11-vuotiaan baletti-opettaja tiuskaisi lapselle ihme vammaisista käsistä!?
Miten toimisitte? Harmi, kun tyttö kertoi vasta kotona. Autossa purskahti itkuun. Muutoinkin oli piikitellyt tytölle koko tunnin. En tiedä, etteikö muistanut, että tyttö oli sairaana ja kaksi kertaa poissa, joten ei osannut sillä aikaa opeteltuja sarjoja. Tyttö ei ollut yhtään puolustellut itseään. Tyttö käy myös " ammattiin" tähtäävien ryhmässä, koska harrastajaryhmän aikataulu huono. Tyttö pärjää ryhmässä hyvin ja lapset kivoja, mutta ope ei. En tiedä eikö ope muista, että tyttömme on harrastelijana mukana. Olemme maksaneet lukukauden loppuun (aika kallis) ja tunnin voi vaihtaa, mutta siellä ei ole sopivaa muuta tuntia tilalle. Tyttö ob jo useamman kerran valittanut opesta. Ope on arvostettu tanssija, joten en tiedä mitä tanssikoulun johtaja asiasta sanoisi,kun ope arvostettu enkä toisaalta viittis valittaa, koska sama ope toisellakin lapsellamme. Hän käy harrastajaryhmässä eikä ope ole siellä ollut niin inhottava. Viime yönä tyttö näki painajaista balettitunnista. Nyt on sellainen fiilis, että ne balettitunnit loppui siihen. Tytöllä muitakin hyviä harrastuksia. Mutta ikävä on lopettaa tuollaisella fiiliksellä, varsinkin kun tyttö tykkää baletista, mutta paikkakunnalla ei ole muuta tanssikoulua, jossa balettia harrastaa ja sama opettaja opettaa sitä balettitasoa, johon tyttö kuuluu. HARMITTAA! Miten voi aikuinen ihminen käyttää tuollaista kieltä. Todella loukkaavaa esimurrosikäiselle (kaikille). Tyttö on todella nätti eikä hänellä ole onneksi ongelmia ulkonäön kanssa, vaikka nyt vammaisiksi käsiä haukuttiin! Sorry, että teksti sekavaa vihaisen mielentilan takia.
Kommentit (68)
Minua sattuu vieläkin kun olin kolmannella luokalla ja opettajan vihan kohde perheeni vakaumuksen takia sain kuulla olevani jauhosäkki liikuntatunnilla. Armoton häpeän tunne ja paha olo pitkäksi aikaa.
Opettaja itse oli satakiloinen lähellä eläkeikää oleva nainen minun ollessa pieni ja siro sekä hyvä liikunassa. Opettaja onneksi vaihtui kun siirryin neljännelle ja kaikki sujui hyvin.
Tee palvelus tyttärellesi ja puhuttele opettaja, menet sinne tytön kanssa ja lopuksi ilmoitat ettet halua lastasi loukattavan ja tämä harrastus päättyi tähän ja pyydät palauttamaan loppukauden maksut. Lisäksi teet paikan johtajalle selväksi tämän asian.
Vittu että mä vihaan tuollaisia natsityranneja.
No Haloo sinnekin. Ei se ole mikään tapa tehdä asioita vaan kertoo ihmisen raukkamaisuudesta ja sosiaalisten kykyjen puutteesta.
on turha valitella täällä jos kuitenkin todetaan, että ei voi mitään. Mikä ihme siinä on, että ei voi mennä itse selvittämään asioita RAKENTAVASTI?
Mene ap siis juttelemaan opettajalle. Sano, että tyttärelläsi oli paha mieli ja haluat selvittää asian, mutta haluat kuulla myös opettajan näkemyksen tilanteesta. Sen jälkeen toteat (et raivoa tai itke tms) tiukasti ESIM., että tunneilla pitää osallistua ja tehdä parhaansa, mutta et hyväksy sitä, että lapsia haukutaan.
Asioiden selvittäminen kasvokkain ja rakentavasti on yleisesti kaikkein tehokkain tapa selvittää tällaisetkin tilanteet. On toki ihmisiä, jotka eivät osaa olla rakentavia missään tilanteessa, mutta loppujen lopuksi heitä on varsin vähän: myös oma asenne ratkaisee paljon.
Ensinnäkin kannattaa ja voi jutella opettajan kanssa. Toinen juttu on et baletissa opettaja usein kiinnittää huomiota ja antaa palautetta opillaille joilla on potentiaalia eli lastasi siis kannattaa korjata ja antaa palautetta. Palaute on usein negatiivista ja tämä on se tapa saada lapsi/nuori tekemään 100% parhaansa. Yleensä oppilaita joilla ei ole lahjoja tai jotka ovat huonopia ei vaivauduta korjaamaan ollenkaan. Opettajan huomio kiinnittyy lahjakkaisiin. Painottaisin tätä tyttärellesi. Tiedän omasta kokemuksesta millaista se on. Silloin kun lapsi/nuori tajuaa olevansa lahjakas ja saavansa siksi huomiota, pystyy hän myös tavallaan nauttimaan " vammaisista käsistään" Tämä on baletti maailman tapa. En pitäisi tätä nyt niin kamalana. Koska olen itse elänyt tässä maailmassa niin en näe sitä nagtiivisena (vain) Huonot ja lahjattomat eivät saa huomiota, ja tämä on tosi asia. Opettaja ei kiinnitä huomiota oppilaisiin joilla ei ole lahjoja vaan ne raahaavat vain ryhmän perässä. Tuo tytärtäsi ja älä ihmeessä lopeta harrastusta josta tyttäresi ilmeisimmin pitää. Parin vuoden päästä voi tyttö olla katkera jos lopettaa sillä murrosiässä uudelleen aloittaminen on melkein mahdotonta
Olen tavannut paljon oopperan balettikoululaisia, jotka uhrasivat lapsena paljon baletille saadakseen tietää 17-vuotiaina peruskoulun käyneinä, että vyötärösi on läski tai jalkasi harottaa omituisesti. Tai jalkasi ovat liian lyhyet.
Idioottimainen laji, enkä näe siinä mitään järkeä!
Meillä käydään sirkuskoulussa, ja sinne mahtuu kaikkea.
on siinä kiva treenata muiden kanssa, kun ei ole itse ajatellutkaan siitä ammattia itselleen. Monissa lajeissa tämä ammattimaismainen harjoittelu alkaa varsin varhain, jolloin lapsi ei vielä edes tiedä, mitä elämältään haluaa.
Ja sekin on valitettava totuus, että vanhemmat hyvin usein tukevat lastaan liikaa, elävät lapsen menestymisen kautta omaa elämäänsä.
Joka lajissa pitäisi olla sellainen " pidetään hauskaa ja treenataan" -ryhmä sekä " tahdon olla tässä paras ja saada leipäni tästä" -ryhmä. Mäkin lopetin aikoinani treenaamisen, kun ei jalat 13-vuotiaalla enää kestänyt, enkä ehtinyt enää edes koulussa käydä. Isääni vitutti tuo lajin lopetus tosi paljon. Minua ei.
ap:lle semmonen juttu että minä sinuna vielä kannustaisin jatkamaan, itse olen todella tyytyväinen että oma äitini ei antanu lopettaa balettia, siitä on ollut minulle paljon hyötyä vaikka se sitten ylä-asteiässä loppuikin. Tuo on ihan totta että jos tyttösi haluaa aloittaa uudestaan baletin parinvuoden päästä se ei ehkä onnistu.
tämä on minun mielipiteeni, tee kuitenkin niin kuin näet parhaaksi! baletissa on näin aikuisiälläkin aivan ihania ryhmiä! hankalaa että asutte niin pienellä paikkakunnalla ettei siellä ole vaihtoehtoja!
olet aivopesty idiootti, jolla unohtui jossain että baletinkin ulkopuolella on elämää. Toivon todella, että sulla ei ole yhtään lasta. Jos on hakeudu kasvatuskouluun, jossa saisit tietää, että haukkuminen voi olla baletille ominaista, mutta ei mitenkään terve tapa.
Ei mikään ihme, että balettilaiset on yhden asian fanaatikkoja.
Kiitos vain. en ole fanaattinen mutta olen elänyt tuota elämään joten tiedän asioista omasta kokemuksestani. Kyllä minulla on lapsia ja tyttäreni 4,5 vuotta käy baletti tunneilla. En osallistu tai opeta mitään kotona vaan annan tyttäreni harrastaa kuten pienen lapsen tuleekin. Tuen vain viemällä ja olemalla läsnä. Jos tyttäreni ei halua tanssia se ei todellakaan ole ongelma minulle, enkä missään tapauksessa halua elää omaa elämääni tyttäreni kautta.
Hyvä että tyttösi puhui nyt. Kannattaa tosiaan jättää se baletti.
" Tiedän omasta kokemuksesta millaista se on. Silloin kun lapsi/nuori tajuaa olevansa lahjakas ja saavansa siksi huomiota, pystyy hän myös tavallaan nauttimaan " vammaisista käsistään"
puhut ihan kuin olisi itsestään selvä, että opetusmenetelmät ovat samat kuin 1500-luvun jesuiittakouluissa ja että on ok yrittää kaikin keinoin latistaa hyvät ja ignoroida tyystin niitä, joissa itse ei näe potentiaalia? Onko sulla koskaan käynyt mielessä, että tuommoisia menetlemiä ei voi puolustaa millään nykyisillä tutkimuksilla sen paremmin ihmisen fysiologiasta kuin psykologiastakaan? Tai että toisilla menetelmillä saisi ehkä PAREMPIA tuloksia aikaan?
Vanhemmalla iällä kävin " harrastelijaryhmässä" . Monet välillä haukkoi henkeä, kun opettaja otti silmätikukseen ja " piinasi" yhtä nuorehkoa tyttöä.
Yllätyin iloisesti, kun tämä tyttö oli esiintymässä näytöksessä viime joulun alla. Sädehti lavalla.
Eli joku mainitsi, että lahjakkaita kannustetaan kovinkin sanoin piti tässä tapauksessa paikkansa.
Tuo on ihan yleistä, että eri lajeissa juuri parhaimmistoa haukutaan, nöyryytetään ja annetaan huonoa palautetta, se saa heidät näyttämään, että prkl, olen ihan jotain muuta kuin ajattelit. Mutta valmentajana/ohjaajana pitäisi muistaa myös kiittää, kannustaa ja kehuakin, ei aina haukkua.
Menkääpä kuuntelemaan nuorten MM-ryhmiä, jalkapallo, jääkiekko yms. Siellä ei valmentajat todellakaan kaunistele sanojaan.
loppukauden osuus rahoista takaisin. Sanot että hän lupasi tytön olevan tervetullut ryhmään ja nyt opettaja savustaakin häntä ulos.
Toisaalta itse ehkä yrittäisin suostutella jatkamaan. Juuri näillä argumenteilla että olet niin hyvä että sinusta on johonkin.
Ainakaan tämä menetelmä ei ole latistanut minua vaan minulla on erittäin vahva ja terve itsetunto. Olen oppinut tekemään parhaani myös koulu ja työ elämässä. Ok, vaadin itseltäni monellä elämän osaalueella enemmän ehkä kuin muut ja pyrin parhaaseen. Onko tämä sit huono asia? Kestän myös epäoonnistumiset hyvin ja ymmärrän että se kuuluu elämään. Baletti on myös opettanut minulle et muiden mielipiteet ei vaikuta itsetuntooni vaan se rakentuu minusta sisältäpäin. En tiedä kuinka itsetuntoa lapsilla pitäisi vahvistaa mutta en todellakaan koe että baletti on tehnyt minulle hallaa. Muistan itsekkin oikein hyvin opettajan nipistelyt, ja huomautukset " on tainnut tulla syötyä liikaa jouluna" , huudon, kananmuna kuuri suositukset yms. Ehkä baletti on vahvojen ihmisten laji ja siinä ei kaikki pärjää mutta lapsilla sen tulisi olla myös kehittävä harrastus. En oikein jaksa uskoa et muu kuin oppperan balettikoulu tähtää suomessa todella ammattiin.
Tosi asia on, että nykyään joka harrastus on ammattimaista, jopa pienillä paikoilla. Harrastus täytyy aloittaa jo ekaluokalla viimeistään, myöhemmin on jo myöhäistä. Olet jo auttamattomasti jäljessä ja et pääse porukkaan jos aloitat vaikka 5luokalla. Mielestäni saisi olla enemmän liikunta kerhoja joissa vaan pelaillaan ja liikutaan eri muodoissa ja pilke silmäkulmassa.
" En tiedä kuinka itsetuntoa lapsilla pitäisi vahvistaa mutta "
Ei ainakaan haukkumalla vammaiseksi tai nipistelemällä läskejä vaan antamalla onnistumisen kokemuksia. Toivon tyttäresi takia, että et kasvata häntä baletista tutulla " vahvistamis- ja haukkumismenetelmällä " . Koti on koti - siellä arvostetaan ja rakastetaan niitäkin, jotka ovat syöneet liikaa jouluna!
Mä uskon jalkapallosta tuttuun sanontaan: " Kaikki pelaa. " Eikä vain ne jolla nousee jalka näteimmin korkealle ja oikean kokoisena. Aikuisena saa turpaan ihan tarpeeksi työelämässä, joten pysykööt lapset lapsina. Ammattibalettilaiset ovat eriasia.
on tosi mukava. Mukana on tukevia lapsia, eikä heitä yritetä savustaa ulos. Vanhemmille on puhuttu, että päin vastoin opettajat yrittävät pitää huolta, että lapset noudattavat terveellisiä elämäntapoja. Esim. anoreksiaepäilyyn puututaan heti.
Balettitunnit eivät ole helppoja ja siellä tehdään työtä, mutta aikaa riittää myös pieneen jutusteluun ja kuulumisten vaihtamiseen. Opettaja antaa palautetta, mutta ei hauku ketään, eikä kukaan minun teitojen mukaan ole itkenyt tunnilla tai sieltä poistuessaan.
Vuosi vuodelta mennään eteenpäin mutta hitaasti ja porukka harvenee koko ajan. Lapseni haluai itse balettikouluun aikoinaan ja kun olen varovasti yrittänyt kysellä, kuinka pitkään haluaa jatkaa, niin sanoo aina, että niin kauan kuin kyseisessä koulussa saa olla (n. 18v). Lapsi pärjää hyvin ja saa kehujakin, mutta ammattilaista hänestä ei koskaan tule, mutta nyt jo ollut apuna ryhtiin. Tyttö ei halua jättää yhtään tuntia väliin eli jatkakoon minun puolesta.
Mutta kaikkialla ei siis haukuta. Itse juttelisin heti opettajan kanssa. Kertoiisn, miten tyttö suhtautuu haukkumiseen ja kuuntelisin opettajan kommentit asiasta.
11-vuotiaalle harrastuksen pitäisi jo olla joko pelkkää puuhastelua tai sitten ihan tosissaan tekemistä. Tuossa iässä opittuja " vääriä taitoja" on todella vaikeaa karsia myöhemmin JOS lahjakas lapsi haluaisikin aikuisena ammattilaiseksi. Olen itse puuhastellut soittoharrastukseni kanssa n. 15-vuotiaaksi ja maksanut tuosta kovan hinnan musiikin ammattiopintojeni kanssa.
Ihan sama koskee melkein mitä tahansa ryhmäharrastusta, oli se sitten jalkapalloa, jääkiekkoa, kuorolaulua tai orkesterisoittoa. Jos muut ovat tosissaan, pilaa yhden " vain harrastus" -mentaliteetti niin ryhmädynamiikan kuin muiden etenemismahdollisuudet. Jos muut jo osaavat ja yhden takia joudutaan ottamaan uudestaan ja uudestaan, hidastaa se kaikkien muiden oppimista.
Meillä suomalaisilla on valitettavasti taipumus vähätellä liikunta- ja taideharrastuksia. Etenkin omien lasten kokemat pettymykset koetaan todella raskaasti. Tosiasia on kuitenkin, että muualla maailmassa (ei vain Venäjällä ja Kiinassa) löytyy mahdollisuuksia tehdä töitä tosissaan nuoresta lähtien ja näin ammattilaiseksi aikovalle on paljon paremmat perusvalmiudet kuin suomalaisilla. Ei ole sattumaa, että monet 12-vuotiaana Mickey Mouse Clubissa TV-uransa aloittaneet ovat nykyisin megatähtiä (mm. Justin Timberlake, Christina Aquileira ja Britney Spears).
Jos ei tähän halua lähteä mukaan, on ryhmä valittava vastaavasti. On loistavaa, että urheilua, musiikkia tai balettia voi " vain harrastaa" , mutta täytyy olla myös niitä ryhmiä, joissa tehdään töitä tosissaan pienestä pitäen.