Jos näet jollain ihmisellä ristikorun kaulassa
ajatteletko, että hän on uskovainen?
Tai että pitää korua muuten vaan, jos on vaikkapa joskus rippilahjaksi saanut?
Tai ettei uskonasiat ole hänelle vastenmielisiä, vaikkei varsinaisesti uskovainen olisikaan?
Vai voisiko mielestäsi vaikkapa ateisti pitää ristikorua?
(enkä tarkoita sitten ristikorulla mitään ns. isoja "muotiristejä")
Kommentit (96)
Kai ristiä voi pitää vaikkei olisikaan kristitty, mutta melko typerää se on. Sama kun pitäisi hakaristiä, vaikkei ole natsi, hakaristi kun kuitenkin yhdistetään ensimmäisenä natseihin.
Jos ei ole kristitty ja haluaa kyseistä kidutusvälineen miniatyyriä kantaa kaulassaan, ni kannattanee se kääntää ainakin ylösalaisin ;)
Jos ihminen näyttää siltä, että kaikki on ihan hyvin ja peruspositiivinen tai neutraali niin ei siinä mitään. Mutta jos ilmiselvästi on jotain vinossa, mietin miksi hänellä on se risti. Mitkä ovat ne motiivit. Silloin ei ole onnellinen uskovainen, vaan jotain muuta. Antaa tavallaan väärää todistusta itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen näyttää siltä, että kaikki on ihan hyvin ja peruspositiivinen tai neutraali niin ei siinä mitään. Mutta jos ilmiselvästi on jotain vinossa, mietin miksi hänellä on se risti. Mitkä ovat ne motiivit. Silloin ei ole onnellinen uskovainen, vaan jotain muuta. Antaa tavallaan väärää todistusta itsestään.
Törmäsin vanhaan ketjuun, mutta särähti niin että on pakko kommentoida: Jos joku kuvittelee, ettei uskovalla ihmisellä voi olla asiat huonosti, on kyllä niin väärässä kuin olla voi. Ei uskovan elämän tarvitse olla aina pelkkää aurinkoa. Kristukseen voi turvata vaikeuksissakin!
Ja alkuperäiseen kysymykseen: aikuisen ihmisen ristin (ellei siis ole joku gansta-ketju) tulkitsen merkiksi uskosta. Joskus voi mennä tulkinta pieleen, mutta useimmin kai ei halua just pitää Tappara-pipoa jos kannattaa Ilvestä, tää oli hyvä vertaus. Itse olen ajatellut hankkia pienen, lyhyessä ketjussa olevan ristin kaulaani, jotta voin ”tunnustaa väriä” vaivihkaa. Rippiristiä yritin jossain vaiheessa ottaa uudestaan käyttöön, mutta se ei jotenkin ole enää ihan omantyylinen.
En usko että kovin vahvasti ateistinen ihminen haluaa pitää ristiä. Ajattelen, että kyseessä on joko uskovainen, tai sitten semmoinen joka ei ole ajatellut koko asiaa, ei joko osaa sanoa omaa mielipidettään uskonnoista tai ei ole lainkaan kiinnostunut aiheesta, tai sitten trendit kiinnostaa enemmän kuin aatteet, eikä välitä vaikka annettu viesti olisi ristiriidassa oman maailmankatsomuksen kanssa.
Minun mielikuvani riippuu myös ristin kantajan muusta habituksesta ja iästä. Jos jollain aikuisella ihmisellä on pieni risti kaulassa, oletan hänen olevan jollain tavalla uskonnollinen. Jos taas teinillä on jokin iso rihkamaristi, niin se lienee vain pelkkä trendiasuste vailla sen kummempaa merkitystä.
Itse olen ateisti, enkä pidä ristiä, sillä minusta se olisi minun tapauksessani outoa ja tekopyhää.
Ilahdun, jos näen jollain ristikorun. Pidän kyllä sellaista ihmistä uskovana.
Ajattelen ihmisen olevan uskovainen. Kyllähän risti liittyy niin vahvasti kristinuskoon.
Vierailija kirjoitti:
ehkä jopa hihhuli, vähintään kuitenkin uskovainen (joita jo sinänsä pidän outoina). Että on tarve jotenkin julistaa sitä omaa uskoa ulkoisilla merkeillä.
Että muka hihhuli, joopa joo. Onhan Suomessa monikulttuurista uskontoa, jotka käyttävät paljon näkyvämpiä ulkoisia merkkejä kuin jokin koru. Etkö ole ollenkaan huomannut?
Käyn noin kerran kuukaudessa kirkossa, mutta osallistun politiikkaan, toimin paikallisessa kylätoimikunnassa, harrastan kuvataidetta yms, en korusta huolimatta tunne itseäni hihhuliksi. Mutta Jumalan rakkautta Sinullekin.
Pidän ristiä henkilökohtaisen uskoni vuoksi. Usko antaa voimaa vaikeina aikoina
En kuulu kuitenkaan mihinkään kirkkoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin vanhaan ketjuun, mutta särähti niin että on pakko kommentoida: Jos joku kuvittelee, ettei uskovalla ihmisellä voi olla asiat huonosti, on kyllä niin väärässä kuin olla voi. Ei uskovan elämän tarvitse olla aina pelkkää aurinkoa. Kristukseen voi turvata vaikeuksissakin!
Ja alkuperäiseen kysymykseen: aikuisen ihmisen ristin (ellei siis ole joku gansta-ketju) tulkitsen merkiksi uskosta. Joskus voi mennä tulkinta pieleen, mutta useimmin kai ei halua just pitää Tappara-pipoa jos kannattaa Ilvestä, tää oli hyvä vertaus. Itse olen ajatellut hankkia pienen, lyhyessä ketjussa olevan ristin kaulaani, jotta voin ”tunnustaa väriä” vaivihkaa. Rippiristiä yritin jossain vaiheessa ottaa uudestaan käyttöön, mutta se ei jotenkin ole enää ihan omantyylinen.
No se onkin sitä "uskoa" jossa tuodaan esiin ja korostetaan omaa hyvyyttään ja tuomitaan toisia, ei se ole aitoa kristinuskoa. Se on harhaanjohtamista.
Jos näen ristin ihmisellä, oletan hänen olevan uskovainen ja ymmärrän että hänen tyyppisiin ihmisiin en halua tuhlata aikaani. Meillä ei ole todennäköisesti mitään yhteistä ja pahimmillaan tällainen ihminen on täysin epävakaa.
Hassua, risti on jonkun jostain syystä pitämä aika pieni koru. Miksi sen pitäisi herättää minussa (tai kessään) joitain suuria tunteita?
Olen uskova, mutta en kanna ristiä, (Jeesus kantoi ristin, minä olen tuomiosta vapaa) silti puhun uskon asioista mielelläni ihmisten kanssa jos he haluavat kuulla.
Uskova ei automaattisesti ole "hihuli" tai elämälle vieras, päinvastoin. Ne on ne omat epäluulot ja pelot jne jotka potkii vastaan.
I agree with you, that this is symbol of horify suffering and torture. I heard that suffering push human closer to God. Maybe we after our suffering in life - sometimes also unconsiously - we wants to be close to someone Who understand our pain. Someone can better understand us than God? He create us, we belongs to Him :-) Maybe when I will Wear the Cross, this will be symbol that I also suffer, not only my Faith.
Käytän itse ja uskon samoin moni muukin! :) Mutta moni käyttää ja ei hlö koht usko. Eli ei voi sanoa korun perusteella paljoa
Jos pidän jotakuta ihmistä fiksuna ja esim. mietin antavani ääneni hänelle vaaleissa, ristin näkeminen hänen kaulassaan poistaa äänestyshalukkuuteni tehokkaasti. Risti kaulassa kenellä vaan tiputtaa kyseisen henkilön hölmöjen kastiin.
Olen uskovainen, ja risti jonkun kaulassa herättää minussa ajatuksia. Teen hoitoalan työtä, enkä pidä ristiä kaulassa työssä juuri tästä syystä: ei-uskovien tai ei-kristittyjen uskovien mielessä ei ole hyvä herättää mitään erityisiä ajatuksia heidän ollessaan potilaanani.
Jos väriä tunnustaa niin miksei sitä näyttäisi? Kunhan sallii saman myös muille.