Jos näet jollain ihmisellä ristikorun kaulassa
ajatteletko, että hän on uskovainen?
Tai että pitää korua muuten vaan, jos on vaikkapa joskus rippilahjaksi saanut?
Tai ettei uskonasiat ole hänelle vastenmielisiä, vaikkei varsinaisesti uskovainen olisikaan?
Vai voisiko mielestäsi vaikkapa ateisti pitää ristikorua?
(enkä tarkoita sitten ristikorulla mitään ns. isoja "muotiristejä")
Kommentit (96)
ristikoru kaulassa ei välttämättä merkitse kantajalleen paljoakaan. Voi merkitä hyvinkin paljon, mutta ei läheskään aina. Se, mitä siitä voi päätellä, on se, että henkilö ei ainakaan ole esim vakaumuksellinen muslimi.
kantaisin kaulassa mieluummin vaikka Daavidin tähteä tai Iktys-symbolia. Ne mielestäni nykyaikana ovat kantaaottavampia symboleja. Niitä harvempi ei-uskovainen kantaa kaulassaan.
[i
Koska itse en ole uskossa, tulee ristin kantajasta hieman negatiivinen fiilis. Kukin saa mielestäni uskoa tai olla uskomatta mihin tahansa, mutta asiaa ei tarvitsisi mielestäni oikein julistaa esim. töissä ollessaan.
[/quote]
daavidin tähti ,niin kyllä tulkitaan juutalaiseksi ,ei kristityksi.
Hypätään vieraissa sängyissä, plagioidaan harjotustöitä, ja puhutaan ihmisistä paskaa ja sit rinta rottingilla kannetaan ristiä kaulassa. Kattokaapa ni kaikki kanamaisimmaa kuntapolitiikot ja kansanedustajat kantaa ristiä kaulassa , yööökkk!!
Hypätään vieraissa sängyissä, plagioidaan harjotustöitä, ja puhutaan ihmisistä paskaa ja sit rinta rottingilla kannetaan ristiä kaulassa. Kattokaapa ni kaikki kanamaisimmaa kuntapolitiikot ja kansanedustajat kantaa ristiä kaulassa , yööökkk!!
uskovaisuus tekee jostakusta jotenkin pyhän, kykenemättömän mihinkään inhimilliseen luonteen heikkouteen? Että jos sanon olevani uskossa mutta pukeudun seksikkäästi, olen ristiriitainen? Tai en hyväksy homoja, transuja, av-mammoja? Yrittäkää nyt tekin kaikki ymmärtää, että ihminen voi olla syvästi uskossa, kantaa kaulassaan ristiä ja silti olla ihan samanlainen kuin tekin, virheineen päivineen. Saa juoruta, polttaa, juoda, pettää. Salama ei tule ja lyö kuoliaaksi. Enkä joudu helvettiin. Sitä varten voi pyytää syntejään anteeksi, mutta tämä puoli uskostani ei sitten muille kuulu.
daavidin tähti ,niin kyllä tulkitaan juutalaiseksi ,ei kristityksi.
niminen, niin minä oletan henkilön olevan kristitty uskovainen, jos hän kantaa kaulassaan Daavidin tähteä. Se tarkoittaa ainakin minulle sitä, että henkilö haluaa siunata Israelia tms.
Jeesus Kristus kuoli ristin puulla sovittaakseen koko maailman synnit. Niin me tekopyhät ihmiset, jotka valehtelemme, puhumme pahaa toisista ja olemme rakkaudettomia, voimme olla taivaskelpoisia ja saamme armahduksen. Kun ihminen heittää kaikki syntinsä Jeesuksen ristin juureen, hän ei muutu Jumalaksi. Hän on edelleen se sama syntisäkki mikä ennenkin. Väittäisin kuitenkin, että uskolla Jeesukseen on siunauksensa ja hengen hedelmiäkin silloin tällöin uskovaisten elämässä näkyy.
nuoret voivat käyttää ristikorua "muuten vain". Jos aikuinen käyttää ristikorua, oletan, että kristinusko on hänelle tärkeä asia ja että hän uskoo Jumalaan ja Jeesukseen.
Koska itse en ole uskossa, tulee ristin kantajasta hieman negatiivinen fiilis. Kukin saa mielestäni uskoa tai olla uskomatta mihin tahansa, mutta asiaa ei tarvitsisi mielestäni oikein julistaa esim. töissä ollessaan.
etkä pelkästään pientä melko näkymätöntä ristiä?
kristinusko on väärä uskonto? saisko perustelut toho? (:
kristinusko on väärä uskonto? saisko perustelut toho? (:
ohis.
ettei olisi ristiriitaista.
Mistä tulee muuten ajatus, että uskovainen on tietynlainen ihminen. Tässäkin ketjussa monet on tuominneet heidät yhdenasian ihmisiksi, ihan kuin muuta ei voisi elämässä olla.
Mulla tulee niistä sellainen olo, että ulkokultainen tekopyhä. Ehkä siksi että monesti pukeutuminen tai jokin muu seikka on ristiriidassa. Se on vaan niin kornia.
että kas, uskishan se siinä. Ihan samoin ajattelen näistä ristikaulaisista, kuin jos joku pukeutuu foliohattuun tai roikottaa kaulassaan valkosipulikranssia vampyyreiden varalta. Että hieno vaikutelma tulee :)
Tästäkin ketjusta voi päätellä kuinka hirveästi se näyttää ulkopuolisia mammoja häiritsevän jos jollain on noinkin HURJA koru kaulassa :)
Useimmilla se on vain symbolinen esine uskosta,usein se rakas koru on saatu äidiltä,kummilta tms rakkaalta ihmiseltä ja sitä käytetään sen takia.
Mutta juu,melkoisia mielipiteitä aiheuttaa näinkin yksinkertainen ja jokaisen henkilökohtainen asia!En minäkään ala arvostelemaan henkkamaukan tusinamuotia käyttäviä ihmisiä sen lajityypillisen pukeutumisen perusteella
en käyttäsiristiä,kuten en käyttäisi huntua tai muitakaan uskonnollisia symbooleja. Nuorilla tukitsen ristin ehkä lähinnä riparilahjaksi, vähän vanhempia pidän kieltämättä vähän hihhuleina.
Äitini kuoli ollessani lapsi. En ole uskossa vaan ristikoru antaa minulle voimia kun olen maassa.
Jokaisella ristinkantajalla on oma tarinansa. Parempi kysyä asiaa kuin olettaa omiaan.
Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että henkilö on uskovainen. Toiseksi tulee mieleen, että koru voi myös olla hänelle tärkeä muista kuin uskonnollisista syistä. En osaa uskoa, että ateisti vapaaehtoisesti pitäisi ristikorua, vaan mistäs sitä koskaan tietää.
uskonasiat ei ole hänelle vastenmielisiä, vaikkei varsinaisesti uskovainen olisikaan?
mutta noista valitsen tämän vaihtoehdon
... Ihan samaa mieltä. Ei sitä omaa uskoa tai vakaumista tarvitse millään tavalla esille tuoda tai näyttää. Töissä varsinkin pitää olla neutraali habitus.
Mutta saisi se olla yhtä näkymätöntä muuallakin, koulussa, peruskoulussa, julkisilla paikoilla myös.
Minua haittaa kun toiset uskovat eri tavalla kuin minä, ja siksi sen vakaumuksen ei tottatosiaan tarvitse näkyä.
Jokainen voi omassa kotonaan harjoittaa näkyvästi sitä uskoaan tai mennä omiin kappeleihinsa. Julkiset tilat eivät ole tätä varten.
Siksi vastustan musliminaisten huivin käyttöä.
Isompaa huntua tai kaapua minkäänlaista tahansa ei myöskään tule hyväksyä.
Pukeutukoot kotonaan ihan millaiseen ikkunaverhoon tai lakanaan haluavatkaan, julkisilla paikoilla tätä islamin uskon ja muslimiuskossa koraanissa vaadittavaa pään ja kasvojen peittämistä sekä nilkkojen ja ranteiden piilottamista ei tule hyväksyä länsimaisessa kultturissa.