Voiko joku olla niin edesvastuuton että jättää lapsen yksin kotiin nukkumaan kun käy esim. nopeaan asioilla??!!
Minulla vaan on syytä epäillä että eräs tuntemani kahden pienen lapsen äiti käy kaupassa vain toisen lapsen kanssa, toisen jäädessä kotiin todennäköisesti nukkumassa. Minusta se on lapsen heitteillejättöä ja varmaankin lastesuojeluilmoituksen paikka!
Kommentit (84)
Piha on iso, postilaatikko ei ole portin pielessä. Silti en pode huonoa omaatuntoa siitä, että annan vauvani nukkua päiväunet rauhassa sisällä, kun itse menen tuohuamaan pihalle. Jossain taajamassa pihamme perällä voisi olla jopa leikkikenttä, jossa voisin käväistä vanhemman lapsen kanssa vauvan päiväunien aikana.
Jotain rajaa tuohon naapurin elämän vahtaamiseen, kiitos! Itse kukin voi järkätä kotinsa niin, että vauvan tai pinnasänkyikäisen lapsen voi jättää htekeksi sänkyynsä nukkumaan ilman, että isi tai äiti vahtii unta siinä vieressä. Matkasängyt esim. ovat hyvin turvallisia vaikka lapsi heräisikin. Eri asia on, jos lapsi pääsee jo pois sängystään. Sillon turvatoimia pitää miettiä tarkemmin.
Monikohan tämänkin ketjun kauhistelijoista nukuttaa vauvaansa ulkona niin, että katsoo itse sillä välin sisällä telkkaria tai siivoaa tai käy suihkussa tai saunassa jne? Eikö noissa tilanteissakin ole kyse heitteillejätöstä?
Uskomatonta.
Itse en lähtisi kauppaa, jos vauva jäisi yksin kotiin nukkumaan. Jos jäisin auton alle vaikka? Mutta pakkotilanteitakin on! Entä jos loukkaan itseni tai sairastun kesken päivän? Menetän tajuntani diabeteksen tai epilepsian takia? Kyllä elämässä yleensä jotenkin selvitään. Minusta asenne on tärkein, jotkut äidit eivät välitä lapsistaan, surku.
Mutta koiran olen käyttänyt tarpeentullen ulkona lapsen(vauvan) nukkuessa yöunia. Eli jos joku kioski olisi oman talomme alakerrassa, niin miksen voisi sieltä pikaostoksiakin tehdä samalla.
Mutta yleensä kyllä en jätä lasta yksin kuin pakkoraossa. Mutta mistä ap todella tietää kyseisen perheen lastenhoitotilnteen? Olen joskus ollut kummipoikani 3v luona kylässä ja äitinsä on tarvinut päästä käymään kaupassa. Sanoin että toki voin jädä lasta vahtimaan siksi aikaa, että käy vaan ihan rauhassa asioillasi, lapsi sattui vielä nukkumaan päiväunia.
Lapsen äiti (yh) lähti kauppareissulle ja naapurin täti tuli vastaan kysyen minne matka ja missä tyttö on. Kaverini kertyoi lapsen olevan päiväunillaan ja kuinka ihanaa on päästä rauhassa käymään kaupassa kun ei ole lasta mukana. Täti sitten kertoi kaikille naapureille kuinka tämä teiniäiti jättää lapsen yksin nukkumaan ja lähtee omille reissuilleen...
Ja tämä ei ole todellakaan mikään provo vaan ihan faktaa, koska olen tämän äidin kanssa ollut ulkona tunnin verran, kun lapsi oli sisällä nukkumassa. Itkuhälytintä ei ollut mukana ja olimme sen verran kaukana, ettei varmaan olisi edes kuulunutkaan. Olin ihan järkyttynyt, mutta äiti vain sanoi, että lapsi nukkuu aina niin sikeästi ja pitkään, ettei huomaa poissaoloa. Niinpä, mutta tuli mieleen tulipalot ja kaikki:(