Jos näet jollain ihmisellä ristikorun kaulassa
ajatteletko, että hän on uskovainen?
Tai että pitää korua muuten vaan, jos on vaikkapa joskus rippilahjaksi saanut?
Tai ettei uskonasiat ole hänelle vastenmielisiä, vaikkei varsinaisesti uskovainen olisikaan?
Vai voisiko mielestäsi vaikkapa ateisti pitää ristikorua?
(enkä tarkoita sitten ristikorulla mitään ns. isoja "muotiristejä")
Kommentit (96)
Pidän sitä siksi, että olen uskovainen. En tosin moralisoi muita enkä alennu kissanhännänvetoon ateismi- tai tiedeuskovaisten kanssa. Jälkimmäistä olen ollut työksenikin, ja uskokaa (!) tai älkää, pystyn erottamaan metodisen tiedonmuodostuksen ja loogisen ajattelun ja henkilökohtaisen, maailmankatsomuksellisen asenteen toisistaan.
Miksi et pidä ristiäsi "perhepeteilyn" vuoksi? Onko sanassa kirjoitusvirhe? En ymmärtänyt, sorry
Ortodoksi minäkin (taidamme olla "yliedustettuina" täällä, kun noin 60 000 ortodoksia vain Suomessa on ;)
uskossa eivät halua julistaa uskoaan ulkopuoliselle. Hyvin outoa.. kyllähän sitä yleensä haluaa sellaisesta kuin elämän paras asia muillekin kertoa. Käytän ristiä koska olen elävässä uskossa, ajattelen että jos joku sen huomaa niin tajuaa että olen uskossa, toivottavasti.
Usein myös en käytä koska pidän muistakin koruista ja toivon että elämäni jollakin avalla myös heijastaa kristillisiä arvoja ilman koruakin.
Minä puhun uskosta jos siihen tulee tilaisuuksia. Ainakin jos on uskallusta.
koska haluan sen muistuttavan minua itseäni uskosta päivän mittaan. Kun näen tai tunnen korun, se muistuttaa rukoilemisesta ja rakkaudellisesta asenteesta toisia kohtaan.
En tosiaan kanna ristiä muitten ihmisten takia tai julistaakseni muille.
joten voisin kuvitella, että joku muukin voisi tehdä samoin. Ainkaan ko. henkilö ei ole kristinuskon vastainen jos kerran ristiä pitää. siis semmoista pienehköä rippiristin tyylistä.
Minä en ole lapsilleni uskaltanut vauvana laittaa ristiä kaulaan. Myöskään taaperoiässä heillä ei ole ristiä ollut turvallisuuden takia ja, jotta ei hukkuisi. :) Kaapissa odottaneet.
Tottakai on Risti kaulassa ja Uskon Jumalaan ja Jeesukseen.
Ajattelen melkein automaattisesti että on jollain tapaa uskossa, harva sellaista muutenkaan pitää? Aiemmin mainittiin että nuoret saattaa pitää muutenkin vain, se saattaa pitää paikkansa, tai sitten nuori ei ymmärrä mitä ristin kantaminen tarkoittaa, mutta jos nään nuoren ristikaulassa, ajattelin hänet kuitenkin uskovaisena
Risti kaulassa ei todista mitään ainakaan minun kohdallani. Uskon asiat eivät juuri kosketa minua mutta sain kuulla rippiristini lahjaksi kummitädiltä, joten käytän sitä koska sillä on tunnearvoa. Ristin ollessa kaulassa en kadota sitä yhtä herkästi kuin että pitäisin sitä laatikossa. Lisäksi hopea pysyy hyvänä kun sitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Risti kaulassa ei todista mitään ainakaan minun kohdallani. Uskon asiat eivät juuri kosketa minua mutta sain kuulla rippiristini lahjaksi kummitädiltä, joten käytän sitä koska sillä on tunnearvoa. Ristin ollessa kaulassa en kadota sitä yhtä herkästi kuin että pitäisin sitä laatikossa. Lisäksi hopea pysyy hyvänä kun sitä käyttää.
Siis sain kyllä rippiristin*
Ja lisää vielä että olen nuori
Itse olen juutalainen ja minua loukkaa se että kristityt käyttävät Daavidin tähteä vaikka eivät mitään juutalaisuudesta tiedä. Käytän myös huivia, koska olen naimisissa.
Kannan pientä kultaista krusifiksia, olen katolilainen ja uskon Jumalaan.
Käytän rippilahjaksi saamaani kultaista ristiä edelleen, vaikka en edes kuulu kirkkoon. Mulle se on koru muiden joukossa, ja ehkä kaunein koru mitä laatikostani löytyy, kuvastaa olemukseltaan mua enkä lisäksi omista muita kultakoruja.
Katselin just sabrinan tissikuvaa 80-luvulta jossa se on tissit töröllään ja kultainen risti kaulassa. Noloa ja mautonta.
Aina kun nään jollain ristin kaulassa ajattelen että hän on varmaan hyvä tyyppi, mukava, empaattinen ja reilu. Toisaalta jos näkisin sen ristin vaikka jonkun prätkäjengi tyypin kaulassa ajattelisin hänestä heti että hän on tekopyhä. Olen tosi suvaitsevainen ihminen mutta ennakkoluulojakin on edelleen. On turha oletella asioita ihmisistä joita ei tunne....
Ristiä on alunperin käytetty tammus jumalan palvonnassa, kuten myös fallos symbolina menneisyydessä.
Joko että pitää tavan mukaan, kun ei paljoa koruja omista ja ajattelee, että ristiä "kuuluu" pitää kaulassa, tai sitten että on vahvasti uskovainen ja haluaa siksi pitää ristiä. Se kylläkin vähän epäilyttää, että miksi sitä uskoa pitää alleviivata. Tulee epäilys, että on kiihkouskovainen eikä hyväksy tavallisia ihmisiä.
Oletan että henkilö on kristitty.
Pidän aina pientä ristiriipusta kaulassa. Se on minulle niin vakiokoru, etten tule edes ajatelleeksi, että se on koru. En koskaan ota sitä pois.
Vastustan (lailla säädettyä) tunnustuksettomuutta julkisissa tiloissa. Olikohan se nyt Briteissä, kun lentoemäntää uhattiin irtisanomisella ristiriipuksen takia... Jotkut tahot haluaisivat, että ristit täytyy poistaa jopa kirkkojen katolta ja että niitä saisi pitää ainoastaan rakennuksen sisäpuolella.
Jos on mannerheimristi, niin arvostan. Itselläni on RUK-risti lävistettynä rintakehään.
Jos risti on vaakasuorassa, katson, että onko nää jotain myyjiä ja koitan, että lompsa on yhä taskussa.
Jos risti on ylösalaisin, nousen ylös lattialta.
ja risti aina kaulassa! :D Tosin nyt olen neuroottisuuttani perhepeteilyn vuoksi luopunut rististäni (väliaikaisesti), en ole vauvallekaan uskaltanut laittaa kasteristiä. Oletteko te muut?