Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pihiyden huiput. Eli mikä on paras juttu minkä

Vierailija
15.01.2006 |

.

Kommentit (671)

Vierailija
41/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuuli heiluttelee metsässä ja pankkitileillä makaa... silti hän säästää kaiken mahdollisen. Oma äitini kuoli pari vuotta sitten ja tätini oli auttamassa minua talon tyhjentämisessä. Tätini oli käynyt läpi minun jätesäkkeihin sullomaa roskiin menevää kamaa ja säästellyt pikkujuttuja: ilmeisesti tarvittavia oli vielä äidin puoliksi käyttämät deo-stickit, 20 vuotta vanhat c-kasetit ja paljon muuta vastaavaa kamaa...

Vierailija
42/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ostaa kirpparilta eurolla roskakuntoisia mattoja uuteen isompaan asuntoon. Ts. ostivat ison ja upean uuden kämpän, jonka kalustavat roskalla. (" jossain täytyy olla tarkka..." )

- palelevat asunnossaan, eivät käytä esimerkiksi pesutilojen lattialämmitystä, vaikka kuinka perustelisi sen tarpeellisuuden.

- käyttävät jo neljännessä autossa samoja parsittuja istuimensuojia. Eka, johon noi ostettiin, oli Corolla, nyt Mersu. Voitte kuvitella, kuinka hienolta näyttää liian pienet ja puolirikkeimet suojat penkkien päällä. Kallis auto ja siellä 20-vuotiaat Toyotan suojat?? Hohhoijaa.

- ottavat aina eväät mukaan, jopa laivalla syövät omia voikkareita ja sitten ostavat ainoastaan kahvin

- ovat viimeksi syöneet 80-luvulla ravintolassa omaan laskuun. Valmistuttuani tarjosivat minulle ruuan pyynnöstä. Oli kivaa: minä söin pihviä ja he joivat kahvit (" kun ei me välitetä ja maksaakin niin" )

Lopputulos: rahaa on kivasti käyttää mm. hyvään autoon, sijoituksiin ja uuteen " ökykämppään" . Mutta millaista tuollainen elämä on muuten. Kauheaa nitkutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin siellä rakennustyömaalla jelppimässä. Me naiset lajiteltiin käytettyjä, kiemuraisia nauloja... Heistä olis paljon muitakin pihi-juttuja kerrottavaksi!

Vierailija
44/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

talouspaperia, vaan rättejä pyyhkimiseen.

Vierailija
45/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana ei ollut rahaa, koska käytin ne matkusteluun. Sitten ostimme talon, joten ei ollut rahaa, veneen, joten taas rahat vähissä. Nyt on vuorossa uuden talon osto ja lapsiakin on liuta. Olen tottunut olemaan tarkka varsinkin ruokamenoissa. Tuntuu hassulta ajatella, mitäs sitten kun lainat on maksettu???

Isäni on muuten melkoisen nuuka, joten mitään rahallista tukea en kotoa ole saanut. Hautaan varmaankin meinaa ne rahat ottaa, mutta omatpa ovat rahansa.

Vierailija
46/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tuttavaperhe, jossa todella piheillään. Omasta mielestään elävät vain säästeliäästi. Esim. opiskeluaikana jäivät plussan puolelle kun tosiaan laittoivat asumistuesta ja opintuesta aina vähän säästöön. Autoa eivät tietenkään omistaneet, eivätkä koskaan käyneet missään. Vieraita heillä kävi aniharvoin. Kaikki tehtiin itse eikä koskaan ostaneet mitään valmistuotteita. Jugurtti- ja viilipurkkeja käytettiin kertakäyttökuppeina jne. Toisaalta järkevää, mutta itse ei pystyisi vastaavaan koskaan.

Nyt ovat töissä molemmat. Asuvat ahtaasti kahden pienen lapsen kanssa kaksiossa pienellä paikkakunnalla eivätkä edelleenkään käy missään. Kaikessa säästetään. Esim. autossa ei koskaan pidetä ajon aikana ikkunaa auki, koska bensaa kuluu kuulemma tällöin enemmän kun auto joutuu käyttämään liikkumiseen enemmän energiaa :). Kesällä auton päällä oli aina sellainen huppu, ettei maalipinta kulu auringon paisteessa.

Joskus tekevät pitempiä kyläreissuja ja silloin tosiaan sitten elellään niiden vieraiden kustannuksella. Ajattelevat kaiketi, että kun tuovat tuliaisen (kahvipaketin tai lapsille jtn tms.), voivat rauhassa asustella monta päivää osallistumatta ruokamenoihin vaikka isäntäperhe opiskelisi tai taloudellinen tilanne olisi muuten tiukka.

Todella..joskus pistää vihaksi nämä pihistelijät. Olemme miehen kanssa miettineet, että mieluummin elelee vähän leveämmin kohtuuden rajoissa ja nauttii elämästä. Kerranhan me täällä vain eletään.

Vierailija
47/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oudolla tavalla: Hän mittasi kaiken kalliin tavaran rahassa, ts. esim.autonsa piti olla kallein mikä löytyy, mutta arjen normaaleissa jutuissa oli älyttömän pihi.

Seurustelimme vajaan vuoden, molemmilla oli lapsia, ja tänä aikana kävimme yhdessä ulkona kotimaassa tasan kaksi kertaa. Ekalle kerralla mentiin leffaan ja sieltä syömään (hän nimenomaan VEI minut syömään, tietty), ja kun mietimme ruokapaikkaa, sanoin että jokin pihvi tai meksikolainen olisi jees. Mies sanoi jokaisen ravintolan kohdalla, että liian kallis, tuolla on niin kallista, hei, tossa on kotipizza, mennään sinne! Sain raivarin kadulla, ja sitten vasta meksikolaiseni.

Jätkällä oli vuositulot 50 000, mutta ei oisi halunnut viedä mua syömään ettei raha kulu.

Toisella kerralla lähdimme pubiin yhdelle-kahdelle. Pääsimme pubiin, mies tilasi itselleen siiderin. Sanoin, että mulle samanlainen, ja mies häkeltyi, että hänellä on vain tämä yksi 5e seteli mukana, muuten kyllä tarjoaisi. Okei, maksoin siiderini itse, mutta pöydässä otin asian puheeksi. Mies selitti, että kun lompakko jäi sinne keittiön pöydällä, johon minä huomautin, että kuitenkin sait lähtiessä otettua tuon 5e sieltä mukaan??? Mies myönsi näin tehneensä, ettei tarvitse tarjota. Hieman tämän jälkeen erosimme, muitakin vikoja oli, mutta mies oli käytännön esimerkki siitä, kuinka köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostakaan....

Ollessamme ulkomailla hän ei esim. jättänyt tippiä kenellekään, edes hotellisiivoojille, eikä ollut koskaan jättänyt. Ei kuulemma jakele rahojaan muille. Riitelimme tästä, mutta hän halusi säästää pikkurahansa Suomeen. Oli aika noloa hänelle, kun kentällä Forexilla ei suostuttu vaihtamaan vaalimiaan kolikoita Suomen rahaksi...;)

Vierailija
48/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoveli ei ootanut opiskelu paikkakunnalta omaa pikkusiskoa autonsa kyytiin, vaan käski mennä linja-autolla kotiin, koska kuluu ennemmän bensaa..! sairasta! (siis molemmat menossa vk lopuksi kotiin ja sama opiskelu paikka kunta.!)

Vierailija
49/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjapaperit ja nauhat uudelleen. Myös leivinpaperi käytetään kymmeniä kertoja uudelleen, välillä vaan pestään. Myös leipäpussit pestään ja käytetään lukuisia kertoja uudelleen...jne. Ja rahaa on vaikka muille jakaa...

Vierailija
50/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran vettä kuin tarviin. Tulee halvemmaksi:-)

Vierailija
51/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsutaan keskittämiseksi ja pidemmällä tähtäimellä se on ihan kannattavaa.

Vierailija
52/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yksi mummo tekee samaa kuin 10.pin kertoma venäläinen eli pesee muovipusit aina :)

Vierailija
53/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini sanoi useamman kerran, että isoisäni voisi käyttää vähän parempia vaatteita kun on uusi hieno auto. (Isoisälläni on käyttämättömiä lahjoiksi saatuja vaatteita vielä muovin sisällä kaapissa, kun pitää ne vanhat käyttää ensin loppuun) Isoisäni osti uuden hatun. Eihän sitä muuta näy kun autolla ajelee.

Vierailija
54/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ollessa vajaa 5 ja siskoni 10v. asuimme äidin kanssa Ruotsissa. Äitimme jäi tuolloin leskeksi. Extemporee matkoja tehtiin Suomeen (sukulaisiin)ns. äkkilähtöjä jossain Ö-luokan hyteissä oli omat eväät mukana, mutta ainakin matkustettiin. Mitään ei ole meiltä koskaan puuttunut, koska äitimme on aina tinkinyt itseltään.

Äiti käytti Leipäpusseja eväspusseina...mikä on minun mielestäni normaalia.

Nykyään on hyvä palkkainen mies ja kaksi mersua pihassa...ei kyllä enää tarvitse nuukailla kun ajelee mersulla minkki turkki päällä. Lapsilleen on äärettömän antelias! Itse sain omien laskelmien mukaan yli 250¿ edestä joululahjoja vaikka olenkin jo 22v. Ja aina kun tulee käymään niin usein käydään kaupassa yhdessä ja ostaa ruokaa. Joskus taas mennään kaupungille shoppaileen ja saan vatteita. Koska mieheni rahat ja minun opiskelijan suuret tulot menevät lähinnä elämiseen. Niin äitini ajattelee, että saan itselleni jotain kivaa.

Tosin olen AINA tosi nihkeenä kaiken saamani kanssa (varsinkin jos ei ole synttärit tai joulu) sillä tuollainen saa minut vaivautuneeksi. Äitini siihen vaan, että " ennakko perintöä ;)" .

Kiitos äidilleni!

Tämä taisi nyt poiketa aiheesta :D

Vierailija
55/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytti kamalasti aikaa esimerkiksi mökille lähteissä viikonloppuruokien ostamiseen. Pitkin viikkoa kiersi kaiken maailman kuponkien kanssa tarjoukset läpi ja syödä piti sitten viikonloppuna, mitä oli viikolla sattunut olemaan tarjouksessa. Juomat oli aina kotitekoista. Ei käynyt kouluja, koska ei halunnut ottaa opintolainaa. Valitti mulle, että käytin liian monta palaa vessapaperia yhdellä käynnillä. Kun kuljimme yhdessä autolla vaati bensamaksuosuuteni lisäksi, mitä auton arvo vähenee per km. Suihkussa käydessä valitti, että otan liian kuumia suihkuja, että kylpyhuoneen arvo laskee höyrytykseni seurauksena. Metsässä käkki keräämässä marjoja ja sienestämässä, ei siis ulkoilun ja kivan safkan vuoksi, vaan ihan säästämisen vuoksi. Kalassa istui, ettei tarttenut ostaa kalaa, ei siis kalastamisen ilon vuoksi.

Jaksoin tuota aivan liian kauan. En siis tuhlaile, mutta jos esim. mökille lähdemme nykyisen mieheni kanssa, niin kyllä sinne grillattavat ostetaan, ystäville tarjotaan illallisten kanssa alkon viiniä (tai yleensäkin kutsutaan ystäviä syömään) jne.

Vierailija
56/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidämme muodista menneitä vaatteita ja hupnekaluja koska ne ovat vielä käyttökelpoisia

Vierailija
57/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

talosta ei löydy shampoota saati hoitoainetta, yksi palasaippua saunassa vain. Kerran olimme miehen kanssa kaksin heidän talossaan, ajattelin alkaa siivoamaan.. juu millä? Ei löytynyt kuin yksi likainen rätti, millä ilmeisesti käsin pyyhitään lattiat, ei mitään siivousainetta. Heillä ei osteta yhtään mitään valmista, keksejä ym.Jäätelö AINA vaniljaa, sekin kuulemma luxsusta. Joululahajt kääri tänä jouluna viime joulun papereihin, ylpeänä sitten julisti sitä meille. Ostimme hänelle vuosi sitten lahjaksi sellaisen lahjapakkausen missä mausteita, hyvä että paria raaskinut käyttää. Mitään lahjaa ei kannata ostaa koska ei oikeasti raaski käyttää niitä. Ostamamme pyyhkeet, jälkiruokalautaset, jälkiruokakulhot ovat kaapissa lasiovien takana koristeena. Samassa paikassa on ne ns.paremmat lasit (ihan tavallisia laseja), joita ei käytetä kuin juhlapyhinä, ettei vaan kulu!

Uusia vaatteita ei osta, aina samat vanhat poolot (3kpl) päällä päivästä toiseen, samat mustat housut ja sama villatakki. Uuden talvitakin ostamisesta puhunut 5 vuotta, mutta ei löydy (lue=pitäisi puoli ilmaiseksi saada) Verhot 30vuotta vanhat/sellaiset ruskeat sivuverhot vain), ei kuulemma ostaa kangaskaupassa päättää mitä ostaisi (juu niin varmaan!)

Miehellä on anoppilassa vanoja vaatteitaan, yli 10v vanhoja rumia villapuseroita, joka talvi se tyrkyttää niitä, että nämähän on hyviä, miksi ei kelpaa ym.JOOO! Mitään ei heitetä hukkaan, mitään ei osteta. Appiukko ostaa 2kertaa vuodessa niitä susettevanukkaita, niistä puhutaan sitten jo etukäteen, että on herkkua oikein ostettu. Sitten ruoan jälkeen otetaan esiin ne, pitää olla oikein kiitollisia ja hitaasti nauttien syödä, jatkuvasti hoetaan että onpa hyvää.. Säästänyt miehen vanhat lelut, mikä ihan kiva, mutta kun yksi oli rikki, alkoi mieheltä tivaamaan että miksi tämäkin on pitänyt rikkoa, olette te pojat kyllä ihmeellisiä, silloin mies suuttui kyllä ja huusi takasin, että et kai tosissasi helevetti.. tässä muutama juttu mitkä tuli mieleen.. lahjat ovat mitä ovat, rahaa ei ole koskaan lapsille annetty, ryysyissä aikonaan saaneet kulkea (eivät ole köyhiä,samperin saitoja vain). Mies ei saanut harrastaa poikien lajeja, koska kasvavalle lapselle pitää ostaa jatkuvastu uusia isompia varusteita, tästä mieheni on vieläkin TOSI katkera. anoppila on oman perheeni vastakohta, vanhempani ovat anteliaita, ei pihejä ostavat kaupasta mitä haluavat, auttvat taloudelliseti jos tarpeen vaati todella, normaalit vaatteet oli lapsena, saimme harrastaa ym.

Vierailija
58/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi viimeksi käydessään vaimonsa (kuollut yli 35v sitten) vanhoja leivinpapereita mitä ei olti raskittu käyttää...ja 4 pumpuli pussia ja yhden liima purkin lapsille. Joita on hänen lapselleen siunaantunut kaksi kappalaletta (6kk ja 2v)

Aika liikuttavaa. Sitten saa ruuat " valtiolta" niin kerää ne ruoka annokset (valuttaa kastikkeet pois ettei paina) ja tuo tullessaan, ettei tarvi kauppaan mennä.

Mies punastelee ja kihisee raivosta (tuo myös hänen vanhoja vaatteita lapsille;)) mun mielestä on pelkästään liikuttavaa.

Vierailija
59/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Eivät kuulu kirkkoon, koska kirkko vie niin paljon rahaa. Kysyivät meiltäkin ollaanko laskettu paljonko vuodessa menee kirkolle rahaa. No, eipä olla!

-Kun jäin äitiyslomalle rouva tuumasi, että kohta sulta tippuu tulot hirveesti. Tietäs vaan paljon nyt on tulot, kun oon hoitovapaalla.

-Rouva ei käy juuri koskaan " normaalien" naisten tapaan vaateostoksilla. Käutössä edelleen 80-90 luvun neuleet ja pillipunttifarkut. Vaaleat kivipestyt.

-Rouva vuorotöissä ja on kaikki juhlapyhät vapaaehtosesti töissä. Kerran otti juhannuksen vapaaksi ja harmitteli myöhemmin, kuinka paljon tuli menetettyä rahaa.

-Kun oltiin siellä viikonloppu kylässä, saatiin sunnuntaina ruuaksi puolhaaleat takassa lämmitetyt grillimakkarat. Takka ei ollut tarpeeksi kuuma, että olisivat kunnolla lämmenneet. Ja meillä kotiin ajomatka noin 2 tuntia. Käytiin sitten matkalla syömässä. Muutenkin normaali kyläilyruoka on ollut uuniriisipuuro.

-Eivät käy parturissa juur koskaan. Miehen hiukset ajellaan kotona. Sen ymmärrän, niin meilläkin tehdään. Naisella lyhyet ylipitkät hiukset. Arvatkaa, minkä näköset. Ja asiakaspalvelussa on töissä.

-Eivät koskaan osta ilta-sanomia tms. säästösyistä.

jne, jne...

Ja kuten arvata saattaa, rahaa on säästössä!

Olen kyllä itsekin säästeliäs, mutta jotain rajaa.

Vierailija
60/671 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksattaa anopillani reilun puolet auton renkaiden hinnasta. Ja miksi just reilu puolet? Koska anoppi painaa enemmän kuin mieskaverinsa niin kuulemma sen puolen renkaatkin kuluvat enemmän=)

Heillä ei ole ollenkaan laseja/mukeja (yhdet kahvimukit kummallakin) vaan he säästävät jugurttipurkit juomamukeiksi...

Vessapaperirulla " siivutetaan" viiden palan pätkiin ja yhden rullan on riitettävä tietyn aikaa. Yhdellä vessareissulla saa käyttää VAIN sen yhden viiden palan pätkän!

Esimerkkejä ois vaikka miten paljon....