Voiko joku olla niin edesvastuuton että jättää lapsen yksin kotiin nukkumaan kun käy esim. nopeaan asioilla??!!
Minulla vaan on syytä epäillä että eräs tuntemani kahden pienen lapsen äiti käy kaupassa vain toisen lapsen kanssa, toisen jäädessä kotiin todennäköisesti nukkumassa. Minusta se on lapsen heitteillejättöä ja varmaankin lastesuojeluilmoituksen paikka!
Kommentit (84)
varma!
Tiedätkö, ap, naapurisi asiat niin tarkkaan, että olet varma lapsen olevan kotona yksin? Ootko koko ajan nenä kiinni ikkunassa, vai?
Sen verran täytyy olla pokkaa, että juttelee ensin ennenkuin tekee ilmoitusta lastensuojeluun.
Kamalaa olisi, jos jonkun väärinkäsityksen takia aiheuttaisit murhetta ihan syyttömille ihmisille.
jos ei ole autolla tarvinnut mennä, esim. alakerran kioski tai postilaatikko. Mutta se että lähtee autolla hakemaan muita lapsia tai miestä on jo aika edesvastuutonta. Autolla kuitenkin onnettomuusriski on aika iso!
Kyllä järjenkäyttö on sallittua, eikä hysteerinen tarvitse olla. Tunnin kauppareissu on kyllä ehdottomasti liikaa. Ja tiedän erää, joka ihan kirkkain silmin kertoi että lapset olivat yksin kotona. Eli mistään kyttäilystä ei ap:n tapauksessa tarvi olla kyse.
jos ap ei ole nenä ikkunassa koko ajan, ei voi tietää, onko vaikka lasten isä tullut kotiin tai ystävä tms.
Musta on vaan inhottavaa, että vedetään omia johtopäätöksiä ilman, että vaivaudutaan edes kysymään, miten asia oikeasti onkaan.
Älä tee enää niin! Meillä putosi pienempi 1 vuotiaana pinnasängystä hoitajankin aikana jne.
- Äiti myös
Oli herännyt sillä aikaa kun menin tähän ulos pihalle hyvästelemään vieraita (omakotitalo). Olin ehkä poissa muutaman minuutin ja kun tulin sisälle, poika huusi hysteerisenä. Sänky oli jostain syystä romahtanut, eli pohja pudonnut alas toiselta puolelta ja poika siellä välissä jumissa:(. Kamala ajatella jos olisinkin ollut kauemmin poissa!
muistan kun olin 6-vuotias ja pikkusiskoni oli 2-vuotias ja äiti lähti töihin päivävuoroksi...oltiin kaksin kotona koko päivä.
Muistan kun kyyhötettiin nurkassa ja itkettiin, että äiti on varmaan kuollut, kun enhän minä enää sitten muistanut koska hän lupasi tulla takasin.
Äitini oli vahtimassa 6 viikkoista vauvaani pari tuntia, että sain hammaslääkärissä käytyä, äitini oli vastassa minua autollaan asemalla...hän oli jättänyt lapseni kotiin yksin, vaikkakin vain 15-20 minuutiksi, mutta silti.
sellainenkin tapaus on, että äitini teki kaksi lasta lisää vanhempana ja uuden miehen kanssa sitten kova hinku etelään. Minä 15-vuotias ja pikkusiskoni 12-vuotias sitten vahdimme 1/2 ja 1,3 vuotiasta viikon kaksin...
Äitini 3 sisarusta 7 v 4 v ja 8 kk kuolivat aikoinaan tulipalossa, kun mummo oli jättänyt heidät nukkumaan lähdettyään aamuyöstä pesemään naapurin pyykkejä : ((((
66, en kyllä sun äitilles taitas uskaltaa lapsiani jättää!
Vierailija:
Tekisin ehdottomasti lastensuojeluilmoituksen, kyseessä on heitteillejättö.
Tuon ikäisiä ei yksinkertaisesti saa jäättä yksin kotiin, vaikka koti olisi miten turvallinen tai kaupassa menisi vain 10 minuuttia.
terv. th
SIITÄHÄN SE RIEMU REPEÄÄ, JOS SIELLÄ ONKIN ISÄ/HOITAJA JA TE IDIOOTIT TEETTE ILMOITUKSIA!!!!
Siltä nimittäin tuo vaikuttaa, koska lapset ovat VUOROTELLEN äidin mukana.
t:yh, joka ottaa vuorotellen lapsen mukaan ja loput kotona hoitajan kanssa (ja mistä naapurit tietää tätäkään????)
Vierailija:
lapsi on valmis jäämään yksin kotiin pidemmäksi aikaa. TOKI moni jää aikasemmin kun ei ole vaihtoehtoja, mutta oikein se ei ole. Monessa maassa alle 12-vuoden ei saa jättää tai tulee viranomainen ovelle..
ja monessa maassa 12-vuotiaat on jo naimisissa ja paksuna... ja 3-vuotiaat tehtaalla töissä. No, eivätpähän ole yksin :/
kulttuurikohtainen asia, sano
Vierailija:
jolla oli tapana jättää lapsi yksin nukkumaan kun itse lähti asioille. Lapsi otettiin aika nopsaan huostaan kun naapurit puuttuivat asiaan.
Tää on kuitenkin vanha juttu, nykyään tämä lapsi itsekin on jo isä.
Sai onnellisen lapsuuden sijaiskodissaan ja kasvoi tasapainoiseksi ihmiseksi.
oikein mene läpi nuo rouva66:n jutut. Ensin sisko on 4v nuorempi, sitten 3v. Ja pikkusisarusten ikäero 9kk. Ihanko synnärillä tuli äiti uudelleen paksuksi.
Tarkistetaan vähän niitä kvanttoreita!
sinne on vaan 20 m, mutta kai siitäkin joku äippä vois hebulin saada.
eräst tuttava puhui, että jättävät 5-vuotiaan joskus yksin kotiin,
kun käyvät kaupassa tai muilla asioilla.
Minun mielestäni 5-vuotias on kyllä vielä liian pieni jäämään yksin kotiin. Vaikka onhan eka- ja tokaluokkalaisetkin vielä pieniä, mutta ehkä sen ikäisen jo uskaltaa paremmin jättää hetkeksi yksinkin.
Itse en tekisi tai tee, koska pelkäisin lapsen heräävän ja satuttavan itsensä tai säikähtävän. Meitä on moneksi. Nämä tuntemani äidit ovat ihan tavallisia lapsistaan huolehtivia ja lämpöisiä ihmisiä. He vain koettavat saada arjen pyörimään tavallaan. En menisi ottamaan yhteyttä lastensuojeluun. En koe heidän jättävän lapsensa heitteille.
mutta en koskaan voisi jättää lapsia tuollalailla kotiin.... asumme vielä kaiken lisäksi maalla josta pitkä matka mihin tahansa... eli ei tulisi meillä kuuloonkaan!
Jos jään vaikka auton alle.... Jos tulee oikosulku ja tulipalo... Kotimme on kyllä jo kerran palanut, joten sen tulipalon mahdollisuus on ehkä aika pieni..
Ei nyt mene ihan mulle jakeluun, että miten kukaan voi olla huolehtivainen äiti, jos kuitenkin jättää lapsen yksinään kotiin, kun itse lähtee asioille!!!
Vierailija:
Itse en tekisi tai tee, koska pelkäisin lapsen heräävän ja satuttavan itsensä tai säikähtävän. Meitä on moneksi. Nämä tuntemani äidit ovat ihan tavallisia lapsistaan huolehtivia ja lämpöisiä ihmisiä. He vain koettavat saada arjen pyörimään tavallaan. En menisi ottamaan yhteyttä lastensuojeluun. En koe heidän jättävän lapsensa heitteille.
olen käyttänyt koiran pika pissalla tai vienyt roskat kun lapset nukkuu. Aikaa kuluu muutama minuutti.