Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku olla niin edesvastuuton että jättää lapsen yksin kotiin nukkumaan kun käy esim. nopeaan asioilla??!!

Vierailija
13.01.2006 |

Minulla vaan on syytä epäillä että eräs tuntemani kahden pienen lapsen äiti käy kaupassa vain toisen lapsen kanssa, toisen jäädessä kotiin todennäköisesti nukkumassa. Minusta se on lapsen heitteillejättöä ja varmaankin lastesuojeluilmoituksen paikka!

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset nukkumaan ja vienyt roskat...ja käyttänyt koiran pikapissillä nurkan takana.

Vierailija
62/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei nyt mene ihan mulle jakeluun, että miten kukaan voi olla huolehtivainen äiti, jos kuitenkin jättää lapsen yksinään kotiin, kun itse lähtee asioille!!!

Kyse on varmaan riskien ja epävarmuuden sietämisestä. En menisi arvostelemaan ihmisen äidillisyyttä ja huolehtivaisuutta yksittäisen ja irrallisen toiminnon kautta. En ole näiden äitien kanssa keskustellut asiasta syvällisesti. Tunnen heidät eri yhteyksistä.

Todellakin he ovat äitejä, jotka hoitavat lapsensa kolmivuotiaiksi (vähintään) kotona. Heillä on useampi kuin yksi lapsi. He ovat kaikin puolin normaaleja äitejä. Eivät mitään tiukkapipoja. Asuvat hyvin lähellä naitä paikkoja, missä käyvät lapsen nukkuessa. Ja tätä käymistä ei tapahdu joka päivä, ehkä kerran kaksi kuussa (arvioni). Kyseessä on tilanteet, jolloin kuopus on nukahtanut omaan sänkyynsä ja esikoinen täytyy hakea jostain (läheltä) kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni törkeää lapsen heitteillejättöä. =(

Vierailija
64/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa sitä, että sossut käy sen himassa juttelemassa aiheesta ja ehkä aiheuttavat parannuksen lapsen kohteluun.

Vierailija
65/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä tiedän, että toinen lapsi pitää kohta hakea jostain, en anna toisen nukahtaa, tai sitten hän nukahtaa kärryihin/autoon.

Taaperoani en uskaltaisi ikinä jättää kotiin ilman valvontaa. Mitäs jos lapsi herää kesken unien? Mitä tahansa voi tapahtua. Meillä voisin kuvitella yksinäisen taaperon kääntävän vaikka hellanlevyt täysille. Toinen suosikkitihutyö on tunkea keskuspölynimuriin leluja. Ei kovin vaarallista, mutta sitäkin raivostuttavampaa.

Vauvaani en jättäisi siksi, ettei hän säikähtäisi. Hyvä pointti on myös se, että mitäs, jos äiti saa vaikka sairaskohtauksen matkalla? Lapsi jää silloin ties miten pitkäksi aikaa yksikseen.

Jotkut eivät millään usko, että heille voisi tapahtua jotain ikävää. Mutta aina ne ikävät asiat jollekulle tapahtuvat. Voi kuitenkin yrittää parhaansa minimoidakseen onnettomuudet. Ja minusta ihan itsestäänselvyys on se, ettei pieniä lapsia jätetä ilman valvontaa.

Vierailija
66/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussi voi ajaa ojaan tai autolla voi ajaa kolarin tai isompi lapsi voi

karata ja juosta auton alle tai voi pudota rappusissa. Ihan mitä vaan

voi sattua myös silloin kun itse olette paikalla. Ei tietenkään pitkäksi

aikaa saa jättää yksin, mutta pikakäynti jossain ei ole sen vaarallisem-

paa kun lapsen mukana roikottaminen.

Vierailija
67/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siellä saattaa olla hoitaja toiselle lapselle.... vai kyttäätkö sinne päiin koko ajan ja tiedät mitä siellä tapahtuu.

Tämä on taas tätä että luullaan tietävänsä toisten asiat. Pitää olla he......tin tylsää omassa elämässä jos naapurin asiat kiinnostaa noin paljon...

PITÄKÄÄ HUOLI OMISTA ASIOISTA.... s

Vierailija
68/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan silla olla vaikka hoitaja tai lapsi saattaa olla naapurissa hoidossa.

Vierailija:

että siellä saattaa olla hoitaja toiselle lapselle.... vai kyttäätkö sinne päiin koko ajan ja tiedät mitä siellä tapahtuu.

Tämä on taas tätä että luullaan tietävänsä toisten asiat. Pitää olla he......tin tylsää omassa elämässä jos naapurin asiat kiinnostaa noin paljon...

PITÄKÄÄ HUOLI OMISTA ASIOISTA.... s

Vierailija
69/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn joskus kaupassa vain toisen kanssa, mut silloin tietysti isä jää kotiin toisen lapsen kanssa.

Oletko ap AIVAN varma, että lapsi jää kotiin yksin? Meillä ainakin on mun miehellä niin erikoiset työajat, että välillä on kotona jo aamupäivästä, välillä vasta illalla.

Vierailija
70/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkään, mutta ei kehtaa kysyä, missäs lapset on. Kuule, kyllä siellä voi ihan olla hoitaja, tällä sinun ystävän lapsella...Itsellä ei tulisi mieleenkään jättää pieniä lapsia yksin kotiin.

Vierailija
71/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkea hirveyksiä te olette kuvitelleet, että lapsenne tekisivät kyseisessä tilanteessa? Ihan vain haluan tietää, mitä teidän mielessä liikkuu??

Ja toiseksi, miten olette kotinne järjestänyt ja lapsenne kasvattanut jos lasta ei voi hetkeksikään jättää valvomatta?

Ja kolmanneksi, minkälaisia lapsia ajattelitte kasvattaa tuollaisella ylihuolehtimisella??

En ole itse koskaan jättänyt lasta yksin kotiin, jossain yksittäisessä hätä- tai erikoistapauksessa voisin kuvitella näin tekeväni. Tunnen lapseni rytmit ja tavat (kuinka kauan nukkuu, miten herää, mitä tekee kun herää, mitä tavaroita/esineitä/aineita on saatavilla tai lähinnä ei ole saatavilla jne.) sen verran hyvin, että voisin näin tehdä, vaikka silti tietysti hirvittäisi (että joku soittaa sossuun)

Vierailija
72/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä poistun talosta joskus toisen lapsen kanssa, mutta meillä on silloin tullut lapsenvahti. Hän ei välttämättä tule talon etuovesta tai ainakaan pimpottaen sinun ovikelloasi. Aika pahalta varmasti tuntuu, jos tullaan aihettaa syyttelemään.

Vierailija
73/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on valmis jäämään yksin kotiin pidemmäksi aikaa. TOKI moni jää aikasemmin kun ei ole vaihtoehtoja, mutta oikein se ei ole. Monessa maassa alle 12-vuoden ei saa jättää tai tulee viranomainen ovelle..

Minulla on pitkä lista mitä voi käydä jopa koululaisille kotona, mutta järkevät kyllä tietävät/arvaavat sen itsekin, en edes yritä käännyttää niiden päitä joiden mielestä on vain hyvä asia, että avaimet teetetään 5- vuotiaalle ja kotiin jätetään eskarilaisesta asti.. Toivon vain hartaasti, että lapset tällöin säilyvät pahasti vahingoittumina. Henkisiä traumoja ja esim. läheisriippuvuutta tosin ihminen usein kantaa sitten lopun elämää

Muuten jokainen joka pohtii onko ok jättää alle kouluikäistä kotiin yksin voi (kannattaa) soittaa lastensuojelun sos. työntekijälle sieltä saatte virallisen kannan..

Vierailija
74/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko todella niin tietoinen naapurisi asioista (miehen kotonaoloajoista, lapsenlikoista jne.), että luulet tietäväsi lapsen jäävän sinne yksin?

Hitto, musta tuntuu, että tää viesti on musta, kun mun lapset on ihan samanikäisiä!=D No, mä en ole ainakaan KOSKAAN jättänyt kumpaakaan lasta yksin. Lasten isän työajat on todellakin niin erikoiset, että tuskin naapurit ovat niistä perillä.

Vierailija
75/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen kodin sisäpuolelta. Kenties tämä äiti on tehnyt tarvittavat varotoimenpiteet myös sen varalta, että lapsi herää päiväunilta. Eli varmistanut turvallisen ympäristön. Minusta se, että lapsi säikähtää herätessään ei vielä tee lapsesta traumaattista. Sitä saattaa kotona joutua vaikka ripulipaskalle juuri silloin kun lapsi herää ja minkäs teet vaikka toinen huutaa naama punaisena siellä sängyssä.

Jos äiti palaa kännipäissään sieltä reissulta, hänen kotiin tuloistaan joutuu oikeasti huolehtimaan tai lapset ovat aliravitun ja laiminlyödyn näköisiä, niin sitten soittaisin lastensuojeluun. Sillä väellä on kyllä ihan tarpeeksi töitä ilman sinun kaltaisiasi vauhkoja täti-ihmisiä. Onneksi ilmoituksen voi tehdä myös turhasta lastensuojeluilmoituksesta ja siitäkin on seurauksensa.

Lastensuojeluasiat ovat sen verran vakava juttu, että niistä ei viitsisi ihan vitsin takia tehdä.

JA jos oikeasti epäilette , että lasta pahoinpidellään, laiminlyödään vakavasti (ruuan puute, vaatteet, hygienia - kaikki puutteet yhdessä ja jatkuvasti) niin tehkää lastensuojeluilmoitus HETI.

Vierailija
76/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on naapurisi, niin pyydä vaikka teille kahveille. Jututa ja kysy vaikka lopulta varovaisen suoraankin asiasta. Mutta anna kuva, että haluat olla ystävä, etkä vain utelias naapuri.

Homma hoituu paremmin näin kuin lastensuojeluun ilmoittamalla:)

Vierailija
77/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

lapsi on valmis jäämään yksin kotiin pidemmäksi aikaa. TOKI moni jää aikasemmin kun ei ole vaihtoehtoja, mutta oikein se ei ole. Monessa maassa alle 12-vuoden ei saa jättää tai tulee viranomainen ovelle..

Minulla on pitkä lista mitä voi käydä jopa koululaisille kotona, mutta järkevät kyllä tietävät/arvaavat sen itsekin, en edes yritä käännyttää niiden päitä joiden mielestä on vain hyvä asia, että avaimet teetetään 5- vuotiaalle ja kotiin jätetään eskarilaisesta asti.. Toivon vain hartaasti, että lapset tällöin säilyvät pahasti vahingoittumina. Henkisiä traumoja ja esim. läheisriippuvuutta tosin ihminen usein kantaa sitten lopun elämää

Muuten jokainen joka pohtii onko ok jättää alle kouluikäistä kotiin yksin voi (kannattaa) soittaa lastensuojelun sos. työntekijälle sieltä saatte virallisen kannan..

Mutta Kuten sanottua, on tosi paljon lapsen persoonastakin kiinni, voiko olla yksin kotona vai ei. Jotkut ei uskalla vielä 10-v:nä olla, jotkut uskaltaa olla yksin jo eskari-iässä.

Vierailija
78/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin ilmoituksen(olen tehnytkin) eskarista joka oli aamun eskarissa ja yksin kotona 12-17. Ei ollut aiheeton ilmoitus vaan tutkittiin ja ei sen jälkeen lapsi ollut yksin kotona. Vaan joutuivat maksamaan siitä päivähoidosta. Ajatelkaa, olisivat vaarantaneet päivittäin mielummin lapsensa hyvinvoiniin kuin maksaneet piene summan rahaa hyvästä päivähoidosta.

Mielestäni tuollaiset ihmiset eivät saisi lapsia saada ollenkaan.

Vierailija
79/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä ei ole todellakaan mikään provo vaan ihan faktaa, koska olen tämän äidin kanssa ollut ulkona tunnin verran, kun lapsi oli sisällä nukkumassa. Itkuhälytintä ei ollut mukana ja olimme sen verran kaukana, ettei varmaan olisi edes kuulunutkaan. Olin ihan järkyttynyt, mutta äiti vain sanoi, että lapsi nukkuu aina niin sikeästi ja pitkään, ettei huomaa poissaoloa. Niinpä, mutta tuli mieleen tulipalot ja kaikki:(

Vierailija
80/84 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppareissu kestää n. 15 minuuttia joten ei tosiaankaan ole kyse heitteellejätöstä. Sille sanalle on ihan toisenlainen merkitys...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme