinne ilmaiseksi? Ei ollut kyse siitä että joillakin se ei auta tms..voi jessus! Lukekaa vähän tarkemmin.
pienemmätkin sisarukset puhuu samalla tavalla... tekee vaan hallaa lapsilleen kun ei ees viitsi opettaa puhumaan oikein.